Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

De som er hardcore reisende har også lagt om til å barbere uten barberskum. Det er raskere og det er mindre som man trenger ta med.

 

Skum  :ohmy:  Såpestykke går igjennom og er langt bedre for huden :)

 

81mOWc388ZL._SX355_.jpg

 

Tuller du? Er det virkelig noen som pakker med såpestykke, skål og børste? Og man trenger jo både vann, håndduk og god tid for å barbere. Søl blir det også lett av det.

Lenke til kommentar

Tuller du? Er det virkelig noen som pakker med såpestykke, skål og børste? Og man trenger jo både vann, håndduk og god tid for å barbere. Søl blir det også lett av det.

 

 

 

 

Nei, jeg ville bare opplyse om at det finnes alternativer som en lett får med seg. Men, det tar så klart plass. Trenger dog ikke noe skål, men en børste er jo greit å ha. Trenger ikke ta store plassen. 

Lenke til kommentar

Tar en titt på hva som ligger igjen fra siste tur:

-vanntett liten pose for penger og slikt om man bader

 

Alt dette får plass "i foret" på ryggsekken. Det er bare å legge til passende klær og toalettmappe.

Lurer på om det er musli-bar eller energibar, som er det du sikter til med cereal-baren.

 

Hvilken vanntett pose er det du har, og er den god kvalitet? Slet voldsomt med dette på Hawaii, fikk låne en som liksom skulle være vanntett, og merket etter 2 min at den smått var begynt å lekke, så det ødela snorklingen på Hanauma Bay ganske kraftig, + senere beachturer.

Lenke til kommentar

Tar en titt på hva som ligger igjen fra siste tur:

-ekstra SD-kort

-penner, blyanter, markørpenner

-et par plastskjeer, er også grei om støpslene i UK er litt vanskelige

-multiformat strømadapter + strømadapter for siste sone

-kopi av bildeside fra pass

-reiseforsikring og kopi av reiseforsikring

-et lite ekstra lager med valuta og ekstra kredittkort

-små led-lamper som lett kan henges opp i tilfelle strømbrudd

-immodum

-compeed (gnagsårplaster) og vanlig plaster

-kompakt paraply

-multiformat powerbank

-en liten ekstra mobil

-halspastiller

-nakkepute

-ekstra hodetelefoner

-øreplugger og sovemaske

-et par gode norske plastposer til skittentøy og slikt

-lader og ekstra batteri til kamera

-kompakt kikkert

-våtservietter, lommetørkler som også kan brukes som dopapir der det mangler

-en kompakt pølsebag med adresselapp om jeg skulle trenge utvide lagringskapasitet eller slanke ryggsekken.

-hefte med print av alle reservasjoner og data for turen. Det er langt mere nyttig enn hva man tror.

-et par print av soduko fra Dagens Næringsliv, utrolig effektiv sovemedisin

-nødrasjon av type pastrami pølser og cereal bar (hva heter de nå på norsk om de ikke nødvendigvis har protein?). Greit om man plutselig står fast et sted uten servering eller om man ikke har tid til å ta en skikkelig måltid.

-ekstra mikrofiber t-skjorte som nesten ikke tar noe plass

-pinsett og negelklipper som går på fly

-tanntråd (jordan med håndtak)

-billige polariserende solbriller, forbruksvare som kan ha flere funksjoner

-vanntett liten pose for penger og slikt om man bader

 

Alt dette får plass "i foret" på ryggsekken. Det er bare å legge til passende klær og toalettmappe.

 

Må bare spørre, har du fått bruk for mye på den listen?

 

Jeg reiser muligens mindre enn deg (var utenlands 79 døgn i fjor og ca. det samme innenlands, altså 150+ døgn), men har hatt behov for svært lite av det du nevner. Er forøvrig enig i at det er veldig praktisk (egentlig helt nødvendig) når man reiser mye og ha ferdigpakket sekk/koffert og toalettmappe med pose for væske.

