Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Hoywin: Hvis dette er debuten i whisky-verden er smaksnotatene dine imponerende detaljerte. Highland Park har et relativt diskré røykpreg, så det er ikke så rart at du ikke tenker over det. Smaker du Lagavulin, Laphroig eller Ardbeg er det vanskeligere å gå glipp av..

 

 

Og at Ballantine's er mer vassen er også en ganske presis beskrivelse.

 

 

Dagens innkjøp!

 

Spent på denne, ble anbefalt av en ansatt til den prisen. Stod mellom denne og Glenfiddich 12yo, men han som jobbet der frarådet meg Glenfiddich og kom med Aberlour'en.

 

 

 

Husker ikke om jeg har drukket Aberlour, men generelt synes jeg Glenfiddich er ganske kjedelig, så oddsen er at du gjorde et godt valg :thumbup: (neste gang kan du velge den bak, Glengoyne er virkelig snadder :dribble: ..)

 

Balvenie er en relativt "snill" whisky, men slettes ikke dum, den heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint å høre :)

 

Trenger snille whiskyer foreløbig, er ikke så god på ting enda. Bildene er fra google, desverre. Latskapen traff meg hardt igår.

 

Men her er hvertfall et lite bilde av utvalget i sjappa. Har alt, fra Jack Daniels på 3L flasker ( :roll: ) til dyre saker, aka Walker Blue Label og oppover.

 

 

 

OOfPG.jpg

 

 

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Hoywin: Hvis dette er debuten i whisky-verden er smaksnotatene dine imponerende detaljerte. Highland Park har et relativt diskré røykpreg, så det er ikke så rart at du ikke tenker over det. Smaker du Lagavulin, Laphroig eller Ardbeg er det vanskeligere å gå glipp av..

 

 

Tenker eg må prøve ein meir røykprega whisky også, berre for å få eit inntrykk av korleis dei er. Skal vere på utkikk etter dei tre du nevner, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Tenker eg må prøve ein meir røykprega whisky også, berre for å få eit inntrykk av korleis dei er. Skal vere på utkikk etter dei tre du nevner, takk for tipset :)

Caol Ila kan forresten anbefales hvis du kommer over den. Ikke så ekstrem som de tre nevnte, men med et tydelig røykpreg likevel.

 

Ballantine's har vel mer medisinpreg synes jeg :)

Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg følgende i barskapet:

 

SINGLE MALT

1. The Arran Malt, 10 yo. Fin, søtlig ettersmak.

arran-malt-10.jpg

2. Glenfiddich Caoran Reserve, 12 yo. Litt mørkere og fyldigere enn den ordinære 12 yo.

0010000015485_L.JPG

3. Caol Ila, casket strength. Mye røyk og torv, men litt mer avrundet enn f.eks. Laphroig og Ardbeg.

caol_ila_cask_str_61_6.jpg

 

BLENDED

1. Grant's, family reserve. Huff & huff. Denne må jeg bli kvitt. Enten ved å fylle på gressklipperen, eller drukne i Cola på en dårlig rølpefest.

gfr.jpg

2. The Black Grouse. Fin krydderaktig ettersmak. Så langt, min favoritt blended.

Black-Grouse-and-Box.jpg

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale meg en ny single malt? :) Tenkte å handle en til helga, å vil gjerne ha en som har et lett røykpreg. Må være mer enn Highland Park 12, da jeg merker liten eller ingenting til røyk fra den.

Det er jo som regel Islay single malt'ene som har denne karakteristiske røyk/lær/torv smaken.

Så langt har jeg mest erfaring med Laphroig, Ardbeg og Caol Ila. Av disse tre vil jeg nok si at Caol Ila er den som er rundest i smaken.

Lagavulin 16 yo er også fin, igjen; kanskje ikke like dempet som CI.

Spør etter en whiskymann på Vinmonopolet - de har tross alt betalt for å ha kunnskap om disse tingene. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor vente til freda'n? Så dyr whiskey drikker man ikke for å bli stupfull på vorspiel uansett..mere mens man slapper av foran PC eller TV'n en rolig ettermiddag eller kveld. Ett glass holder for meg.

for å pine meg litt ;)skal ikke helle den nedpå heller då:)

er ganske spent på'n se :D

Endret av olemk
Lenke til kommentar

Hvorfor vente til freda'n? Så dyr whiskey drikker man ikke for å bli stupfull på vorspiel uansett..mere mens man slapper av foran PC eller TV'n en rolig ettermiddag eller kveld. Ett glass holder for meg.

for å pine meg litt ;)skal ikke helle den nedpå heller då:)

er ganske spent på'n se :D

Synes dere Highland Park 12yo er så feinschmecker? :hmm:

Synes den er helt ok, bra brukswhisky. Par hakk under Glenfiddich 12yo.

Synes nå jeg. ;)

Neste gang jeg er på poltur, skal jeg sjekke ut Oban.

Lenke til kommentar

Hvorfor vente til freda'n? Så dyr whiskey drikker man ikke for å bli stupfull på vorspiel uansett..mere mens man slapper av foran PC eller TV'n en rolig ettermiddag eller kveld. Ett glass holder for meg.

for å pine meg litt ;)skal ikke helle den nedpå heller då:)

er ganske spent på'n se :D

Synes dere Highland Park 12yo er så feinschmecker? :hmm:

Synes den er helt ok, bra brukswhisky. Par hakk under Glenfiddich 12yo.

Synes nå jeg. ;)

Neste gang jeg er på poltur, skal jeg sjekke ut Oban.

er at det liksom er min første skikkelige whisky :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...