Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjelder forsåvidt kun 15" utgaven om ryktene stemmer. Nå er ethernet på bærbare maskiner en dødende ting, spesielt med 802.11ac på trappene så blir det mindre og mindre behov for gigabit ethernet på bærbare maskiner da 99% av brukerne vil kjøre trådløst uansett.

 

Og med Thunderbolt så kan du jo docke med skjerm eller liggende som sikkert har gigabit ethernet som du da fint kan bruke over thunderbolt og hvis Apple slipper en thunderbolt til gigabit ethernet adapter itillegg så er det forsåvidt helt greit om du spør meg.

Lenke til kommentar

Ryktes at nye MBP vil komme uten ethernet-port. Idioti!

Er det ikke bare å bruke en adapter de to gangene i året du kanskje trenger det? Skal man få slankere og lettere maskiner er man nesten nødt til å ofre noen dødende tilkoblingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Vel slik du bruker maskinen da med tilkoblet skjermkabel, nettverkskabel, firewire og to usb-enheter er jo ikke maskinen din spesielt bærbar uansett, så da ser jeg hvertfall ikke problemet med å bruke en adapter.

 

Du får kjøpe deg en thunderbolt hub så får du alt av tilkoblingsmuligheter som du trenger, og i tillegg slipper du koble til og fra hver enkelt enhetene hver gang du skal ta med deg maskinen.

 

tb1.jpg

Lenke til kommentar

Skal man få slankere og lettere maskiner er man nesten nødt til å ofre noen dødende tilkoblingsmuligheter.

Hva skal man med det? Ikke alle er dverger. Føler at Apple heller burde fått opp kraften på hardwaren.

Bør vel ikke mate trollet, men en lettere og slankere maskin er mer praktisk å frakte med seg, noe som er en relativt vesentlig egenskap når det gjelder bærbare datamaskiner. MBP er per dags dato endel tyngre og tykkere enn konkurrentene så skal de holde tritt med konkurransen må de gjøre noe med de fysiske målene sine. Ytelsen vil vel med all sannsynligvis og få seg en oppgradering så det ene utelukker ikke det andre.

 

Jeg er forøvrig ikke dverg jeg heller, og jeg klarer faktisk løfte ganske tunge ting om jeg bare vil. Men det betyr ikke at jeg vil at mine bærbare enheter skal veie mer enn nødvendig. For å sette ting i perspektiv så tipper jeg du ikke hadde vært så veldig fornøyd med en mobiltelefon som veide 800 gram f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ethernet hver dag. Er umulig å få samme hastighet med wifi som ved bruk av kabel. Og adapter, hvilken annen port skulle jeg ofret da? Jeg bruker alle portene.

 

Er helt enig i det du sier, du får bedre og mer stabil hastighet over gigabit kabel det er det ingen som helst tvil om. Jeg bruker selv kabel hver gang jeg skal ta restore fra TimeMachine Backup eller utføre den første gigantiske TimeMachine Backupen osv osv.. Da det går mye raskere enn 802.11N @ 5GHz 3x3 stream (450mbit) gjør selv under ideelle forhold.

 

Tingen er at Apple har blitt forbrukerfokusert, gigabit ethernet er ikke noe den jevnlige forbruker vil bry seg noe om. Og de som først bruker kabel sitter mest sannsynlig med docket eller relativt stasjonært da ingen vandrer rundt med maskinen mobil med kabelen koblet til. Ergo så vil de fleste som er helt avhengig av gigabit ethernet kunne oppnå dette via adapter eller via en dockløsning uansett.

 

 

Hvilken port du skal bruke, siden du bruker alle. Ryktene sier jo at det blir 2x thunderbolt, da kan du vell bruke den ekstra thunderbolt kontakten til en thunderbolt til gigabit ethernet adapter? Eventuelt skaffe en snasen thunderbolt dock.

 

Skal man få slankere og lettere maskiner er man nesten nødt til å ofre noen dødende tilkoblingsmuligheter.

Hva skal man med det? Ikke alle er dverger. Føler at Apple heller burde fått opp kraften på hardwaren.

 

Hvilken del av ytelsen er det du sikter til? Du må huske at MacBook Pro har blitt et premium produkt for forbrukere, det er en bærbar maskin og her er vekt og fysiske mål veldig viktig i et markedet hvor bærbare maskiner blir lettere og tynnere for hver generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man få slankere og lettere maskiner er man nesten nødt til å ofre noen dødende tilkoblingsmuligheter.

Hva skal man med det? Ikke alle er dverger. Føler at Apple heller burde fått opp kraften på hardwaren.

 

Hvilken del av ytelsen er det du sikter til? Du må huske at MacBook Pro har blitt et premium produkt for forbrukere, det er en bærbar maskin og her er vekt og fysiske mål veldig viktig i et markedet hvor bærbare maskiner blir lettere og tynnere for hver generasjon.

Sikter til GPU, for det meste.
Lenke til kommentar

Vi bur i eit 2 etasjers hus. Kan eg ha ein iMac nede og lagre eit dokument for å så gå opp for å skrive videre på ein MBP? Altså en slags trådløs lagring på begge brukarane, om man vil redigerera eit bilete i iPhoto oppe og så skal man ha seg en pause og går ned og finner ut at man vil redigera vidare men på iMac?

 

Veldig dårlig formulert men håper dykk skjønner kva eg siktar til :)

Lenke til kommentar

Veldig dårlig formulert men håper dykk skjønner kva eg siktar til :)

 

Hvis tekstbehandlingsprogrammet (eller iPhoto) du bruker støtter iCloud, kan du gjøre dette. Det kan også løses med andre tjenester, som Dropbox. :)

 

Dropbox fungerer som en vanlig mappe på maskinen din, men innholdet lagres i «skyen»; på nettet. Du vil da kunne dele filer mellom flere maskiner, så lenge du laster ned og installerer Dropbox på alle maskinene dine. Du kan også hente ned innholdet via en hvilken som helst nettleser.

Lenke til kommentar

Eg tenkjer meir på at eg lagrar det på den vanlege filen og at når eg går på ei anna datamaskin så kan eg finne det på samme plass med siste "update".

 

Med Dropbox vil filene lagres i samme mappe på alle maskiner, og oppdateres automatisk ved endringer. iCloud (les mer her) støtter for øyeblikket ikke dokumenter på samme måte som Dropbox, men dette kommer med neste versjon av OS X, som blir lansert en gang i sommer.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om samme hus og nettverk tenker jeg at man enkelt bare kan velge en av mac-ene til å være hovedlagringssted og dele biblioteket på nettverket slik at man hele tiden bare jobber på dokumenter som ligger lagret på den ene maskinen.

 

Eksempel: Begge maskinene kjører iphoto og så velger man at imacen i kjelleren skal ha selve biblioteket, da angir man inne i iphoto i mbp/bærbar at biblioteket hentes fra imacen.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...