Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har oppkjøring 16 november.. kun en som strøket iløpet av 2009 perioden der jeg har oppkjøring! Er som regel veldig greie sensorer :)

 

Off, håper det går bra... stryker jeg klikker jeg mongo..

Egentlig ganske greit med slik statistikk. Rett før oppkjøringen min sa kjørelæreren til meg at det var over et halvt år siden en av hans elever hadde strøket, så det ble litt ekstra press på meg for å ikke bryte den statistikken. En time senere var det fortsatt over et halvt år siden sistemann strøk... :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei

 

jeg har oppkjøring i Drøbak så jeg lurte på om det er noen som har noen tips og råd. har aldri vært der.. er det stort? hvordan er det med lyskryss ol?

 

Takk for svar

 

 

Hatt oppkjøringen enda? Jeg har kjørt opp to ganger og første gangen var i Drøbak da jeg strøyk, selvfølgelig. Da jeg kjørte ved nesoddtangen kom det en lang lang oppoverbakke, så jeg bare ga på litt fart i bånn av bakken og prøvde å holde farten videre. Øverst i bakken har du valget om å ta av til enten Oslo eller noe jeg ikke husker. Men krysset kommer ganske brått på i den bakken og jeg hadde alt for stor fart så jeg strøyk:P Det andre du må passe på er mot vinterbro, der er det ett stopp skilt i bunn av bakken, stopp bilen og vent i tre sekunder før du kjører. Lykke til !

Lenke til kommentar
eg skal ha oppkjøringa i ørsta i morga tidlig! eg er veldig nervøs og spent uff! :p

 

Hvordan gikk det??

Er en stund til jeg skal ha oppkjøring, men gruer meg allerede.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha med kjørelærer i bilen eller om det bare skal være meg og

sensor.. Hva er best?:p

 

 

Helt klart uten sensor, da virker det som om du er tryggere. Og det er vel ikke så hyggelig å møte kjørelæreren din sitt blikk hver gang du skal titte i speilet? :p regner med han må stitte bak ja. Føler jeg hadde hatt mer press på meg da. Selv hadde jeg en hyggelig samtale om alt og ingenting med sensoren min.

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det??

Er en stund til jeg skal ha oppkjøring, men gruer meg allerede.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha med kjørelærer i bilen eller om det bare skal være meg og

sensor.. Hva er best?:p

Jeg strøyk nylig på grunn av en "morgengretten" sensor, jeg angrer på at jeg ikke hadde med meg kjørelærer i bilen.. Tror ikke han hadde strøket meg da.

Meneh, kommer vel også litt an på hvordan forhold du har med kjørelæreren din. Hvis du ikke føler at det er noe stress å kjøre med han/hun på kjøretimer osv. og at du klarer å slappe av med kjørelæreren din så er det vel ingen grunn til at han/hun ikke er med.

Lenke til kommentar
Hei

 

jeg har oppkjøring i Drøbak så jeg lurte på om det er noen som har noen tips og råd. har aldri vært der.. er det stort? hvordan er det med lyskryss ol?

 

Takk for svar

 

 

Hatt oppkjøringen enda? Jeg har kjørt opp to ganger og første gangen var i Drøbak da jeg strøyk, selvfølgelig. Da jeg kjørte ved nesoddtangen kom det en lang lang oppoverbakke, så jeg bare ga på litt fart i bånn av bakken og prøvde å holde farten videre. Øverst i bakken har du valget om å ta av til enten Oslo eller noe jeg ikke husker. Men krysset kommer ganske brått på i den bakken og jeg hadde alt for stor fart så jeg strøyk:P Det andre du må passe på er mot vinterbro, der er det ett stopp skilt i bunn av bakken, stopp bilen og vent i tre sekunder før du kjører. Lykke til !