 

Har selv ferdigpakket sekk med:

- Pass

- Internasjonalt førerkort (1-år og 3-år)

- Dollar og Euro

- Ekstra kredittkort

- Gulfebervaksinekort

- Penn

- Øreplugger og sovemaske 

Lenke til kommentar

Lurer på om det er musli-bar eller energibar, som er det du sikter til med cereal-baren.

 

Hvilken vanntett pose er det du har, og er den god kvalitet? Slet voldsomt med dette på Hawaii, fikk låne en som liksom skulle være vanntett, og merket etter 2 min at den smått var begynt å lekke, så det ødela snorklingen på Hanauma Bay ganske kraftig, + senere beachturer.

Varierer mye mellom mysli- og eniergi-barer. Det finnes jo så mange varianter å prøve rundtom i verden. Kom over denne godbiten hos Tesco i helgen:

https://www.amazon.com/Cadbury-Brunch-Bar-Raisin-210G/dp/B00BHFAE6W

 

Har også hatt mange sekker som lekker vann. Bruker for tiden en fra Gooper. Eneste problem er at i enkelte sikkerhetskontroller tror de at magnetene er batterier.

https://gooperhermetic.com/

 

Myggnetthatt og vaksinekort tar jeg kun med der hvor jeg kan anta at det trengs.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Erfaringer med polske LOT? Jeg flyr ikke med de igjen etter at det ble rot med begge mine flyvninger til og fra St Petersburg.

 

Først ble flyvningen min til St Petersburg endret slik at jeg reiste senere på dagen med mellomlanding i Warsawa i stedet for Tallinn, noe som selvfølgelig er langt lengre reise. Irriterende, men ingen krise.

 

Deretter ble returreisen min endret slik at flyet jeg skulle ta etter mellomlanding i Tallinn lettet før den første flyvningen fra St Petersburg til Tallinn - hva i all verden!? Jeg ringte inn og ble tilbudt en ny flyvning samme dag med to mellomlandinger, noe jeg synes var absurd for en så kort reise. Deretter fikk jeg beskjed om at nei, den flyvningen kunne jeg ikke få allikevel (ikke at jeg hadde lyst på den), men jeg kunne få en dagen etter. Det passet imidlertid dårlig da det stod i mitt russiske visum at jeg skulle reise ut den spesifikke dagen. Til slutt kansellerte jeg hele flyvningen og bestilte ny tur med Air Baltic, som det heldigvis ikke ble noe tull med.

 

Jeg vet ikke om jeg bare var ekstremt uheldig, men jeg tar neppe sjansen på LOT igjen.

Lenke til kommentar

Erfaringer med polske LOT? Jeg flyr ikke med de igjen etter at det ble rot med begge mine flyvninger til og fra St Petersburg.

 

Først ble flyvningen min til St Petersburg endret slik at jeg reiste senere på dagen med mellomlanding i Warsawa i stedet for Tallinn, noe som selvfølgelig er langt lengre reise. Irriterende, men ingen krise.

 

Deretter ble returreisen min endret slik at flyet jeg skulle ta etter mellomlanding i Tallinn lettet før den første flyvningen fra St Petersburg til Tallinn - hva i all verden!? Jeg ringte inn og ble tilbudt en ny flyvning samme dag med to mellomlandinger, noe jeg synes var absurd for en så kort reise. Deretter fikk jeg beskjed om at nei, den flyvningen kunne jeg ikke få allikevel (ikke at jeg hadde lyst på den), men jeg kunne få en dagen etter. Det passet imidlertid dårlig da det stod i mitt russiske visum at jeg skulle reise ut den spesifikke dagen. Til slutt kansellerte jeg hele flyvningen og bestilte ny tur med Air Baltic, som det heldigvis ikke ble noe tull med.

 

Jeg vet ikke om jeg bare var ekstremt uheldig, men jeg tar neppe sjansen på LOT igjen.

