Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Fra en som aldri har prøvd noen av de:

Hva er forskjellen på pot og hasj?

Virkning på kroppen?

Hva er "sterkest"?

 

Har ikke tenkt å prøve, klarer meg helt utmerket uten.

Er bare nysgjerrig.

:)

7395361[/snapback]

 

 

Kroppen eller hva da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Armenminau: Du har faktisk rett i at de fleste like pot best og grunnen som mange har sagt til meg er at de slipper mye av dritten som er tilsatt hasjen (man slipper mye av den svettinga hvis man bare holder seg til pot er det også flere som opplever og det er jo et pluss når man skal ha seg en pause), det med at 1 gram hasj får du mer ut av enn pot..da må man gå utifra at de begge er så å si like sterke.

Jeg liker best hasj selv.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Armenminau: Du har faktisk rett i at de fleste like pot best og grunnen som mange har sagt til meg er at de slipper mye av dritten som er tilsatt hasjen (man slipper mye av den svettinga hvis man bare holder seg til pot er det også flere som opplever og det er jo et pluss når man skal ha seg en pause), det med at 1 gram hasj får du mer ut av enn pot..da må man gå utifra at de begge er så å si like sterke.

Jeg liker best hasj selv.

7395531[/snapback]

 

Det stemmer ikke!

Lenke til kommentar

nei, jeg sier det jeg har opplevd som flere års misbruker. Så jeg sier det jeg og andre opplevde,,,det er ikke oppspinn og myter.Jeg snakker utifra opplevelser og det jeg har sett, ikke det jeg leser. men jeg har ikke tenkt å legge inn flere innlegg her, så slapp av.

Vær på gata lengre og les mindre ;)

men det var en grei måtepå å si "for noe piss du sier" det skal du ha :)

Og jeg leser ikke om det emnet på gunn av diverse årsaker og ikke har jeg behov for det heller.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Du veit du skal skrive en del når du begynner med :

Beklager lang post, men her var det mye å svare på :dribble: .

 

Er det sant at hvis en er allergisk mot hasj, kan et trekk gjøre det sczicofren? (vet jeg skrev feil)

7389674[/snapback]

Her blir to forskjellige saker blandet.

Allergi mot hasj/cannabis er fullt ut mulig, Jeg vet om flere som får std. pollen-allergireaksjoner på begge. mest cannabis men også innimellom hasj. Man blir ikke schizofren av å ha allergi. Det med at cannabis gir større reaksjoner er logisk da hasj egentlig kun er hardpressa ovnsbakt SMÅ plantedeler og cannabis er kun tørket plante. (sagt enkelt)

Nei ett trekk hasj kan ikke gjøre deg varig schizofren eller noe som helst annet enn f.eks. muligens kvalm om du ikke røyker fra før, utstøtt fra straighte venneflokker, innbura og bøtelagt, frykt(for alle, de påståtte farene UMN har forsøkt spre siden 1981)

 

Angående TV2-innslaget. Overlege Flemmin Bachs forskning avgrenser seg til forsøk med syntetisk THC tatt i pilleform, ikke marihuanarøyking. I innslaget virker det som om han har forsket på effekten av marihuanarøyking, det er ikke tilfelle.

 

MS-pasienter kan forsåvidt få tilgang til Marinol som inneholder syntetisk THC.

 

Jeg er skeptisk til å skrive ut cannabis på resept fordi planten inneholder flere hundre stoff som man i bare begrenset grad kjenner effekten av. Men jeg applauderer forskning på dette :)

7394388[/snapback]

Det ironiske er att det finnes forskning som viser at et er hovedsaklig de andre cannabinoidene som har terapautisk effekt(muligen kreves kombinasjoner også) . GW-pharmaceuticals(UK) har ett produkt de kaller sativex, dette er ett rent extrakt av alle cannabinoidene i cannabis og gies som munnspray. Dette brukes legalt i bl.a. Canada Spania Portugal. Sjekk forøvrig wikipedia.no for cannabis(medisinsk) der er en referanse til forskning på smerte.

