Gå til innhold

Er du dum eller smart?


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk trur jeg er så smart fordi jeg hadde MX på videregående og studerer fysikk på universitetet, men jeg eier for eksempel ikke språklig kompetanse. Jeg strøk i spansk (berget meg dog med en knapp toer på eksamen) og fikk laveste ståkarakter i samtlige norskfag.

 

Det å være god i realfag er visst sett på som mer "intelligent" enn å være god i for eksempel språk. Det er helt feil spør du meg.

 

Jeg ser ikke på meg selv som noe smartere enn mannen i gata og IQ-tester har jeg i hvert fall ikke noe tru på. Selv har jeg tatt en 4-5 stykker og har endt opp med alt fra 90 til 130 IQ.

Lenke til kommentar
Det å være god i realfag er visst sett på som mer "intelligent" enn å være god i for eksempel språk. Det er helt feil spør du meg.

5522581[/snapback]

Det kommer vel an på hvem du spør, men jeg tror faktisk språklig begavelse/musikalitet står sterkere enn realfagstalent når mannen i gata skal definere "intelligens"..

Lenke til kommentar

Smart? Tja...

 

Spørs hva man legger i ordet. Om det er kunnskaper, intelligens, visdom m.m som skal legges til grunn. Skal man benytte iq eller skolekarakterer er jeg nok smart, men personlig finner jeg iq som en særs dårlig målestokk.

 

En ting er å få seg kunnskaper, en annen ting er om man har egenskap (eller intelekt om skal bruke det ordet) nok til å bruke kunnskapene. En inteligent mann med lite, eller feil, kunnskap er nok en farlig ting. Så har man jo mennesker med lite intelekt, men med mye kunnskaper. Kan være farlig det også.

 

150 i iq test eller toppkarakterer kan ha lite å si når det kommer til det faktum om man evner å bruke dette i praksis. Finnes nok av skolegeni som er udugelig i praksis.

 

Å være verdens smarteste mann/kvinne må være ganske frustrerendes. Ingen andre som er smart nok til å forstå hva du mener ;)

Lenke til kommentar

Jeg er nok over gjennomsnittet når det gjelder IQ, uten at jeg vet hva min IQ er.

Klarer meg også godt på skolen, tar f.eks. matte ganske lett.

 

På andre områder er jeg nok ikke fullt så smart. Når det gjelder hvordan kommunisere med damer er jeg nok ganske blåst, men klarer meg ellers ganske greit sosialt.

Lenke til kommentar
Det å være god i realfag er visst sett på som mer "intelligent" enn å være god i for eksempel språk. Det er helt feil spør du meg.

5522581[/snapback]

Det kommer vel an på hvem du spør, men jeg tror faktisk språklig begavelse/musikalitet står sterkere enn realfagstalent når mannen i gata skal definere "intelligens"..

5522812[/snapback]

 

Hvor god du er i enkelte fag kan ha mye med interesse å gjøre. Jeg gjorde det veldig bra uten å anstrenge meg i det heletatt på yrkesfag gk og vk1, mens jeg måtte slite mer for å få gode karakterer på almenn påbygging.. (interesserte meg veldig mye for den linkja jeg gikk på)

 

Jeg strøyk nesten i matte på sisteåret pga manglende interesse for faget (+ at jeg mislikte læreren sterkt) , men da jeg fikk vite at jeg kom opp i matte på eksamen tok jeg meg skikkelig i skinnet, og leste meg til en 5'er i eksamenskarakter på 5 dager (fra å ikke ha peiling i det heletatt)

 

Så jeg er kanskje smart når jeg føler for det :innocent:

 

Jeg er vel mest av alt sta og viljesterk, og hvis jeg har satt meg ett mål skal jeg nå det omtrent samme hva, og fullfører alt jeg begynner på.

 

Men på den andre side, noen hadde helt klart kallt meg for dum på enkelte områder. Om noen kaller meg dum på ett område tar jeg det ikke så tungdt for da betyr det rett og slett at jeg ikke interesserer meg for akkurat det området (som f.eks krigshistorie og sånt..) :thumbdown:

Lenke til kommentar
Dum eller smart?

Det kan bety mange forskjellige ting. Er en intelligent(dvs. har evne til å løse problemer). Er en reflektert? God konsentrasjon? Kunnskapsrik? Gode sosiale antenner? Kreativ? The list goes on, synes det med dum/smart blir litt svarthvitt.

 

Men føler jeg er over gjennomsnitts reflektert og kunnskapsrik for alderen min. Sosiale antenne er kanskje litt svake(samme gjeler ang. jenter). Kosnentrasjonsevnen min er ca. den til en liten kattunge. Vil si jeg er over gjennomsnitts kreativ. På rene logikk/matte-ting så er jeg nok en del tregere enn gjennomsnittet.

5521495[/snapback]

 

Kreativitet: Over gjennomsnittet (Jeg driver på med musikk, web design, photoshop etc)

Intelligens og problemløsning: Gjennomsnittelig sikkert

Sosial intelligens: Gjennomsnittlig, klarer fint å la meg selv bli senterpunktet på festen uten at jeg blir for selvsentrert liksom.

