Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har egentlig bare en Mac her i huset, resten er Windows/Linux baserte maskiner. Tenkte eventuelt å bruke en av disse til å rendre med, om dette er mulig?

 

Serveren jeg kunne tenke meg å rendre med er en dual Xeon E5-2660 maskin med 16GB ram og SSD disk. Den skal holde tror jeg, ettersom jeg bruker den til folding idag. Macbooken min er en late 2011 modell med SSD og 8GB ram. Går i 1080p oppløsning på materiale jeg redigerer.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tilleggutvidelser til Safari som er verd å laste ned? Har brukt Chrome i en evighet, men gikk tilbake til Safari nå nettopp, uten noen som helst grunn egentlig.

 

Hvorfor gidder ikke Safari å oppdatere seg til en ny video eller sang i YouTube hvis jeg ikke er på siden? I Chrome oppdaterer dette seg av seg selv, selv når jeg ikke er i den fanen.

Endret av iNcredible_Crazy
Lenke til kommentar

Click to Plugin, er hovedgrunnen til at jeg bruker Safari istedenfor Chrome. Ingen ser ut til å vite noen gode måter som lar meg kjøre YouTube videoer direkte i QuickTime via Chrome, mens Click to Plugin for Safari enkelt lar meg se YouTube videoer rett i QuickTime som er hundreganger mer praktisk da jeg enkelte kan flytte på videovinudet, ikke trenger å holde meg på YouTube nettsiden mens jeg ser på videoen og det hele.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det, og puttet i en 700GB HDD. Funker veldig greit :) Trenger egentlig ikke så mye plass på denne lenger, så har vert inne på tanken å bytte den ut med en SSD der også. Merket jo det på vekten og støyen med en gang jeg satte HDD i.

 

SSD har jo fallt rundt 50% i pris siste året også.

Lenke til kommentar

Da ble det jaggu meg en Samsung 840 SSD på 240GB, som jeg tenkte å bytte ut med det optiske drevet(bestilt adapter fra iFixit.com). Det blir saker! Må vel kjøre RAID da, slik at man får full utnyttelse av to SSD'er i bruk. Endelig kan jeg være litt mer raus med hva jeg putter inn på maskinen, er så kjedelig å være restriktiv til ting HELE tida.

 

Funderte veldig på om jeg skulle sette i en vanlig HDD med 750GB, men strømforbruket og bråket vinklet meg kjapt unna dette, selv om det er deilig med masse plass.

 

EDIT: "Bråk" fra en HDD er dog overdramatisert, de bråker heldigvis lite de nye HDD'ene. Men fremdeles er det noe susing og man må være litt mer varsom med maskinen ettersom det er ting i bevegelse.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Fant nå ut at den optiske SATA utgangen er kun 3Gbps, og ikke 6Gbps, noe som vel tilsvarer SATA II og ikke SATA III. Æsj! Jeg som har kjøpt en SATA III SSD.

 

Fikk kun opp at SSDen ikke kunne formateres, ei slettes eller partisjoneres. Kom feilmelding hver bidige gang. Leste litt på nettet, og fant ut at overnevnte var grunnen. Står ganske greit her: http://blog.macsales...-update-5272011, for de som tenker å gjøre det samme som meg.

 

Så da måtte jeg bare skru ting tilbake til standard igjen gitt... Litt kjedelig! Men da må jeg sikkert finne meg en SATA II SSD. Noen tips?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Skal da ikke være noe problem å koble en SATA3 harddisk i et SATA2 spor? Det er da fullstendig tilbakekompanibelt, jeg har kjørt SATA3 SSDer på SATA2 spor i en MacBook Pro 17" 2011 modell helt uten problemer.

 

Du mister jo knapt noe relevant ytelse på det heller, det eneste du mister er peak ytelsen fra sekvensiell skriv og les noe som ikke er spesielt relevant uansett om du ikke overfører enkelte, store filer fra disk 1 til disk 2 støtt og stadig og må ha over 300MBps overføring.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkverdig, det viste seg å absolutt ikke fungere på min 15" 2011. Har nå feilsøkt, testet og fiklet, til og med byttet main SSDen ut med den nye, og da fungerte det jo såklart knirkefritt. Prøvde å formatere disken også, det gikk fint. Satte den deretter i optiske plassen igjen, og alt var ustabilt med disken igjen. Den ville ikke få filer (dog fikk jeg laget en ny mappe på den), ikke ville den repareres heller, men den ble verifisert (det tok dog laang tid, merkelig lang tid) i diskverktøy. Så jeg har nesten bare konkludert med at det ikke funket jeg.. Hva tror du?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Sannsynligvis en annen årsak enn S-ATA-versjon. Å anta noe betyr ikke at det må være en sannhet. Kanskje du kan søke opp en "How to" for å erstatte den optiske stasjonen med SSD.

 

Leser det som at du mente 2,5" HDD i tidligere post og 2,5"-disker har ikke vært kjent for å bråke verken med tanke på hørbar støy eller vibrasjonsstøy. Disker på 3,5" er derimot kjent for å bråke både hørbart og med vibrasjoner. At nye 2,5" disker bråker mindre enn eldre disker er også en feilaktig påstand. HDD er heller ikke så følsom at man må være mer varsom med maskinen. Andre deler felles for en maskin med og uten HDD vil ved hard medfart av maskinen sannsynligvis ta skade før HDD. Det er ikke lurt å anta ting da sjansen for å ta feil er stor.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har lest ganske mye om det problemet jeg fikk, og fulgte blant annet iFixit sin guide på hvordan man erstatter den optiske stasjonen med SSD. Så den jeg har gjort skal være riktig i henhold til hva jeg har fulgt der. Så når jeg fant denne artikkelen som sier følgende:

 

In short – it’s a mixed bag.

13” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in any bay that has 6Gbp/s available

15” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in main bay, no-go with 6Gbp/s SSD in optical bay.

17” – Hit or Miss for main bay with 6Gbp/s SSD, no-go with 6Gbp/s SSD in optical bay.

 

.. Så må jeg si jeg blir litt forvirret når det viser seg at noen også får 6Gbps SSD til å funke alikevel. Kanskje det er noe annet alikevel.. Håper det er noe annet, da det er dritt å sende tilbake Samsung disken som er flunka ny og visstnok ganske bra, og erstatte den med en dårlig 3Gbps SSD.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager får jeg KUN lyd til apple TV`en, og ikke bilde? Mener bestemt jeg har gjort det på denne MBP`en før, min egen støtter jo ikke Like skjermer oppsettet.. Ikke funker det noe godt heller nå, virker som det er utrolig dårlig forbindelse mellom maskinen og router.

 

Det er dagen derpå for en skiftkat som meg, så godt mulig jeg bare er noe sløv :p

 

Edit: Fy faen altså, kjenner det svartner for meg her nå... Når jeg trykker "alt + lyd-ikonet" og velger lyd ut følger bilde med i samme slengen. Er det meningen at det her skal være så ubrukelig, apple og fitte løsninger strikes again? Eller er det bare jeg som er helt på sykkeltur? Håper på sistnevnte.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...