Gå til innhold

Nytt kapittel med "DVD-Jon"


Anbefalte innlegg

Men sier du da at du heller ville kjøpt "MP3" sporene i en viss kvalitet og fått de rett inn på avspilleren din istedet for å kjøpe en CD, og så unngått å kopiere de til andre medier?

5497922[/snapback]

 

Ja, det kan du godt si, dvs da ville jeg hatt det som skikkelig tagget flac da. Jeg bruker aldri CDene jeg har som CDer. (untatt når jeg ripper)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@el-asso: Hvorfor sier vi i så fall at vi "kjøper musikk"? Hvorfor refererer rike pamper til at folk ikke "kjøper musikk"? Er det ikke snakk om å "kjøpe rettigheten til å spille av lyd for penger på ett medium"? Det hadde jo vitterlig vært mer korrekt.

 

Og rent ærlig anser jeg det faktisk som min RETT å rippe en CD slik at jeg kan legge sporene i playlisten min, dette syns jeg er veldig praktisk, jeg ville ellers vært nødt til å lete gjennom rundt tusen forskjellige CD-plater for å finne EN låt om jeg ville høre EN spesifik låt.

Lenke til kommentar
  • iTunes vilkår sier at: «iTunes garanterer ikke at tjenesten vil være fri for tap, korrupsjon, angrep, virus, forstyrrelser, hacking eller andre sikkerhetsinntrengninger, og iTunes fraskriver seg ethvert ansvar i forbindelse med dette.»
     
    Dette betyr at dersom din datamaskin blir utsatt for hacking fordi iTunes' programvare har åpnet et sikkerhetshull, får du ingen erstatning. Dette oppfatter Forbrukerrådet som et urimelig avtalevilkår.

5497519[/snapback]

 

Det eneste jeg reagerer motsatt på er det siste punktet. Er ikke det "jengs" for hele databransjen og ikke bare disse?

5497782[/snapback]

Det er vanlig i utlandet å gi uttrykk for total ansvarsfraskrivelse selv om ingen andre enn produsenten kan lastes for alvorlige feil med produktet. I norge er det heldigvis ulovlig å frasi seg absolutt alt ansvar og dermed oppføre seg helt som man selv vil, uansett hvor vill denne oppførselen er.

 

Lager man noe så har man også ansvar for produktet.

Lenke til kommentar
@el-asso: Hvorfor sier vi i så fall at vi "kjøper musikk"? Hvorfor refererer rike pamper til at folk ikke "kjøper musikk"? Er det ikke snakk om å "kjøpe rettigheten til å spille av lyd for penger på ett medium"? Det hadde jo vitterlig vært mer korrekt.

Det er bare ett spørsmål om dagligtale og praktisk ordbruk.

Og rent ærlig anser jeg det faktisk som min RETT å rippe en CD slik at jeg kan legge sporene i playlisten min, dette syns jeg er veldig praktisk,

Fordi om du syntes dette er praktisk måte å gjøre det på betyr det ikke at du har rett til det.

 

jeg ville ellers vært nødt til å lete gjennom rundt tusen forskjellige CD-plater for å finne EN låt om jeg ville høre EN spesifik låt.

5498302[/snapback]

Platebransjen skal da ikke tape penger fordi om du ikke har orden i cd-samlingen din?

Bare tuller :)

Er enig i at disse tingene håndteres svært dårlig av både plate- og filmbransjen og at det må være mulig å se film/høre på musikk en har kjøpt selv om det ligger på en harddisk. På den annen side syntes jeg enkelte som skriver her inne kanskje bør være litt mer ydmyke i forhold til de som tross alt har lagt ned masse tid og penger i å lage noe vi vil se og høre. I ytterste konsekvens kan det bety dårligere tilbud både av musikk og film. At enkelte tjener mer enn de burde er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

greit nok at det er lagt ned mye arbeid. men jeg vil påstå at det ikke er mye nyskapende arbeid. jeg vil påstå en finner mer nyskapende musikk på nrk.no/urørt en på siste topp20 lista fra vg...

 

entusiaster driver med ting fordi dem liker å drive på med det, ikke fordi dem nødvendigvis kan bli milionærer av det...

 

og de store summene er det jo mellomleddet, distributørene, som håver inn. og det er jo også dem som klager mest høylytt fordi deres gamle marked holder på å tørke ut. kapitalisme i praktisk anyone? vi heier alle på den når den virker i vår favør...

 

omtrent de eneste som ikke kan overleve på å drive med en variant av det dem nå driver med er forfattere og bildekunstnere.

 

musikkere kan holde konserter, og da går jo en solid del av bilettintektene til dem (etter leie av lokale og annet). samtidig er det en opplevelse som fans gjerne reiser langt for å få med seg. men dette er også gjerne fans som vil kjøpe effekter, plater og annet. på mange måter kan platesalg være en biintekt for selve artistene. det er plateselskapene (og tildels platebutikkene, men de selger jo også ofte effekter og annet) det som trenger salget for å fortsette å eksistere.

 

reine programvarehus kan fint forsvinne, mens de som koder der kan bli tatt opp som in-house kodere/admins i bedrifter som benytter seg av åpen kildekode. eller de kan starte firma som utvikler programvare på bestilling. spill-delen var startet av entusiaster og kan fint gå tilbake dit. teoretisk sett vil en se mer nyskapning da...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Jeg synes dette burde vært veldig enkelt. Man kjøper rettigheten til å se/høre materialet, men ikke rettigheten til materialet.

5481451[/snapback]

 

 

Enig der, men er det da ikke greit å kunne spille av dette på hva du vil, eller skal selger bestemme dette for deg også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...