Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre her som spiller Football Manager under Mac OS X (i mitt tilfellet Lion og Mountain Lion) og syntes ytelsen virker snodig treg iforhold til hva det gjør under Windows?

 

Dette skyldes sikkert dårlig optimalisering eller noe annet vås men hos meg kjører faktisk Football Manager merkbart glattere og mer effektivt under Windows 8 Consumer Preview på MacBook Air 13" 2011 modell med Intel Core i7 enn den gjør under både OS X Lion og Mountain Lion på min MacBook Pro 17" 2011 modell med firekjerner i7. Grafikken i selve kampsimulering fungerer naturligvis bedre på Radeon HD 6750M skjermkortet til Pro kontra Intel HD Graphics 3000 på Air men lasting av nytt innhold, simulering av kamper og sesonger går vesentlig raskere på under Windows 8 på Air enn under OS X på Pro.

 

 

Noe som begynner å irritere meg ganske så mye, og jeg kjører software RAID (eneste RAID alternativet på MacBook Pro) så jeg kan ikke legge inn Windows (Bootcamp) for spilling av Football Manager...

Lenke til kommentar

En HDD påvirkes mer av bevegelse enn det en SSD gjør, og den opprinnelige diskplassen har litt beskyttelse mot dette. Altså ser jeg ingen grunn til å bytte plass med mindre maskinen din får problemer med å finne SSDen via optibayen.

 

Personlig kjøpte jeg denne, og er fornøyd med det kjøpet.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Vurderere å kjøpe optibay for å ha både en SSD og en vanlig HDD. Vil det lønne seg å ha SSD'en (systemdisk) på den orginale harddiskplassen, eller har det ikke noe å si?

 

Spiller nok ingen rolle hvor du plasserer hvilken disk, men, jeg har gjort det selv, og min 2,5" 1TB HDD er 1,3cm høy, og da passer den ikke der hvor DVD-rom sitter. Den må sitte på original harddiskplass. Der er det god plass til disker som er 1,3cm høye.

Lenke til kommentar

Hmm, min MacBook Pro 17" 2011 modell blir bare snodigere og snodigere, har riktignok kjørt Mountain Lion Developer Preview i en periode nå med diverse bug (naturlig nok) og til min store frustrasjon så viser det seg at screen mirroring er bugget i kombinasjon med 120Hz, så nå som jeg har hatt den koblet til via Apple sin egen Dual-Link DVI til Mini-Displayport adapter til en Samsung S23A700D 120Hz skjerm så har den gått helt på jordet og det virker som systemet tror at en ekstern skjerm kobles til helt ut av det blå når jeg bruker maskinen som normalt som gjør at hele systemet fryser og må restartes. Og når dette skjer hvert 5 til 15min så blir det jo håpløst.

 

 

Tenkte derfor å legge inn Windows 8 Consumer Preview på den for litt Football Manager 2012 spilling i mens og nå vil ikke min MacBook Pro 17" 2011 modell starte opp fra NTFS-formaterte Windows installasjoner av en eller annen bisarr grunn. Tar jeg ut minnepennen og kobler den til min MacBook Air 13" 2011 modell eller min Mac Mini 2011 modell så er det null problem å starte opp fra nøyaktig samme minnepennen. På min MacBook Pro 17" 2011 modell skjer det derimot absolutt ingenting...

Lenke til kommentar

Dette er det bare å gi opp, har nå forsøkt å legge inn Mac OS X Lion 10.7.3 igjen og kjøre Boot Camp Assistant (selv om jeg aldri hat måtte gjøre dette før, da en NTFS eller FAT32 formatert Windows 7 og Windows 8 installasjon / minnepenn alltid har kunne blitt bootet ved å holde inn option under oppstart, helt uten å kjøre Boot Camp Assistant under OS X), har da forsøkt å både starte installasjonen rett fra Windows 7 DVD, via diverse FAT32 og NTFS formaterte minnepenner, fikk også min MacBook Air 13" 2011 modell til å formatere WININST minnepenn i OS X Lion bare for å teste ut det også, men nei.

 

 

Av en eller annen bisarr grunn har min MacBook Pro 17" 2011 plutselig brånektet å starte opp BIOS emulering (CMS) under oppstart, så den kan ikke lenger se, boote eller gjøre noe som helst med MBR partisjoner eller minnepenner. Ettersom både Windows 7 og Windows 8 støtter UEFI installasjon så kan jeg riktignok (om minnepennene er FAT32 eller ExFAT formaterte) starte opp EFI installasjon, altså installasjon uten noen form for BIOS Emulering. Problemet er bare det at da blir jeg alltid møtte med feilmeldingen "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. The EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks" så jeg kommer meg uansett ingen vei.

