Jump to content
WebSurf

Tips til oppkjøringen på bil.

Recommended Posts

Hei!

 

Altså, jeg skal ha oppkjøring om en ca. 2 måneder (ja, vet det er lenge til!). Men siden det ikke er noen andre som har tatt opp den tråden som ble stengt, så tar jeg og lager en ny en. Og jeg regner med at det er noen som skal ha oppkjøring før meg, for all del skriv! Det hjelper alle som skal ha oppkjøring inkl. meg, selv om det er en ca. 2 måneder til.

 

Og er det noen som vet liksom hva en bør gjøre på den tiden? Får og ikke få uvaner eller noe i den duren mener jeg.

Fordi jeg har temmelig lyst til og bestå, og jeg vil gjøre alt som er i min makt får å være forberedt. Sånn at ikke sensoren på oppkjøringen stryker meg på diverse ting, ting som jeg egentlig kunne men som jeg ikke gjorde på den ene timen (den verste timen!) som betyr så mye.

 

EDIT:

 

Her kan du skrive om oppkjøringen på bil, både før og etter, få tips og lignende. Dette ser ut som om det er den eneste (?) tråden som omhandler oppkjøringen på bil. Så hva du en har tenkt til; ta oppkjøring/teoriprøven/kjøretimer, så skriv om det her! Så greier vi og holde liv i denne tråden! :thumbup:

 

Mvh:

Wasters

 

Førerprøven - praktisk prøve:

 

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

 

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

 

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

 

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

 

Eksempler på slike kan være:

 

 

"Følg skilt til Stordal"

 

"Finn en egnet plass å snu"

 

"I enden av gata skal du til venstre"

 

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

 

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

 

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

 

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

 

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

 

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

 

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

 

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

 

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

 

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

 

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

 

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

 

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

 

Kilde: Vegvesen.no

Edited by Wasters
  • Like 3

Share this post


Link to post

Hvis du skal kjøre opp i oslo området så prøv å få prøve i morgen rushet ved 8 tiden... da kjører du for det meste motorvei og litt innom lørenskog og sånn. Kjører ikke i sentrum med andre ord. Spør kjørelæreren etter ark om sikkerhetskontroll og pugg det... les også i boka hvor du får bedre forklaring. Jeg for min del var nervøs som et hel*ete, men jeg syntes det var mer behagelig å kjøre med sensor enn med kjørelærer. Jeg kjørte opp idag og stod! ble utrolig letta... Lykke til til deg :D

 

 

*EDIT*La til noe

Edited by Golky

Share this post


Link to post

Kan du sjølv velge når du har oppkjøring og kor du skal kjøre? Eg trudde Biltilsynet valgte dag, tidspunkt og sensor valgte kjørerute?

Share this post


Link to post
Kan du sjølv velge når du har oppkjøring og kor du skal kjøre? Eg trudde Biltilsynet valgte dag, tidspunkt og sensor valgte kjørerute?

Nope, kan ikke velge hvor jeg skal kjøre. MEN jeg kan velge hvilken tid jeg skal kjøre, så lenge det er etter jeg har blitt 18. Og jeg stresser med og få det akkuratt på den dagen jeg blir 18, som ser ut til og gå. :thumbup:

 

Mvh:

Wasters

Share this post


Link to post
Kan du sjølv velge når du har oppkjøring og kor du skal kjøre? Eg trudde Biltilsynet valgte dag, tidspunkt og sensor valgte kjørerute?

du ringer og får beskjed når de har ledige timer og velger en.

 

Kjørerute velger sensor, og velger du rushtida gidder han ikke å sitte en time i kø med deg, da velger han heller en rute som går utenfor rushtrafikken så kjører du opp på billingstad kan du havne bort hønefoss og slikt.

 

Spør også kjørelærer hvilke ruter som har stopskilt og om du kan kjøre dem med han om du sliter med det (fort gjort og bomme på ett slikt :( ) og øv på rundkjøringer (mange som bommer på de og :( )

 

Og er du grei så gjør du som meg og står på første forsøk ;)

Share this post


Link to post

Kjøreruta blir valgt av en datamaskin umiddelbart foran oppkjøringa, og er ikke noe sensoren bestemmer. Sensor parres heller ikke med kandidaten før rett før oppkjøringa, slik at det ikke skal bli mulig å "ordne" noe.

