Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

"Erfaringer med polske LOT?"

 

Not a *lot* , really :p

 

Men de høres horrible ut.........

For de som ønsker litt bredere erfaringsgrunnlag:

 

http://www.airlinequality.com/airline-reviews/lot-polish-airlines/

 

Til sammanligning:

http://www.airlinequality.com/airline-reviews/sas-scandinavian-airlines/

http://www.airlinequality.com/airline-reviews/norwegian/

http://www.airlinequality.com/airline-reviews/lufthansa/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig jeg "bare" var uheldig med LOT, men jeg synes det var påfallende at jeg skulle være uheldig to flyvninger på en gang.

 

LOT til side, jeg må snart booke en ny flyvning til Japan. Her kan det være ganske store sprik i prisene. Første gangen betalte jeg 7000 med Finnair via Helsinki, andre gang 5000 med Lufthansa via Frankfurt. Denne gangen håper jeg å kunne fly med Finnair igjen (bare de ikke er for dyre ift alternativene) da mellomlanding i Helsinki er såvidt jeg vet den absolutt raskeste ruten fra Oslo til Tokyo (via Moskva tar noe lengre tid såvidt jeg husker).

Lenke til kommentar

Litt sent ute med bestilling av sommerferie, men skal på en 3-ukers tur. Utreise omkring 25. juni, retur ikke senere enn 14. juli. Vil helst ta turen til Malaysia (Singapore/Kuala Lumpur) og reise rundt der, men lurer på hvordan man kommer seg dit billigst mulig? Er åpen for andre forslag også, blant annet sett litt på Palawan, Sri Lanka og Colombia. Liker strand og sol, men fint om man kan gjøre andre ting som feks dykking/surfing/fjelltur etc. Noen steder man burde sjekke ut? :) 

Lenke til kommentar

Du er klar over at det er klam regntid om sommeren i det meste av sørøst-asia? Om du booker få uker før du reiser så får du ikke de beste prisene. Regn med minst 6000 for flybillett. Og flyr du til Kuala Lumpur eller Singapore trenger du vanligvis flybillett videre til stedene du faktisk ønsker besøke. Har selv gjort det billig med Air Asia, men om du booker kort tid i forveien blir også det lett dyrt.

 

Perioden du skal reise er egentlig den beste for badeferie i Europa. Bulgarias kyst er antagelig ett av stedene du fortsatt kan komme deg til varm strand i perioden uten at det koster for mye.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Klar over at robertaas er en mann man lytter til når han gir råd! Derimot må jeg få skyte inn noe her. Hvis man nå skal til Asia i denne perioden er vel KL og Singapore (med deler av Malaysia) gode valg? Samt Bali og Indonesia, men dit gikk turen på samme tidspunkt i 2016, så vil prøve noe nytt nå. Det gikk for øvrig utmerket værmessig. 

Uansett, om jeg får billetter for 6000 er jeg fornøyd med det! Men turen må ikke gå til sørøst-asia altså, derfor jeg spør her. Kan like gjerne fly vestover til Karibien eller sør-amerika. Men Europa er uaktuelt :) 

Lenke til kommentar

Joda, det er områder som Bali/Lombok som er greie om sommeren... om det ikke er vulkanutbrudd. Dykking var imidlertid ikke det bestes på Gilliøyene hvor jeg prøvde meg.

 

KL er grei om sommeren, men er dårlig med strand der. Borneo som jeg normalt ville anbefalt har regntid, men om du ikke bryr seg så prøv å komme deg til Sipadan for å dykke. Langkawi har også regntid. For å slippe unna regntiden må du nordøst på landtungen, til øyer som Perenthian. Har enda ikke vært der selv, men set ser jo pent ut og det skal være fine forhold for dykking og snorkling. Enkelte strender ser litt ut som Seychellene.

 

Palawan har regntid.. og risiko for kidnapping av muslimsk militia.

Lenke til kommentar

Ja om det blir Malaysia blir det enten å dra over til Borneo eller reise rundt i "fastlands"-Malaysia med en liten avstikker til Perenthian :) Så opprinnelig på Fillippinene men så ikke veldig bra ut værmessig. Palawan skulle visstnok være mindre påvirket av regntiden, men er jo greit å optimalisere sjansene for bra vær, så det ble lagt litt på is. 

Ingenting galt med Europa, men grunnen til at det er uaktuelt er at det er alt for nærme. Når man har 3 uker til rådighet gjelder det å dra til steder som er litt langt unna, siden jeg foretrekker å ha litt god tid på en destinasjon. En ukes vinterferie til Asia blir litt hastverk, syntes jeg. 

Siden vi snakker om dykking: dykket ikke når jeg var på Gili Islands, så kan ikke si noe om forholdene der. Men om du vil ha dykking i verdensklasse anbefaler jeg Labuan Bajo østover mot Flores i Indonesia. Helt utrolig plass med fantastiske forhold! 

Lenke til kommentar

Apropos regntid leste jeg akkurat en morsom sak om et par som kjøpte "drømmetur" til Seychellene for 180 tusen. Reiseselskapet glemte å opplyse om at det var midt i regntiden.

Mange tror det hele tiden er "sydenvær" i "syden". Skjønner at mange foretrekker å reise når de har flere uker fri på sommeren og de kan selvsagt få en fin tur i Asia selv om det regner endel, men jeg vet hvor mye bedre opplevelsen kan bli om de reiser når det er rett sesong.

-I mye av sørøst-asia er det i tilllegg til regnskurer av varierende lengde for varmt og når også luftfuktighet er høyere så blir det ganske klamt.

-I Karbien er det for varmt, regn- og orkansesongen har begynt. Og om været er greit så er solen i sterkeste laget.

-Noen slår til på lave priser og tar sommertur til Egypt eller Dubai. Her er ikke regn problemet, men solen er så sterk at solfaktor ikke holder. Spesielt i Dubai kan temperaturen komme over 50 grader og å gå en tur i solen eller sovne på en solseng kan rett og slett være livsfarlig. Det er så ubehagelig å være utendørs at folk vil være inne i luftavkjølte hoteller hele tiden. Avvekslingen er å ta en  luftavkjølt taxi til et luftavkjølt shoppingsenter hvor de har restauranter og flere innendørs aktiviteter.

 

Middelhavsområdet er faktisk veldig bra om sommeren og det mangler ikke på steder hvor man ikke risikerer å treffe på Charter-Svein.

Lenke til kommentar

Skal til oslo neste uke (fra onsdag - søndag). Tenkte å kjøpe en 7-dagers-kollektivbillett. Får jeg da NSB toget til 60 kr i stedet for 91 (eller noe i den duren) ved å bestille tilleggsbillett i appen?

Prisen økte til 66 kr for tilleggsbillett og 101 kr for full billett fra 1. februar i år.

 

Jeg bruker kjøpe tilleggbilletten i appen til Ruter. Så lenge du har en gyldig billett for Sone 1 spiller det ingen rolle hvor lenge den varer, men billetten for sone 1 må være gyldig og aktivert. Er usikker på om du kan aktivere sone 1 på Gardermoen før du kommer til sone 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...