Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg bruker aldri brekket på flat mark, setter bare bilen i første.

Jeg bruker alltid brekket og setter bilen i første, når jeg står i bratte bakker. Thats it.

 

Diskusjonen ang. å ha bilen i fri når man parkerer er bare tull å tøys, er aldri vits i å ha bilen i fri.

Om du har blitt lært opp til dette, Snape, så kan du svølke kjørelæreren din. Dette er fakta fra en som har vært kjørelærer i godt over 30 år (dog ikke meg), vedkommende hadde ikke EN eneste strykelev fire år på rad. Jeg hadde kjøretimer med denne personen, som er en bekjent av mamma.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det jo like greit å sette på håndbrekket og sette bilen i 1 gir hver gang.

Gjør du det samme hver gang gjør du det til slutt automatisk

 

Skjønner såpass utifra det du skrev at du ihvertfall ikke har peiling.

 

Fordi?

 

Ta for deg et eksempel;

 

Om du blir vant til å bruke brekk + første på flat mark hver bidige gang du parkerer. Ta for deg vinteren, fuktige klosser, brekket er på. Utfallet blir da? Sier ikke at det skjer hele tiden, men støtt og stadig KAN det skje.

Lenke til kommentar

Har oppkjøring på Fagernes 17. desember.. Gruer meg siden jeg strøk så det suste sist, klarer det nok ikke..

Noen tips til åssen jeg kan bli kvitt skrekken min for å kjøre av veien? Kjørte bra en stund, helt til jeg fikk et uhell og holdt på å kjøre i grøfte og bråsvingte inn igjen på veien. Alt gikk bra, men har blitt livredd for å kjøre av veien etter det.. Kjører alt for langt inn. Var det jeg strøk på på oppkjøringen.. Åssen blir jeg kvitt det? Har øvelseskjørt mer eller mindre i 3 år og orker ikke å leve lengre uten lappen her.. Bor på gård langt uti skogen.

Moro.

 

:thumbdown:

 

Arg. Må bare få ut litt Frustrasjon.

Lenke til kommentar
men har blitt livredd for å kjøre av veien etter det.. Kjører alt for langt inn. Var det jeg strøk på på oppkjøringen.. Åssen blir jeg kvitt det?

Slik Pappa lærte meg det: bare prøv og hold deg ganske godt mot høyre kant av veien, så ser du i høyre side-speil og der vil du se at det fortsatt er igjen 1-2m til slutten av vegskulderen når du begynner å bli nervøs. Dette hjalp meg. Du lærer hjernen din å tenke "Det er mer og gå på en jeg tror.", i tillegg til at du blir trygg på hvor bred bilen din er. (Du kan også se i venste speil for å se hvor nærme du er den andre kjøreretningen. Tenk at i 80km/t så treffer du trærne på høyre siden av veien i 80 hvis du kjører ut, mens bilene i motgående treffer du i 160km/t. Den typen ulykke som har flest død i forhold til overlevene er frontkollisjoner. Er veldig usansynlig og overleve det. Bedre og ligge mot høyre eller hva?) Lykke til. :)

 

og bråsvingte inn igjen på veien.

Ikke for å gni salt i såret, men man skal egentlig ikke bråsvinge inn igjen ved utførkjøring da dette kan føre til at du fyker rett inn i andre kjørebane. Dette vet du kansje (hadde vel bare panikk?).

 

 

Jeg har for øvrig oppkjøring 28. januar 2010 i Oslo området. Fikk 0 feil på teorien, og føler meg veldig trygg bak rattet. Siste kjøretime sa kjørelæreren min at det er veldig mye solid kjøring og at jeg vil kunne øve hjemme på høyt nivå lenge før oppkjøring, så jeg tror jeg ligger greit an. Kom hit for å se om jeg kunne lese noen nyttige tips og litt om sikkerhetsspørsmålene man kan få.

Endret av Bane
Lenke til kommentar
Har oppkjøring på Fagernes 17. desember.. Gruer meg siden jeg strøk så det suste sist, klarer det nok ikke..

Noen tips til åssen jeg kan bli kvitt skrekken min for å kjøre av veien? Kjørte bra en stund, helt til jeg fikk et uhell og holdt på å kjøre i grøfte og bråsvingte inn igjen på veien. Alt gikk bra, men har blitt livredd for å kjøre av veien etter det.. Kjører alt for langt inn. Var det jeg strøk på på oppkjøringen.. Åssen blir jeg kvitt det? Har øvelseskjørt mer eller mindre i 3 år og orker ikke å leve lengre uten lappen her.. Bor på gård langt uti skogen.

Moro.

 

:thumbdown:

 

Arg. Må bare få ut litt Frustrasjon.

Skled uti grøfta selv på Fredag men sitter ikke igjen med noen "følelser" etter det. Var ikke mye fart inne i bildet og pittelitt for glatt (privat veg null trafikk).

