Gå til innhold

Nytt kapittel med "DVD-Jon"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg forstår ikke helt denne hypen. DVD-John?

Det navnet har han vel egentlig bare delvis fortjent pga. en surrete rettsak.

 

Det var da ikke DVD-John som knakk CSS, det var en tysk gruppe/person og John bidra kun med å lage og gjøre tilgjengelig programmet som brukte rutinen, han knakk ikke CSS.

 

Så for meg er dette bare en hype som John har ridd på siden han "fikk æren" for å ha gjort noe han ikke sto bak, og en tåpelig rettsak som omhandlet at han hadde gjort et program for å dekryptere DVD tilgjengelig og ikke knekt selve CSS som mange da missforstår.

 

Men alikevel artig at det blir blest om nordmenn internasjonalt.

5473769[/snapback]

Og ironisk nok er det derfor bransjen gikk etter nettopp ham. deCSS var jo ikke noe problem så lenge det krevde en viss form for interesse og dedikasjon til IKT. Et GUI var det som gjorde det farlig.

 

Og jeg støtter all innsats som dreper forbrukerfiendtlige og ubrukelige kopisperrer..

Lenke til kommentar

Ser noken setter spørsmålteikn ved kor god "DVD-Jon" eigentleg er i det han driver med; om han berre er ein fanebærar for bakmenn som gjer all jobben for han. Personleg trur eg at han er nok så god og ikkje er nokon "fanebæraren", men faktisk utgjer ein forskjell ikkje berre ved å bære fram sakene for resten av oss forbrukarar, men faktisk og som gjerningsmann for det som vert utretta. Sjølv Einstein fekk mykje hjelp frå vennar og kollegaer, men det gjorde ikkje han til eit mindre geni.

 

Når det kjem til sjølvtillit kunne han nok jekka seg ned eit par hakk, det står jo nermast "stolt" med store bokstavar på heimesida hans. Eg trur det heile hadde sett meir proffesjonelt ut og mykje meir stilfullt ut dersom han ikkje var så sjølvsikker og "ung", som det kan sjå ut som han er.

Endret av brukernamn
Lenke til kommentar

Tenk om han ikke greier å knekke denne saken da? Eller om noen knekker den før han? Går litt tøft ut her synes jeg...

 

Bush & Co. kommer sikkert med en ny lov som sender DVD-Jon rett i fengsel. Der kan han bli kosedyret til et par store, kåte mannfolk.

 

Lykke til, John! :whistle:

Lenke til kommentar
Siden han ikke knakk CSS så tror jeg dette er mer for å lage blest om saken i offentlig media, og det er jo bra i seg selv.

5475461[/snapback]

Akkurat, og så blir det enda mer misnøye mot kopisperrer og plate/film-selskapene, får enda mer kritikk.

 

Men desverre tror jeg disse selskapene er så lite bruker beviste at de gir blaffen i hva kundene syns

Lenke til kommentar

Rettsaken han var igjennom satte viktige punkter på dagsorden. Hvor langt opp i kjeden (EU?) rekkevidden ble vet jeg ikke, da jeg ikke fulgte saken rettslig i detalj dog overflaten ellers teknisk mer i dybden, men det var nok meget tøft å gå mot rettsapparat i en slik sak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det som hadde vært interessant å se er hvor mye penger industrien sløser på å bekjempe piratkopiering og hvor mye det faktisk bidrar til økte priser på produkter.

 

Hvis man istedet aksepterer at piratkopiering alltid vil eksistere og brukte pengene på å produsere bedre produkter så kanskje de også hadde tjent mer penger.

 

Jeg kjøper alltid et produkt jeg liker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men åndsverkloven er til for å beskytte opphavsrettshaveren...

 

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

 

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

       Det er videre forbudt å:

a) selge, leie ut eller på annen måte distribuere, 

b) produsere eller innføre for distribusjon til allmennheten, 

c) reklamere for salg eller utleie av, 

d) besitte for ervervsmessige formål, eller 

e) tilby tjenester i tilknytning til 

 

innretninger, produkter eller komponenter som frembys med det formål å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer, kun har begrenset ervervsmessig nytte for annet enn slikt formål, eller i hovedsak er utviklet for å muliggjøre eller forenkle slik omgåelse.

 

Neste gang blir Jon dømt...

 

Mvh

Endret av Outrage
Lenke til kommentar
Men åndsverkloven er til for å beskytte opphavsrettshaveren...

 

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

 

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

       Det er videre forbudt å:

a) selge, leie ut eller på annen måte distribuere, 

b) produsere eller innføre for distribusjon til allmennheten, 

c) reklamere for salg eller utleie av, 

d) besitte for ervervsmessige formål, eller 

e) tilby tjenester i tilknytning til 

 

innretninger, produkter eller komponenter som frembys med det formål å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer, kun har begrenset ervervsmessig nytte for annet enn slikt formål, eller i hovedsak er utviklet for å muliggjøre eller forenkle slik omgåelse.

 

Neste gang blir Jon dømt...

 

Mvh

5479105[/snapback]

Det skjedde desverre en del stykke ting i forbindelse med den "MP3-loven"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...