Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Den vesentlige forskjellen mellom alkohol og hasj - slik jeg ser det - er at hasj kan gi alvorlige konsekvenser allerede ved førstegangsbruk der alkoholen krever at man misbruker stoffet, om ikke over lengre tid. Jeg antar at det ikke er uten grunn at psykiatriske poliklinikker har flere hasjrelaterte henvendelser enn det av alkohol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her kommer det og frem at hasj er mest skadelig for syken over lengre tid...

 

La meg prøve å tilføye noe nytt til denne tråden, som til og med kanskje kan hjelpe noen. :)

 

Noen kan få depresjoner\angst når de slutter med cannabis. Dette er sjelden, det er rundt 6% som kan få dette. Det er dette som blir omtalt som hasjpsykose og brukt til å få cannabis til å fremstå som en superstoff som gjør at livet går til helvete.

Denne psykosen eller hva man kan kalle det kan vare opptil en måned, for noen kan det vare opp til 2 år men dette er utrulig sjeldent. Men det kan være skremmende for personen som opplever dette.... Grunnen til dette er viss man røyker cannabis ’’ og tar andre rusmidler’’ så tar dette plassen for de naturlige stoffene som for eksempel dopamin.. Når man bråslutter så fører dette til at hjernen nedregulerer, eller "skrur av" reseptorene for serotonin, gaba og dopamin i hjernen.

Når man slutter eller tar pause så raser nivåene nedover. Det er derfor ca 6% kan få noia, depresjon eller angst. Disse tilstandene trenger ikke å dukke opp før ca 5 dager etter du sluttet, men slapp av det blir betre. Hjernen greier å bygge opp lageret, bare gi den litt tid.

Grunnen til noen går med dette så lenge tror jeg er pga noen tar dette så alvorlig, eller tror de virkelig feiler noe. Siden du allerede kan være negativ i tankegangene og slite med følelser så kan noen tenke at dette går aldri over og jeg kommer til å slite med dette resten av livet. HUSK! at det kommer til å bli betre, det kan ta opptil 6 uker før du virkelig merker at du er på bedringens vei. Men er man en av de som virkelig har gener for psykose og blir ikke betre etter en god stund, hør med lege eller noe. Men det er sjeldent og få disse symptomene i det hele tatt, og det er iverfall sjeldnere at du virkelig utvikler psykose. Og man må misbruke cannabis for å i det hele tatt kan få abstinenser, og det er sjeldent. Og du vett selv hva som foregår i hode ditt, lær deg selv å kjenne. Men viss du får noen av disse symptomene så er det normalt.

 

Det har blitt snakket om at det er folk som tar selvmord og de har vært påvirket av cannabis, det som dere har lest er tvilende. De som går så langt gjør det i denne perioden, pluss de har nokk problemer fra før av....

 

Men det så er så provoserende er hvordan ungdom mot rus osv bruker dette og omtaler det som man aldri kommer til å bli bra igjen og du er fuckt for livet. De er egentlig syke i hode som gjør noe slikt istedenfor å skrive fakta. Hva tror dere at en person som opplever dette tenker? Jeg vil ikke tro at det er noe positivt. Du kan nesten si at de har litt av skylden for de som virkelig hopper fra fjelletskråningen bare pga de skal oppskryte og nesten direkte lyve for å få noe til å høres mest negativt ut. Dummeste av alt de vett jo faen ikke hva de driver med en gang!

Men jeg har aldri lest om noen som har tatt selvmord pga cannabis, bare hørt noen har sagt det i denne posten.

 

Noen småtips som kan hjelpe litt er som sikkert ikke uventet, søvn. Hjernen reparerer skader eller gjennomretter ubalanser som dette er mest effektivt når man sover. Noen vil oppleve søvnproblemer etter en periode når man har sluttet, men dette går somregel over nokså sjappt.

Mosjon hjelper, faktisk så produserer hjernen disse stoffene som man har underskudd av når man trener, pluss man svetter ut mye drit. Og det er jo bra for helsa sjenerelt så jeg vil si at det kan være en dobbel gevinst.

 

Ginseng hjelper og, ginseng gjør at hjernen gjennomretter seg fortere eller det hjelper hjernen å gjenopprette ubalansen som man kan oppleve. Ginseng hjelper og for psyken og mye mer. Men ginseng bør ikke brukes lengre sammenhengende enn

30 dager. Noen kan oppleve hodepine under denne perioden, men det er et tegn på at hjernen faktisk reparerer eller prøver å gjennomrette en balanse igjen. Men man får lettere hodepine når man tar ginseng, men ta det som en positiv ting som vil gå over nokså fort.

 

Og drikk vann.

 

Jeg har søkt på nettet og funnet forskjellige sider som påstår det jeg har skrevet opp, til og med sider i sverige har skrevet det, og de er ikke mye positive nå det gjelder cannabis... Jeg har i og funnet mange andre sider som tilsier dette, men det var stress pga hver gang jeg søkte så møtte jeg slike superantirus-sider som får det til å høres ut at du dør av en øl og flipper totalt av et passivt trekk av en rev. :p

 

Dette er og en delvis grunn til avkriminalisering, så det skal være lett å finne sakelig og ikke minst riktig informasjon...

