Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg strøk når jeg "snek" på gult helt i starten av oppkjøringen. Men jeg tror kanskje det var det som reddet meg, da jeg var ekstremt nervøs før dette skjedde og etterpå kjørte jeg mye bedre fordi jeg var sikker på at jeg hadde strøket og derfor ikke var nervøs lengre. Nå skal det sies at jeg generelt sett kjørte for defensivt hele timen, så sinkingen var en engangsfeil.

 

Av råd må jeg si at det er veldig vanskelig å stryke på å kjøre for forsiktig i kryss. Pass også på å plassere deg riktig gjennom hele rundkjøringen og ikke bare i starten.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Strøk idag.

 

Kjørte med Sandnes og langt uti hutt i heiti. Ble bedt om å rygge opp en grusvei, og det endte nesten i grøfta. Ellers tok han meg for å være utydelig for andre kjørere.

 

Tips: Ta det med ro, vit hva du skal. Jeg nølte for mye i kryss merket jeg. Få med deg skilt.

 

Hadde akuratt samme ruten på tirsdag...

En av de letteste rutene man kan få her i området. (Sandnes sentrum -> Motorvei mot kristiansand -> Av hovedveien og rygge opp en grusbakke -> Videre på hovedveien -> Av hovedveien mot Sviland (landevei) -> Sandnes sentrum -> Trafikkstasjonen).

Her i området? Går ut ifra at du er fra Sandnes da, for jeg som Stavangergutt kan si at jeg synes den va vanskelig. Ikke kjent i det hele tatt utenfor Sandnes.

Lenke til kommentar

Jeg bestod! :w00t:

 

Ruta: trafikkstasjonen - et par runder i Flekkefjord sentrum - parkering og snu i Svegeskogen (industriområde) - Flekkefjord sentrum - Drangeid - ut på E39 mot Stavanger - Flikka - ut på E39 - trafikkstasjonen

 

Klokka var 9.30 da jeg begynte. Forholdsvis lite trafikk, men som vanlig en del fotgjengere i sentrum. Været var fint og det var lyst, og det var ikke noe snø eller drit som dekkket over den allerede nedslitte veioppmerkingen i sentrum. Da jeg kjørte opp i januar var forholdene motsatt.

 

Satte meg i bilen. Sensoren sjekket legitimasjonen og kvitteringen. Jeg hadde hatt oppkjøring en gang tidligere, så hun spurte meg hvilket spørsmål jeg hadde fått da, slik at jeg ikke skulle få det samme. Var selvfølgelig ærlig og svarte bremsevæsketest. Fikk da spørsmål om mønsterdybde, og det gikk helt greit.

 

Før vi begynte å rulle var jeg så nervøs at jeg skalv i beina, men det gikk fort over etter litt kjøring.

 

Kjørte nokså fint til å være meg, gjennom hele oppkjøringa, til tross for at jeg som vanlig hadde mange feil. Under samtalen på slutten listet jeg opp alle feilene jeg selv hadde lagt merke til. Hun påpekte bare én utover dem, og det er den siste i lista:

  • Da jeg stod å ventet i en oppoverbakke på å komme ut på den godt trafikkerte forkjørsveien i sentrum ville jeg krypekjøre fram litt mer for å se enda bedre om hjørnene. Men da jeg lettet på brems og kløtsj begynte jeg å rulle bakover, så hun trykket inn bremsa - før jeg rakk å gjøre det selv. Rullet kanskje 0,5-1 m.
  • Kvelte bilen da jeg skulle prøve å ta et kryss på 2.-giret. Det er standard prosedyre for meg å gjennomsnittlig én gang i timen kvele kjøreskolebilen, en Volkswagen Passat stasjonsvogn. :blush: Har aldri kvelt andre biler (har kjørt 4-5 forskjellige) siden jeg var 16 år og helt fersk.
  • Da jeg kom ut av en enveiskjøring la jeg meg så langt til venstre at venstre bakhjul traff en fortauskant eller noe under svingingen. Hørte hvertfall noe.
  • Vikte en gang for mye. Jeg stoppet og ventet på en bil som egentlig hadde hindringen på sin side. Da jeg så han stoppet selv kom jeg på feilen og kjørte rolig videre.
  • Når man kjører mot Kristiansand er det et hjelpefelt rett foran den første av de tre lange tunellene for dem som kommer ut fra veien som går direkte til Flikka (gamle E39). Jeg hadde aldri kjørt i det feltet før, så jeg brukte det til å akselerere. Da jeg så at hjelpefeltet sluttet brått måtte jeg skynde meg å svinge over i hovedfeltet. Det var ingen biler i nærheten da.
  • Ut av Flekkefjord sentrum, på E39 mot Kristiansand, er det et kombinert akselerasjons- og "saktekjørings"-felt. Jeg kom kjørende i venstre, men siden jeg hadde en bil bak meg mente hun jeg burde lagt meg over i høyre så han kunne komme forbi. Jeg trodde nemlig feltet ene og alene var ment for akselerasjon.

