Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Itunes: hvordan samler man alle sangene fra samme artist under ett artistnavn?

 

Slår jeg opp artistnavnet står de fleste album, singler osv. under artistnavnet. Men det er flere album som står oppført under andre navn; band eller collabs - men alle tilhører samme artisten. Tenker at itunes splittet dem automatisk da jeg lastet dem opp men at det kanskje er mulig å samle alle manuelt? Hvordan gjør jeg det? 

Lenke til kommentar

Itunes: hvordan samler man alle sangene fra samme artist under ett artistnavn?

 

Gå inn på menyen på albumet (klikk ellipse-symbolet ... ) og velg "Vis info" Det ser slik ut:

 

post-52698-0-62492000-1492267749_thumb.png

 

Du ser det er felt for både artist og albumartist. Det sistnevnte er det iTunes sorterer på om det finnes, så bare skriv nøyaktig samme navn inn der på alle du vil ha under samme artist.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et problem med MacBooken min. Midt under forelesningen i dag, så rebootet OSX av seg selv, men nå kommer jeg ikke inn i OSet lenger. Uansett hva jeg gjør, så er jeg stuck på denne skjermen, eller en helt blank skjerm:

 

39wwkMI.jpg

 

Jeg har prøvd å boote i sikkerhetsmodus og recovery modus. Jeg har også prøvd å boote fra USB, men ingenting skjer da heller. Det eneste er at maskinen blir varm og vifta begynner å spinne med max RPM. Jeg er nå litt lost for ideas. Er det noen som aner hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Noe rart skjedde i morges: batteriet døde og da jeg startet maskinen dukket det opp et vindu med svart bakgrunn og hvit tekst, det var "dataspråk"; koder. Så forsvant det og login screen viste seg. 

 

Bør jeg sjekke maskinen for virus? 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Noe rart skjedde i morges: batteriet døde og da jeg startet maskinen dukket det opp et vindu med svart bakgrunn og hvit tekst, det var "dataspråk"; koder. 

 

 

Edit. Ser du sier det er et vindu som kommer opp. Da er jeg litt usikker.

 

Edit 2: Gå til Systemvalg og klikk på "Brukere og grupper". Da får du et bilde som dette:

 

post-52698-0-04922300-1492525707_thumb.png

 

Sjekk at alle Påloggingsobjekter tilhører noe du ønsker å ha på maskinen, og vurder om de trenger å være synlige.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvis ikke Command + R virker en gang, så er det nok en eller annen alvorlig hardwarefeil her ja.

Jeg tipper CPU eller RAM.

Command + R virker selv med ny harddisk uten operativsystem på, så altså veldig tidlig i bootprosessen.

 

Faen, får se om jeg stikker innom en Apple Store og finner ut hva det kan være. Det er en 2012 eller 2013-modell tror jeg, så den er jo egentlig due for en update, men bruker egentlig bare MacBooken min på skolen og om sommeren når jeg er uten desktopen min, så vi får se om det er verdt å få det fikset.

 

 

CMD+P+R+OPTION under boot?

 

Har prøvd det også.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Hvordan får jeg delt skjermen til to vinduer? En fra Word og en fra Powerpoint, side om side. I Windows kan du bare dra vinduet til enten høyre eller venstre side og den ordner seg automatisk, men det funker ikke på Mac. Hvordan fungerer det her, uten å måtte dra og stille selv?

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg delt skjermen til to vinduer? En fra Word og en fra Powerpoint, side om side. I Windows kan du bare dra vinduet til enten høyre eller venstre side og den ordner seg automatisk, men det funker ikke på Mac. Hvordan fungerer det her, uten å måtte dra og stille selv?

Er desverre ikke noen slik løsning uten å bruke tredjeparst programmer. Anbefaler at du skjekker ut Divvy og Cinch!

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg delt skjermen til to vinduer? En fra Word og en fra Powerpoint, side om side. I Windows kan du bare dra vinduet til enten høyre eller venstre side og den ordner seg automatisk, men det funker ikke på Mac. Hvordan fungerer det her, uten å måtte dra og stille selv?

 

Force klikk (er det det det heter?) på den grønne knappen for fullskjerm, da kan du velge mellom alt du har på det skrivebordet om hva som skal dele skjermen. Du kan bare ha to vinduer ved siden av hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lami: de to måtene jeg gjør det på:

 

[Fullscreen]

- Begge vinduene settes i fullscreen. Så går du i mission control - der du ser de ligger i to ulike fullscreen-spaces, så trekker du det ene oppå den andre, og da får du split view. Du kan justere forhodlet mellom de ved å trekke på midten. Og ønsket du å bytte plass på de, så trekker du i menybaren.

 

[3rd party app]

- BetterSnapTool er slik jeg ser det et must på macOS. En kan her som på windows sette opp slik at kantene på skjermen "snapper" vinduene i ulike retninger og størrelser. Hotkeysene har jeg satt opp slik:

 

THR9vBV.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...