 

 

EDIT; Jeg ikke husker detaljert var hvordan cannabis påvirket hjernen nå det gjelder dette, men jeg skal evt. skrive det mer detaljert senere. Men det jeg ville frem til var hvorfor noen kan få denne nedturen.

Har og redigert litt nå, så håper det ikke er så mange skrivefeil. :roll:

Og rett meg opp viss jeg bommer totalt på det jeg har skrevet.... :p

 

God natt...

6987047[/snapback]

 

Kan du dokumentere disse påstandene? Hvor har du 6% fra? Så langt ser jeg ingenting annet enn påstander som er udokumentert. Virker cannabinoider på serotonin, gaba og dopamin reseptorer/produksjon? Jeg mente at cannabinoider faktisk reagerte med de canabinoide reseptorene. Er det ikke opiums derivater som påvirker produksjonen av serotonin, gaba og dopamin.

 

Jeg ber ikke om at du skal beskrive hele prosessen, bare link til artikkler om emnet så kan jeg lese det sjøl og eventuelt komme tilbake med om det er rett eller bare påstander fra avholdsbevegelsen fremsatt for å skremme ufaglærde. Jeg har foresten mange års erfaring med medisinsk forskning så ikke vær redd for at det blir for teknisk. :w00t:

Lenke til kommentar
Den vesentlige forskjellen mellom alkohol og hasj - slik jeg ser det - er at hasj kan gi alvorlige konsekvenser allerede ved førstegangsbruk der alkoholen krever at man misbruker stoffet, om ikke over lengre tid. Jeg antar at det ikke er uten grunn at psykiatriske poliklinikker har flere hasjrelaterte henvendelser enn det av alkohol.

6989512[/snapback]

 

 

Tullekopp. du kan ikke velge hvordan du vil se det. hvordan alkohol og cannabis virker er faktisk veldsig godt dokumentert og det du sier stemmer rett og slett ikke. Hasj og alkohol kan begge gi deg oppkast og forvirret sinnstilstand ved første gangs bruk. Hvis du så aldrig bruker det igjen vil du ikke ha annet enn noen døde hjerneceller å vise til om det var alkohol du testet, og om du tester hasj finner man ingen spor etter 3-4 dager(ikke de døde hjernecellene heller!)

 

Du antar det er en grunn til at psykiatriske klinikker har flere hasjrelaterte henvendelser enn alkohol. Du viser ikke til fakta med referanser, du tar heller ikke rom for at de fleste med diagnosen hasjrelaterte problemer veldig ofte har ett rusproblem hvor alkohol er med i mixen. Om du blir lagt inn i dag og tilstår å ha brukt hasj en gang vil det komme i papirene som hasjrelatert problemer, dette tiltross for at det faktisk ikke finnes en eneste forskningsrapport som sier dette stemmer i annen grad enn at de som er tilbøyelige til å teste hasj(en ulovlig substans) også er de samme som oftere vil få psykiske problemer, bruke tobakk, alkohol etc.

 

Vis til påstandene dine med dokumentasjon så kan vi prate :!:

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i innlegget mitt så var det slik jeg så det. Og selv om du har noen poeng, så er jeg ikke i nærheten av å være overbevist om at hasj bare er en dans på roser sammenlignet med alkohol. Jeg skjønner at det er et personlig tema for mange - for hvem vil vel villig ta innover seg (selv blant de voksne) at bruken kan være skadelig når det er mye enklere å nekte plent å rope om konspirasjoner fra myndighetenes side - men etter å ha sett og møtt alt for mange marihuana t-skjorte bærende ungdommer som sier wazzup niggah til alle som de møter, klarer jeg ikke å unngå å få et inntrykk av at mange av hasjforsvarerne er noe partiske og uten interesse for noe annet enn hva de selv måtte synes er kult.

 

Men for all del. Bare fortsett. ;)

Lenke til kommentar
Situasjoner som dokumenteres for psykiske problemer der det har vært Cannabis innblandet, skyldes det selvsagt på Cannabis.

 

Som jeg prøvte å si, så kan dette forkomme for noen når man slutter å røyke cannabis etter en lang periode med røykings. Ikke noe permanent som varer hele livet.

 

MEN det er sjeldent. Kanskje noen er mer følsome enn andre...?

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
La meg ta det i mårå, er helt utmattet i dag. Jeg har ikke linker på handa, og jeg brukte litt tid på å finne sidene som bekreftet det, jeg vett det kan høres ut som en dum unskylding, men grunnen til jeg letet var for egen nysjerighet og trodde ikke at jeg skulle skrive noe om det... Du kan jo altids søke litt selv for å se om du finner noe, er møkkalei av hele cannabis-diskusjonen og finne sider som støtter det jeg sier hver gang.