 

Nei, jeg har det 1 des. så det er enda en stund til.. tenker jeg tar meg en liten kjøre tur til drøbak om ikke så alt for lenge slik at jeg kjenner stedet litt bedre. Er det noen som kan forklare meg litt hvordan drøbak ser ut..? :p feks. er sentrum stort? masse små gater? hvordan er veiene du hovedsaklig kjører på?

Endret av Makkafo
Lenke til kommentar
eg skal ha oppkjøringa i ørsta i morga tidlig! eg er veldig nervøs og spent uff! :p

 

Hvordan gikk det??

Er en stund til jeg skal ha oppkjøring, men gruer meg allerede.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha med kjørelærer i bilen eller om det bare skal være meg og

sensor.. Hva er best?:p

 

 

eg har desverre strøket, eg var altfor sint! eg fikk ei veldig streng gammel dame og brukte uten sensoren. ho sa eg kjørte alt for sakte, 60 i 80 sone og brukte feil giring. men eg hadde 3 kjørelærer og brukte samme bil fra traffikskule på oppkjøring og eg har alltid brukt 3 gir når eg kjører 60 i 80 sone og skifter til gir 4 når eg kjører 70 eller 80. men når der er 70 skilt, kjørte eg i 70 og 50 i 50sone.

 

to av min lærerer har også sagt til meg tidligere att eg må OFTE kjøre rolig og forsiktig og eg trenger ikkje å kjøre akkurat 80 i 80 sone, det er bare maks. så eg tenkte 60/70 er ganske nok fartgrense men ho tenkte førskjellige.

 

ho likte ikkje også att eg ofte kjørte saktere når eg ser veier på min høyre side. vi er ikkje på forkjørsvei så eg tenkte eg må legge merke om vikeplikt på høyre og være oppmerksom viss der kommer en bil men ho tenkte det var feil!!! duh!!!! så rart dame!!!

 

mitt spørsmal er, kan eg bestille time igjen for oppkjøring eller må eg få kjøretimer først igjen med traffikskule? eg fortalte min lærer att eg trenger ikkje meir timer for opplæring fordi eg kan kjøre 80 i 80 sone. eg har også prøvd å kjøre 90 eller 100 i 80 sone før med min mann når eg øve heime så å kjøre med store fart er ikkje et problem virkelig. eg var bare litt forsiktig med gammel dama fordi eg tenkte dei ville att vi kjører roligere på prøve.

 

herregud! så mye penger eg har kasta bort allerede (eg beynte å lære kjøring med min mann juni 2007 og gikk på skulen siden april 2008, har tatt teori prøve 12 ganger før eg bestød siste måned) og eg har nettopp blitt permittert fra jobb også! dinna er så dumt! eg har ikkje meir penger å bruke :(

Endret av fuschiah
Lenke til kommentar
mitt spørsmal er, kan eg bestille time igjen for oppkjøring eller må eg få kjøretimer først igjen med traffikskule? eg fortalte min lærer att eg trenger ikkje meir timer for opplæring fordi eg kan kjøre 80 i 80 sone. eg har også prøvd å kjøre 90 eller 100 i 80 sone før med min mann når eg øve heime så å kjøre med store fart er ikkje et problem virkelig. eg var bare litt forsiktig med gammel dama fordi eg tenkte dei ville att vi kjører roligere på prøve.

 

herregud! så mye penger eg har kasta bort allerede (eg beynte å lære kjøring med min mann juni 2007 og gikk på skulen siden april 2008, har tatt teori prøve 12 ganger før eg bestød siste måned) og eg har nettopp blitt permittert fra jobb også! dinna er så dumt! eg har ikkje meir penger å bruke :(

 

hei det kan godt stemme at du girte feil. og at sensoren så på det som dårlig bilbehandling.

