Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og AFKL mer enn hintet om at det kom til å komme gode tilbud fra OSL til sommeren. Hold øynene åpne! :cool:
Det er lenge siden det har kommet gode tilbud fra den kanten. De var jo ganske agressive for 2 år siden. Har poeng på Flying Blue som går ut snart om jeg ikke finner noe.

 

Mine gikk ut for et par mnd siden. De går jo ut hvis en ikke flyr hver 20. Måned.

Lenke til kommentar

Jeg skal en tur til India og bestiller billetter i løpet av få dager, sannsynligvis til New Delhi.

 

Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forbindelse med bestilling av billetter? Pris og reisetid er de viktigste kriteriene, men selvfølgelig uaktuelt å fly Ryanair-stil på en så lang reise. Så langt virker det som om Aeroflot med mellomlanding i Moskva har den beste pakken, både på pris og reisetid.

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar

Det var saann Ryanair opplegg (1 sekk gratis , den neste maa du betale for)....var ikke plass til bagen i kabinen uansett , helt fullt.

 

Nja har ikke noe med det å gjøre tror jeg. Tror det heller har noe med føderale amerikanske reguleringer på det området så de er strenge på det der.

Lenke til kommentar

Da er sommerens store tur booket med *trommevirvel* Aeroflot! OSL-SVO-PEK. Billettprisen gikk litt opp, men endte opp med 4300 kr t/r så jeg klager ikke akkurat. Så får jeg se hva Aeroflot har å tilby på langdistanse. Har jo allerede prøvd dem på kortdistanse og det var helt greit. Ikke noe supert, men heller ikke noe dritt. SVO-PEK blir med Airbus 330, PEK-SVO blir med de litt eldre B 767.

Lenke til kommentar

Turkish er gode de.

 

Siden det er poppis å skrive sommerens tur så kan jeg like gjerne slenge meg på:

 

OSL-CPH-WAW-HAN-//Tog mellom Hanoi og Da Nang//DAD-SGN-REP-BKK-HAN-WAW-CPH-OSL.

post-175760-0-35946200-1301840916_thumb.gif

 

Ute etter gullkortstatus? :D Går jo ikke bare på antall poeng, men også antall legger det. Selv så er Aeroflot et bevisst valg. Ikke kun fordi de er billige, men fordi jeg kommer et skritt nærmere sølv i FlyingBlue. Etter den turen der vil jeg være 3 legger unna sølv. Så får vel slenge ut en tur til Europa da.

Lenke til kommentar

Nja har ikke noe med det å gjøre tror jeg. Tror det heller har noe med føderale amerikanske reguleringer på det området så de er strenge på det der.

Det tviler jeg på. Det har skjedd en hel del de siste årene siden jeg begynte å fly mellom Norge og USA samt innenriks i USA. Konkurransen er knalltøff og fokus på pris har blitt tydligere og tydeligere. Bagasjehåndtering koster flyselskapene mye penger. Veldig mye penger. Derfor har de fleste gjort grep for å få ned mengden innsjekket bagasje som mulig.

 

Inntil for ca to år siden kunne man vel fritt ta med to kolli a 23 kg på flyvninger over Atlanteren med samtlige(?) flyselskap. Nå kommer jeg ikke på noen sm tilbyr det for økonomiklasse. Innsjekket bagasje (1x23kg) var også gratis innenriks i USA inntil ganske nylig. I farta kommer jeg på bare Southwest som tilbyr det nå.

 

Sommeren for knappe to år siden fløy jeg omtrent ukentlig mellom San Jose og Seattle. En eller annen gang i løpet av denne perioden begynte flyselskapet å ta betalt for innsjekket bagasje. Forskjellen merket man som reisende umiddelbart. Den var enorm.

 

in erfaring med amerikanske flyselskap er at de alle er velddig liberale når det kommer til hvor mye man kan ta med seg ombord. Jeg har sett fok ta med 3-4 ganger mer enn hva som er angitt som maks. Er flyet fullt, skjer det nesten alltid at det ikke er plass til all håndbagasjen. Å stue veldig medfører lengre tid ved gaten, evt forsinkelser osv. Noe som igjen koster flyselskapet. Derfor opplyses det ofte ved gaten at de lar folk sjekke inn bagasje der gratis. Har du carry-on koffert og er blant de siste ombord, er sjansene forholdsvis store for at kofferten havner i bagasjerommet.

 

Med tanke på hvordan ting var inntil nylig og hva de faktisk lar folk slippe unna med i dag - velger jeg å tro at regelverket er liberalt. Flyselskapene gjør hva de kan for å holde kostnadene nede, og lar de som reiser med mye bagasje nå selv betale for merkostnadene. Det er fornuftig nok i mine øyne. Selv om jeg ofte må ut med litt ekstra ved innsjekking av bagasje, så er det nesten verdt siden bagasjemengden har gått ned - så ventetiden etter landing har blitt mye kortere.