Det med at 6% kan få disse abstinensene eller kan være utsatt for psykose er nøytral informasjon. Avholdsbevegelsen sier det er 10% men dette stammer fra en gammel undersøkelse. Den nye ble utført i 2003, og da var resultatet 6%. Men hvor nøyaktig dette er sjenerelt kan jeg ikke bekrefte... Dette leste jeg på en norsk side, tror faktisk det var hjemmesiden til dem som har lagt ut raporten, og jeg fant den med ren tilfeldighet. Men det er en stund siden jeg fant den, så her må det og søkes

 

Jeg synes og det er merkelig at cannabioider påvirker serotonin osv, men det kan ha noe med at hjernen slutter eller senker produksjonen når man røker hver dag?

 

Ifølge noen sider så kunne alle rusmiddler gjøre dette, men det er nokk stor variasjon på rusmiddlene. Og det er et sjeldent tilfelle med cannabis, men for enkelte kan det påvirke produsjonen.

 

Men jeg blir skeptisk når du  reagerer på en slik måte og sier du har efaring med medisinsk forskning. :S Men viss du finner ut noe, eller kan si at det jeg har skrevet er bullshit, så skal jeg gledelig slette hele innlegget. :yes:

 

EDIT; Rotete redigering, men det får dere bare tåle for øyeblikket... God natt...

6992628[/snapback]

 

Fersk forskning viser fortsatt :

 

Investigators at John Hopkins University in Baltimore and at the Bloomberg School of Public Health in Santa Monica assessed the association between self-reported marijuana use and current depression in 8,759 adults (age range 29-37 years) over a 17-year period. Investigators concluded, "After adjusting carefully for baseline differences between adults who subsequently use marijuana and those who abstain, the significant associations that are initially present between ongoing marijuana use and depression are substantially reduced, if not eliminated."

 

Full link til omtale bl.a. her : http://www.norml.org/index.cfm?Group_ID=7059

Selve studien ligger her :Full studie(koster penger, men bugmenot kan kanskje hjelpe)

Lenke til kommentar
Hasj er direkte farlig, trur det farligaste stoffet i hasj er THC eller nåke sånn...

Men det fører ofte til andre narkotiske stoffer (hvis du tenker "Men jeg skulle da ikke begynt med noe sterkere", så er det på samme måte som når du bare skulle røyke en gang. plutselig var du avhengig). Det er også veldig dyrt, dette kan føre til økonomiske problemer...

6985071[/snapback]

Hasj er like avhengihetsskapende som kjøttkaker.

Det høres ut som om du har fått i deg litt for mye hasjpropaganda.

Endret av kaiern
Lenke til kommentar
så lenge man får reaksjoner når man slutter med et stoff så er det avhengihetsskapende. Har funnet ut i de siste dagene at bivirkningene i ettertid av et tungt misbruk er noe faens møkk.

7020517[/snapback]

 

Ikke alle som får reaksjoner på det, viss du da ikke rekner med svetting og noen lange netter....

 

Men jeg er en av de som får ''abstinesner'' etter langtidsrøyking. Men det er snakk om noen få % som kan være utsatt for dette. Men jeg har bare reagert nå jeg over 3 måneder, eneste jeg kan si. Har quitet reven i snart 3 uker etter nesten et halvt år.

Egentlig gansge deiligt å bli litt ''våken'' igjen, selv om eg er dødstrøtt nå. :!:

 

Men det kan være smart for noen å slutte eller ta pause for å se hvordan de reagerer på det. Og viss du reagerer på det på andre måter enn å svette eller ha noen lange første netter så ville jeg ikke ha røyket hver dag, som noen gjør.

Men flesteparten merker ikke noe spesielt på det.

 

GOD natt og god helg folkenzz. :)

Lenke til kommentar
så lenge man får reaksjoner når man slutter med et stoff så er det avhengihetsskapende. Har funnet ut i de siste dagene at bivirkningene i ettertid av et tungt misbruk er noe faens møkk.

7020517[/snapback]

 

Ikke alle som får reaksjoner på det, viss du da ikke rekner med svetting og noen lange netter....

 

Men jeg er en av de som får ''abstinesner'' etter langtidsrøyking. Men det er snakk om noen få % som kan være utsatt for dette. Men jeg har bare reagert nå jeg over 3 måneder, eneste jeg kan si. Har quitet reven i snart 3 uker etter nesten et halvt år.

Egentlig gansge deiligt å bli litt ''våken'' igjen, selv om eg er dødstrøtt nå. :!:

 

Men det kan være smart for noen å slutte eller ta pause for å se hvordan de reagerer på det. Og viss du reagerer på det på andre måter enn å svette eller ha noen lange første netter så ville jeg ikke ha røyket hver dag, som noen gjør.

Men flesteparten merker ikke noe spesielt på det.

 

GOD natt og god helg folkenzz. :)

7024547[/snapback]

 

Var du avhengig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...