Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Hadde kompisa mine drukket like mye som de hadde røyket, hadde de ikke strått på bena, sannsynligvis. Fri hasj!

7085168[/snapback]

Noe som kommer av at hasj er en lettvindt rus. Så man kan snu det på hodet og sagt at hadde kompisene dine holdt seg til alkohol, så hadde de rusa seg mindre og sjeldnere.

7087007[/snapback]

Hehe...guess who's back :w00t:

 

Her snakket han om en ting som jeg oppfattet som en avhengighet der man bruker stoffet hver kveld. Denne avhengigheten er mye sterkere ved alkohol og alkoholikere bruker stoffet da daglig på samme måte.

 

Men så er jo avhengigheten til Cannabis bare psykisk.

7088548[/snapback]

 

Er ikke alkoholisme det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Er ikke alkoholisme det samme?

7088556[/snapback]

 

Og er ikke det psykiske også egentlig fysisk? Tanker og følelser er jo begge fysiske reaksjoner i hjernen vår :)

7088960[/snapback]

 

 

Trodde det var kjemiske reaksjoner jeg, enten styrt av følelser eller ytre påvirkninger.

Lenke til kommentar
Er ikke alkoholisme det samme?

7088556[/snapback]

 

Og er ikke det psykiske også egentlig fysisk? Tanker og følelser er jo begge fysiske reaksjoner i hjernen vår :)

7088960[/snapback]

 

 

Trodde det var kjemiske reaksjoner jeg, enten styrt av følelser eller ytre påvirkninger.

7088990[/snapback]

 

Ja, kjemi er også fysisk ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er ikke alkoholisme det samme?

7088556[/snapback]

 

Og er ikke det psykiske også egentlig fysisk? Tanker og følelser er jo begge fysiske reaksjoner i hjernen vår :)

7088960[/snapback]

 

 

Trodde det var kjemiske reaksjoner jeg, enten styrt av følelser eller ytre påvirkninger.

7088990[/snapback]

 

Ja, kjemi er også fysisk ;)

7089006[/snapback]

 

Okodoki, for det svartsvidde grønnstekte. Da mener jeg at den ene avhengigheten ikker er verre og kvitte seg med enn den andre. Det b lir bare snakk om sterkt nok ønske/vilje.

Lenke til kommentar

Alkohol er i største grad farlig hvis du har drukket lenge og er alkoholiker, hvis man bråslutter og får delerium, og man får ikke den hjelpen man trenger så kan det ta livet av deg. Holdt på å miste mora mi på denne måten. så jeg vet hva alkohol kan gjøre med et menneske.........og så lenge du får en fysiske reaksjon på noe når man stopper så er det ikke bare psykisk. Men det finns abstinenser som er helt greie og det finns de som kan ta livet av deg.

Lenke til kommentar
Okodoki, for det svartsvidde grønnstekte. Da mener jeg at den ene avhengigheten ikker er verre og kvitte seg med enn den andre. Det b lir bare snakk om sterkt nok ønske/vilje.

7089036[/snapback]

 

På en måte. I teorien burde det være mulighet til å stimmulere det som trengs stimulering i hjernen 'utenfra', hvis du skjønner. Men de fleste avhengigheter handler for det meste om ren viljestyrke.

Lenke til kommentar
Okodoki, for det svartsvidde grønnstekte. Da mener jeg at den ene avhengigheten ikker er verre og kvitte seg med enn den andre. Det b lir bare snakk om sterkt nok ønske/vilje.

7089036[/snapback]

 

På en måte. I teorien burde det være mulighet til å stimmulere det som trengs stimulering i hjernen 'utenfra', hvis du skjønner. Men de fleste avhengigheter handler for det meste om ren viljestyrke.

7090228[/snapback]

 

Det du sier om avhengighet er helt riktig, man ser stor forskjell på åssen folk takler å slutte.......å når det gjelder å slutte så er det de med størst vilje styrke som viser seg å klare seg etter de har blitt nyktern. Det har ikke bare med viljestyrke, men mye.

