Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skrives det norskeksamen?

Selvsagt, på samme måte som at "butikk", ikke skrives "bu tikk", eller "skole" ikke skrives "sko le". Særskriving eller orddeling er et fenomen som er blitt mer og mer vanlig, jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å la være å dele opp ordene, eller orddeler folk når de prater også?

Norsk og eksamen er også to ord alene, det er ikke sko og le, bu og tikk. Så akkurat der er det vel litt forskjell.

 

Du har altså aldri hatt sko på beina? Du har heller aldri hørt om infinitivsformen av ordet "ler", å le ...

 

Du har heller aldri hørt om ei bu antar jeg, som i f.eks Brustad-bu. Tikk-takk sier klokka - i tillegg kan det bety et lett slag. Du må gjerne slå opp i ordboka hvis du ikke stoler på meg.

 

Så hvor var det du ville med disse forskjellene sa du? :wee:

Dette tar jeg ikke seriøst. Så innlegget ditt om bu tikk og sko le var useriøst til å begynne med?

Og hvorfor tar du det ikke seriøst? Du sa jo at de ikke er ord, alene - noe alle faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor tar du det ikke seriøst?

Fordi du har vandret langt vekk fra hva som var tema til å begynne med.

 

Så hva er forskjellen mellom særskriving av ordene skole og norskeksamen?

Jeg fatter ikke at jeg gidder, men OK…

 

Norskeksamen

Norsk. Eksamen.

 

Skole

Sko. Le.

 

Du forstår poenget mitt? Sko+Le er ikke det samme som skole. Da betyr det noe helt annet. Norskeksamen derimot, er en sammensetning av norsk og eksamen.

 

Når du sier "skole", så tenker du vel ikke på sko på beina og latterfulle dager?

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I alle dager ... :ermm:

Du forstår kanskje ikke at det er samme prinsippet, nemlig særskriving, bare at de i enkelte tilfeller får mer alvorlige konsekvenser for konteksten.

Eller er det du som ikke forstår at det er en vesensforskjell å dele opp et enkeltord, og å dele opp et ord som er satt sammen av to ord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I alle dager ... :ermm:

Du forstår kanskje ikke at det er samme prinsippet, nemlig særskriving, bare at de i enkelte tilfeller får mer alvorlige konsekvenser for konteksten.

Kjære vene…

 

Irriterer meg at det er en diger edderkopp inne blant elektronikken i laptopen min. Jeg får den aldri ut. (Også en av grunnene til at jeg misliker sommeren.)

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Norsk er et adjektiv, som beskriver at noe er, nemlig det, norsk. En norskeksamen er norsk, men det er matteeksamenene våre og. Substantivet "norsk", altså skolefaget norsk, er det som blir brukt i ordet "norskeksamen". Derfor skal det ikke være mellomrom mellom, fordi "norsk eksamen" forteller at eksamenen er skrevet på norsk, ikke hvilket fag den er i.

Lenke til kommentar

Man har kaloribudsjett, ikke sant. Jeg må holdekaloribudsjettet mitt. Vet dere ikke at det snart er bikinisesong? 0.o

 

Treningsforum FTW! Der finner du jo masse gode tips på sunn snacks og så videre. Har hatt logg der siden før jul engang, og det er faktisk kjempenyttig. Er jo masse godt man kan lage :) Jordbær er jo alltid win.

 

Dessuten er det jo greit å bruke bein og sykkel i stedet for kollektiv trafikk, da kan man godt unne seg noe ekstra uten bli flæbbat.

 

Irriterende: 3 eksamener på rad, starting tomorrow, og 13 dager til sommerferie. Det er 13 LANGE dager..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...