Share this post


Link to post
Kjøreruta blir valgt av en datamaskin umiddelbart foran oppkjøringa, og er ikke noe sensoren bestemmer. Sensor parres heller ikke med kandidaten før rett før oppkjøringa, slik at det ikke skal bli mulig å "ordne" noe.

Jeg kunne få vite sensor når de bestilte oppkjøring til meg.

Share this post


Link to post

kjørte opp for litt over en mnd siden. Var nervøs på forhånd, men nærvøsiteten ble faktisk bedre rett før oppkjøringa enn de siste ukene før.

 

Selve oppkjøringa var bare behaglig. Utifra min oppkjøring vil jeg si at førerprøven er oppskrytt.. Hele poenget var å holde seg i ro, og oppføre seg som et normalt oppegående menneske. De første sekundene med sensor er ganske viktig å få riktig, ettersom man dømmer et menneske veldig fort (fast håndtrykk, øyekontakt osv..)

 

Hvis man får en digg vibb med sensor fra begynnelsen av går ting mest sannsynlig mye lettere utover prøven =)

Share this post


Link to post
Guest Slettet+891234

Hvis noen her har kjørt opp i Oslo, hadde jeg satt pris på om dere fortalte litt om hvor turen gikk. Jeg forventer ikke at dere husker ruten nøyaktig, men det kunne vært interessant å få en viss innsikt i hvilke utfordringer en typisk Oslo-rute innebærer. :)

Share this post


Link to post
Hvis noen her har kjørt opp i Oslo, hadde jeg satt pris på om dere fortalte litt om hvor turen gikk. Jeg forventer ikke at dere husker ruten nøyaktig, men det kunne vært interessant å få en viss innsikt i hvilke utfordringer en typisk Oslo-rute innebærer. :)

Hadde oppkjøring i dag - og bestod :D

 

Fra Risløkka biltilsyn ut til venstre igjennom boligstrøkene, ned til byen. Stor del rundt Sinsen/Ullevål/Økern. :)

Share this post


Link to post

Som min far sa: "Gjør som æ si, itj som æ gjør". Med andre ord: ikke ap etter foreldre, men gjør det slik kjørelærer/bok sier at det skal gjøres.

 

Hold henda på rattet og ta deg tid til å få med deg alt som skjer rundt deg. Vær bevisst på alt du gjør. Sensoren min sa: Sving til venstre her. Noe jeg ikke gjorde da det var innkjøring forbudt, fikk skryt for at jeg ikke fulgte ordrene slavisk men tenkte litt selv. Det var jo tross alt ikke lov å kjøre inn der han ville vi skulle kjøre (tidlig på morgenen kanskje :whistle: )

  • Like 3

Share this post


Link to post
Guest Slettet+891234
Hold henda på rattet og ta deg tid til å få med deg alt som skjer rundt deg. Vær bevisst på alt du gjør. Sensoren min sa: Sving til venstre her. Noe jeg ikke gjorde da det var innkjøring forbudt, fikk skryt for at jeg ikke fulgte ordrene slavisk men tenkte litt selv. Det var jo tross alt ikke lov å kjøre inn der han ville vi skulle kjøre (tidlig på morgenen kanskje :whistle: )

Sensor forsøkte vel ikke bevisst å lure deg på oppkjøringa? :ohmy:

 

Btw: Gratulerer, Pels! Utdyp gjerne. ;)

Edited by Slettet+891234

Share this post


Link to post

Nei, sensor bomma med ei gate. Han satt og leste i no papirer :)

 

Men han dro den vanlige "lærerspøken": Det var bare en test for å se om du fulgte med. :D

Edited by Erik Braseth
  • Like 1

Share this post


Link to post
Btw: Gratulerer, Pels! Utdyp gjerne. ;)

Nja, var litt morro på starten. Jeg skulle starte motoren og vridde nøkkelen, så hørte vi bare en hostende motor, blinkende lys på dashbordet og det var det. Batteriet var tomt :p . Sensoren måtte da hente en batterilader. Lurer egentlig på hva dette skyldes.

