Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Åja, det er såpass enkelt ja. Men da er det ikke noe problem :)

 

Pinnsvin: Jepp, det er sant nok det. Men feil kan oppstå etter et år er gått også. Men det er klart at kjøper man maskin i Norge, så er jo også det noe drit om den feiler i løpet av utvekslingsåret.

 

Tror det blir å satse på kjøp i USA jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og når jeg kommer hjem skal jeg prøve å bytte ut tastene med de norske. Null problem å kjøpe pc i USA for å ta med hjem.

 

Vel, du har ikke gjort så god research eller? Tastene på det Norske tastaturet har en helt annen form enn på det Engelske, så du vil ikke få byttet deler av den høyre siden av tastaturet.

 

Du kan se på disse bildene selv, og sammenligne:

 

http://www.flickr.com/photos/haakonkalbakk...57608105917274/

 

http://images.apple.com/euro/macbook/image...y2-20081014.jpg

Lenke til kommentar
Hmm.. det var rart. Hvorfor i all verden har de forskjellige stoerrelser. Skal nok faa fiksa noen norske taster til macen likevel. Er ikke akkurat noedvendig, men litt plagsomt aa maatte lete etter spesialtegna.

 

Regner med du har den nye MacBooken evt. pro. Da er det rimelig kostbart aa bytte paa de nye unibodyene. Og det er ikke bare Apple som er saann. Tastatur layouten til Norske og Engelske tastatur er bare forksjellig.

Lenke til kommentar

Nei jeg bare lurte. Det jo forskjelig fra skole tiil skole..

 

Og gratulerer da Stine.. Da er det vel mye research på gang da kan jeg tenke meg! :D

 

Nå er det ei på skolen min som har trekt seg fra USA. Hum på betale 12000 uansett da i egenandel ell no. mye av grunnen til at ho trakk seg var kjæresten.. men jaja.. Tror hun går glipp av noe.

Lenke til kommentar
Der er jeg enig med Thomas! Men dere som skal til USA neste år, har dere snakket med rådgiver om hva dere trenger og hva dere slipper i USA?

 

Det einesete eg treng er å ta to fag der borte eg kan fortsette med i 3. klasse :) Og så må eg lese sjølv på historie og norsk siden alle har det i 3. ... Eg slepp å ta tysk der borte, rådgiveren sa at karakteren frå 1. klasse tellte i steden for :w00t:

 

Edit: Trykkleif

Endret av IceWolf
Lenke til kommentar
Der er jeg enig med Thomas! Men dere som skal til USA neste år, har dere snakket med rådgiver om hva dere trenger og hva dere slipper i USA?

Slipper? Har ikke gjort det enda på grunn av elendig fordeling av timer på denne skolen :hmm:

 

Men Toska, har du fått den innmeldinga til preorienteringsleir også? Og hvor fikk du løsord og sånn til den AFS-portalen?

Endret av Vierett
Lenke til kommentar
Der er jeg enig med Thomas! Men dere som skal til USA neste år, har dere snakket med rådgiver om hva dere trenger og hva dere slipper i USA?

Slipper? Har ikke gjort det enda på grunn av elendig fordeling av timer på denne skolen :hmm:

 

Men Toska, har du fått den innmeldinga til preorienteringsleir også? Og hvor fikk du løsord og sånn til den AFS-portalen?

Fått innmelding til Pre-or i Sandnes ja. Fikk passord til AFS sidene på mail.

Lenke til kommentar
Men noen som har erfaringer med å leve med en annen utveklingsstudent?

