Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg bestilte en flybilett istad, via Ryanair. Klarte selvfølgelig med en feil å skrivet navnet mitt feil (lol)

Skrev, Kennetj men det skulle jo vært Kenneth.

 

Tror dere jeg må ordne opp i det før reisen eller bør det gå greit? Skal fra Torp - Liverpool (om det har noe å si)

Koster jo mer å endre navnet enn å kjøpe ny bilett.

 

Hva er deres erfaringer med så "små feil" ??

Kan du ikke bare ringe ryanair og høre.

Lenke til kommentar

Nei, lærte at jeg skal begynne å skjekke nøye med slike ting fremover.

Sykt kjedelige penger.

 

Har sendt noen mail nå da, håper det ordner seg, men er veldig usikker..

 

Mail til Ryanair? Hvordan? De har ikke postet noen epostadresse pa hjemmesia si sa man er nodt til a ringe knalldyre telefonnumre.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville sett vurdert utfra om jeg hadde bestilt tur/retur eller ikke. Det er ikke noe i veien med å spille dum på flyplassen og hevde man ikke har lagt merke til det. Sjansene er riktignok større for at det går bra en gang enn to ganger. Uten at jeg vet hvor mye de evt. tar for typo-navneendring på flyplassen.

 

Personlig tror jeg selv Ryanair ser mellom fingrene når det gjelder slikt. I praksis. De vil neppe uttale offentlig at de er fleksible. Litt av poenget med at de tar seg klekkelig betalt for navneendringer er jo at det i mange tilfeller ikke er snakk om skrivefeil, men full navneendring. Lave endringsgebyrer ville åpnet for et gråmarked med videreformidling av billetter. Hvor folk hamstrer billetter under kampanjene deres for videresalg. Det er selvsagt noe Ryanair forsøker å unngå.

 

Et annet spørsmål er jo hvorvidt billetten trenger å endres. 100% match mellom pass og billetter er det jo uansett ikke i dag. Jeg har et navn med bindestrek og har fortsatt tilgode å oppleve en eneste flybillett fra et eneste flyselskap hvor navnet mitt er skrevet riktig. Heter man f.eks. "Bob-Kåre" vil det stå "BOBKÅRE" på flybilletten. Det er neppe særlig verre enn billetter med åpenbare skrivefeil.

 

Edit: I tillegg er det sikkert verdt å sjekke litt rundt hva det koster å bestille ny billett. Både nå og med jevne mellomrom frem mot avreise. Mange Ryanair-billetter kan jo kjøpes for mindre enn hva de tar for å endre eksisterende billetter.

 

Vær også klar over at selv non-refundable billetter kan man i mange tilfeller få igjen noe penger for, da i form av skatter og avgifter. Jeg ser Ryanair, ikke uventet, tar et gebyr på £17/€20 for å betale tilbake avgiftene. Så var skatter og avgifter høyere enn det, kan man få igjen noen kroner.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar

Jeg ringte til Torp flyplass nå, ho dama jeg snakket med der så det gikk greit med et Stavefeil, så lenge den var så liten.

Men vet jo ikke hvordan Ryanair praktiserer dette. Forige gang jeg fly med dem virket det som de bare "skummet" over det.

 

Jeg tror det bør gå greit å komme seg til Liverpool fra Torp, problemet tror jeg ligger hjem fra Liverpool til Torp. De gangene vi har reist har de vært mye strengere i Liverpool enn Torp.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe "bilett" med Ryanair. Jeg skjekker selv inn via internett før avgang og ta må jeg printe ut et A4 ark som er biletten min, der står mitt fulle og hele navn, slik jeg har stavet det på Ryanair sine hjemmesider..

 

Spørsmålet er vel om dem ser navnet på biletten og sammenligner med passet eller om dem bare skjekker at det er riktig fly jeg er på ..

Lenke til kommentar

Dette er strengt tatt noe man kan finne ut av med et enkelt søk.

 

SAS tilbyr både direkteflygning og flyging med mellomlanding i Bergen (hvor du ikke trenger å gå ut av flyet når du er i Bergen). Norwegian tilbyr kun direkteflyging såvidt jeg kan se, i tillegg til flybytte på Gardermoen.

 

Det er ikke noe "bilett" med Ryanair. Jeg skjekker selv inn via internett før avgang og ta må jeg printe ut et A4 ark som er biletten min, der står mitt fulle og hele navn, slik jeg har stavet det på Ryanair sine hjemmesider..

 

Spørsmålet er vel om dem ser navnet på biletten og sammenligner med passet eller om dem bare skjekker at det er riktig fly jeg er på ..

Ser noen roter litt med terminologien.

 

Billett - Selve beviset på at du skal reise fra A til B. En billett kan være et papirdokument, eller eksistere kun elektronisk.

Ombordstigningskort - Papirlappen du får når du har sjekket inn, og som du viser fram når du går inn på flyet. Denne papirlappen er ikke selve billetten, kun et midlertidig bevis som brukes på flyplassen i forbindelse med ombordstigning.

 

Det er først og fremst på sistnevnte at jeg opplever at det skjønne navnet mitt blir radbrukket og voldtatt. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...