 

Som sakt kjørte vi fra Risløkka biltilsyn ut til venstre igjennom boligstrøkene, opp til Bjerke. Så kjørte vi vidre inn på ringveien ned til byen/sentrum -> gamle Ringnes bygget -> Torshov og til tannlegehøyskolen (Jet-stasjon ved Ullevål sykehus) vidre mot tåsen og veien til Sinsen. Avkjøring mot Gjøvik (kjører under broen i Sinsenkrysset) og mot Årvoll. Etter Linderud senter skulle vi til Veitvet og inn på ringveien og tilbake til biltilsynet.

Tok ca. 1 time.

 

Noen tips tilslutt:

 

- Hold fartsgrensen

 

- Hold avstand (3 sekunder)

 

- Kjør sånn at du ikke må bremse hele tiden

 

- Generelt pass på å få flyt i trafikken og la forgjengere gå over veien

 

- Hvis du klarer å få en hyggelig samtale og det er en fin stemning har du gerantert bestått.

Edited by Pels

Share this post


Link to post

Hei!

Jeg fikk lappen 05/06 i år å må bare si det er herlig :D

 

du må ha lykke til på oppkjøring

 

Jeg har noen ting å tilføye her:

 

Der jeg har oppkjøring (Stavanger området, altså rundkjøringens by :p) sier sensoren (vist du kommer fra den ene siden) at du skal svinge inn en vei inn til biltilsynet, denne veien er det et innkjøring forbudt skilt på, der er noen som har strøket på dette selv om det er rett før oppkjøringstimen er ferdig (de skal bare inn og parkere).... dette gjør sensoren bevisst...

Så pass på å lese skilt godt

 

Tips:

 

- Som sagt; få en god tone med sensoren, jeg fikk en kjempe god tone og det hjalp godt på nervøsiteten min.

 

- SLAPP AV, prøv så godt du kan å slappe av under oppkjøring (vet det er lett å si :p)

 

- Ha en liten kjøretime rett før din egen oppkjøring

 

- Terp de der tekniske spørsmålene du får først, de får du før du kjører opp, ganske greit å kunne utdype seg her mer enn de felste ville ha gjort, da får sensor troen på at du kan dette med en gang :)

 

- Når du kjører; TA DET MED RO, er du usikker brems litt ned (vist du ikke har en villmann oppi rumpa på bilen) og tenk deg om.

 

- Planlegg langt fremover, beveg blikket ditt mye og få med deg alt som skjer, altså les trafikken.

 

- Ikke bytt felt mitt i rundkjøring (hørt om noen som har gjort det):

Eks. På vei inn mot rundkjøring: venstre felt viser en pil rett frem eller til venstre, høyre felt viser en pil rettfrem..... Letteste og mest logiske er å ligge i høyre felt da, men da du er på vei igjennom rundkjøringen og ser at foran deg har det høyre feltet du ligger i blitt til kun svinging inn til høyre og du blir skremt (du skal rett frem) og bytter fil mitt i rundkjøringa når det er biler overalt... ikke bra :/ ...PLANLEGG... eller bytt felt etter rundkjøringen :)

 

- Etter oppkjøringa:

Sensor nevner alltid noen små feil; si at du vet hva du gjorde feil der og hvorfor, da vet sensor du fikk denne feilen med deg og at du viste hva du gjorde.

Det er veldig bra og nevne feilene før han sier dem, han har helt sikkert fått dem med seg ;)

 

- Det er lett å få 1'er feiler, feks. jeg fikk 1'er feil pga. jeg brukte vindusvisker for mye :p (lokalt rein)

 

Vist det er noe mer du lurer på må du bare spørre... jeg vet hvordan du har det og det er ikke noe kjekk magefølelse ;) Husker selv hvor lite jeg sov kvelden før :p

 

Kjør mye før oppkjøring, pass på at du får prøvd mye nytt slik at du gjør litt feil rett før, dette hjelper til med å gjøre mindre feil under oppkjøring, da du har disse feilene i bakhodet og kjører kanskje mer passivt og bedre :)

 

 

Ble endel dette men dette er noe jeg bryr meg om, vet selv hvor utrolig redd jeg var for å stryke :)

 

 

LYKKE TIL :thumbup:

 

Edit: Oversatt litt dialekt til bokmål :)

Edited by orelse4054
  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...