Lenke til kommentar
Hadde kompisa mine drukket like mye som de hadde røyket, hadde de ikke strått på bena, sannsynligvis. Fri hasj!

7085168[/snapback]

Noe som kommer av at hasj er en lettvindt rus. Så man kan snu det på hodet og sagt at hadde kompisene dine holdt seg til alkohol, så hadde de rusa seg mindre og sjeldnere.

7087007[/snapback]

 

Er det så forbanna vanskelig å drikke seg full?

Synes det blir feil å si at hasj er en lettvindt rus, og et elendig argument...

Folk vett hva et rusmiddel kan gjøre, uansett hva det er. Har du lyst å bli rusa så ruser man seg, enkelt og greit.... Og folk kan heller bli informert om hvordan rusmiddelet fungerer både på godt og vondt... Og informasjonen nå til dags er DÅRLIG.

Lenke til kommentar
Er ikke alkoholisme det samme?

7088556[/snapback]

 

Og er ikke det psykiske også egentlig fysisk? Tanker og følelser er jo begge fysiske reaksjoner i hjernen vår :)

7088960[/snapback]

 

Det har vell heller med måten man opplever abstinensene. Det er jo fysiske reaksjoner, men man opplever ikke feks et fysisk sug.

Hasj kan gi fysiske abstinenser som feks hodepine noen dager,svetting ''men jeg vil ikke si at det er noe man kan forbinne med abstinens'' og søvnvansker.

Noen kan oppleve psykiske abstinenser, men ikke på den måten man MÅ ha hasj.

 

Vil man slutte med hasj så greier man det, men noen kan oppleve noen abstinenser. Men jeg vil tro det kommer ann på hvor lenge man har røyket uten pause, og hvor mye man har røyket gjennom denne perioden. En annen ting som sikkert har litt å si er hva type personlighet man har, men jeg tror ikke den spiller den største rollen. Vil man så kan man.

Det finnes og mange typer avhengighet. Personer har forskjellige forholdt til sine ''rusmiddler''.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Mann blir ikke fysisk avhengi av hasj, men hjernen din kan bli " urolig ".

Jeg mener å ha lest at hasj dreper ikke hjerneceller ( i forhold til alkohol ) men den sløver ned hjernen. I mellom hver eneste hjernecelle ligger det en type veske som fører videre de elektriske signalene fra hjernen, det som skjer er at denne vesken blir skadet. Hvis du røyker nok hasj vil ikke denne vesken kunne sende signalene fra cellene godt nok, du kan bli forvirra, du husker ikke helt, den kjemiske balansen i hjernen din blir ødelagt som fører til paranoia, angst osv.

 

Hasj i enkelt tilfeller er ikke skadelig i det hele tatt, men blir det en vane er det vell en ganske dårlig en.

 

Også! Hadde alkohol kommet til verden nå ville det trolig blitt ulovelig, men siden den har en så sterk rot i verdens kultur kommer den sikkert aldri til og forsvinne, samme med røyk.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar
Mann blir ikke fysisk avhengi av hasj, men hjernen din kan bli " urolig ".

Jeg mener å ha lest at hasj dreper ikke hjerneceller ( i forhold til alkohol ) men den sløver ned hjernen. I mellom hver eneste hjernecelle ligger det en type veske som fører videre de elektriske signalene fra hjernen, det som skjer er at denne vesken blir skadet. Hvis du røyker nok hasj vil ikke denne vesken kunne sende signalene fra cellene godt nok, du kan bli forvirra, du husker ikke helt, den kjemiske balansen i hjernen din blir ødelagt som fører til paranoia, angst osv.

 

Hasj i enkelt tilfeller er ikke skadelig i det hele tatt, men blir det en vane er det vell en ganske dårlig en.

 

Også! Hadde alkohol kommet til verden nå ville det trolig blitt ulovelig, men siden den har en så sterk rot i verdens kultur kommer den sikkert aldri til og forsvinne, samme med røyk.

