Gå til innhold

Første benchmarks på r520


sub1343

Anbefalte innlegg

Det er jo et ganske bra resultat sier da jeg. Grunnet at når du kommer opp i slike høye summer i et programm som egentlig ikke sier noe i det hele tatt, så betyr jo det at det mest sansynelig er et relativt kraftigere kort enn det den poengsumme vil tilsi. Siden CPUen er blitt en flaskehals. 3Dmark 05 er jo ikke en skjermkort test.

CPU har fått en større betydning ja, men 3DMark05 er fortsatt ganske skjermkort begrenset, dvs hovedsakelig vertex fetch begrenset med G70 og da sannsynligvis R520.

 

For å si det sånn så yter det beste r520 bedre enn det beste 7800 kortet. Selv om det er 4 måneder etter. For de som sier at kortet må minst være 20% bedre enn det beste 7800 har ikke helt kontakt med virkeligheten.

Enig, R520 har blitt kraftig forsinket pga produksjons problemer og det er disse problemene ATi har jobbet med å utbedre. Foruten sannsynligvis noe høyere klokkehastighet enn opprinnelig forutsett er det neppe noen endringer som er blitt gjordt i så måte. Hvis R520 var underlegen G70 da den egentlig skulle lanseres har den ikke plutselig blitt overlegen nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk alle her at kortet de folka her hadde fått tak i rev.2 da. +pluss drivere +++

 

Husker mange her klagde over dårlig score til 7800GTX i starten, men dette bedret seg jo betydelig etterhvert. ATI skal visstnok være oppe i rev.5 allerede.

Det velr veldig uvanlig at de legger til ekstra ting under disse "revisjonene" av brikkene. R520 ble ferdigstilt i desember 2004, tviler på at noe er lagt til etter det. Disse revisjonene av brikkene er ofte at ekstra lag (fysiske) legges til, og layout byttes om på for å få bedre yields.

 

Når det gjelder drivere så har ATi sine utviklere hatt kort siden desember 2004, dette er en av fordelene med at kortet har blitt utsatt... Driverene er bedre! :yes:

 

7800GTX har ikke hat noen ytelsesboost enda i driverene siden det ble lansert. nvidia optimaliserer ikke 75-serie driverene mot ytelse lenger, kun bug-fixer...

Lenke til kommentar

Er enig i at man ikke kan forvente en vanvittig forskjell fra nvidias toppkort. Det som blir spennende nå er prisen mener jeg. Hvordan de legger seg i forhold til nvidias kort. Presses prisene ned nok betyr det at jeg (muligens) kjøper det kortet jeg føler gir meg mest for penga, slik jeg alltid har gjordt. Jeg gidder ikke å øse ut med alle sparepengene jeg har for å være i besittelse av det kortet som yter best i 3dmark2005.

 

Edit:skriveleif :whistle:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Vel, ATI i det siste har vært noe "slapp".. virker ut som NVIDIA har vært i toppen en stund nå.

Tror nok ATI snart kommer fortere enn forventet, men det gjenstår å se.

 

ATI var jo bra før med sine Radeon kortene, selv jeg har ikke hatt det.

Mange nevnte Radeon som et knall kort, og ATI savner nok den gode tiden.

 

Eller ATI rett å slett ler i bakgrunnen å kommer med noe rått.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor mange av dere går i taket bare p.g.a en 3DMark score. Det kan jo vise seg å bli forskjellig i spill.

3D Mark gir ofte en pekepin...

 

Med 650Mhz på vertex shaddere burde 3D Mark scoren være mer overlegen 7800GTX hvis R520 har like mange vertex shaddere som den...

 

3D Mark er begrenset av vertex ytelse så vindt jeg vet

Lenke til kommentar
Noen som vet når R580 vil bli lansert og når det kommer hovedkort med 32 pipelines?

Hovedkort med 32 pipelines ? :p:lol:

 

Jeg er litt skuffet over det foreløbige resultatet sammenlignet med hvilke spesifikasjoner ryktene har sagt R520 har. F.eks forsvant den versjonen med 32 pipeliner helt. Deretter skuffer ytelsen per pipeline per MHz. Geforce 7800GTX klarer høyere 3DMark05-ytelse per MHz og pipeline.

 

Begge har 24 pipeliner, men X1800XT er klokket 51% raskere på GPU og 17% raskere på minnet enn orginale geforce 7800GTX. Da er det skuffende at 3DMark05-ytelsen ikke er tilsvarende høyere men "bare" rundt 10% høyere. Dette kan skyldes CPUen siden 3DMark05 er delvis CPU-begrenset. Så det blir fortsatt spennende å se om ytelsen i andre tester vil gjøre det bedre.

 

Men ta ordet "skuffende" med fatning. Det er jo bra med 10% bedre ytelse enn 7800GTX selv om jeg hadde forventet 20-30% bedre ytelse.

 

PS. Hvorfor er de versjonene med færre pipeliner utelukkende lavere klokket? Man skulle jo tro at jo flere defekte eller dårlig klokkbare pipeliner man slår av jo mer klokkbare bør de resterende være. Det virker mer sansynlig å ha 32 fungerende pp på 400MHz enn 32 fungerende pp på f.eks 650MHz. Logisk sett så burde vel antall pipelines og MHz gå hver sin vei. Altså omentrent slik:

Toppmodellen: 24pp * 500MHz

Nesttoppmodellen: 24pp * 400MHz

Tredjetoppmodellen: 20pp * 600MHz

Fjerdemodellen: 20pp * 500MHz

Femtemodellen: 16pp * 700MHz

Sjettemodellen: 16pp * 600MHz

Sjuendemodellen: 12pp * 800MHz

Åttendemodellen: 12pp * 700MHz

 

Dere forstår sikker poenget mitt ;)

Lenke til kommentar
Jeg er litt skuffet over det foreløbige resultatet sammenlignet med hvilke spesifikasjoner ryktene har sagt R520 har. F.eks forsvant den versjonen med 32 pipeliner helt. Deretter skuffer ytelsen per pipeline per MHz. Geforce 7800GTX klarer høyere 3DMark05-ytelse per MHz og pipeline.

Men for ente gang så er 3DMark05 hovedsaklig vertex fetch begrenset. Ytelsen per fragment pipeline per MHz har da lite betydning her.

 

Når det gjelder antall fragment pipelines (også for ente gang) så har ikke R520 24 eller 32 pipelines, i det minste ikke i tradisjonell forstand.

Lenke til kommentar

Det virker som om noen av bidragsyterne i denne tråden har temmelig urealistiske forventninger, som mer er knyttet opp mot deres egne teoretiske antagelser av hva et skjermkort burde yte.

 

nVidia og ATi sprenger grenser hvert eneste år, og det at kortene yter såpass likt skyldes ikke manglende evne til å overgå konkurrenten, men begrensninger i hva man kan få av ytelse ut av GPU og minne.

 

Vennligst slutt med den latterlige whiningen, eller søk om jobb hos nVidia/ATi, og vis dem hvordan de skal kunne gjøre jobben sin dobbelt så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...