Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

 

Dessuten er det rimelig naivt å tro at noen vil la være å røyke cannabis kun fordi at en eller annen politiker sier at det ikke er lov.

 

Nei, det er ikke naivt. Lover virker normative og begrenser også tilgjengeligheten.

 

Spesielt i et land som Norge der få bruker cannabis i dag må vi forvente en betydelig økning i antall brukere dersom det blir legalisert.

 

 

Tviler sterkt, man vil mulig merke en økning første 3-5årene så vil det gå nedover.

 

Å sette folk i et straffesystem for bruk av narkotika er rett ut latterlig .

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke naivt. Lover virker normative og begrenser også tilgjengeligheten.

 

Spesielt i et land som Norge der få bruker cannabis i dag må vi forvente en betydelig økning i antall brukere dersom det blir legalisert.

Tja ... (man får spørre seg om hvem som er naiv) utfordringen er vel heller at det man får tak i kan være av ymse kvalitet, og være innblandet ting man ikke trenger å ha så godt av (i tillegg til selve stoffet man opprinnelig vil kjøpe). Samtidig bidrar man til å støtte et nettverk som ikke bør støttes, men hvilket valg har man når det kun kan kjøpes ulovlig. (samtidig har man sterkere stoffer, som man kan bli lurt på når man må inn i et slikt miljø for å kjøpe)

Lenke til kommentar

Beklager, men det er en utrolig naiv holdning du utviser her. Nå har man prøvd de samme virkemidlene for å bekjempe narkotika i snart 40 år, og ting er jo verre enn noen gang. Så: påstår du virkelig at forbudet mot narkotika er en suksesshistorie?

 

Legger forøvrig merke til at du unnlot å svare på hvorfor vi ikke gjør andre ting som er farligere enn cannabis forbudt?

Nei, jeg påstår da virkelig ikke at forbudet mot narkotika er en suksesshistorie.

 

Når det gjelder ditt retoriske spørsmål angående andre stoffer var ikke det nødvendig å kommentere den delen av innlegget ditt.

 

Virkelig? Jeg kan når som helst på døgnet få tak i tilnærmet alle mulige rusmidler tilgjengelige, uten at jeg blir spurt om legitimasjon e.l. Det samme kan ikke sies om alkohol. Stiller også spørsmålstegn ved resten av påstandene, at så få i dag bruker Cannabis, samt at vi kan forvente en betydelig økning i bruk ved legalisering.

Ja virkelig. Legalisering øker tilgjengeligheten. Er din holdning at tilgjengeligheten ikke vil påvirkes av legalisering eller at det blir mindre tilgjengelig?

 

Hva som er "få brukere" er selvsagt relativt, men det kan da ikke være kontroversielt å hevde at det er få cannabisbrukere i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@EternalSunshine.

 

Dersom forbud ikke virker, hvorfor skal vi da ikke legalisere disse stoffene? Du argumenterer med at tilgjengeligheten vil øke, dette vil jeg gjerne se bevis på. Dersom du mener at den LOVLIGE tilgjengeligheten vil øke så har du selvsagt helt rett.

 

Ellers så synse jeg du skal svare på det jeg spurte om: hvorfor forbyr vi ikke andre ting som potensielt er mye mer skadelig enn cannabis?

 

Og sist men ikke minst: hvorfor skal man nekte voksne mennesker å putte i seg hva de måtte ønske?

Lenke til kommentar

Hva skulle den artikkelen vise? At ressurssterk ungdom fra Oslovest klarer å få tak i hasj?

Det viser at tilgjengeligheten er der, så det å gjøre det lovlig endrer ingenting i så måte(foruten kontroll på kvalitet osv). Det var eksempel på hvor lett det er å få tak i (eksempel til - trenger du flere?). Nå bor jeg i Trondheim og vet det er såre lett å få tak i det også her, så tror nok du er litt naiv hvis du tror det kun er ressurssterke som har denne tilgangen.

Lenke til kommentar

@EternalSunshine.

 

Dersom forbud ikke virker, hvorfor skal vi da ikke legalisere disse stoffene?

Jeg tror du tillegger meg meninger jeg hverken holder eller har argumentert for. Har jeg skrevet noe sted at jeg er motstander av legalisering? Nei.

 

Du argumenterer med at tilgjengeligheten vil øke, dette vil jeg gjerne se bevis på. Dersom du mener at den LOVLIGE tilgjengeligheten vil øke så har du selvsagt helt rett.

At en lovlig vare vil være mer tilgjengelig enn en ulovlig vare er så innlysende at det ikke skal være behov for dokumentasjon.

