Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

En artikkel om studiet over hvor ting står litt mer folkelig :]

 

Marijuana Shown to Be Less Damaging to Lungs Than Tobacco

 

A large-scale national study suggests low to moderate use of marijuana is less harmful to users’ lungs than exposure to tobacco, even though the two substances contain many of the same components.

 

This comprehensive study, led by UCSF and University of Alabama at Birmingham, collected data from more than 5,000 U.S. adults for more than 20 years.

 

Smoking cigarettes can cause significant lung damage, including respiratory symptoms, chronic obstructive pulmonary disease and lung cancer. It accounts for an estimated 443,000 deaths, or nearly one in every five deaths, each year in the United States, according to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Data for the long-term effects of marijuana use on the pulmonary system has been scarce until now.

 

 

Mark Pletcher, MD, MPH

“We found exactly what we thought we would find in relation to tobacco exposure: a consistent loss of lung function with increasing exposure,” said the paper’s lead author, Mark Pletcher, MD, MPH, associate professor in the Division of Clinical Epidemiology at UCSF. “We were, however, surprised that we found such a different pattern of association with marijuana exposure.”

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Ok, la oss se at dere hasjbrukerne vinner og det blir legalisert. For min del er største frykten er at folk bruker det under bilkjøring og at det blir flere ulykker. Myndighetene har i stor grad klart å stoppe folk fra å drikke og kjøre men jeg mistenker at andre rusmisbrukere vil ta det litt lettere.

Lenke til kommentar

Ok, la oss se at dere hasjbrukerne vinner og det blir legalisert. For min del er største frykten er at folk bruker det under bilkjøring og at det blir flere ulykker. Myndighetene har i stor grad klart å stoppe folk fra å drikke og kjøre men jeg mistenker at andre rusmisbrukere vil ta det litt lettere.

 

 

Spyttprøver, viser cannabis like tydelig som alkohol.

 

Cannabis-kjøring vil jo selvfølgelig være like forbudt som promille; og jeg tror folk lettere kan si "nei, kan ikke kjøre, jeg har røykt hasj", dersom det er lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, la oss se at dere hasjbrukerne vinner og det blir legalisert. For min del er største frykten er at folk bruker det under bilkjøring og at det blir flere ulykker. Myndighetene har i stor grad klart å stoppe folk fra å drikke og kjøre men jeg mistenker at andre rusmisbrukere vil ta det litt lettere.

 

Dette er et tema for "Bør vi legalisere cannabis".

 

Men uansett, folk bruker det under bilkjøring allerede. Regulering vil gjøre at vi kan kjøre samme løpet som vi har gjort med alkohol og bilkjøring og dermed minke antall berusede trafikanter. Personlig mener jeg at alkohol og bilkjørings-opplegget har funka rævva, men men.. + Hasj gjør ikke slik at du glemmer at det er farlig slik du gjør med alkohol, dermed er de som er ruset på hasj mye mer i stand til å fatte at å kjøre er en dårlig idé enn det de som er ruset på alkohol til stadighet gjør.

Lenke til kommentar

Røyk er like farlig enten det dreier seg om de stoffer som er angitt her ,tobakk eller en vedovn som spyr ut røyk i lokalet. Jeg tror at årsaken til at tobakk er tillatt er at den er avgift belagt.

Noen blir ruset av å brenne et bål med masse plast i, har ikke hørt at noen er blitt bøtelagt pga. det.Ikke blir de så dårlig at de må legges inn heller.Og gjentar dette flere ganger i mnd.

Lenke til kommentar

Røyk er like farlig enten det dreier seg om de stoffer som er angitt her ,tobakk eller en vedovn som spyr ut røyk i lokalet. Jeg tror at årsaken til at tobakk er tillatt er at den er avgift belagt.

Noen blir ruset av å brenne et bål med masse plast i, har ikke hørt at noen er blitt bøtelagt pga. det.Ikke blir de så dårlig at de må legges inn heller.Og gjentar dette flere ganger i mnd.

Les artikkelen jeg lenket om studiet som L4R5 lenket, du. Alternativt studiet L4R5 lenket.

Lenke til kommentar

Når flere undersøkelser viser motsatte resultater så viser det seg hvor lite vi vet om noe.

Det gjelder cannabis også Gode kliniske prøver har ikke blitt gjennomført med cannabis som man røyker

 

Jo? De fleste studier sier at det ikke er noe særlig farlig. De fleste studier hvor man har forsøkt å finne noe farlig har gitt resultater som sier at det ikke er noe farlig, som er problematisk for bl.a. usa som bare tillater forskning som kan finne på å vise at det er farlig.

Problemet med å lage medisiner av cannabis har til nå vært at det ikke på langt nær er like effektivt som cannabis man røyker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En youtube comment som jeg fant på en video av Snoop dog:

 

Fyr 1 :

"Why should it be illegal?"

 

Fyr2 :

"because it destroys many lives, you get a bummer attitude. You get lazy. and it does not happen with alcohol, therefore it should be banned"

 

Var også en som skrev at "Marihuana har drept milioner av mennesker de siste årene".

 

Det værste er at dette er det mange går rundt og tror!

Lenke til kommentar

 

 

Jo? De fleste studier sier at det ikke er noe særlig farlig. De fleste studier hvor man har forsøkt å finne noe farlig har gitt resultater som sier at det ikke er noe farlig, som er problematisk for bl.a. usa som bare tillater forskning som kan finne på å vise at det er farlig.

 

Problemet med å lage medisiner av cannabis har til nå vært at det ikke på langt nær er like effektivt som cannabis man røyker.

 

 

En bør være forsiktig med å røyke kreft framkallende stoff, noe som jeg antar de fleste ville skrike veldig høyt hvis mat selskapene solgte. Ville du drikke coke som innholder flere velkjente kreft fremkallende stoff eller ville du bli meget skepsis og kreve bevis, mer bevis enn mange studier som gir motsatte resultater?

Lenke til kommentar

Salat inneholder kreftfremkallende stoffer. Vannflasker inneholder kreftfremkallende stoffer, listen er fryktelig lang.

 

Jeg ønsker selvfølelig at folk blir informert om dette, at det står at røyk fremkaller kreft; på pakken; det støtter jeg. - At jeg skal betale 50kr, eller at det skal forbys siden jeg utsetter meg for en kreft-risiko, er helt bak mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest flere studier i flere år inkl det du peker på og forskerne er uenige. Forskning som har blitt gjort hittil ikke ville blitt nok for å fågodkjennelse fra de fleste myndigheter som godkjenner farmasøyt produkter. Kreft fremkallende innhold kreve mer bevis enn som har blitt gjort hittil etter min mening som en forsker selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...