Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager er ikke fluesopp ulovlig? Man kan jo ruse seg på den også......

 

Jeg regner med at loven sier noe alá fleinsopp her. Det er ok å plukke soppen, og å være i besittelse av deg. Men når du ruser deg på den, evt. tørker den, først da bryter du loven.

Stemmer dette :)

Lenke til kommentar

Videre, er det lite håndfaste studier som ikke er høyst kontroversielle angånende cannabis. Forøvrig, det er jo slik at cannabis-bruk har økt ekstremt i vestlige land i nyere tid; forøvrig så ser vi lite vekst på schizofreni (noe som indirekte slår denne teorien død).kilde1, kilde2, kilde3

Det er nok ikke så enkelt desverre. Det har skjedd svært mye innenfor psykiatrien i samme tidsperiode ift. tidlig intervensjon mot psykoselidelser. Disse oppdages og behandles nå mye tidligere enn før, noe som også gir langt bedre prognoser for pasientene og gjør at færre utvikler "fullverdige" psykoselidelser (feks. schizofreni). Dette kan dekke over en statistisk økning i forekomsten av psykoselidelser, selv om hyppigheten av de klassiske psykoselidelsene (schizofreni, bipolar I, etc) forholder seg stabilt. Man kan vel, satt på spissen, si at økt forekomst av cannabisbruk kan være en mulig årsak til at forekomsten av psykoselidelsene holder seg stabilt på tross av stadig bedre metoder for kartlegging og behandling.

Lenke til kommentar

Har du schizofreni, bør du gjøre følgende: (1) ikke spise junkfood, (2) ta niacin, (3) ikke røyk hasj eller pot.

 

MacDonalds er en nok større synder enn hasj og andre illegale narkotiske stoffer.

 

Jeg er redd schizofreni er den nye "kreft". På samme måte som at de hver dag finner ut at ting kan gi oss kreft.

 

For guds skyld, sollys, plastikkflasker, mobiltelefoner... -ALT kan gi deg kreft.

 

Jeg er redd dette snart skjer med schizofreni også.

 

 

 

Hugo, ønsker å si det at schizofreni og cannabis faktisk bare er en teori, da studiene ikke er 100% konklusive, samt at samfunns data, som nevnt viser det. Det er nok en mulighet for å øke sannsynligheten, men uansett snakker vi marginalt.

Lenke til kommentar

@hugo_hardnuts

du har gode og konstruktive innlegg men jeg syns du fokuserer alt for mye på dette med schizofreni. klart det er så og si den eneste negative tingen med hasj/cannabis men uansett. du har kun skrevet om schizofreni i over et halvt år nå (husker du vi hadde lang diskusjon i høst/vinter? det var før jeg satt inn og jeg satt inne fra nov til jan(for vold)) da var du enda på samme punkt som du er den dag i dag.

Føler ikke du kommer deg noen vei som helst i denne diskusjonen.

er det bare meg som føler det slik eller?

 

Se litt på alle de positive tingene og alt anna cannabis gjør med mennesker ;) ikke bare fokuser på schizofreni, skjønenrdet er ditt område men alikavel så må man se helheten i det og ikke bare et lite tunnelsyn av det ;)

Lenke til kommentar

Joda, kan godt være jeg blir litt ensporet ;) Men jeg mener det er et viktig poeng og ønsker å gjenta det i relevante sammenhenger. Føler også jeg har gjort godt rede for mitt ståsted, som er legalisering under de samme formene som alkohol. Men i en legaliseringsdebatt hjelper det ens sak svært lite å lukke øynene for de negative sidene. Da blir en raskt avfeid som naiv og virkelighetsfjern.

