Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Veit noen hvordan det ligger ann med en ny MBP? Ser på Macrumors at den gamle begynner å gå på åra. Når kommer den nye cpuen(?)?

Ingen utenfor Apple vet med sikkerhet noe som helst. 26. januar er en dato som har vært nevnt for andre lanseringer, så det kan jo hende det blir tatt opp da. Alternativt kan det bli tatt separat, så mer presist enn i løpet av et par måneder er det vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Path Finder har implementert CMD-X, så det går jo an. Sikkert bare at Apple aldri har implementert det i Finder.

Er det et hurtigtast-program eller? For cmd+x fungerer ikke med default innstillinger.

 

Du kan vel også holde cmd inne mens i flytter en fil. Da flytter du den uten å lage en kopi.

Ja, det fungerer vel forsåvidt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvis jeg overfører filmer og sanger inn på iTunes biblioteket mitt, lager iTunes en kopi av det, eller er det de jeg la inn, og ingen kopier?

 

Nvm, jeg fant det ut. Den gjør vist det.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Aperture og iPhoto gjør slikt veldig greit. Hvis du foretrekker å ikke bruke slikt er det enkleste å sette opp en liten Automator-sak. Et enkelt alternativ for det siste ligger i screenshot – lagre denne som Application, så er det bare å droppe bilder du vil ha resizet ned på appen du har laget, så dukker de opp i riktig størrelse på skrivebordet.

 

Edit: så var det det med å huske vedlegg ...

post-139385-1262439298_thumb.png

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Automator er kjempegreit, og tar omtrent null tid å lære.

 

Kjapp instruks for å lage den jeg viste over, gjort på under ett minutt:

1: Åpne Automator, velg Application.

2: Gå til Photos -> Scale Images. Klikk «Add» når du får spørsmål om «would you like to add ...», denne lager bare en kopi, så du ikke reduserer størrelsen på originalen.

3: Velg ønsket størrelse.

4: File -> Save.

 

Du kan også redusere størrelsen på bilder i Preview (under Tools), men det er en unødvendig kronglete løsning.

Lenke til kommentar
Bare lurte på hvor jeg burde kjøpe den nye macbooken? Eplehuset eller Humac? Tenker litt på service osv da siden forrige gang kjøpte jeg på Elkjøp og de er håpløse..

Jeg kjøpte min MacBook hos Eplehuset (på nett), og fikk den levert på døren iløpet av 20 timer. Hos Humac har jeg kun handlet småting, men servicen (Ullevål) har vært upåklagelig. Har du en butikk i nærheten velger du den, hvis ikke blir det egentlig det samme.

 

Hvordan kan jeg velge hvilke mapper time machine skal ta backup på?

Jeg har ikke funnet noen måte å velge hvilke mapper Time Machine skal ta backup av, men i Systemvalg > Time Machine kan du velge hvilke mapper som ikke skal inkluderes:

 

3389fb8fef1c6a6c99458cde763f3c3c.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...