 

Ellers så synse jeg du skal svare på det jeg spurte om: hvorfor forbyr vi ikke andre ting som potensielt er mye mer skadelig enn cannabis?

Svært mange av de potensielt mer skadelige stoffene er forbudt. Så er det noen stoff som er lovlige fordi dem har et praktisk bruk(f.eks lim) eller av kulturelle årsaker(alkohol).

 

Og sist men ikke minst: hvorfor skal man nekte voksne mennesker å putte i seg hva de måtte ønske?

Fordi vi har en velferdsstat slik at resten av vi voksne betaler for dine helsekostnader. Endel stoff kan også gjøre deg farlige for omgivelsene og noen ganger gjør vi det bare for å beskytte deg fordi ingen reeelt frivillig stapper i seg dritten. Det er ingen som trenger en rett til å stappe Krokodil i kroppen. Spørsmålet er utelukkende hvordan man hjelper denne gruppen best.

Lenke til kommentar
Ja virkelig. Legalisering øker tilgjengeligheten. Er din holdning at tilgjengeligheten ikke vil påvirkes av legalisering eller at det blir mindre tilgjengelig?

Hva som er "få brukere" er selvsagt relativt, men det kan da ikke være kontroversielt å hevde at det er få cannabisbrukere i Norge?

Jeg mener nå 50 nigerianere på elva som kun bryr seg om dine penger tilbyr høyere tilgjengelighet kontra en cafè på Grønland som spør om legitimasjon(og evt. andre relevante ting), samt har en begrensning på hvor mye du kan handle om gangen. Trukket videre blir eksempelet bare mer åpenbart, da du ikke vil se en cafè på hvert gatehjørne i det vidstrakte land, noe du abstrakt gjør med dealere i dag.

Angående antall brukere, igjen definisjonssak. Jeg mener ikke at rundt en av fem(andel som har prøvd Cannabis) i dette landet kvalifiserer til få brukere.

 

 

Fordi vi har en velferdsstat slik at resten av vi voksne betaler for dine helsekostnader.

Og derfor en god idè å lovliggjøre det slik at vi kan få inn skatter som dekker disse helsekostnadene kontra slik det er i dag, hvor samfunnet tar regningen og pengene forsvinner til HA/ut av landet. Dette må følges med balansert og korrekt informasjon til befolkningen kontra tilfellet i dag, slik at unge får det inn med melken at dette ikke er et leketøy.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

 

@EternalSunshine.

 

Dersom forbud ikke virker, hvorfor skal vi da ikke legalisere disse stoffene?

Jeg tror du tillegger meg meninger jeg hverken holder eller har argumentert for. Har jeg skrevet noe sted at jeg er motstander av legalisering? Nei.

 

Du argumenterer med at tilgjengeligheten vil øke, dette vil jeg gjerne se bevis på. Dersom du mener at den LOVLIGE tilgjengeligheten vil øke så har du selvsagt helt rett.

At en lovlig vare vil være mer tilgjengelig enn en ulovlig vare er så innlysende at det ikke skal være behov for dokumentasjon.

 

 

Kilder er alltid nødvendig når du kommer med bastante påstander.

 

Cannabis er så lett for nesten alle mennesker å skaffe, jeg kan tenke meg at minst 50% av Nordmenn med 2-3 tlf samtaler kan få tak i cannabis.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

At en lovlig vare vil være mer tilgjengelig enn en ulovlig vare er så innlysende at det ikke skal være behov for dokumentasjon.

Hvis prisen og kvaliteten blir såpass bra på de lovlige utsalgene, så vil en god del av det ulovlige salget forsvinne. Hvorfor kjøpe dårligere varer, eller sjansen for det og med iblandet andre ting, når man har annen mulighet.

Men da må man altså på f.eks polet å kjøpe det, istedet for å kjøpe rett borti gata. Sånn sett blir det jo lengre for mange å dra, samt man har åpningstider å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
@EternalSunshine


Hvor har jeg tydd til stråmannsargumentasjon? Jeg bare spørr hvorfor vi ikke kan legalisere det da forbud gang på gang har vist seg å ikke hjelpe. Det er du som hele tiden referer til skadevirkninger, at bruk vil øke, etc, etc. Din retorikk gir andre inntrykk av at du støtter forbudet. La meg spørre deg da så vi er klare her: er du for legalisering?


Du unnlater fortsatt å komme med dokumentasjon, det er ikke en god måte å drive debatt på.


Av vi tillater alkohol (samt også tobakk), samtidig som vi forbyr cannabis, er overhodet ikke rasjonelt. Dette handler om en ting: moralisme. De som har utformet disse forbudene liker ikke cannabis, derfor vil de ikke at noen andre heller skal bruke det.