 

Og siden Apple sin EFI er av versjon 1.1 eller 1.2 eller noe i den duren og ikke baserer seg på EFI 2.0 standarden så vil eventuelle EFI installasjoner mangle muligheten for lyd, 3D akselerering, dedikerte skjermkort driver, muligheten for å gå sleep mode som uansett vil gjøre en slik installasjon mer eller mindre ubrukelig i praksis uansett.

 

 

 

Det jeg ikke kan fatte og begripe er hvorfor min MacBook Pro 17" 2011 modell ikke skal klare å starte opp BIOS emuleringa som normalt skal gå helt automatisk? Tar jeg de samme minnepennene og installasjonene over på min Mac Mini 2011 modell eller MacBook Air 13" 2011 modell så dukker de opp som "WINDOWS" og ikke "EFI", BIOS emulering fungerer som det skal og jeg kan installere alt fra Windows XP, til Windows 8 Consumer Preview helt normalt og helt uten problemer.

 

 

Noe må ha gått riv ruskende galt i EFI BIOSen på min MacBook Pro 17" 2011, det kan kanskje også forklare de noe snodig problemene med at Mac OS X Mountain Lion DP3 Update 1 trodde jeg koblet til ekstern skjerm helt ut av det blå hele tiden, dog tror jeg det var en BETA BUG. Uansett så virker hvertfall OS X og EFI helt fint, men BIOS emulering (CMS) er altså totalt fraværende noe som gjør Boot Camp helt umulig på mitt system.

 

Ut ifra det jeg kan se så er det heller ingen måte å tvinge en "reflash" av siste EFI oppdatering heller, for når jeg laster ned EFI Oppdatering 2.7 som er siste til MacBook Pro Early-2011 får jeg bare beskjed om at denne ikke passer til mitt system. Så det ser ikke ut som det er noen måte å påtvinge en reflash, og det finnes tydeligvis ingen EFI Firmware Recovery CD til 2011 modeller, den siste jeg fant på Apple sine sider støtter ikke noe nyere enn Mac Pro 2009 modeller.

 

 

Så er jo det store spørsmålet hvorvidt dette er en garanti / reklamasjonssak. Ting fungerer jo ikke som de skal, men det kan kanskje på en måte bli sett på som software relatert selv om EFI / BIOS gjerne regnes som maskinvare ved garanti og reklamasjon. Det blir jo dog veldig snodig å forklare at min MacBook Pro nekter å emulere BIOS så jeg kan bruke Boot Camp å legge inn Windows når OS X og alt annet tilsynelatende fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Du har igrunn havnet i den verst tenkelige situasjonen, siden garantien og reklamasjonen er på maskinvaren, ikke på programvaren. De fleste programvareproblemer kan man jo løse, men akkurat EFI er det ikke så greit med.

 

Har du pratet med Apple om det?

 

EDIT: Det kan for all del være nok en abritrær begrensning de har satt inn for å herje med brukerne sine. Det skjer jo titt og ofte.

Endret av Heilage waits for alice
Lenke til kommentar

Har ingen grunn til å tro at Apple har satt inn noen begrensing her, for det første så har EFI Firmware Update 2.7 vært ute helt siden februar i år og jeg har klart å boote Windows partisjoner og installasjoner helt normalt siden det.

 

Har ikke pratet med Apple, men har sendt mail til Eplehuset Storgate sin serviceavdeling. Er klar over at garanti og reklamasjon gjelder maskinvare, men når Asus og diverse hovedkortprodusenter, og PC produsenter som Acer osv er tvungne til å ta garanti og reklamasjon på hovedkort og bærbare osv med korrupt BIOS så ser jeg ikke helt hvordan Apple skal kunne slippe unna med ikke fungerende EFI BIOS på sine maskiner. Spesielt med tanke på at EFI BIOS på Mac er låst såpass at du som sluttbruker ikke engang har muligheten til å feilsøke, reflashe eller noe som helst.

Lenke til kommentar

Etter vel 15 år som windows bruker, et underlig hat forhold til Mac, så kjøpte jeg i går en Mac mini på eplehuset. Grunnen er at jeg er veldig glad i videoredigering, og har hatt stor glede av iMovie på telefonen.

Skred til verket, med god hjelp av Mac frelst bror og hadde det i grunnen veldig gøy i går :-)

 

Et par spørsmål tho:

 

iMovie, finnes det flere forhåndsdefinerte themes som kan lastes ned?

Er det mulig å oppgradere maskinen med SSD disk, evt extra disk?

 

Takk for svar

Endret av indomitable
Lenke til kommentar

iMovie vet jeg mindre om, men jeg tror det er mulig ja.

 

Det er meget mulig å oppgradere til ekstra harddisk, men om du vil opprettholde garantien anbefaler jeg at du lar et verksted gjøre det. Det er en kilen operasjon og ikke definert som user-replaceable av Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...