7090642[/snapback]

Ingenting forsvinner og forbud er noe tull. Alle ting eksisterer allerede, og når man avkriminaliserer en ting så betyr ikke det at nå er det "plutselig" tilgjengelig.

 

Hvis man røyker daglig i flere år og deretter slutter, skal alt være back to normal igjen etter noen uker.

Lenke til kommentar

jeg håper nå de tar til fornuft og gjør så jeg kan røyke uten å gjemme meg for folk...

 

jeg har en følelse av at det vil bli en liten oppgang i starten, men så vil den synke, siden det viser seg at det er det som skjer...

 

Jeg håper også at det da blir lettere å få tak i :p

er så stress når det er omtrent helt tørke i byen...

Lenke til kommentar
Mann blir ikke fysisk avhengi av hasj, men hjernen din kan bli " urolig ".

Jeg mener å ha lest at hasj dreper ikke hjerneceller ( i forhold til alkohol ) men den sløver ned hjernen. I mellom hver eneste hjernecelle ligger det en type veske som fører videre de elektriske signalene fra hjernen, det som skjer er at denne vesken blir skadet. Hvis du røyker nok hasj vil ikke denne vesken kunne sende signalene fra cellene godt nok, du kan bli forvirra, du husker ikke helt, den kjemiske balansen i hjernen din blir ødelagt som fører til paranoia, angst osv.

 

Hasj ødelegger ikke noe i hodet. Misbruk KAN førte til at man får et underskudd av feks dopamin når man tar oppholdt. Det er til og med uenighet om det, men det kan påvirke disse stofene inndirekte. Det er og ikke alle som får dette, men noen kan få underskudd av dette. Når man slutter etter et misbruk av cannabis så kan noen få abstinenser som angst og paranoia. Det kan ta opptil 6 uker før dette er 100% normalisert.

 

Typisk eksempel på propaganda, og det viser bare hvor sykt dårlig det er med riktig og nøytral informasjon. Dette går begge veier...

 

Hasj i enkelt tilfeller er ikke skadelig i det hele tatt, men blir det en vane er det vell en ganske dårlig en.

 

Hasj kan være en risiko for dem som har psykiske problemer, eller har de rette forholdene for schizofreni. Spesielt for dem som kan få psykiske abstinenser...

Men dette er det og stor uenighet i, enda et eksempel på hvor dårlig informasjon det er...

 

Også! Hadde alkohol kommet til verden nå ville det trolig blitt ulovelig, men siden den har en så sterk rot i verdens kultur kommer den sikkert aldri til og forsvinne, samme med røyk.

 

Les historien om hvorfor cannabis ble ulovlig, les og historien om hvordan forbudet ble innført. Alkohol er ikke et gammlere rusmiddel enn cannabis, og skal kultur bestemme rett og galt? Alkohol er en av de værste stoffene, men folk er kjent med det og bruker\prøvt det så de vett hvordan det fungerer. Derfor kan man og si at en person vett at h*n kan drikke hver helg og fungere normalt, men den samme personen tror at cannabis er et av de værste stoffene som finnes og at man blir mongo av det, avhengig, sløv og dum. Sjenerelt slik som det blir lagt opp til av media og andre skilder. Når man ser på nyhetene nå til dags så er det utrulig hvor mye oppstyr de kan skape av feks en som blir tatt med 30gram hash, derfor reagerer mange med avsky og tror at hasj er det samme som heroin og man blir totalt fucket av det. Hva type person det er som holder på med stoffet, holdningen , og hvordan denne personen var før h*n prøvte et stoff spiller ingen rolle. Stoffet har skylden for alt som denne personen har gjort eller hvordan han oppfører seg eller hva forbruk han har osv. Det er så mange elementer som folk ikke tenker på.

Og hvordan kan folk være så glade i et stoff som fører med seg så mange problemer som alkohol, jeg ser få sider av alkoholen som er betre enn andre rusmiddler.

 

Alkohol, hasj osv er rusmiddler! Ingen av dem er bra viss man overdriver...