 

Så vidt jeg vet kan ikke noen i Norge motta noen som helst "Cannabis-medisin". Det er en skam at Norge holder tilbake forskningen på denne måten mot denne fantastiske planten.

 

Skjønte ikke helt det han sa om at Canada er det første landet som har legalisert medisinsk Marihuana. Så vidt jeg vet er det mange stater i USA, en god del land i Europa og sikkert noen i Afrika, Asia, Latin-Amerika som også tillater dette, eller?

 

Man kan jo på lovlig vis røyke Cannabis i Nederland siden 70-tallet, hvorfor nevnte han ikke dette? Eller det at man også kunne gjøre det samme i Norge før midten av 60-tallet? Jaja...Men flott var det at de tok det opp. Får håpe det snart kommer på Holmgang også :)

7395235[/snapback]

 

Du kan få marinol på fritak tror jeg. Men tar jeg feil så har den dama jeg kjenner, og som bruker det, smugla! Jeg har sjøl sett marinolpakka hjemme hos henne og hun har tung MS. Hun får foresten best effekt av pot, men det blir for dyrt å bruke(får ikke blå resept gitt) og hun er for syk til å dyrke sjøl.

 

USA har ikke legalisert medisinsk pot, men mange stater/byer har gjort det. I effekt betyr det at de lokale politimyndighetene ikke rører deg i disse statene mens DEA og FBI som jobber nationalt tar deg like forbanna(jo de er gærne der borte) For full liste sjekk engelsk wikipedia den har ei liste som er rimelig oppdatert.

 

rart at de som er alergisk mot pollen reagerer da og de har jeg møtt mange av...men jeg har gitt opp å komme med noe her.

7395246[/snapback]

Støtter deg jeg, det er mulig å være allergisk mot pot(og i mindre grad hasj)!*snufs*

Hva er forskjellen på pot og hasj?

Hasj er cannabisplantens tørkede planter(kalles marihuana eller pot) som er filtrert igjennom en fin silkeduk. dette "støvet" blir så hardpresset og bakt i en ovn.

Dette vil gi deg svaret at hasj er stort sett sterkere enn potten den er laget av, og at det finnes masse pot som er sterkere enn dårlig hasj. I Norge i dag er potten som regel hjemmedyrka og sterk, mens hasjen er innsmugla ra marocco og svak. Alle effekter hasj kan gi deg kan du få fra cannabis og omvendt.

 

pot er ren marihuana uten noe tilsatt, hasj er oljen som er tilsatt bindingsstoffer osv,...,men i hasj kan det være mye rart...det er det ikke i potten ( utenom ekstreme tilfeller)

Sterkest er syntetisk hasj, men mellom de to har det alt med kvaliteten å si. Du får hasj m\ kameldrit som du ikke kjenner noe av og du kan få tak i typer som omtrent tar KO på deg.

7395394[/snapback]

 

Dette er med all respekt å melde det største tullet jeg har hørt. Jeg veit UMN/ACTIS/JUVENTES etc elsker å komme med slike påstander men, det er til dags dato ikke rapportert om tillsetningsstoffer i hasj i norge. Å bare så det ikke blir en påstand mot påstand posting kan du sjekke politiets narkotikastatistikk for 2005 hvor de sier dette rett ut. De har også en setning som sier rett ut at det ikke finnes noen indikasjoner på at hasjen har blitt sterkere de siste årene. Linken er her(Narkotikastatistikk 2005.pdf)

 

Du får mer fra en 1 g hasj enn 1 g pot pga. i pot røyker du også det ekstra plantematerialene.

 

I hasj er det kun triochomene (her er virkestoffene) som opptas og brukes til å lage hasj.

 

Tror folk flest liker pot best.

7395497[/snapback]

 

Strengt tatt så får man vel mer utav hasjen fordi man slipper å betale for blader og stilker, men vi er enig.