 

Beklager, så ikke dette før nå, men har veldig lyst til å svare. Er i USA nå, og bor sammen med en utvekslingsstudent fra Spania. Var faktisk ikke klar over at det var en dobbelplassering før nesten en uke etter at jeg ankom her, for han kom to uker etter meg. (han visste det ikke før i bilen på vei hjem fra flyplassen) Uansett, da jeg fikk vite om det ble jeg veldig usikker på det hele, og jeg trodde det kom til å bli helt forferdelig å ha ham her. Hadde to vertsbrødre fra før (vertsforeldres barnebarn på 18 og hans ganske irske kompis på 19. Begge bor her), og var sikker på at med enda en gutt kom jeg til å bli holdt enda mer utenfor ettersom jeg er eneste jenta i huset, og den første jenta de noen gang har hatt boende der. Det har vist seg å ikke stemme. Første uka hans var litt slik ettersom jeg var syk, men etter det har vi blitt utrolig nære. Vi er så forskjellige som det går an å bli, men et bånd har oppstått mellom oss som jeg ikke trodde gikk an. Vi er like gamle, men han er Junior mens jeg er Senior. Vi har for det meste den samme vennekretsen - inntil to måneder siden da han bestemte seg for å kutte den andre spanske gutten ut av livet sitt totalt og bli helt bestekompis med en fra Norge som jeg ikke kan fordra og en fra Brazil. Ellers kan vi snakke om alt, og det har vært veldig fint å ha noen som på en måte går gjennom det samme i naborommet her. Skal ikke nekte for at han gjør meg helt gal fra tid til annen, men han har gitt meg så mye dette året at det kan jeg se bort fra.

 

Tror det at vi har kunnet støtte hverandre gjennom hele året har vært nokså bra for oss begge. Han er en litt mer bråkmaker enn meg, og kommer ofte i trøbbel. En av vertsbrødrene våre prøver alltid å hjelpe ham ut, og jeg tar gjerne et tak der også, for noen gangen betyr det at han er grounded at jeg mer eller mindre er det også - i alle fall på kveldene. Ellers har han vært en enorm støtte for meg når jeg gikk gjennom en trasig periode i desember med at foreldrene mine fant ut av noe jeg hadde greid å holde skjult i over to år og de gav meg ultimatumet "Finn en psykolog eller kom hjem", og jeg vet jeg var til stor hjelp da han ønsket å bytte vertsfamilie. Vi løste den konflikten gjennom samtaler oss imellom, og diskusjoner med annen vertsbror. Tok en uke å roe ham ned, men det var absolutt verdt det. Sammen har vi greid å løse mange konflikter jeg vet at ingen av oss hadde greid alene. Dessuten trenger han meg for å komme til seniorjentene. Han er helt på tuppa etter noen av dem, og stakkar fyren vet absolutt ingenting om jenter. Hvordan det skjedde aner jeg ikke, for han er en spansk flørt og storsjarmør. Alle på skolen vet hvem han er, og jeg har fått mange hyl som respons fra jenter når jeg har sagt at han er broren min. Haha, he needs me xP

 

Ellers er det jo praktisk å ha noen å gå ut med i helgene, og noen å dele taxikostnadene med på kvelder når ingen kan hente oss. Må si at året mitt absolutt ikke hadde vært så fantastisk dersom det ikke hadde vært en dobbelplassering. Resten av vertsfamilien er jo helt fantastisk også, men jeg har ikke opprettet bånd med dem på samme måten i det hele tatt. Som smashild nevnte så er det jo litt slik at enten klaffer det, eller så gjør det ikke det i det hele tatt, men jeg må ærlig talt si at noen risikoer er det verdt å ta. Antonio er antakelig noe av det beste som har hendt meg - annet enn at jeg begynte å røyke delvis på grunn av ham - og jeg aner ikke hvordan jeg skulle greid meg gjennom dette året uten ham. Han er helt fantastisk å ha rundt her (selv om jeg nesten har dyttet ham oppi innendørsbassenget vårt ved flere anledninger, and he knows how to tick me off!), og ville ikke hatt det noen annen vei.

 

Vet ikke om det var noe slikt svar du så etter, men det er i alle fall min mening. Jeg hadde ikke noe valg, men det har vist seg å være en av de beste tingene ved året mitt. Verdens beste bror (som absolutt vil beskytte meg, og elsker å kalle meg 'veslesøstra' hans ettersom jeg er fem måneder yngre. Haha), og det blir trist når vi begge drar til hvert vårt europeiske land, før han for tredje og siste gang drar tilbake til statene for å gå på skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...