 

Medisinsk har sikkert cannabis noen positive sider, og folk som tåler det (ikke meg) har det sikkert veldig morsom når de bruker det rekreasjonelt også. Jeg mener dog at rus, på et idealistisk plan, er noe verden hadde sett bedre ut uten. Men jeg er ikke så naiv at jeg mener dette er noe man skal jobbe for. Jeg er ganske så pragmatisk anlagt, og mitt ønske om at norsk narkotikapolitikk skal endres kommer først og fremst av at jeg mener dagens ordning skader mer enn den gavner - ikke fordi jeg tror cannabis vil tilføre samfunnet så veldig mye nyttig i et helhetlig perspektiv ;)

 

@Notelitten:

Jeg er klar over at sammenhengen mellom cannabisbruk og psykose fortsatt er på teoriplanet. Vi ser en korreleasjon, og har noen teorier om hvorfor - stort lenger har vi ikke kommet. Men enn så lenge vi ikke vet mer, mener jeg det er greit å informere folk på en måte som gjør at de kan ta sine forhåndsregler. Har man mange familiemedlemmer med alkoholavhengighet, bør man være svært bevisst ift. sitt eget alkoholforbruk. Jeg mener noe ala det samme bør gjelde ift. cannabis. Har du foreldre eller andre nære familiemedlemmer med en psykoselidelse, bør du tenke deg om et par ganger ekstra før du begynner med cannabis.

 

For øvrig er jeg uenig i at en økning fra 1 av 500 til 1 av 400 ikke er en dramatisk økning. Dette pga. jeg vet mye om hvilke lidelser og kostnader denne sykdommen faktisk medfører, både for individet og samfunnet. Men hva man anser som dramatisk og ikke blir vel i grunnen subjektivt.

 

For øvrig morsomt at du nevner kreft. Schizofreni er faktisk en større utgiftspost for samfunnet årlig enn alle kreftlidelsene til sammen.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager er ikke fluesopp ulovlig? Man kan jo ruse seg på den også......

 

Jeg regner med at loven sier noe alá fleinsopp her. Det er ok å plukke soppen, og å være i besittelse av deg. Men når du ruser deg på den, evt. tørker den, først da bryter du loven.

 

 

Akkurat. :)

Men jeg har enda til gode å se denne loven, f.eks. i lovdata eller noe.. Men frem til da, så påstår jeg at det ikke er ulovlig å tørke eller spise fluesopp :) Er en vriompeis jeg, ser du. harhar.gif

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Watch the full episode. See more MontanaPBS Presents.</p>">Min lenke

 

Antar at de fleste har sett denne - men forsøker likevel

 

Etter å ha sett en god del på denne, så er det ingen grunn til å ikke bruke dette i medisinsk sammenheng og gi det til de som har denne sykdommen. Bare respektløst ovenfor de som sliter med disse lidelsene å holde det ulovlig....

Lenke til kommentar

Men jeg har enda til gode å se denne loven, f.eks. i lovdata eller noe.. Men frem til da, så påstår jeg at det ikke er ulovlig å tørke eller spise fluesopp :) Er en vriompeis jeg, ser du. harhar.gif

http://lovdata.no/cg...tml&emne=sopp*

 

Står da ikke noe her om fluesopp?

Det står: Sopper med innhold av psilocybin eller psilocin

 

 

Men fluesoppen inneholder da ikke psilocybin eller psilocin?

Lenke til kommentar

marijuana.gif

 

I følge denne statistikken, er sannsynligheten rundt 25-26 promille, etter å ha brukt cannabis i overkant av 50 ganger.

 

altså fra 0.02% til 0.25% er ikke noen ekstrem økning, og burde ikke sees som noen dramatisk endring.

 

Husk fortsatt på at bare én av 400 mennesker opplever det.

 

Ganske gammel studie, da. Schizofreni ble brukt som teppebegrep for "galskap" lengre enn det strengt tatt burde.

Tror tallet ville vært lavere i en moderne undersøkelse, samtidig hadde man kanskje oppdaget andre lidelser.

Lenke til kommentar

Men jeg har enda til gode å se denne loven, f.eks. i lovdata eller noe.. Men frem til da, så påstår jeg at det ikke er ulovlig å tørke eller spise fluesopp :) Er en vriompeis jeg, ser du. harhar.gif

http://lovdata.no/cg...tml&emne=sopp*

 

Står da ikke noe her om fluesopp?

