Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vel, hvis det er jordfeil på stikkontakten, så kan du få deg en karamell når du tar på "metallpinnen".

 

Så akkurat det vil jeg ikke anbefale, men resten av setningen kan jeg stille meg bak.

(Man søker å unngå statisk elektrisitet mellom seg selv og maskinen/komponentene - resten av verden er uinteressant i denne konteksten.)

 

Jeg forstod det slik at man skulle koble av en lampe, og avlede på pinnene på den avkoblede lampen... det er jo ikke store mengder elektrisitet det er snakk om, så man trenger ikke lede i grunnen - holder nok med det som er på en lampe...

 

Er det noen som har tullet med deg?

Hvis du ikke 'tar på jord' på stikkontakten, mener du at du skal 'ta på jord' på lampen? (Som ikke lenger er koblet til stikkontakten? Hva skulle det være godt for?)

 

Det holder i massevis å ha et godt tak i 'metallet' på boksen, og unngå å peke direkte på små komponenter eller pinner på kretskortene. Man bør ikke drive og tukle med pinnene i Inn/Ut-konnektorene på boksen heller. Og å gni ulike materialer (skinn+glass?) mot hverandre rett før man skal ta i noe er heller ikke særlig lurt.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har tullet med deg?

Hvis du ikke 'tar på jord' på stikkontakten, mener du at du skal 'ta på jord' på lampen? (Som ikke lenger er koblet til stikkontakten? Hva skulle det være godt for?)

 

Blir det ikke det samme prinsippet som med jordning til bakken, bare at "kapasiteten" er endel mindre? Ikke vet jeg, altså.

Nei, det betyr svært lite. Hvis du har gått rundt i ulltøfler på et plastgulv (eller noe lignende) og bygget opp statisk elektrisitet, så ville ikke jeg gamblet på at det var tilstrekkelig å ta på en lampe e.l. før jeg tok fingrene borti elektronikk-kort, prosessorer, RAM, etc..

Men hvis du tar i PC-kabinettet først, og gjerne berører kabinettet med anti-ESD-posen/esken som elektronikkparten ligger i før du åpner den og tar i kortet/parten, så er du safe.

 

Du er ute etter å unngå en gnist (på noen tusen volt) inn på kortet/parten og det gjør du ved å sørge for at alle delene ligger på samme elektrostatiske spenningspotensiale som deg. En gnist mot en av metalldelene (kabinett, braketter) eller anti-ESD-posen/esken er ufarlig.

Lenke til kommentar

Anbefaler generelt CMD + Optn + R, da kicker du i gang Internet Recovery som henter ned siste tilgjengelig versjon basert på modellen du har så slipper du en masse oppdateringer i etterkant. Forutsetter at du har trådløstnett tilgjengelig i det du skal gjenopprette vel og merke.

Lenke til kommentar

Windows 8.1 - er det full støtte for det på Mac? Gikk knirkefritt å installere Windows 8, men har lest litt forskjellig om 8.1.

 

Er det en safe metode å laste ned oppdateringen via app store, slik man ville gjort på en vanlig PC? Trenger ikke installere fra scratch?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt inn Windows 8.1 (har fjernet det nå, men må kjøre det inn igjen fordi jeg skal forsøke å spille Wildstar når jeg er på hytta i helgen og de har ingen OS X klient uten enda) og det har fungert knirkefritt. Installerte via så kalt (U)EFI istedenfor Legacy BIOS og alt fungerte brillefint, må jo ha BootCamp driverne klare på forhånd selv om 90% av driverne oppdatere jeg manuelt da masse er utdatert fra Apple men noe kommer jo kun fra Apple som blant annet touchpad driver og litt sånt som ikke produseres til Windows så det er ingen produsent å hente drivere direkte ifra.

 

Drivere til skjermkort, lydkort, nettverkskort kan du jo hente rett fra de respektive maskinvareprodusentene uten problemer. Opplevde ikke noe krøll med Windows 8.1 overhode og ser vel ingen grunn til hvorfor man skulle gjøre det, med EFI installasjon så emulerer jo ikke Mac BIOS heller og det er jo da 100% native støte for Windows 8.1 uansett, eneste er at du naturligvis må ha drivere men 90% av driverne får du som sagt rett fra maskinvareprodusentene og de få du ikke får derfra fungerte helt fint ved å installere BootCamp driverne til Apple, selv mot Windows 8.1.

Lenke til kommentar

RamGuy: Problemet er at jeg kun har lisens til Windows 8, er altså avgengig av å laste ned 8.1 fra app store og kjøre det som en "oppdatering". Installerer jeg 8.1 fra scatch trenger jeg ny lisens. Lurer altså på om det å oppdatere via app store vil by på problemer iforhold til bootcamp?

 

Angående drivere - disse trenger jeg vel i så fall ikke å laste ned nye av, når jeg allerede har Windows 8?

 

Takker forøvrig for utdypende svar! De informative innleggene dine kommer godt med for en fersk Mac bruker :)

Lenke til kommentar

Noen som har vært borti Genieo på macbook? tydeligvis ble filen nedlastet automatisk på min macbook og jeg klikket fordi jeg var en idiot og fikk opp at man skal klikke to ganger...det gjorde jeg men fikk ikke den installert og søkte på nett for å se hva det var så finner jeg ut det er en malware. har slettet filen og tømt papirkurven men vet ikke om den er ennå der med et annet navn. Er ikke akkurat noe jeg vil ha på macen min.

Lenke til kommentar

Noen her som bruker bærbar Mac til fotoredigering/organisering?

 

Hvordan gjør dere det med lagringsplass? De har jo som kjent ikke et hav av plass. Er ute etter et enkelt, ikke altfor dyrt idiotsikkert system jeg kan bli fornøyd med.

 

Lurer på om jeg skal gå for bærbar Mac eller imac. Har lyst til å ha den med rundt. Så heller mot bærbar, men usikker på fotobiten..

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg SSD og satt den inn, fikk den opp i disk verktøy, den ble oppfattet og jeg formaterte disket. Men når jeg skulle installere selve OSX på den, så ble SSD + HD lagt sammen og jeg finner ingen vei til å kunne skille dem igjen. Det kom opp en melding i disk verktøy etter at jeg hadde trykka CMD+R "Vil du gjøre denne til en fusion drive" (eller lignende). Det var ikke mulig å klikke på noe annet enn OK, så da gjorde jeg det. Noen som har har noen formeninger om hva det her kan være?

 

SSD´n blir oppfattet, den finner jeg i loggen etter at jeg har verifisert HD Macintosh (Som jo ink. både HD og SSD).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...