Hva velferdsstat angår så er ikke det noe argument for å nekte voksne mennesker å putte i seg hva de måtte ønske. Dette er barnehagementalitet på høyt nivå. Skal vi bruke det argumentet så må vi forby all tullete aktivitet hvor mennesker kan skade seg da dette er noe velferdsstaten må betale for. Dvs slutt på alkohol, ekstremsporter, sykling uten hjelm, røyking, sukker, overdreven databruk, stillesitting... ser du hvor det bærer hen om vi skal følge din tankerekke?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

@EternalSunshine

 

Hvor har jeg tydd til stråmannsargumentasjon? Jeg bare spørr hvorfor vi ikke kan legalisere det da forbud gang på gang har vist seg å ikke hjelpe. Det er du som hele tiden referer til skadevirkninger, at bruk vil øke, etc, etc. Din retorikk gir andre inntrykk av at du støtter forbudet.

Refererer jeg hele tiden til skadevirkninger? Det er jo bare tull. Har jeg ikke gjort.

 

Vår tråd i denne debatten begynte med din påstand i innlegg #5577

 

Grimnir: Dessuten er det rimelig naivt å tro at noen vil la være å røyke cannabis kun fordi at en eller annen politiker sier at det ikke er lov.

Denne svarte jeg på i innlegg #5578

 

EternalSunshine: Nei, det er ikke naivt. Lover virker normative og begrenser også tilgjengeligheten.

 

Spesielt i et land som Norge der få bruker cannabis i dag må vi forvente en betydelig økning i antall brukere dersom det blir legalisert.

Min motpåstand er mao at det ikke er naivt å tro at antall brukere vil øke og at Norge må forvente en betydelig økning i antall brukere dersom cannabis blir legalisert.

 

Så begynner du å spore av i innlegg #5579:

Grimnir: Beklager, men det er en utrolig naiv holdning du utviser her. Nå har man prøvd de samme virkemidlene for å bekjempe narkotika i snart 40 år, og ting er jo verre enn noen gang. Så: påstår du virkelig at forbudet mot narkotika er en suksesshistorie?

 

Ellers kan vi jo nevne forbudstiden i USA og six o'clock swill i Australia som skoleeksempler på at forbud ikke fungerer. Sexkjøpsloven her hjemme er et annet.

 

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."

~ Albert Einstein

 

Legger forøvrig merke til at du unnlot å svare på hvorfor vi ikke gjør andre ting som er farligere enn cannabis forbudt?

Her kommer du plutselig trekkende med forbudstiden, narkotikakrigen osv. Du spør også et spørsmål som jeg regner som halvveis retorisk om "påstår du virkelig at forbudet mot narkotika er en suksesshistorie?".

 

Du problematiserer også at jeg ikke hadde kommentert dette med andre stoffer.

 

Jeg blir nødt til å avklare i innlegg #5583:

EternalSunshine: Nei, jeg påstår da virkelig ikke at forbudet mot narkotika er en suksesshistorie.

 

Når det gjelder ditt retoriske spørsmål angående andre stoffer var ikke det nødvendig å kommentere den delen av innlegget ditt.

Her svarer jeg på ditt spørsmål vedrørende mitt syn på på forbudet mot narkotika og forklarer hvorfor jeg ikke svarte på andre delen av ditt innlegg #5577.

 

Du er tydeligvis ikke fornøyd og maser videre i innlegg #5585

Grimnir: Dersom forbud ikke virker, hvorfor skal vi da ikke legalisere disse stoffene? Du argumenterer med at tilgjengeligheten vil øke, dette vil jeg gjerne se bevis på. Dersom du mener at den LOVLIGE tilgjengeligheten vil øke så har du selvsagt helt rett.

 

Ellers så synse jeg du skal svare på det jeg spurte om: hvorfor forbyr vi ikke andre ting som potensielt er mye mer skadelig enn cannabis?

 

Og sist men ikke minst: hvorfor skal man nekte voksne mennesker å putte i seg hva de måtte ønske?

Her fortsetter du samme debatteknikk og krever svar på en rekke spørsmål, som om du stiller meg til ansvar for ethvert argument noen kunne ha mot legalisering.

 

Da svarer jeg i innlegg #5587 at jeg tror du tillegger meg meninger jeg hverken holder eller har argumentert for.

 

La meg spørre deg da så vi er klare her: er du for legalisering?

Ja.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@EternalSunshine.

 

Jeg har bitt meg merke i at du nesten konsekvent unngår å svare på selv de enkleste spørsmål og heller tyr til flisespikkeri, så for min del avslutter jeg diskusjonen her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...