Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det hørtes riktig ut, jeg betalte 5600,- kun for landevei og siden forbikjøring egentlig bare er 2 vanlige 2timer hvor du øver på forbikjøring så stemmer det ganske bra.

Finnes det egne forbikjøringstimer nå? Da jeg hadde langkjøring var det med å kjøre forbi biler og å lese kart. Kjørelæreren sa det var flere skoler her i Oslo som finner på egne pakker som inneholder mer enn det som kreves, også var det de skolene som hadde "langkjøring". De kjørte i 2-3 timer og var da ferdig med hele opplegget.

Lenke til kommentar

Sliter litt med å forstå dette;

 

På side 186 i "Veien til førerkortet" står det at den største kjøretøyskombinasjonen du lovlig kan kjøre med førerkort klasse B er om tillatt totalvekt til trekkbil er 3500 kg. og tillatt totalvekt for tilhenger er 750 kg. Det vil tilsvare et vogntog på 4250 kg. tilsammen med klasse B

 

men under det står det;

 

"Det er to hovedtillfeller som krever førerkort klasse BE; dersom tillatt totalvekt av hele vogntoget overskrider 3500 kg."

 

Jeg har også blitt lært opp til at største vekt på vogntog for klasse B er 3500 kg. og på en test jeg tok på nettet var spm om akkurat dette, hvor svaret ble 4250 kg.

 

Blir litt forvirra av dette.. Har jeg oversett noe kanskje?

Lenke til kommentar

Vi kjørte på en del mindre veier under langkjøring, hvor det ofte ikke var markert to kjørebaner, altså mindre enn 5,5 m bred vei. Mye landeveiskjøring, litt motorvei, og siden vi kjørte med en annen bil, kombinerte vi dette også med forbikjøring med den andre bilen, slik at vi kunne ha kontroll over hvilke hastigheter de lå i, og ikke bryte fartsgrensen når vi kjørte forbi.

Fikk en del utav det, ble mer vant til bilen og det var god trening.

Lenke til kommentar
Sliter litt med å forstå dette;

 

På side 186 i "Veien til førerkortet" står det at den største kjøretøyskombinasjonen du lovlig kan kjøre med førerkort klasse B er om tillatt totalvekt til trekkbil er 3500 kg. og tillatt totalvekt for tilhenger er 750 kg. Det vil tilsvare et vogntog på 4250 kg. tilsammen med klasse B

 

men under det står det;

 

"Det er to hovedtillfeller som krever førerkort klasse BE; dersom tillatt totalvekt av hele vogntoget overskrider 3500 kg."

 

Jeg har også blitt lært opp til at største vekt på vogntog for klasse B er 3500 kg. og på en test jeg tok på nettet var spm om akkurat dette, hvor svaret ble 4250 kg.

 

Blir litt forvirra av dette.. Har jeg oversett noe kanskje?

Hvis du har en bil på 3500 kg, kan du attpå til ha en tilhenger på 750 kg.

Hvis du har en bil på 3000 kg, kan du ha en tilhenger på 500 kg.

Dette med førerkort klasse B.

Lenke til kommentar
Alf Hoff. Kjørte Sandnes -> Sviland osv, husker ikke helt hva alt heter.

 

Sikkert samme som meg, da.

 

Fra trafikkstasjonen rett ut på motorveien mot Ålgård, rygget opp en grusbakke til venstre rett etter motorveien slutter. Deretter tilbake på veien frem til avkjørsel til Sviland, dette er landevei.

Kjører til enden her og tar av til venstre mot Sandnes igjen. Kjørte deretter motorvei tilbake til forus og deretter tilbake til trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar

Samme dag, og samme tidspunkt for oppkjøring for meg.

Har ikke hatt kjøretimer på lenge nå, så er spent på hva kjørelærer sier om kjøringen min på langkjøringa jeg skal gjennom til onsdag.

Skal kjøre opp ved Hafslund Trafikkstasjon forresten..og jeg finnes ikke kjent i området der :new_woot:

Trafikkreglene er vel de samme der som i Fredrikstad. :hmm:

Endret av Andreas0
Lenke til kommentar

Hvis du har en bil på 3500 kg, kan du attpå til ha en tilhenger på 750 kg.

