Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er "På reisefot"-sidene til AFS åpne. Ikke noe særlig å finne av nytting informasjon å finne der enda.

Hvor fikk du løsord og brukernavn fra? :hmm: Sto noe om hvor jeg fikk tak i det et eller annet sted, men husker ikke.

 

Noen andre som drar med AFS som har fått innkalling til preorienteringsleir i Oslo?

Endret av Vierett
Lenke til kommentar
Vel, det er jo en mulighet :)

Men apropo det du nevnte, det vil bli som et år i USA bare, uten skole og stuff?

Leie/kjøpe i usa er vel ikke dyre sakene nå er det det? :p

 

Ja uten skole og sånn, var det jeg mente. Er ikke sikker, men tror at lånekassen ikke gir støtte til Bachelor eller årsstudium i USA, bare Master, så det å studere der ville vært sykt dyrt. men er ikke 100% sikker på dette

 

Hmm der jeg bodde (mindre by sentralt i PA) var det ikke dyre sakene å leie nei. Og ja, det er mulighet for visum men du burde kanskje ikke ta det for gitt? Alle jeg har kjent har fått turistvisum til USA, så lenge de ikke har noe på rullebladet. Det du burde være obs på, er om du vet at du har noe, uansett om det bare er en liten filleting, på rullebladet, men fortsatt tror du får visum, så er sjangsene at du ikke har fått det stor! For du vet egentlig ikke om du har fått visum før du lander i USA, og de åpner brevet fra ambassaden i Norge. En venn brente seg på dette, viste seg at han ikke hadde fått visum, og måtte snu og dra hjem da de landet i Chicago! Kjipt. :)

 

En annen mulighet er jo også at du tar et internettbasert årsstudium ved en norsk høyskole/universitet, på denne måten vil du få lån og stipend fra lånekassen, som gjør det enklere å leve. Du leverer som ofte bare en oppgave i året og en eksamen, så det er ikke mye å gjøre hvis du velger fag med omhu ;)

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Den tanken kan du bare glemme med en gang. Det er feil.

 

Så flott at jeg tar feil. Da kan du gjerne komme med kilder på at du bare kan flytte hit for et år. Da skal jeg nemlig utnytte meg av det selv...

 

EDIT: Forresten, turistvisum er 90 dager.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Ja, man da har hun en form for "mål" med å være der. Jeg kan ikke bare gå å si at "hey, jeg vil flytte til USA" et år, uten å noen mål og mening med det.

 

Innrømmer gjerne at jeg tar feil jeg, men da må jeg nesten se kilder på det. For om det mulig, så ville jeg lett benyttet meg av det selv. :p

Lenke til kommentar
Den tanken kan du bare glemme med en gang. Det er feil.

 

Så flott at jeg tar feil. Da kan du gjerne komme med kilder på at du bare kan flytte hit for et år. Da skal jeg nemlig utnytte meg av det selv...

 

EDIT: Forresten, turistvisum er 90 dager.

Hva bør jeg gjøre da, dersom jeg ønsker å være i USA i et år?

Noen som vet leiepriser, dersom jeg skal være der et år?

 

En annen mulighet er jo også at du tar et internettbasert årsstudium ved en norsk høyskole/universitet, på denne måten vil du få lån og stipend fra lånekassen, som gjør det enklere å leve. Du leverer som ofte bare en oppgave i året og en eksamen, så det er ikke mye å gjøre hvis du velger fag med omhu wink.gif

 

Dette var jo en mulighet da :)

Noen som vet hvilke skoler som gjør dette?

Endret av marvol
Lenke til kommentar
En annen mulighet er jo også at du tar et internettbasert årsstudium ved en norsk høyskole/universitet, på denne måten vil du få lån og stipend fra lånekassen, som gjør det enklere å leve. Du leverer som ofte bare en oppgave i året og en eksamen, så det er ikke mye å gjøre hvis du velger fag med omhu wink.gif

 

Dette var jo en mulighet da :)

Noen som vet hvilke skoler som gjør dette?

 

Vet at Høyskolen i Volda har masse sånt; http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/c...p;SearchButton=

f.eks. på årsstudium Historie står det

Slik er studiet lagt opp

Studiet kan takast som lokalt studium eller som nettstudium på heiltid eller deltid. Alle teoriemne blir tilbodne som nettstudium kvart semester. Både lokal- og nettstudentar får tilgjenge til nettleksjonar og annan informasjon på nettet. Dei vert organiserte i basisgrupper med rettleiar for mappeevaluering.

 

Lykke til, kunne tenkt meg noe av det samme om ting går skeis.

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar

Nå trenger jeg virkelig noen synspunkt her. MÅ gi et svar snart.

 

Jeg har snakket med de to som bodde hos familien ifjor, og familien virker bare topp! De er heller ikke strenge, ingen tvang for kirkegåing (de gikk ca, en gang i måneden ved spesielle anledninger), ikke noe strengt på innetider eller hvor mye du fikk være med venner osv.

 

Men, skolen jeg skal gå på, som nå er denne har ikke høyt nok nivå i realfagene (tror jeg), ikke så mye å velge mellom i gymklasser, og det sportslige?

 

Så skolen holder meg tilbake, OG, at jeg må bo med en annen utveklingsstudent. Vær så snill, må ha noen synspunkt på dette. Ville dere bodd med en annen? Hvorfor/Hvorfor ikke? Har hørt mye rart om tyske utveklingstudenter :p.

Lenke til kommentar

Familien høres grei ut, men minus at du må bo med noen andre, etter min mening. Her er det din personlige mening som gjelder, og du må selv ta det valget.

 

Ut i fra nettsidene til skolene, så kan man ikke bedømme dem skikkelig. Det er godt mulig de har høye nok realfag, bare at du ikke klare å finne noe om det online. Slik jeg ser det, så har de nok gymklasser ,og et "hav" av sporter å være med på.

 

Du må nesten ta det valget selv, også får du heller bare forsøke å bytte skole/familie om du ikke får fagene du trenger. Det burde organisasjonen forstå, da grunnen til at du drar nå, er for å få året godkjent i Norge.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at de ikke har høye nok realfag? Så vidt jeg ser har de AP classes i det meste, og AP er jo det høyeste nivået på High School. Så når de har AP Calculus, AP Biology og Chemistry så er jo dette bra realfag nivå?

 

Skolen ser kjempebra ut syns jeg... Og de har to ekstrafag i gym (kondisjon og helse), noe som må være bra?

 

De har også omtrent fem ganger så mange sportstilbud som min skole hadde, og jeg var med på alt jeg kunne! :)

 

Familien høres nå også bra ut, ser ikke helt hvorfor du tviler. Hva sier skolen din om fagtilbudet?

Lenke til kommentar

Hmm, når jeg gikk inn på hvilke fag te tilbygge innenfor hvert tema, listet de flere AP klasser :)

 

http://www.fjturner.k12.wi.us/turner/academ/index.htm

 

hvis du da f.eks. trykker inn på Mathematics, ser du at de har disse fagene;

 

http://www.fjturner.k12.wi.us/turner/academ/math/index.html

 

Som viser AP calc

 

Som igjen viser:

http://www.fjturner.k12.wi.us/turner/academ/math/apcalc.html

 

:) andre fag har også AP klasser..

 

for exmaple http://www.fjturner.k12.wi.us/turner/acade...dies/index.html :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...