Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aperture er veldig bra hvis du ikke vanligvis gjør mer enn å justere nivåer, hvitbalanse, eksponering og kanskje en og annen støvflekk på bildene dine. Funksjonene for å organisere bilder, eksportere store mengder bilder i ønsket format etc. er veldig gode – skal du redigere enkeltpiksler må du bruke Photoshop, Gimp eller lignende i tillegg.

 

Finder og Windows-ekvivalentene har blitt bedre med årene, men jeg synes likevel det blir meningsløst tungvindt å oppbevare bildene i «tilfeldige mapper». Eneste argumentene jeg kan se mot programmer som Aperture/Lightroom er at du til en viss grad binder deg til en proprietær løsning, og at bibliotekene blir tunge etter hvert (les: maskinen din kommer til å elske RAM-oppgraderinger).

Lenke til kommentar

En liten oppdatering til de som ikke følger Mac Rumors et al: før dere svir av alle tilgjengelige kroner på kjøleskap og andre overflødigheter i januarsalg kan det være greit å se hva Apple lanserer 26. januar. Tablet-lansering virker meget sannsynlig. iPhone SDK er allerede klar for utvidelse til andre skjermstørrelser, dette tror jeg kan bli en knakende interessant plattform. Blir spennende å se hva slags skjerm de har gått for.

Lenke til kommentar
En liten oppdatering til de som ikke følger Mac Rumors et al: før dere svir av alle tilgjengelige kroner på kjøleskap og andre overflødigheter i januarsalg kan det være greit å se hva Apple lanserer 26. januar. Tablet-lansering virker meget sannsynlig. iPhone SDK er allerede klar for utvidelse til andre skjermstørrelser, dette tror jeg kan bli en knakende interessant plattform. Blir spennende å se hva slags skjerm de har gått for.

 

Slutten av januar blir et spennende tidspunkt. Jeg lurer også på hva de drar ut av ermet med tanke på MacBook Pro. :)

Lenke til kommentar

Tipper bruksområdene på Apple Tablet og MBP blir veldig forskjellige - MBP er jo en arbeidshest, mens jeg kan se for meg at en eventuell tablet blir vesentlig svakere og mer myntet på underholdning og som digital "assistent". For min del er det iallefall ikke enten eller, men begge to hvis det blir akutelt. Eneste kravet er nesten at den kan brukes for å dumpe bilder fra minnekortet med. [edit] Bortsett fra det man ellers kan forvente såklart. :p

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

siden jeg har en mac mini fra før, skal jeg ha en bærbar surfe mac +++ så da ville valget ha vært en MBP.

men mulig en iSlate passer bedre til det jeg skal bruke den til.

det kommer litt ann på, hvor mange tommer skjermen er, hvor kraftig den er, størrelse på hdd og om det er OSX eller en iphone variant

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

blir nok litt mer en marginale, er snakk om nye Intel cpuene i3, i5 og i7

får sikkert nye skjermkort også, hdd og ram.. så generelt sett vil MBP bli mye kraftigere.

da de nye intel cpuene får 2 kjærner som igjen blir 4 logiske, så det blir på måte en quad core cpu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...