Hvis du har en bil på 3000 kg, kan du ha en tilhenger på 500 kg.

Dette med førerkort klasse B.

 

 

Dette er 100% feil.

Med Klasse B kan du ha en tilhenger på 750, Men bilens vekt + tilhenger 750kg skal ikke overstige 3500kg.

Man må også se i vognkortet på bilen om hvor tung hengeren kan være og at hengeren kan holde 750kg

Lenke til kommentar

3500 kg + 750 kg = 4250 kg = tillatt.

Med førerkort klasse B kan man ha tilhenger som ikke er registrert for mer enn 750 kg. Du kan likevel kjøre med større henger hvis samlet vekt av bil+henger ikke overstiger 3500 kg.

 

Dette betyr da at en bil på 3250 + henger på 1000kg som også blir 4250 kg ikke blir tillatt. Men, om bilen veier 2500 kg + henger på 1000kg =3500 kg er tillatt.

Endret av Isilme
Lenke til kommentar
Dette er 100% feil.

Med Klasse B kan du ha en tilhenger på 750, Men bilens vekt + tilhenger 750kg skal ikke overstige 3500kg.

Man må også se i vognkortet på bilen om hvor tung hengeren kan være og at hengeren kan holde 750kg

Du kan overstige 3500 kg hvis selve bilen veier 3500 kg selv. Da kan du ha en tilhenger på maks 750 kg.

Lenke til kommentar

Nei, det har ikke noe med at bilen veier nøyaktig 3500 kg å gjøre.

 

Hvis en henger har tillatt totalvekt på under 750 kg er det ikke påkrevd med brems. Du kan trekke en slik henger uavhengig av bilens vekt, og dermed også overskride 3500 kg totalvekt. Du må selvfølgelig forholde deg til bilens tillatte hengervekt og vogntogvekt også.

 

Dersom du skal ha en henger med tillatt totalvekt på over 750 kg, må du derimot passe på at vogntogvekten ikke overskrider 3500 kg - samt at hengeren ikke er tyngre enn bilens egenvekt med fører.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at oppkjøringen hovedsakelig avgjøres av hvilken sensor en blir satt med. Får man en idiot av en grinebiter sliter man og vil med ALL sannsynlighet stryke, UAVHENGIG av hvor bra man faktisk kjører. Jeg skal ærlig innrømme at jeg gjorde noen feil på oppkjøringen i fjor, men sensoren jeg fikk var heldigvis en kul kar jeg kom godt overens med og jeg stod derfor uten noen problemer. Jeg har i ettertid hørt om mennesker som har blitt diskvalifisert av det mest latterligste og jeg kommer alltid til den samme konklusjonen: Oppkjøringen er som russisk rulett - å få den ene kula i løpet er kanskje ikke så sannsynlig, men når det først skjer er du rævkjørt.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at oppkjøringen hovedsakelig avgjøres av hvilken sensor en blir satt med. Får man en idiot av en grinebiter sliter man og vil med ALL sannsynlighet stryke, UAVHENGIG av hvor bra man faktisk kjører. Jeg skal ærlig innrømme at jeg gjorde noen feil på oppkjøringen i fjor, men sensoren jeg fikk var heldigvis en kul kar jeg kom godt overens med og jeg stod derfor uten noen problemer. Jeg har i ettertid hørt om mennesker som har blitt diskvalifisert av det mest latterligste og jeg kommer alltid til den samme konklusjonen: Oppkjøringen er som russisk rulett - å få den ene kula i løpet er kanskje ikke så sannsynlig, men når det først skjer er du rævkjørt.

 

Det tviler jeg sterkt på, tenker mange som sier at "Han strøk meg for å kjøre 25 km/t i 30-sona" har gjort andre feil og. Det er jo ikke sensors mål å stryke deg, sensor skal jo avgjøre om du er klar for å kjøre alene i trafikken, virker som mange tror at sensor får nytelse av å stryke noen, det tviler jeg sterkt på, og det er ikke bare nødvendigvis å gjøre feilen, men å også være forberedt på at feilen kan komme, ta hensyn og vise respekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...