 

1 gir = startgir

 

20 - 40 km = 2 gir

 

40 - 60 km = 3 gir

 

60 - 80 = 4 gir

 

80 og oppover = 5 gir

 

nedgiring:

 

5 gir : minst 70 km

 

4 gir : minst 50 km

 

3 gir : minst 30 km

 

2 gir: minst 10 km (kanskje du må inn med clutchen her siden farten er så lav)

 

dette her er bare standard gir skifting tall. det varierer litt ifra bil til bil også

 

 

begynner du å nærme deg 60 km i timen GÅ over til 4 gir. du hører jo motoren begynner å rope etter hjelp. jeg kjørte også i 60 på 80 sone (var på landevei da i drøbak) men jeg kommenterte hvorfor jeg gjorde det:

 

det var litt glatt på veien , jeg hadde ingen biler bak meg som jeg hindret , tempratur måleren i bilen varslet meg at det var +4 grader ute. da er det fare for glatte veier. jeg la også til at jeg kjører litt for passiv siden du (sensoren) sitter ved siden av meg.

 

 

du kan bestille oppkjøring med engang. men du må vente en måned før du for lov til å ta oppkjøring engang til.

ring: 815 22 000 for å bestille oppkjøring.

 

jeg personlig hadde anbefalt deg om å ikke kjøre så mye med mannen din, siden han har masse uvaner, og du vil helst ikke lære deg disse. jeg strøk min første oppkjøring, så tok jeg 3 kjøretimer med kjørerlæreren min dagen før oppkjøring nummer 2, og jeg bestod andre gang. ikke tenk på altfor mye på hvor masse penger du har brukt på det. fokuser heller på oppkjøring :) husk en ting : millioner av mennesker har tatt lappen før deg og millioner kommer til å ta den etter deg. så dette kan du klare :p

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg litt hvordan drøbak ser ut..? :p feks. er sentrum stort? masse små gater? hvordan er veiene du hovedsaklig kjører på?

 

hei makkafo jeg bestod min oppkjøring på drøbak den 15.10.2009.

drøbak sentrum er ekstrem liten. ikke noe i forhold til det jeg er vant med (bor i oslo) det er 30 sone i sentrum området. og litt trange gater. hele sentrum er maks på 2 km i diameter =) da snakker jeg MAKS....

 

jeg kjørte hovedsaklig på landevei. først kjørte jeg mot Oslo, havna på E6, så kjørte jeg mot stockholm også inn til ett eller annet liten sted. derifra var det en HAUG med landeveier jeg kjørte på... uff husker ikke engang hva de stedene het for noe.

 

plutselig ble det 50 sone mener jeg og jeg fikk noen høyre regler. men det kom ingen biler ifra høyere da. kort tid etter var jeg i drøbak sentrum 30 sone. kjørte igjennom sentrum på ca 2 minutter. og etter det var det tilbake til traffikstajonen.

 

jeg hadde anbefalt deg om å ta en tur til drøbak ihvertfall dagen før du har oppkjøring :) det gjorde vel jeg da :p og det funket. på oppkjøringsdagen tok jeg også en liten tur med kjørerlæreren min gjennom drøbak sentrum, bare for å bli litt bedre kjent.

 

jeg kan ikke huske et eneste lyskryss i drøbak. jeg hadde oppkjøring klokka 12.35 og det var da ganke moderat trafikk på den tiden.

Lenke til kommentar
eg skal ha oppkjøringa i ørsta i morga tidlig! eg er veldig nervøs og spent uff! :p

 

Hvordan gikk det??

Er en stund til jeg skal ha oppkjøring, men gruer meg allerede.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha med kjørelærer i bilen eller om det bare skal være meg og

sensor.. Hva er best?:p

 

 

eg har desverre strøket, eg var altfor sint! eg fikk ei veldig streng gammel dame og brukte uten sensoren. ho sa eg kjørte alt for sakte, 60 i 80 sone og brukte feil giring. men eg hadde 3 kjørelærer og brukte samme bil fra traffikskule på oppkjøring og eg har alltid brukt 3 gir når eg kjører 60 i 80 sone og skifter til gir 4 når eg kjører 70 eller 80. men når der er 70 skilt, kjørte eg i 70 og 50 i 50sone.