Det jeg gjorde fint, mente hun:

  • Jeg vikte to ganger, pent, behersket og elegant, ved de to stedene hvor veien er så tynn at det ikke lar seg passere av to biler ved siden av hverandre. *stolt*
  • Hadde et godt blikk. Fulgte godt med både bak og fram, og til sides når det trengtes.
  • Ga tydelig beskjed til de andre trafikantene, og samarbeidet godt. Var flink til å analysere situasjoner og medtrafikkanter.
  • Tilpasset farten godt etter forholdene og situasjonene.
  • Behersket en uforutsett veiarbeidssituasjon hvor jeg måtte stå og vente på signal godt.
  • Behersket to situasjoner med syklister i veien godt.
  • Behersket godt to-tre tilfeller hvor et kjørteøy stod stille og blokkerte veien.

Bortsett fra å kvele bilen gjorde jeg ikke noen av de samme feilene som ved forrige oppkjøring.

 

Da jeg parkerte bilen ved trafikkstasjonen var jeg sikker på at jeg hadde strøket, også med tanke på at denne sensoren er den som går for å være "strykejernet". Ble veldig overrasket etter vi hadde snakket om kjøringa mi da hun såvidt begynte å antyde at jeg hadde bestått.

 

Det var skummelt å kjøre alene for første gang. Følte jeg gjorde noe ulovlig, også. Selv om faren min eller noen ikke hadde hatt noen mulighet likevel til å forhindre noen ulykke var de veldig betryggende å ha i passasjersetet da jeg øvelseskjørte.

 

Så nå er veiene ikke like trygge lenger. Best å holde seg inne for dem som bor mellom Stavanger og Kristiansand de neste månedene. :scared:

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Strøk idag.

 

Kjørte med Sandnes og langt uti hutt i heiti. Ble bedt om å rygge opp en grusvei, og det endte nesten i grøfta. Ellers tok han meg for å være utydelig for andre kjørere.

 

Tips: Ta det med ro, vit hva du skal. Jeg nølte for mye i kryss merket jeg. Få med deg skilt.

 

Hadde akuratt samme ruten på tirsdag...

En av de letteste rutene man kan få her i området. (Sandnes sentrum -> Motorvei mot kristiansand -> Av hovedveien og rygge opp en grusbakke -> Videre på hovedveien -> Av hovedveien mot Sviland (landevei) -> Sandnes sentrum -> Trafikkstasjonen).

Her i området? Går ut ifra at du er fra Sandnes da, for jeg som Stavangergutt kan si at jeg synes den va vanskelig. Ikke kjent i det hele tatt utenfor Sandnes.

 

At du ikke kjenner området betyr ikke at det er en vanskelig rute. Det er mye vanskeligere å kjøre rundt i et felt- og køhelvete i sentrum. Jeg er selv fra Stavanger, men kan da vitterlig kjøre motorvei til sensor sier jeg skal svinge av veien, for så å kjøre landevei i 30 min...

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor rutene i Stavanger/Sandnes går? Går noen ruter i Stavanger sentrum?

 

Skal ha oppkjøring om 2 uker, og gruer meg vilt!!

Hvis noen har tips, så er det bare å slenge med dem også ;)

 

Takker for svar! :)

Det beste tipset jeg kan gi er;

 

Hold roen og kjør som du ellers ville ha kjørt.

Om du eventuelt gjør en liten feil, si ifra til sensor hva du burde ha gjort, og ikke gruble på den videre under kjøringen. Glem den, og kjør som en Gud resten av kjøringa.

 

Lykke til fremtidige fører :)

Lenke til kommentar

Situasjonen har blitt ille, må forvente laaaang dersom du kjører opp i Oslo-området(deriblant Drøbak, Mysen, Lillestrøm). Jeg bestod teorien på tirsdag og jeg begynte med en gang å sjekke for å bestille time, men det er dessverre ikke plass før slutten av juni/begynnelsen av juli. YAY :) Må vel bare satse på en time som er avbestilt :ermm:

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor rutene i Stavanger/Sandnes går? Går noen ruter i Stavanger sentrum?