 

:)

Lenke til kommentar
Nå er det snakk om skadeligheten av disse medikamentene og ikke at han døde av et annet medikament 4 år etterpå fordi han tok en overdose folkens.

 

Lang tid av hasj gjør i allefall hukommelsen din sløv etter noen år med bruk, det vet jeg av en som jeg kjenner godt desverre :\

5421204[/snapback]

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hadde kompisa mine drukket like mye som de hadde røyket, hadde de ikke strått på bena, sannsynligvis. Fri hasj!

7085168[/snapback]

Noe som kommer av at hasj er en lettvindt rus. Så man kan snu det på hodet og sagt at hadde kompisene dine holdt seg til alkohol, så hadde de rusa seg mindre og sjeldnere.

7087007[/snapback]

 

Hah, tror faktisk ikke d jBlack. Selv har jeg masse kompiser som røyker uhorvelig mye. Greit nok at det er en relativt lettvindt rus, men det har uansett ikke noe med vanedannelsen å gjøre det i seg selv. Hadde kompisene mine holdt seg til alkohol, hadde de dødd. Garantert.

 

Og til hele gjengen her. Nå har jeg hatt noen lengre perioder der jeg nesten ikke røyker i hele tatt, og jeg har observert hvordan kompisene mine som røyker mye og hele tiden blir. Og jeg ser det veldig veldig godt. De stangerer og mister tiltakslysten helt. Jeg har et band som skulle bli så bra, de flyttet inn i et hus utenfor byen for å bruke det som øvingslokale i samme slengen for å spare penger og hva skjer? Jo, hver dag sitter det en gjeng og røyker og ingenting av initiativ blir tatt. De ser i veggen og er helt fornøyd med det virker det som. Når jeg kommer bortover og prøver å få litt liv i dem, er det lissom så halvhjertet. Dette kommer på grunn av det høye hasjforbruket, uten tvil. Og ikke bare det, det er nesten som å observere aper i bur som har blitt hekta på heroin eller noe sånt. De kan finne på å krangle over "den siste halvflisa" og sånt som det der. Da mener jeg det har gått for langt og når det skal være snakk om et band som skal gjøre det bra, så må det jobbes og ikke bare snakke om det. Disse har jo selvfølgelig ikke ei krone å satse med heller da så.

 

Men poenget er faktisk ikke det at de lissom forblir sånn for alltid. Det kommer til et visst tidspunkt der man blir dritlei og ikke gidder all røykinga lenger. Det blir for slitsomt og jeg tror ikke at røykingen skader dem sånn i ettertid. Men det er så j*vla irriterende at alt skal handle om røykingen og alt det der. Det må da gå an å se ting i et mer nyansert lys! Jaja, de trenger nok en dame for å passe på! :) Men, seriøst, jeg tror faktisk det! :D

Lenke til kommentar
Hadde kompisa mine drukket like mye som de hadde røyket, hadde de ikke strått på bena, sannsynligvis. Fri hasj!

7085168[/snapback]

Noe som kommer av at hasj er en lettvindt rus. Så man kan snu det på hodet og sagt at hadde kompisene dine holdt seg til alkohol, så hadde de rusa seg mindre og sjeldnere.

7087007[/snapback]

 

Hah, tror faktisk ikke d jBlack. Selv har jeg masse kompiser som røyker uhorvelig mye. Greit nok at det er en relativt lettvindt rus, men det har uansett ikke noe med vanedannelsen å gjøre det i seg selv. Hadde kompisene mine holdt seg til alkohol, hadde de dødd. Garantert.

7102574[/snapback]

Nå skrev ikke jeg noe om vanedannelse. Poenget er at mens det er lettvindt å røyke, så er det fysisk slitsomt å konsumere alkohol like ofte. Man blir så dårlig av det at man ikke orker det. Spesielt ikke om man har andre forpliktelser i tillegg. (Med mindre man er dranker med års erfaring og oppbygd alkohol-stamina).

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...