Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Dritlei!!

Noen som har noen tips til hvordan holde motivasjon oppe når det gjelder øvelseskjøring og kjøretimer??

Føles som jeg har øvelseskjørt en evighet og hatt minst 100 kjøretimer. Nå begynner jeg virkelig å gå på veggen!

Begynner snart å miste lysten på hele prosjektet om førerkortet.

Noen tips til en fortvilet og utålmodig person?:p

 

Skal du ha oppkjøring snart da? Du sier du har hatt minst 100 kjøretimer og føler det som om du har øvelseskjørt en evighet, hvorfor det? Kan du kjøre nå eller føler du at du trenger flere timer? Føler du at det er vanskelig?

 

Uansett: Den følelsen når du står der med lappen fra sensor i hånda som sier at oppkjøringa er bestått er bare HELT uslåelig. Du føler deg bare så utrolig selvstendig! Det i seg selv synes jeg er en motiverende tanke. :) For ikke å nevne følelsen av å kjøre bil alene! Det er så vanvittig deilig å kjøre uten å konstant få kommentarer på hva som kunne blitt gjort bedre osv.! For min del har også hverdagen blitt litt lettere med tanke på at jeg slipper å bruke så mye tid på å vente på bussen (går på skole i en annen by).

 

Har du tatt teorien da? For når du har tatt den begynner liksom tingene å gå fremover, tror det er viktig at man ser fremgang i kjøringa hvis man er litt fortvilet og umotivert. :)

 

Og som andre her sier, når du får lappen så har du den (i utgangspunktet) for resten av livet! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dritlei!!

Noen som har noen tips til hvordan holde motivasjon oppe når det gjelder øvelseskjøring og kjøretimer??

Føles som jeg har øvelseskjørt en evighet og hatt minst 100 kjøretimer. Nå begynner jeg virkelig å gå på veggen!

Begynner snart å miste lysten på hele prosjektet om førerkortet.

Noen tips til en fortvilet og utålmodig person?:p

 

Skal du ha oppkjøring snart da? Du sier du har hatt minst 100 kjøretimer og føler det som om du har øvelseskjørt en evighet, hvorfor det? Kan du kjøre nå eller føler du at du trenger flere timer? Føler du at det er vanskelig?

 

Uansett: Den følelsen når du står der med lappen fra sensor i hånda som sier at oppkjøringa er bestått er bare HELT uslåelig. Du føler deg bare så utrolig selvstendig! Det i seg selv synes jeg er en motiverende tanke. :) For ikke å nevne følelsen av å kjøre bil alene! Det er så vanvittig deilig å kjøre uten å konstant få kommentarer på hva som kunne blitt gjort bedre osv.! For min del har også hverdagen blitt litt lettere med tanke på at jeg slipper å bruke så mye tid på å vente på bussen (går på skole i en annen by).

 

Har du tatt teorien da? For når du har tatt den begynner liksom tingene å gå fremover, tror det er viktig at man ser fremgang i kjøringa hvis man er litt fortvilet og umotivert. :)

 

Og som andre her sier, når du får lappen så har du den (i utgangspunktet) for resten av livet! :)

 

Har ikke bokstavelig talt hatt 100 timer, men har hatt veldig mange kjøretimer. Mange flere enn "normalt"

Er ferdig med teorien (den klarte jeg etter jeg var med på teorikurs:) og alt det andre obligatiriske. Så har oppkjøring igjen. Kjørelærern sier jeg må bli flinkere før den. Ja jeg syns kjøringa er vanskelig. Særlig selvstendig tenking uten at kjørelærern forteller deg hva man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Ja jeg syns kjøringa er vanskelig. Særlig selvstendig tenking uten at kjørelærern forteller deg hva man skal gjøre.

 

Det første du må lære deg er det som skjer inne i bilen, altså du må kunne bruke pedalene/girene uten å tenke over det fordi når du kjører så må fokuset ditt være hva som skjer rundt bilen. Etter det er det jo flott hvis du lærer deg reglene for hvordan du kjører i rundkjøringer, vikeplikt, plassering, høyreregel, enkle skilt og andre elementere ting. Når du kan dette så burde det være enkelt å kjøre uten at noen forteller deg hva du skal gjøre fordi fokuset ditt er ute på veien.

Lenke til kommentar
Ja jeg syns kjøringa er vanskelig. Særlig selvstendig tenking uten at kjørelærern forteller deg hva man skal gjøre.

