Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk den av, men helt støvfritt her.. Jævla rart da  :hmm:
Forøvrig, anbefaler egentlig ikke å ta av disse, de er ikke så verst å få av, men verre å få på igjen. Men man lærer av skade. Burde uansett poppes av fra høyre mot venstre (F1-F12)

Men uansett, ingenting funker her med denne knappen. Usikker på om F12 har noen særlig funksjon heller, kunne jo eventuelt testet dette

EDIT: F12 skal vel launche dashboard, så da kan jeg vel egentlig konstantere at switchen er død. Nå spørs det om Apple godtar en herpa knapp i tillegg - noen jeg tror er tvilsomt. Aff, det var jo jævla synd da :/

EDIT 2: Jeg får den til å virke, om trykket den ned steinhardt. Merkelig, det må jo nesten bety at kortet sitter løst baki der, siden det bare er 0.5mm vandring?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg koblet til Apple Mouse'en min til Macbooken, og måtte deretter endre markørhastigheten litt kjappere. Når jeg da gikk over til touchpaden var plutselig markørhastigheten like kjapp som på musa, noe som da ble altfor kjapt. Er det noen måte å skille innstillingene på mus og touchpad?

 

Det skal sies at jeg kun har endret markørhastigheten på Innstillinger -> Mus, ikke på Innstillinger -> Styreflate. Dette gikk likevel utover hastigheten på touchpaden.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Håper jeg kan få relativt raskt svar her, så beklager om jeg burde ha opprettet egen post..

 

Min mor har kjøpt en iMac, og jeg har aldri eid en, men jeg sitter nå her og prøver å få orden på ting.

 

To ting jeg lurer på som jeg håper å få svar på.

 

1. Har nå lagt over en haug av bilder fra en PC, og de legger seg nå i programmet Bilder. Hvor på "hardisken" de ligger har jeg ikke skjønt enda. Men, kamerabilder fra Samsung-telefon blir opplastet til Dropbox, som jo var fint integrert i Finder. Nå er det jo slik at bilder lagt over fra tidligere dager ligger i Bilder, mens nye kamerabilder ligger i Dropbox. Jeg ønsker at Droobox-bildene også vises i Bilder (slik at alle bilder er der for henne å se), og at alle bildene i Bilder, blir sikkerhetskopiert til Dropbox. Er dette mulig?

 

2. På PC hadde vi en app på iPad og program på PC, Jump Desktop, slik at jeg kunne koble meg til hennes PC når hun trengte hjelp. Finnes noe slikt til iOS og iMac?

 

 

Takker og bukker for hjelp!

Lenke til kommentar

1. Alle bildene som ligger i bilder appen blir lagt i en fil som heter bilder-bibliotek. Dette ligger under Bilder i finder. Denne filen kan du flytte til dropbox, eller inkludere i dropbox synkroniseringen for å ha den sikkerhetskopiert. Er ikke helt sikker på det med å få bildene i dropbox-mappa automatisk inn i bilder dessverre. Kanskje noen andre kan svare.

 

2. Har veldig god erfaring med Parallels accsess for å fjernhjeøpe min far på hans mac. De har app til både iPhone, iPad og du kan fjernstyre via en nettleser. Ellers fungerer vel også team viewer til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Jeg fant Bilder i Finder til slutt, den lå ikke der til venstre som standard. Ikke testet å legge over i Dropbox enda, siden den virker å være svært opptatt med all kameraopplasting for øyeblikket. Skal se når den prosessen er ferdig.

 

Å fått vist Dropbox-bildene i Bilder hadde vært stas.

 

Så, med Parallels kan jeg bruke min iPad (også PC, eller?) til å fjernstyre og se desktopen til mammas iMac?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Flott! :)

 

Har et par små spørsmål til.

 

Nå at bilder-filen er sikkerhetskopiert til Dropbox;

 

1) Er dette én hel fil, komprimert i en "apple fil", eller er det mulig å se bildene som ligger her, fra Dropbox?

 

2) Det er vel ingen problemer med å synkronisere denne filen / disse bildene fra Dropbox tilbake til en NY iMac? Hun vurderer å bytte til annen type, men det er gjort en arbeid med bildene. Bruker ikke den iCloud (siden det var en del dyrere enn Dropbox).

 

Takker! :)

Lenke til kommentar

CCleaner hadde jeg vel skydd som pesten... Men det er meg, da.

 

Det er absolutt en mulighet ja, men SÅ viktig er det ikke for meg :) Jeg hadde bare håpet det var en quick fix på sletting av kun loggen.

Hvis du trykker +Y (CMD+Y) får du opp loggen. Der har du en knapp hvor du kan slette loggen så mye du vil. Du kan også velge og vrake i listen og slette det du vil og la annet ligge.

Lenke til kommentar

CCleaner hadde jeg vel skydd som pesten... Men det er meg, da.

 

Det er absolutt en mulighet ja, men SÅ viktig er det ikke for meg :) Jeg hadde bare håpet det var en quick fix på sletting av kun loggen.

Hvis du trykker +Y (CMD+Y) får du opp loggen. Der har du en knapp hvor du kan slette loggen så mye du vil. Du kan også velge og vrake i listen og slette det du vil og la annet ligge.

 

 

Ja, jeg har sett den, skjønner du. Men når jeg trykker på den står det at informasjonskapsler osv. slettes også. Jeg ønsker ikke at Cookies (informasjonskapsler?) slettes, kun oversikten over hvilke nettsider jeg har vært innom.

 

Men om det ikke finnes en enklere løsning enn hva jeg allerede har gjort, gjør ikke det noe. Jeg liker bare følelsen av å "nullstille" loggen en gang iblant, så ingen big deal :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...