 

to av min lærerer har også sagt til meg tidligere att eg må OFTE kjøre rolig og forsiktig og eg trenger ikkje å kjøre akkurat 80 i 80 sone, det er bare maks. så eg tenkte 60/70 er ganske nok fartgrense men ho tenkte førskjellige.

 

ho likte ikkje også att eg ofte kjørte saktere når eg ser veier på min høyre side. vi er ikkje på forkjørsvei så eg tenkte eg må legge merke om vikeplikt på høyre og være oppmerksom viss der kommer en bil men ho tenkte det var feil!!! duh!!!! så rart dame!!!

 

mitt spørsmal er, kan eg bestille time igjen for oppkjøring eller må eg få kjøretimer først igjen med traffikskule? eg fortalte min lærer att eg trenger ikkje meir timer for opplæring fordi eg kan kjøre 80 i 80 sone. eg har også prøvd å kjøre 90 eller 100 i 80 sone før med min mann når eg øve heime så å kjøre med store fart er ikkje et problem virkelig. eg var bare litt forsiktig med gammel dama fordi eg tenkte dei ville att vi kjører roligere på prøve.

 

herregud! så mye penger eg har kasta bort allerede (eg beynte å lære kjøring med min mann juni 2007 og gikk på skulen siden april 2008, har tatt teori prøve 12 ganger før eg bestød siste måned) og eg har nettopp blitt permittert fra jobb også! dinna er så dumt! eg har ikkje meir penger å bruke :(

 

Du skal holde fartsgrensa som er oppgitt, dersom du kjøyrer saktare hindrar du anna trafikk. Unntak er dersom kjøreforholda, ikkje tillater at du held farta, dersom det er is på vegen f.eks.

Eg brukar berre 3.gir i 80-sone dersom eg må variere farta mykje, f.eks på ein svingete veg eller ein med mange bakketoppar. Ellers brukar eg 5.gir.

 

Generelt synast eg giringa bør foregå slik:

 

Start: 1. gir.

20-30: 2. gir.

30-50: 3. gir.

50-70: 4.gir

70+ 5. gir.

 

Så vidt eg veit har du ikkjer vikeplikt dersom fartgrensa er over 60.

 

Brukte frykteleg mykje på å ta lappen eg og, eg hadde ikkje anledning til å køyre med nokon frå heimen og måtte ta mange timar med køyrelærar og i tillegg gjekk det alt for lenge før eg oppdaga at eg køyrte med ein elendig køyrelerar og fekk bytta skule.

Lenke til kommentar
Du skal holde fartsgrensa som er oppgitt, dersom du kjøyrer saktare hindrar du anna trafikk. Unntak er dersom kjøreforholda, ikkje tillater at du held farta, dersom det er is på vegen f.eks.

 

Ehh? Det er da vel ikke helt riktig. Det er en grunn til at det heter FARTSGRENSE..

Såvidt jeg veit står det ingen steder at man må holde den, det er bare maks fart tillatt på den veien du kjører på. Men du har rett i at du ikke har lov til å hindre trafikken bak deg. Så hvis du får noen bak deg som vil forbi skal du vike.

Lenke til kommentar
Ehh? Det er da vel ikke helt riktig. Det er en grunn til at det heter FARTSGRENSE..

Såvidt jeg veit står det ingen steder at man må holde den, det er bare maks fart tillatt på den veien du kjører på. Men du har rett i at du ikke har lov til å hindre trafikken bak deg. Så hvis du får noen bak deg som vil forbi skal du vike.

Å ikke skape trafikkflyt er uten tvil grunn til å stryke. Jeg hadde prøveoppkjøring med ei som hadde vært sensor i mange år, og hun sa det at det var det værste hun visste, å stryke f.eks. unge gutter fordi de kjørte for sakte, for det er noe som aldri vil være problemet seinere i livet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...