Lenke til kommentar
Har oppkjøring på Fagernes 17. desember.. Gruer meg siden jeg strøk så det suste sist, klarer det nok ikke..

Noen tips til åssen jeg kan bli kvitt skrekken min for å kjøre av veien? Kjørte bra en stund, helt til jeg fikk et uhell og holdt på å kjøre i grøfte og bråsvingte inn igjen på veien. Alt gikk bra, men har blitt livredd for å kjøre av veien etter det.. Kjører alt for langt inn. Var det jeg strøk på på oppkjøringen.. Åssen blir jeg kvitt det? Har øvelseskjørt mer eller mindre i 3 år og orker ikke å leve lengre uten lappen her.. Bor på gård langt uti skogen.

Moro.

 

:thumbdown:

 

Arg. Må bare få ut litt Frustrasjon.

Skled uti grøfta selv på Fredag men sitter ikke igjen med noen "følelser" etter det. Var ikke mye fart inne i bildet og pittelitt for glatt (privat veg null trafikk).

 

Flott for deg da

 

men har blitt livredd for å kjøre av veien etter det.. Kjører alt for langt inn. Var det jeg strøk på på oppkjøringen.. Åssen blir jeg kvitt det?

Slik Pappa lærte meg det: bare prøv og hold deg ganske godt mot høyre kant av veien, så ser du i høyre side-speil og der vil du se at det fortsatt er igjen 1-2m til slutten av vegskulderen når du begynner å bli nervøs. Dette hjalp meg. Du lærer hjernen din å tenke "Det er mer og gå på en jeg tror.", i tillegg til at du blir trygg på hvor bred bilen din er. (Du kan også se i venste speil for å se hvor nærme du er den andre kjøreretningen. Tenk at i 80km/t så treffer du trærne på høyre siden av veien i 80 hvis du kjører ut, mens bilene i motgående treffer du i 160km/t. Den typen ulykke som har flest død i forhold til overlevene er frontkollisjoner. Er veldig usansynlig og overleve det. Bedre og ligge mot høyre eller hva?) Lykke til. :)

 

og bråsvingte inn igjen på veien.

Ikke for å gni salt i såret, men man skal egentlig ikke bråsvinge inn igjen ved utførkjøring da dette kan føre til at du fyker rett inn i andre kjørebane. Dette vet du kansje (hadde vel bare panikk?).

 

 

Jeg har for øvrig oppkjøring 28. januar 2010 i Oslo området. Fikk 0 feil på teorien, og føler meg veldig trygg bak rattet. Siste kjøretime sa kjørelæreren min at det er veldig mye solid kjøring og at jeg vil kunne øve hjemme på høyt nivå lenge før oppkjøring, så jeg tror jeg ligger greit an. Kom hit for å se om jeg kunne lese noen nyttige tips og litt om sikkerhetsspørsmålene man kan få.

 

Bane: Takk for konstruktive og bra råd:D

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hi-five Makkafo, jeg har også oppkjøring i morgen.

 

Takk for lærerik tråd, masse nyttige tips jeg har fått her som jeg skal holde friskt i bakhodet i morgen.

Kjørte siste med kjørelærer på søndag, men skal ha dobbelttime før oppkjøring i morgen. Føler meg som en ganske god sjåfør, men jeg blir tydeligvis veldig lett nervøs. Da jeg kjørte sist søndag var jeg nervøs som F, bare fordi jeg visste at oppkjøring var snart og at jeg måtte gjøre det bra nå. Og det er kjørelærer forsåvidt enig i, han sier at det eneste jeg kan gjøre nå, er å beherske nervøsiteten og stresset, og tvinge den ned under oppkjøringen.

Jeg tok flysertifikatet tidligere i år, følte meg bombesikker på å klare det, men strøk så det ljomte(Dog mye var virkelig grunnet misforståelser med sensor og det de førte til). Klarte det dagen etter, da. Tror mye av nervøsiteten stammer derfra, pluss tanken på å kaste 3000kr ut av vinduet(nesten).

Så, om det er noen her på tråden som har noen gode tips for å slappe av, og holde hodet kaldt under kjøring? Er så redd for å f. eks bli litt for stresset i en rundkjøring med tett trafikk, og ta en litt for liten luke, slik at jeg bryter vikeplikten. Jeg hadde ikke gjort det hvis jeg øvekjørte med farsan, men føler at jeg har mer tidspress/trafikkflytpress fra sensor. Dessuten, hvor nøye er de på vikeplikt fra høyre? Hvis du er, la oss si 10-15m fra et kryss der du har vikeplikt, du holder omtrent førti, du ser og tror ikke det er noen der, men så ser du at det er en bil på vei mot deg i kryssende gate. Du føler at det vil være risikabelt å bremse kraftig. Den andre bilen er ikke kommet så langt at den trenger å stanse, men nok til at den blir forstyrret av din bil, og kanskje må senke farten. er dette stryk?

Og ja, og tips til avslapping, da.

Takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...