 

Når det gjelder hva du tror og hvordan det virkelig er så kan vi vel ta en undersøkelse på det. Min erfaring er at det man får mest av i starten blir den man liker best, men det er bare hva jeg tror, basert på hva mine nederlandske venner forteller meg. Jeg kjenner ingen i norge som gjør noe ulovlig. :cool:

Unntatt muligens hun som muligens smugler marinol dah... :hmm:

 

nei, jeg sier det jeg har opplevd som flere års misbruker. Så jeg sier det jeg og andre opplevde,,,det er ikke oppspinn og myter.Jeg snakker utifra opplevelser og det jeg har sett, ikke det jeg leser. men jeg har ikke tenkt å legge inn flere innlegg her, så slapp av.

Vær på gata lengre og les mindre ;)

men det var en grei måtepå å si "for noe piss du sier" det skal du ha :)

Og jeg leser ikke om det emnet på gunn av diverse årsaker og ikke har jeg behov for det heller.

7396790[/snapback]

Og ved å være misbruker så følger det med en legetittel? ett par mellomfag i metodelære og statistikk. Og strukturert oppfølging av noen hundre brukere over en periode slik at du kan være sikker på at det du tror du ser er slik det vanligvis vil være for en større gruppe?

Når det gjelder svetting så har Fluesopp rett, mange vil i en kort periode(2-5) dager etter å ha kuttet ett tungt bruksmønster kunne få svettetokter. man kan også få redusert søvnkvalitet. Dette er IKKE, som Fluesopp sier senere, pga "all dritten" som er tilsatt hasjen da dette skjer like ofte med cannabisbrukere.

 

Her har vi foresten ett godt eksempel på at forskning ikke er lett. For i Fluesopps verden så vil de fleste bruke hasj(Det er det det er mest av i Norge). De tunge brukerne vil også bruke det som er billigst og lettest å få tak i. HASJ! Hvem får mest abstinenser(svette), vel de tunge brukerne. Hadde Fluesopp bodd i USA hadde marihuana vært billigst og lettest tilgjengelig, og hans konklusjon hadde vært at du svetter mer av marihuana.

Mener ikke å hetse deg Fluesopp.

Lenke til kommentar

sletta alt, fant ut at det er ikke noe poeng i å si det.

 

Her har vi foresten ett godt eksempel på at forskning ikke er lett. For i Fluesopps verden så vil de fleste bruke hasj(Det er det det er mest av i Norge). De tunge brukerne vil også bruke det som er billigst og lettest å få tak i. HASJ! Hvem får mest abstinenser(svette), vel de tunge brukerne. Hadde Fluesopp bodd i USA hadde marihuana vært billigst og lettest tilgjengelig, og hans konklusjon hadde vært at du svetter mer av marihuana.

 

 

Det der er piss, du vet ikke hva jeg har gått på, ikke fortiden min. Det du sier om tunge brukere er rett å slett å kaste dritt om dem. Hasj er ikke det de tenker på, så jeg vet ikke hva definasjonen din på en tung bruker er, men en som røyker hasj går ikke hos meg under den katagorien.

Grunnen til at jeg blir iritert ( mer lei meg faktisk) når jeg hører at det jeg sier er tull, myter, oppspinn er at jeg begynte å ruse meg når jeg var 13-14år og frem til jeg dro på rehablitering. Og jeg sier mye personlig om meg. Men det folk må huske er at tunge misbrukere vet som oftest mer om rus enn legen, har hørt flere leger si det og har vært på flere foredrag. Jeg snakker uti fra erfaringer, eneste målet mitt er å fortelle slik det er der ute...ikke fra en bok, Alle mennesker reagerer forskjellig på de forskjellige rusmidlene som finnes. Og en annen sier les mer, ja det kunne jeg gjort, men hvorfor? vært på 2 rehabiliteringer og alle som jobba der hadde utdannelse, men selv om de var meget dyktige( veldig dyktige) , så sa de flere ganger at "det er de som har gått virkelig på kjøret som kan mye" og da syns jeg det er merkelig å høre at jeg kommer med piss. Når jeg har hørt noe helt annet fra flere stykker med utdannelse. Men nok om dette, jeg skal holde det jeg sa lengre oppe......................

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
sletta alt, fant ut at det er ikke noe poeng i å si det.