Lenke til kommentar

 

Det tviler jeg på. Det har skjedd en hel del de siste årene siden jeg begynte å fly mellom Norge og USA samt innenriks i USA. Konkurransen er knalltøff og fokus på pris har blitt tydligere og tydeligere. Bagasjehåndtering koster flyselskapene mye penger. Veldig mye penger. Derfor har de fleste gjort grep for å få ned mengden innsjekket bagasje som mulig.

 

Inntil for ca to år siden kunne man vel fritt ta med to kolli a 23 kg på flyvninger over Atlanteren med samtlige(?) flyselskap. Nå kommer jeg ikke på noen sm tilbyr det for økonomiklasse. Innsjekket bagasje (1x23kg) var også gratis innenriks i USA inntil ganske nylig. I farta kommer jeg på bare Southwest som tilbyr det nå.

 

Sommeren for knappe to år siden fløy jeg omtrent ukentlig mellom San Jose og Seattle. En eller annen gang i løpet av denne perioden begynte flyselskapet å ta betalt for innsjekket bagasje. Forskjellen merket man som reisende umiddelbart. Den var enorm.

 

in erfaring med amerikanske flyselskap er at de alle er velddig liberale når det kommer til hvor mye man kan ta med seg ombord. Jeg har sett fok ta med 3-4 ganger mer enn hva som er angitt som maks. Er flyet fullt, skjer det nesten alltid at det ikke er plass til all håndbagasjen. Å stue veldig medfører lengre tid ved gaten, evt forsinkelser osv. Noe som igjen koster flyselskapet. Derfor opplyses det ofte ved gaten at de lar folk sjekke inn bagasje der gratis. Har du carry-on koffert og er blant de siste ombord, er sjansene forholdsvis store for at kofferten havner i bagasjerommet.

 

Med tanke på hvordan ting var inntil nylig og hva de faktisk lar folk slippe unna med i dag - velger jeg å tro at regelverket er liberalt. Flyselskapene gjør hva de kan for å holde kostnadene nede, og lar de som reiser med mye bagasje nå selv betale for merkostnadene. Det er fornuftig nok i mine øyne. Selv om jeg ofte må ut med litt ekstra ved innsjekking av bagasje, så er det nesten verdt siden bagasjemengden har gått ned - så ventetiden etter landing har blitt mye kortere.

 

Hmm jeg har da hørt annonsert på Delta at føderale reguleringer tilsier MAX 1 kolli håndbagasje og en pcbag/håndveske ved siden av. Men på innsjekka bagasje så er det litt morsommt hehe. Om man flyr domestic first på Delta kan man ha med seg 3 kolli innsjekka bagasje gratis. Man har mulighet for å betale for opptil 7 (!) kolli. Nå har jeg bare flydd amerikansk innenriks mellom Honolulu og Los Angeles og mellom Honolulu og Hilo. Sistnevnte er den merkeligste flyplassen jeg har vært på. De kaller seg Hilo internasjonal, men det er bare flygninger til Honolulu og et par andre steder i Hawaii. De har 9 jetbridges, men er bare to av dem som er i bruk. En for Hawaiian Airlines og en for Go! Mokulele.

Lenke til kommentar

La meg gjette: hva de sier om føderale regler om hva man kan a med seg ombord, opplyses i gaten sammen med en beskjed om at de som har mer enn hva som er tillat kan betale der for å sjekke inn bagasje?

 

Noen forskjeller er det nok fra selskap til selskap og fra flyplass til flyplass. Likevel mistenker jeg at det ligger økonomiske motiver i bunn. Jeg har vel også hørt noe tilsvarende beskjed noen ganger, men bare på fly med masse ledige seter. Mens de gjerne griper etter mikrofonen og tiilbyr passasjerer å sjekke inn bagasje ved gaten gratis om flyet er utsolgt.

 

Apropos innsjekket bagasje. Jeg ble litt overrsket når jeg så hva som er gjeldende for Virgin America. Første koffert kan være 32kg, mens nummer 2-10 kan være 23kg hver. Hadde jeg visst det, hadde jeg pakket annerledes og spart noen $s når jeg flyttet for halvannen uke siden.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg litt, typisk nok så ser det ut til at reisen jeg har bestilt til et ministed i canada, fra New York hvor jeg ikke har funnet noe som går til europa (?)

Jeg tenkte å ha en stopover på 3 dager den ene veien, men ville helst slippe en natt den andre veien også.

 

Her er flyet til Canada (det var forresten lik pris å reise via NY som direkte fra Toronto)

New York (LGA) to Toronto (YYZ) 07/13/11 11:30 AM - 1:05 PM Air Canada 709

 

 

Flyet fra canada

Toronto (YYZ) to New York (LGA) 07/27/11 3:15 PM - 4:40 PM Air Canada 716

 

Noen som finner et fly tur-retur norge som passer, det blir det samme om de 3 dagene er før eller etter Canada.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...