 

Skal ha oppkjøring om 2 uker, og gruer meg vilt!!

Hvis noen har tips, så er det bare å slenge med dem også ;)

 

Takker for svar! :)

 

Det er en del forskjellige. Vet i alle fall at det finnes ruter i Stavanger, Sandnes, utover jæren (Bryne/Klepp), mot Ålgård -> Sviland osv.

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring for en stundsiden som jeg strøyk på. Tar lappen i England så det er litt annerledes oppkjøring og det for det meste bykjøring det går på.

 

Hadde bare 4 feil som var:

 

- Under en av manøverne som du må gjøre skulle jeg lukeparkere bak en bil, det var relativt mye trafikk på veien som var ganske smal. Jeg begynte å rygge og så en bil bak meg, den stoppa og jeg antok at den skulle vente til jeg hadde kommet meg inn bak bilen siden veien var smal, men det gjorde den ikke. Så siden jeg ikke stoppa måtte sensoren bremse ned.. 2 feil der..

 

- Fikk beskjed om å ta av til venstre inn i en kort en veis gate som førte til 2 veien, til venstre en vei som førte til en rundkjøring, til høyre en vei som førte til sentrum. Mitt inne i denne bitte lille enveiskjørte veien delte den seg i 2 hvor den høyre fila gikk til høyre og den venstre til venstre. Den høyre fila vakke lenger enn lengden på en lten bil og jeg så ikke den før det var for sent og fikk feil på det..

 

- Skulle inn i en rundkjøring, skulle ha 1. avskjørsel til venstre. På vei inn i rundkjøringen kom en bil i veldig stor fart mot meg, uten blinklys vel å merke, og den måtte bremse ned. Fikk selvfølgelig feil på det å.

 

Skal ha ny oppkjøring om 1 mnd tid.. Da skal jeg naile den..

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor vanlig det er å få lukeparkering på oppkjøringa?

 

Jeg hadde oppkjøring på Lillestrøm som du skal ha. Kan gi deg et lite tips og det er at med en gang du starter å kjøre, hvis du blir nødt til å rygge ut fra den parkeringsplassen eller hvor du står hen så bare se deg godt rundt når du rygger der, fordi da føler sensoren seg trygg på at du kan rygge bra osv - så derimot kan det godt hende at du slipper å lukeparkere. Det var ihvertfall det sensoren sa til meg, og jeg slapp å lukeparkere.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Nå er det 3 dager igjen!!! :cry:

*sukk*

 

Hadde tentamen for en stund siden, der vi først kjørte i Sandnes sentrum så i Stavanger sentrum. Jeg har litt problemer med å beregne luker i rundkjøringene. Jeg ventet der jeg skulle kjørt, og kjører der jeg skulle ventet. Kjørelærern som var "sensor" på tentamenen, ble irritert over dette.. Det var en mann som jeg alltid har fryktet, og jeg skalv som bare det da jeg hadde satt meg i bilen og skulle kjøre. Det var ganske fælt.. Er oppkjøringen like skummel som tentamenen?

Hvordan skal dette gå ,mon tro...? :hmm:

Lenke til kommentar
Nå er det 3 dager igjen!!! :cry:

*sukk*

 

Hadde tentamen for en stund siden, der vi først kjørte i Sandnes sentrum så i Stavanger sentrum. Jeg har litt problemer med å beregne luker i rundkjøringene. Jeg ventet der jeg skulle kjørt, og kjører der jeg skulle ventet. Kjørelærern som var "sensor" på tentamenen, ble irritert over dette.. Det var en mann som jeg alltid har fryktet, og jeg skalv som bare det da jeg hadde satt meg i bilen og skulle kjøre. Det var ganske fælt.. Er oppkjøringen like skummel som tentamenen?

Hvordan skal dette gå ,mon tro...? :hmm:

 

Jeg synes nå oppkjøring var mye kjekkere/mer avslappende enn prøveoppkjøring (og andre kjøretimer).

Lenke til kommentar

Jeg skal snart ha oppkjøring. Er kjemperedd, jeg! Alle sier at å være rolig er den store greia for at du skal klare å stå. Og jeg klarer som regel å være rolig, selv med en hysterisk mor eller småsinna mann ved siden av meg. Problemet mitt er prestasjonsangsten jeg kommer til å få med sensor. Jeg kommer til å stivne, og glemme alt jeg kan. "/ Det at jeg har fått beskjed om at jeg kommer til å bli mobba resten av livet mitt om jeg stryker, hjelper ikke akkurat på. "/

Endret av Sapientia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...