Gå til innhold

Første benchmarks på r520


sub1343

Anbefalte innlegg

Og denne Korea / Taiwan saken har jeg ikke helt skjønt her. Hva er det den antyder? Var det meningen at IBM skulle produsere en chip for nvidia? Skjønner at merkingen er feil, men jeg ser ikke hva det har med saken å gjøre (skulle G70 som ikke var NV47 produseres av IBM eller noe?)

Nei, nVidia skulle produsere brikkene sine hos TSMC. Men det gjør de tydeligvis ikke. Hele greia er liksom "uglete i møsen" eller hva man sier. Litt for mange og "alvorlige" feil til at hvertfall jeg klarer å se gjennom fingrene på det.

 

Edit: Til den første: kort fortalt så har nVidia gitt ut et nytt revolusjorende kort G70. Etterhvert finner man ut at det er ikke G70, men NV47 som ble avsluttet av nVidia. nVidia har også sagt at TSMC skulle være deres produksjons-fabrikk, men dette stemmer heller ikke. Siden NV47 er den brikka som egentlig er gitt ut her, hva er da G70 (bortsett fra NV47)? Fordi man vet de arbeidet med begge ved siden av hverandre, men at den ene som sagt ble avsluttet. Siden G70 er "gitt ut" vil det virke som en bløff mot ATI som strever etter tronen de også. Grunnen er å lure ATI til å tro at dette var det beste nVidia kunne by på, slik at de kaster ut sitt kort som knuser "G70(NV47)" og "vinner". Det de ikke vet er at G70 aldri ble utgitt, men arbeidet på ved siden av og renamet til sikkert "G71" elns. nVidia gir ut denne og knuser ATI's toppmodel. Og så som Simen1 sa så godt vet man egentlig om ATI vet at nVidia planlegger/gjør dette, og har de enda et reservertoppmodell kort? osv osv osv...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo skjønner nå. Men er det sikkert at nvidia har jobbet på NV47 og G70 samtidig? Det ville jo da så klart utelukke at NV47 bare ble renamed til G70 (som dere sier hvor ble det da av G70?). Jeg bare lurer på om det er sikkert, for det er jo det hele saken henger på. Nvidia har nok gitt inntrykk av at G70 er mer revolusjonerende enn den egentlig er, men den er jo knakende god likevel.

Lenke til kommentar

Men selvmotsigelsen starter jo der også. NV47 ble avlsuttet. G70 fortsatte. Nå finner man plutselig ut at G70 er NV47. Hva skjer?! Og når core sier "NV47 0090 et-eller-annet strapped 0091", så hvor ble det av G70 da?

 

-Hvis NV47 ble avsluttet så må de ha fortsatt med noe annet, ikke sant? Jo, enten G70/G71/G72... etc, mest sannsynlig G70.

-Så gir man ut G70, men egentlig NV47, hvor ble det av navnet G70(den orntlige)/G71/G72... etc ?

-Vi har hørt om G80 også, men den er som R600 mao leeeeenge til...

-Inq har fått med seg (tydeligvis eneste) at 7800U er kansellert, men hva om dette er bare enda et "triks" fra nVidia...?

 

Edit: glemte, 0090=NV47 0091=G70...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Virka ikke som det var full unified da. Med tanke på at det er delt inn 16/16/16 og ikke 1*48 (1/1/1/1/1/1/1....). Sett i forhold til dagens standard er det sikkert kjempebra, men men.. Kanskje det blir slik jeg trodde i R600...(?)

Med unified shader arkitektur så menes det at det er et sett med shader pipelines/array som kan utføre både pixel og vertex operasjoner.

Lenke til kommentar
Virka ikke som det var full unified da. Med tanke på at det er delt inn 16/16/16 og ikke 1*48 (1/1/1/1/1/1/1....). Sett i forhold til dagens standard er det sikkert kjempebra, men men.. Kanskje det blir slik jeg trodde i R600...(?)

Med unified shader arkitektur så menes det at det er et sett med shader pipelines/array som kan utføre både pixel og vertex operasjoner.

Ja jeg skjønte det, men den klarer ikke dele opp mer enn 3 shadere. Hver av de da 16xALU gjør det de får beskjed om fra shaderen. Shaderen klarer ikke gi flere ordre samtidig, i.e. ALU 5 om pixel og ALU 4 om vertex-operasjon samtidig, mao ikke individuelt. Det var dette jeg trodde var "orntli" unified shader, rett og slett ved at hver eneste cycle så kjører shader vertex og pixel oper. samtidig uavhengig av hverandre. Men tydeligvis ikke... :hrm:

 

Edit: dårlig skrivi. Det jeg mente var at det blir som flytende 16/16/16 hvor hver 16 er enten vertex eller pixel, sant? En del=16 og en 16 kan gjøre ikke begge deler samtidig.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Oioi! Spennende :yes:

 

Endelig litt specs på RV515 og RV530. X1300-serien (RV515) ser ut som en litt kjedelig oppdatering av X300-serien, men X1600-serien (RV530) virker veldig interresant. Greie klokkehastigheter, 12 pipelines (jeg har ikke noe shader-ytelse å basere meg på så dette får bli en foreløbig "målestokk" på ytelse) og ikke minst: Lavt effektforbruk! :)

 

Jeg tror ytelsen kommer til å bli grei, men venter gjerne for å se hva Nvidia kommer med. (geforce 7600 GT ?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...