Det står: Sopper med innhold av psilocybin eller psilocin

 

 

Men fluesoppen inneholder da ikke psilocybin eller psilocin?

Fluesopp er da ikke ulovlig, hverken å tørke eller noe, den er giftig ja men ikke ulovlig nei.

Fleinsopp derimot er noe annet, den er lovlig å plukke men du har ikke lov til å spise den eller ørke den eller noe som helst slike ting

Lenke til kommentar

Men jeg har enda til gode å se denne loven, f.eks. i lovdata eller noe.. Men frem til da, så påstår jeg at det ikke er ulovlig å tørke eller spise fluesopp :) Er en vriompeis jeg, ser du. harhar.gif

Ser ut til at du har rett, jeg tror ikke det er ulovlig likevel, er mulig at det du sier er riktig. Ville ikke ruset meg i politiets nærvær uansett. :)

 

Men jeg har enda til gode å se denne loven, f.eks. i lovdata eller noe.. Men frem til da, så påstår jeg at det ikke er ulovlig å tørke eller spise fluesopp :) Er en vriompeis jeg, ser du. harhar.gif

http://lovdata.no/cg...tml&emne=sopp*

 

Står da ikke noe her om fluesopp?

Det står: Sopper med innhold av psilocybin eller psilocin

 

 

Men fluesoppen inneholder da ikke psilocybin eller psilocin?

 

Fluesoppen inneholder hverken psilocybin eller psilocin, den inneholder aktive ingredienser som muskarin, muskimol, muskazon, ibotensyre, og det er det. Ingen av disse er ulovlig.

 

Beklager at jeg ikke er tilgjengelig, da laptopen tok kvelden her om dagen, skal ut og skaffe meg en ny, så er tilbake om noen dager.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd selv, men er visst drømmeaktig og avslappende og du får hallusinasjoner på høyere doser.

Det virker av de fleste rapporter som om det er trygt om du preparerer den.

Ved store doser er det delirisk, men det er da snakk om en hel del sopp.

Soppen må som sagtprepareres før en inntar den for at ibotensyren skal bli til muskimol, som er det du vil ha da det er mindre giftig og mer psykoaktivt.

 

http://www.erowid.org/plants/amanitas/amanitas.shtml :

POSITIVE

 

-euphoria: feelings of peace and well being

-marked analgesia (pain relief)

-physical relaxation / dream state: (during the sedative effects) can be highly detailed, colorful, and have a great sense of clarity and lucidity. Some people describe these as being similar to Lucid Dreaming. Some describe them as Out of Body Experiences (OOBEs). As with normal dreams, the Amanita Dream State can consist of a wide variety of experiences.

-internal dialogue: some people report a strong sense of an internal discussion, a feeling of being able to think through personal issues. Others report a significant reduction of internal dialogue, sense of peacefulness, and internal quiet.

-synesthesia: is somewhat common, smelling words, tasting colors, etc.

-clarity: Often no interference with memory or logic: many report strong "clarity of thought" and "stillness of mind". Others report mild to strong confusion.

-internal focus: Difficulty in focusing concentration on external tasks. Increased focus on internal imagination, imagery, day dreams.

-sociability: Group interaction can become incoherent: "conversational weirdness", frequent changes in topic, "non-linear conversations"

-sexual feelings: Some people report increased sexual feelings, others report very unsexual emotional and sensual distance / coldness.

 

NEUTRAL

 

-sedative or sleepy effects. others report excitation and extreme energy bursts.

-changes in body perception: effects may include dramatic shifts in body perception and motor skills including perceived changes in size of body parts, increased strength, dizziness, clumsiness, change in proprioception.

-slightly blurred vision, watery eyes, runny nose.

-loss of Equilibrium

-pupil dilation, glassy eyed stare

 

NEGATIVE

 

-Mild to moderate to extreme nausea or stomach discomfort/cramps, increases with dosage.

-muscle twitching and trembling (not convulsions)

-increased salivation and perspiration.

-strong dissociation and delirium at high doses

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...