Kunnskap: Gjennomsnittlig. Desverre så er jeg ingen einstein på dette området, har fortsatt mye å lære om mye forskjellige ting, men holder da på som alltid ;)

Konsentrasjon: Tjaaa, vet ikke helt.. Liker jeg det jeg holder på med så kan jeg holde på lenge, som med musikk eller fotografi.

 

KTHX

Lenke til kommentar

Ah, dette spørsmålet likte jeg ikke. Det er så utrolig vanskelig å vurdere seg selv.

Jeg vil egentlig påstå at jeg er ganske smart, selv om det så klart finnes skarpere mennesker. Det er det at jeg er ganske lat, som gjør meg til tider dum, på forskjellige måter. Men et merkelig fenomen skal jeg fortelle dere.

Går nå siste året på ungdomskolen (altså 10. klasse) og forrige halvåret dreit jeg så å si i. Jeg gjorde lekser, men bare for å få det overstått. Leste aldri stoffet før dagen før prøver, og så videre. Likevel fikk jeg et snitt på 4,6, noe som jeg var meget overrasket over.

Dermed bestemte jeg meg å prøve hardere å utnytte 10. klasse mest mulig, for jeg vet selv, og mange har sagt at jeg har det som trengs. Nå har jeg da skjerpet meg, med litt hjelp fra *Prison Break spoiler*

geniet Michael Scofield, som har faktisk inspirert meg

. :D

 

Jeg mener at jeg har definitivt evnen til å lære, det er bare det å komme i gang som er vanskelig.

 

Jeg lærte også norsk flytende på ett år. Ikke for å skryte da, men :roll:

 

Edit * var ganske dum med leif

Endret av Xs2n0n
Lenke til kommentar
Det er smart, sant?

5522484[/snapback]

Ja, det er smart.

 

Får faktisk alltid bedre karakter på prøver enn folk som sitter med boka oppe.. :p

Det kan bety to ting:

A) De er tilbakestående

B) Læreren har sansen for deg

5522497[/snapback]

C) Han klarer å skrive mer reflekert enn de andre?

 

Er jeg smart?

 

Jeg trodde en gang jeg hadde relativt god hukommelse, men jeg har nå skjønt at det er fordi jeg tester hukommelsen opp mot lett målbare emner slik som realfag på skolen. Mange andre kan i steden for masse om bil eller musikk, for å ta noen eksempler.

 

Logisk problemløsing og romlige figurer er jeg heller ikke spesiellt god på, men heller ikke dårlig. Kanskje litt over gjennomsnittet på akkurat de tingene. Jeg klarte meg ganske bra på "den store IQ-testen", men det var ikke en spesiellt vanskelig test. Sosial intelligens er ikke veldig høy, og ligger nok litt under middels, likevel er den ikke helt fraværende. Kreativiteten er omtrent middels vil jeg tro.

 

Hva er så mine styrker? Det vet jeg egentlig ikke selv, men jeg håper jeg finner ut av det etter hvert.

Lenke til kommentar
Dum eller smart?

Det kan bety mange forskjellige ting. Er en intelligent(dvs. har evne til å løse problemer). Er en reflektert? God konsentrasjon? Kunnskapsrik? Gode sosiale antenner? Kreativ? The list goes on, synes det med dum/smart blir litt svarthvitt.

 

Men føler jeg er over gjennomsnitts reflektert og kunnskapsrik for alderen min. Sosiale antenne er kanskje litt svake(samme gjeler ang. jenter). Kosnentrasjonsevnen min er ca. den til en liten kattunge. Vil si jeg er over gjennomsnitts kreativ. På rene logikk/matte-ting så er jeg nok en del tregere enn gjennomsnittet.

5521495[/snapback]

 

Kreativitet: Over gjennomsnittet (Jeg driver på med musikk, web design, photoshop etc)

Intelligens og problemløsning: Gjennomsnittelig sikkert

Sosial intelligens: Gjennomsnittlig, klarer fint å la meg selv bli senterpunktet på festen uten at jeg blir for selvsentrert liksom.

Kunnskap: Gjennomsnittlig. Desverre så er jeg ingen einstein på dette området, har fortsatt mye å lære om mye forskjellige ting, men holder da på som alltid ;)

Konsentrasjon: Tjaaa, vet ikke helt.. Liker jeg det jeg holder på med så kan jeg holde på lenge, som med musikk eller fotografi.

 

KTHX

5523003[/snapback]

 

 

Jeg må si at det her var et godt svar, det virker som om det var veldig godt gjennomtenkte. Bare en ting: Å ha kunnskap er ikke det samme som å vere en Einstein. Det som var med Einstein var at han hadde utrolig godt romforståelse og god forståelse for matematikk, og kunne kombinere disse to (fordi den delen av hjernen som har med matematikk og logikk og gjøre var unormalt stor, i tillegg til at den låg nær den delen av hjernen som har med romforståelse å gjøre, slik at disse to områdene hadde bedre forbindelse med kvarandre enn hos gjennomsnittsmennesket.) Det gjorde at han var smart, men det er ikke sikkert at han var spesielt flink til å huske ting. Det var dagens fakta om Einstein. :thumbup:

Lenke til kommentar
Å være verdens smarteste mann/kvinne må være ganske frustrerendes. Ingen andre som er smart nok til å forstå hva du mener ;)

5522878[/snapback]

Jeg føler det slik hele tiden, men har nok mer med mangel på evne til å utrykke meg enn smarthet å gjøre... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...