 

Det første du må lære deg er det som skjer inne i bilen, altså du må kunne bruke pedalene/girene uten å tenke over det fordi når du kjører så må fokuset ditt være hva som skjer rundt bilen. Etter det er det jo flott hvis du lærer deg reglene for hvordan du kjører i rundkjøringer, vikeplikt, plassering, høyreregel, enkle skilt og andre elementere ting. Når du kan dette så burde det være enkelt å kjøre uten at noen forteller deg hva du skal gjøre fordi fokuset ditt er ute på veien.

 

I know. Men er enklere sagt enn å gjøre det. Kan forestille meg i hodet og vite hvordan gjøre den perfekte rundkjøringa men når jeg kommer dit så kvæler jeg bilen eller velger feil fil:P

Lenke til kommentar
I know. Men er enklere sagt enn å gjøre det. Kan forestille meg i hodet og vite hvordan gjøre den perfekte rundkjøringa men når jeg kommer dit så kvæler jeg bilen eller velger feil fil:P

Prøv og "overdriv" utførelsen, for eksempel bremse ned tidligere enn hva du pleier, ta kløtsjen inn tidligere, gi mer gass og heller være forsiktigere på kløtsjen.

Jeg brukte god tid på å forstå at det faktisk var nødvendig å bremse sååå tidlig iforhold til hva jeg som nybegynner følte trengtes, mens nå så har jeg godtatt det og forstår hvorfor :) .

Lenke til kommentar
I know. Men er enklere sagt enn å gjøre det. Kan forestille meg i hodet og vite hvordan gjøre den perfekte rundkjøringa men når jeg kommer dit så kvæler jeg bilen eller velger feil fil:P

Prøv og "overdriv" utførelsen, for eksempel bremse ned tidligere enn hva du pleier, ta kløtsjen inn tidligere, gi mer gass og heller være forsiktigere på kløtsjen.

Jeg brukte god tid på å forstå at det faktisk var nødvendig å bremse sååå tidlig iforhold til hva jeg som nybegynner følte trengtes, mens nå så har jeg godtatt det og forstår hvorfor :) .

 

Skal prøve det på neste kjøretime. Til mrlg gratulerer med lappen!

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i går. Var Jæ*lig nærvøs rett før jeg skulle i ilden. Jeg følte at jeg hadde veldig god kontroll på kjøringa mi, så det roa meg litt ned. Nærvøsiteten forsvant på 1 sekund da sensor satte seg i bilen. Jeg følte at da var alt helt normalt. Kjørte i 15-20 min. Han spurte meg om hva jeg syntes om kjøringa. Da svarte jeg at det gikk ganske bra, plasserte meg kanskje litt for langt til venstre i en rundkjøring når jeg skulle rett fram.. Men dette hadde ikke han lakt merke til, fordi det er noe han gjør hver gang selv. Så han smilte å sa at jeg hadde 0 feil, å veldi behagelig kjøreferdigheter.

 

Lykke til alle dere andre som er på vei mot oppkjøring!

Lenke til kommentar

Takk alle sammen :D Det var veldig digg å endelig kjøre alene ja, herlig :D

 

Det var nesten litt merklig, for i de siste kjøretimene jeg har hatt har det alltid vært noen småfeil kjørelærern min har hakket på. Jeg har også hatt litt problemer med å få det smoothe giringen pga kjøreskole bilen er annerledes enn bilen jeg kjører hjemme. Men så setter jeg meg i bilen i dag under prøven, kjører agårde, giring, plassering og abselutt alt er bra, ingen feil på arket til sensor. Utrolig at det skulle gå så bra i dag :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. For tiden har jeg ikke lappen, men det eneste som gjennstår for å få den er teorieprven og avsluttende teori (i hvert fall mener jeg det var det het). I utgangspunktet var jeg misfornøyd med kjøreskolen jeg brukte, og siden det er god stund siden jeg gikk der nå, ønsker jeg heller ikke å kontakte den mer enn nødvendig. Derfor lurte jeg på om kjøretimene jeg har tatt har blitt lagret i en database eller ligende, slik at jeg kan det resterende teori-kurset på en annen skole?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt privat i ca 1 & halvt år, og er ferdig med mørkekjøring og teorien. Har vel tatt ca 8 timer med kjørelærer òg. Fyller 18 om litt mindre enn 2 månder. Hvordan ligger jeg an til å få oppkjøring rundt bursdagen min? Kan jeg bestille oppkjøring selv eller bestemmer kjørelæreren?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med de nye reglene, men tror ikke det går an å bestille oppkjøring selv lenger. Hvilket trinn er du på? Jeg har hatt ca. 18 kjøretimer, og har bare langkjøring og kartkjøring igjen før oppkjøring. Fikk oppkjøringen i begynnelsen av Januar (bestilt i slutten av desember), og dato ble 31. Mars, så er lang ventetid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...