Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Er i en prosess hvor jeg skal selge min stasjonære spill-pc til fordel for å kjøpe mac. Har fra før en Macbook Pro 15" late 2008 modell som begynner å dra litt på årene.

 

Ønsker et så enkelt oppsett som mulig, som tar liten plass. Ser egentlig for meg bærbar (retina?), da jeg har en del dødtid på jobb osv.

 

Bruker maskinen til redigering/organisering av bilder (iPhoto/Aperture), litt enkel spilling (football manager, hearthstone etc) og andre ting man bruker en maskin til. Spesielt ift bilder er jeg litt usikker på hva jeg bør velge. Bør vel ha noe med mye intern lagringsplass så jeg får plass til alle bildene? Eller er det en annen løsning som er å foretrekke, type NAS eller noe lignende? Har dere noen tips?

 

Ønsker som sagt et enkelt (kall det gjerne stilrent) oppsett uten for mye styr. Samboeren arver den gamle MBPen. Begge vil bli sikkerhetskopiert opp mot en Time Capsule jeg har.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ble det en MBPr 15" basic til 14990,- på Lefdal. Har bestillt via collect@store, og henter i morgen. Den er hele 2000 kroner billigere på Lefdal, i forhold til Apple.no. Hvorfor det egentlig? Og har jeg tapt noe garantimessig eller lignende på å kjøpe hos Lefdal, og ikke apple,no?

 

Det er ikke henteplikt på collect@store, ordren blir slettet om den ikke blir hentet innen 24 timer, så jeg kan fortsatt trekke meg.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Etter min erfaring vil du heller få bedre service hvis du kjøper fra Elkjøp/Lefdal enn motsatt . I tillegg er det enklere å faktisk få levert inn ting, jeg har aldri forstått meg på hvilke fysiske butikker som eventuelt kan ta seg av garantisaker for Apple, det finnes jo ingen offisielle Mac-butikker i Norge.

 

Når det gjelder pris er jeg ikke sikker. Skyldes nok bare at Lefdal ønsker å være best på pris på akkurat dette produktet. Det er jo en stor del av imaget til Lefdal/Elkjøp, å være billigst. (Ikke at de nødvendigvis pleier være det)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte min macbook i 2010 og det første jeg gjorde etter kjøp var å koble opp macen til tv'n med mini dp. Skjermen (til macen) blinket svart et øyeblikk, men tv'n fikk aldri noe signal. Leverte den inn hos eplehuset dagen etterpå og de endte opp med å bytte hele hovedkortet.

Testet du den oppmot flere skjermer?

Lenke til kommentar

Etter min erfaring vil du heller få bedre service hvis du kjøper fra Elkjøp/Lefdal enn motsatt . I tillegg er det enklere å faktisk få levert inn ting, jeg har aldri forstått meg på hvilke fysiske b

utikker som eventuelt kan ta seg av garantisaker for Apple, det finnes jo ingen offisielle Mac-butikker i Norge.

 

Når det gjelder pris er jeg ikke sikker. Skyldes nok bare at Lefdal ønsker å være best på pris på akkurat dette produktet. Det er jo en stor del av imaget til Lefdal/Elkjøp, å være billigst. (Ikke at de nødvendigvis pleier være det)

Alle Apple Premiumforhandlere skal at imot service på Appleprodukter uansett hvor du har kjøpt den i landet.

Lenke til kommentar

Nå selger Humac dell skjermer da ;)

Edit: https://humac.no/produkt/dell-ultrasharp-up3214q-315

 

 

Markedprisen er nå nede i drøyt 14000 inkl. mva. Dell selv tar 16600. Så humac bør kanskje justere prisen etterhvert.