Har reist med LOT uten problemer. I større ratinger av flyselskaper som skytrax scorer LOT mer enn SAS, men mindre enn Lufthansa.

 

Dårlig service og idioti er noe man kan oppleve overalt. Jeg fikk nylig en mail fra Lufthansa som fortalte om en endring av en booking. Jeg hadde blitt flyttet til en annen connecting flight som startet vel en time før flighten til den flyplassen i det hele tatt hadde startet. Og om jeg ikke kontaktet dem innen 14 dager anså de endingen som godtatt og jeg hadde ikke rett til flere endeinger eller kansellering.

 

Sist jeg opplevde en kansellert flight med SAS utenfor norden så forlot alle som jobbet for SAS rett og slett området og etterlot seg ikke engang en lapp som fortalte hva passasjerene skulle gjøre.

post-18989-0-48080500-1528454395_thumb.jpg

 

BTW,  Norge og Nansen er fortsatt populære i Armenia for arbeidet etter folkemordet i begynnelsen av forrige århundre så ikke skjul at du er fra Norge. Så sent som i 2011 ga de ut et frimerke med bilde av Nansen.

 

AM034-11.jpg

Lenke til kommentar

Har reist med LOT uten problemer. I større ratinger av flyselskaper som skytrax scorer LOT mer enn SAS, men mindre enn Lufthansa.

 

Dårlig service og idioti er noe man kan oppleve overalt. Jeg fikk nylig en mail fra Lufthansa som fortalte om en endring av en booking. Jeg hadde blitt flyttet til en annen connecting flight som startet vel en time før flighten til den flyplassen i det hele tatt hadde startet. Og om jeg ikke kontaktet dem innen 14 dager anså de endingen som godtatt og jeg hadde ikke rett til flere endeinger eller kansellering.

 

Sist jeg opplevde en kansellert flight med SAS utenfor norden så forlot alle som jobbet for SAS rett og slett området og etterlot seg ikke engang en lapp som fortalte hva passasjerene skulle gjøre.

 

 

Jeg synes selv det trengs en skikkelig gjennomgang av regelverket rundt flybransjen, for det føles som vill vest til tider. Jeg kjenner ikke til noen annen bransje der man kan ta seg betalt for en vare eller en tjeneste man vet man ikke har (overbooking), eller endre den til noe helt annet enn hva kunden bestilte.

 

Hvordan de kan finne på å endre en connecting flight slik at det er åpenbart at passasjerene ikke kan rekke den er hinsides meg. Det virker som man gir faen og bare legger hele byrden på kunden.

 

Jeg har ikke noe bedre inntrykk av SAS enn LOT. Bare for en uke siden fikk søsteren min SMS klokka 2 om natta med beskjeden at flyet hennes kl 8 neste morgen var kansellert, og det var all informasjonen som ble gitt. Kundeservice åpnet ikke før kl 10.

Lenke til kommentar

400,- i kredittkortgebyr hos Ticket.no?? Er det lov?!

De har vel lov til å kreve så mye de vil, bare de gir info om det.

 

Har vært i kontakt med Forbrukerombudet om praksisen til mange av reisebyråene. Det byråene gjør er å ha en lav nettopris slik at de kommer på topp på søkemotorer som momondo og finn.no. På sidene til byråene står det noe diffust om gebyrer og når man starter bestilling kommer det heller ikke frem noen sum, man må legge inn personalia og krysse av for at man aksepterer betingelsene og trykke for at man godtar å bestille hos dem før man får vite hvor stort begyret er. Først når man er kommet helt til betalingen får man vite hvor stort gebyret er og de tror de fleste at de er nødt til betale. Vet ikke om Ticket.no også har denne prosessen, men det er flere som gjør det slik.

 

De jeg var i kontakt med  hos Forbrukerombudet mente dette var en meget tvilsom praksis, men de hadde vist ikke ressurser til å rydde opp i dette enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...