 

Her har vi foresten ett godt eksempel på at forskning ikke er lett. For i Fluesopps verden så vil de fleste bruke hasj(Det er det det er mest av i Norge). De tunge brukerne vil også bruke det som er billigst og lettest å få tak i. HASJ! Hvem får mest abstinenser(svette), vel de tunge brukerne. Hadde Fluesopp bodd i USA hadde marihuana vært billigst og lettest tilgjengelig, og hans konklusjon hadde vært at du svetter mer av marihuana.

 

 

Det der er piss, du vet ikke hva jeg har gått på, ikke fortiden min. Det du sier om tunge brukere er rett å slett å kaste dritt om dem. Hasj er ikke det de tenker på, så jeg vet ikke hva definasjonen din på en tung bruker er, men en som røyker hasj går ikke hos meg under den katagorien.

Grunnen til at jeg blir iritert ( mer lei meg faktisk) når jeg hører at det jeg sier er tull, myter, oppspinn er at jeg begynte å ruse meg når jeg var 13-14år og frem til jeg dro på rehablitering. Og jeg sier mye personlig om meg. Men det folk må huske er at tunge misbrukere vet som oftest mer om rus enn legen, har hørt flere leger si det og har vært på flere foredrag. Jeg snakker uti fra erfaringer, eneste målet mitt er å fortelle slik det er der ute...ikke fra en bok, Alle mennesker reagerer forskjellig på de forskjellige rusmidlene som finnes. Og en annen sier les mer, ja det kunne jeg gjort, men hvorfor?  vært på 2 rehabiliteringer og alle som jobba der hadde utdannelse, men selv om de var meget dyktige( veldig dyktige) , så sa de flere ganger at "det er de som har gått virkelig på kjøret som kan mye" og da syns jeg det er merkelig å høre at jeg kommer med piss. Når jeg har hørt noe helt annet fra flere stykker med utdannelse. Men nok om dette, jeg skal holde det jeg sa lengre oppe......................

7397581[/snapback]

 

Først må jeg si at det ikke er meningen å hetse deg eller henge deg ut men du viser så veldig godt hvor vanskelig det er å trekke konklusjoner som gjelder for fler enn seg sjøl.

 

Når jeg sa tunge brukere mente jeg tunge hasj/marihuana brukere og ikke andre stoffer, det er jo tross alt det vi snakker om her. Beklager om jeg var uklar.

 

Når du snakker av erfaring er det helt greit, men du kan IKKKE tro at det som hender med deg gjelder alle andre. Det er som du sier "Alle mennesker reagerer forskjellig", derfor bruker man statistikk/metodelære og strukturert forskning når man vil ha oversikt over hvordan en substans påvirker "snittet".

 

Når det gjelder hva du har lært innen rusmiddelomsorgen så burde du vel ta det med en klype salt. Rusmiddelomsorgen het tidligere avholdsbevegelsen og det er mye som henger igjen i gangene i disse institusjonene. Jeg vet de fleste leger vet tilnærmet null om rus og rusmidler, men det betyr ikke at du vet mye. En sosialarbeider som hjelper rusmisbrukere vet heller ikke mer enn det de lærte på skolen og gjett hvem som lærte dem opp? Så lenge man kun får sin informasjon fra en aktør i debatten som har ett så ensidig syn på rusbruk som avholdsbevegelsene og en dokumentert historie for faktafordreiing/mytespredning/skremselspropaganda kan man ikke ta veldig seriøst. Og går man til de i Norge som er virkelig eksperter på området vil man se at f.eks. Fekjær og andre vil innrømme at hasj/marihuana er mindre skadelig enn alkohol. Vi snakker da om moderat bruk av begge eller rent missbruk av begge. Det vil alltid være mer skadelig med alkohol enn hasj. Dere kan f.eks. se denne videoen(gå til 4:17 for det konkrete spørsmålet). Merk dere hvordan intervjuobjektet kjapt går videre etter å ha innrømmet at "joa, det er mulig ungdommene har rett i at det er mindre skadelig enn alkohol.... men miljøet..." Så det han sier, atter en gang er; problemungdom kan få problemer pga forbudet og miljøet, og så over til alkohol igjen...... De vet pot'en er mindre skadelig enn alkohol, men de liker det ikke. Er det disse menneskene vi skal akseptere har sannheten om rusmidler?