 

Har lyst på den skjermen til søppelbøtte-Pro'en jeg også har lyst på. Samme IGZO panelet (Sharp sitt) som i den skjermen Apple tar 31900 for, forøvrig. (Som de tok 34K for, og som du også kan få noen tusen billigere andre steder.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg vurderer å selge min Macbook Pro Retina 15". Det er en tidlig 2013 modell og den fungerer til så og si alt, det er ingen oppgaver som er for tunge for denne maskinen. Maskinen er tatt godt vare på og orginal kvitering kan skaffes. Den har også noen måneder igjen på forsikringen som ble kjøpt med maskinen.

 

Lurerer på om dere har noen tanker om hva jeg evt. kan ta betalt for denne skjønnheten? Den kommer selvfølgelig med den aller nyeste programvaren.

Lenke til kommentar

Men hvor verdt er det å slege da? Jeg skal selge fordi at jeg har lyst på en ny macbook.

 

Jeg vurderer å gå tilbake til 13" da jeg syntest at 15" ble for stort etter et års erfaring. Men siden jeg er godt fornøyd med min 15" pdd. lurer jeg på om det er vits å selge akkurat nå. Det kommer garantert en ny produktlinje snart fra Apple, og er det noen her som vil anbefale meg å vente? Kan vi forvente en stor forskjell på evt. nye modeller, eller kommer det til å bli en minimal forskjell? Tenker å bruke rundt 15 000kr slik at jeg får en 13" med kanskje 512gb ssd.

Lenke til kommentar

Det kommer kanskje ny produktlinje til høsten ja, men jeg tviler på det blir en stor oppgradering. Såvidt meg bekjent er det ikke kommet noen nye lanseringer av hardware som MBP kan oppgraderes med. Haswell/Crystalwell er fortsatt det nyeste, og jeg tviler på de kommer til å putte inn dedikert skjermkort i basismodellen av 15"-serien. Kanskje den dyreste 15"-verisjonen vil få oppgradert til Nvidia 7-serien, men jeg ser ikke for meg noen andre, større oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Det er litt morsomt, fordi jeg har egentlig konkludert med at for min bruk er en bærbar PC/mac overkill. Mellom iPad og kraftig stasjonær har jeg ikke behovet. Men LIKEVEL har hjernen min begynt å overbevise seg selv om at en Macbook Pro Retina er en god idé. Apple burde ikke få lov til å lage så pene bærbare datamaskiner.

 

Mye av grunnen til at jeg har lyst på en Mac igjen er også at jeg synes Continuity virker som en awesome idé, og jeg vurderer å gå tilbake til iPhone hvis Apple kommer med en litt større telefon i høst. Med samspill mellom både iPad, iPhone og Mac, samt drastisk forbedret iCloud/iDrive tror jeg virkelig at Apple vil kunne tilby det mest intergrerte og samkjørte økosystemet på markedet fremover. Dette er utrolig viktig for meg, idealet er at jeg ikke trenger å tenke på hvilken enhet jeg for øyeblikket bruker, at jeg kan plukke opp akkurat der jeg slapp mer eller mindre uansett hva jeg driver med og at alle filer og innstillinger er universelle og lagret i skyen.

 

Jeg er bare lei meg for at jeg ikke får installert OSX på min stasjonære PC. (Har feil komponenter)

(Jeg er veldig glad i Android på telefon, og det fungerer ganske bra sammen med Chrome-nettleseren på PC, men jeg savner samkjøring på operativsystemnivå slik som Apple ser ut til å tilby. Ellers liker jeg OSX mye bedre enn Windows 8.1, og Windows Phone fremstår fortsatt som litt fattig i funksjoner. Med andre ord er Apple den beste kandidaten for øyeblikket)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kjøpte min macbook i 2010 og det første jeg gjorde etter kjøp var å koble opp macen til tv'n med mini dp. Skjermen (til macen) blinket svart et øyeblikk, men tv'n fikk aldri noe signal. Leverte den inn hos eplehuset dagen etterpå og de endte opp med å bytte hele hovedkortet.

Testet du den oppmot flere skjermer?

 

Jepp. Trodde først det var adapteret som var defekt, men testet på skjermene hos eplehuset og prøvde å bytte adapter uten at det gjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...