 

Denne viser det samme. Jeg har forsøkt finne tall for hvor mange som dør av alkoholrelaterte skader for å sammenligne med annen rusbruk. I Norge er det 7 av 100, i alder opp til 40, som dør pga av norkotikaklassifiserte rusmiddler. Jeg misstenker at alkohol står for en del mer enn det. (I amsterdam er gjennomsnittsalderen på heroinmissbrukere 42 og rekruteringen til heroinmiljøet er så å si stoppet opp)

 

Til slutt så vil jeg understreke at jeg ikke er ute etter deg Fluesopp, tvert i mot synes jeg det er flott med folk som har erfaring. Bare ikke glemm at det du erfarer ikke alltid er rett for alle andre, og at de som forteller deg om rusmidler ofte har en agenda som ikke nødvendigvis gjør at alt de sier er sant/rett. De skulle ønske de hadde papir på at tar du hasj så dør du, men så langt har all forskning vist at det er langt fra sannheten.

 

Fikk foresten slengt ut en påstand om at bruker man hasj så får du ihvertfall diaré. Er det noen som har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Åja, trodde du ble svett når du røyka.

 

Men skjønner det med litt svetting ved å slutte. Hvorfor svetter du mer av hasj tror du? Er det tobakken?

7397059[/snapback]

Norsk hasj, så langt unna dyrkeplassen deres...

 

Det skal sikkert innom litt her og der, og tilsettes mye drit og møkk, før vi får det.

Har hørt det at hasjen i nederland er mye bedre og reinere enn her, selv om du er innrøkt i norge...

 

syntes det er en god grunn til å legalisere :p

Lenke til kommentar
Åja, trodde du ble svett når du røyka.

 

Men skjønner det med litt svetting ved å slutte. Hvorfor svetter du mer av hasj tror du? Er det tobakken?

7397059[/snapback]

Norsk hasj, så langt unna dyrkeplassen deres...

 

Det skal sikkert innom litt her og der, og tilsettes mye drit og møkk, før vi får det.

Har hørt det at hasjen i nederland er mye bedre og reinere enn her, selv om du er innrøkt i norge...

 

syntes det er en god grunn til å legalisere :p

7400655[/snapback]

Leser du ikke innlegg som er lenger en 4 linjer? Det er dokumentert at det ikke er funnet tillsettningsstoffer i hasj i Norge noensinne. Hvorfor gjentar du da slike myter? Jeg vet avholdsbevegegelsen sier du skal ikke bruke hasj fordi du aldri vet hva du får i deg og legalistene sier legaliser så de kan være sikre på hva de får i seg, og hadde vi snakket om pulver eller veske så hadde argumentene vært gyldige, men slik situasjonen er nå er hasj hasj så her har begge sider egentlig ikke noe argument.

 

Du kan også ta en bit med hasj og forsøke sette til kanel( or whatever). Uten ett lab er det antakelig umulig. Nå trenger jeg selvfølgelig bare å vente 10 minutter så kommer den første "jeg kjenner en/Jeg veit om en som fikk lsd i hasjen sin" og til det er det bare å si at lsd brenner opp og gir ingen effekt som røkt substans så de som påstår dette er enten uvitende eller jobber for UMN hvor sannhet ikke er så viktig som skremsel.

 

Og jo foresten. Jeg er også for legalisering, men hovedsaklig for at vi ikke har noe med hva folk vil drive med hjemme i sitt eget hjem. Heroin/hasj/gin, så lenge du ikke presser det på meg kan du gjøre hva du vil og hvorfor skal folk settes i fengsel, miste jobben/skolen fordi de velger seg ett annet rusmiddel enn meg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fornuftig, og gjenkjennende. Skulle ønske at tråden enten ble kastet igen med sand og grus, eller at den levde ved at flere slike deltakere som kommer med jordnære fakta dominerer informasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...