Gå til innhold

AMD Athlon 64 X2 3800+


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med dere begge. Overklokking går i utgangspunktet ut på å "jukse" seg til en ytelse som er fullt på høyde med langt dyrere hardware. Det gjelder å bruke/spare på riktige steder, og ikke minst å foreta riktige valg av merker/modeller. Men det finnes så uendelig mye man kan utbedre og prøve, at det fort fyker noen tusenlapper her og der.

 

Som TL1000S sier: Det er lett å bli hekta :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er enig med dere begge. Overklokking går i utgangspunktet ut på å "jukse" seg til en ytelse som er fullt på høyde med langt dyrere hardware. Det gjelder å bruke/spare på riktige steder, og ikke minst å foreta riktige valg av merker/modeller. Men det finnes så uendelig mye man kan utbedre og prøve, at det fort fyker noen tusenlapper her og der.

 

Som TL1000S sier: Det er lett å bli hekta  :hrm:

Jepp,men samtidig er det jo greit at noen av oss tester flere cpuer av samme størrelser som kommer rett fra webshoppene og ikka fra amd eller Intel, dette fordi det ser ut som de som kommer rett fra fabrikken er "håndplukket".

Iallefall opplever jeg det slik,da jeg bygger en del maskiner og alle disse cpuene er innom min maskin først(selvsagt med tillatelse fra eierne).

Dermed har det blitt en god del av 3000+ og 3200+ som har passert og de aller fleste av disse klokker dårligere enn de som div store forum har motatt direkte fra AMD. Tilfeldig?? Neppe,tør våge påstanden at disse er testet før de sendes ut og de sender neppe de som gjør det dårligst.

Nettop derfor synest jeg det er viktig at alle som har muligheter tester slikt og nettop her har jeg hatt en fordel,siden jeg sitter på et rimelig heftig system som har en meget god vannkjøling og samtidig har jeg brukbar tilgang på cpuer.

 

La meg bare for ordens skyld legge til at jeg ikke har tilgang til Intel 775 system for tiden, nettop derfor vil dere se at jeg ikke diskuterer klokkbarheten på disse så kategorisk som med amd prosessorer. Dette skyldes som sagt at jeg ikke har tilgang til EGNE erfaringer,men kun std tester fra div forum .

Jeg synest nemmelig det er SVÆRT viktig at en sitter med egne erfaringer før en sender noen til himmelen eller fordømmer dem, det er det nok av andre som tar seg av .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med de som etterlyser multitaskingsresultater i testene, for meg så er det det absolutt viktigste med en dual core.

Ja, og her er noen forslag til tester for akkurat dette formålet:

 

CPU RightMark Lite 2005 (Rendering multiple threads):

http://cpu.rightmark.org/

 

ScienceMark2 (Primordia/Molecular Dynamics):

http://www.sciencemark.org/

 

POV-Ray 3.7 (Render/Run Benchmark & chess2.pov):

http://www.povray.org/

 

PassMark PerformanceTest (Advanced Multi Process Test):

http://www.passmark.com/products/pt_advmulti.htm

 

PCWorld Worldbench5 (Multitasking: Mozilla and Windows Media Encoder):

http://www.pcworld.com/pcwtools/worldbench.asp

 

3DMark05 (CPU benchmark):

http://www.futuremark.com/products/3dmark05/

 

Cinebench 2003 (Raytracing multithreaded):

http://www.cinebench.com/

 

TMPGEnc (HT benchmark test):

http://www.pegasys-inc.com/en/press/e_hyper_thread.html

 

Alle disse benchmark-programmene viser bedre ytelsespotensialet i SMP-systemer enn de som Hardware.no har valgt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Snekker'n: Ja, jeg har også skumle mistanker om at test-produkter blir grundig håndplukket av produsentene. I påfallende mange tilfeller mener jeg å se et ganske stort sprik imellom de fleste tester av et produkt, og de fleste brukererfaringer. Selv om testlabs nok har bedre utstyr, finesser og kunnskap enn gjennomsnittsbrukeren, er det ikke nok til å forklare hele forskjellen :(

Lenke til kommentar
Jepp,men samtidig er det jo greit at noen av oss tester flere cpuer av samme størrelser som kommer rett fra webshoppene og ikka fra amd eller Intel, dette fordi det ser ut som de som kommer rett fra fabrikken er "håndplukket".

Iallefall opplever jeg det slik,da jeg bygger en del maskiner og alle disse cpuene er innom min maskin først(selvsagt med tillatelse fra eierne).

Dermed har det blitt en god del av 3000+ og 3200+ som har passert og de aller fleste av disse klokker dårligere enn de som div store forum har motatt direkte fra AMD. Tilfeldig?? Neppe,tør våge påstanden at disse er testet før de sendes ut og de sender neppe de som gjør det dårligst.

Skal våge å vedde på at ALLE prosessorer som både Intel og AMD sender ut til testing blir håndplukket med tanke på overklokking. Eg tror også at når AMD sender ut en X2 4400+, så er det sannsynligvis en nedklokket 4800+, for å være helt sikre på masse skryt om kor mye den kan overklokkes.

 

Forøvrig så er eg godt fornøyd med min 4400+ @ 2607Mhz :w00t:

 

Men bare så det er sagt, eg vedder ikkje sykkelturer :p

Lenke til kommentar

Dette med håndplukkede eksemplarer er forresten ikke noe egenartet for data. I Hifi dvs. forsterkere er det litt av de samme tendensene: bladene som f.eks. stereophile, Fidelity, Lyd & Bilde m.fl. får som oftest tilsendt produkter de tester, særlig fra norske produsneter. Geir Tømmervik fortalte meg for et par-tre år siden at de var blitt tilsendt en AW 250 fra Electrocompaniet (nå er firmaet overtatt av West Holding etter at Per Abrahamsen gikk konk) som var en revidert utgave. Det var bare det at den var mye tyngre i den reviderte utgaven enn det Electrocompaniet oppga... Faktisk mer enn 10kg tyngre enn den gamle viste det seg på vekta, og denne var tilsendt til en gruppe test. Dette ble etter at Mr. Abrahamsen ble konfrontert med dette og hadde da sagt at var en "R" utgave (Revised) men det tydet egentlig på at den var spesialbygd til testen, og ikke identisk med med den man fant i butikkene...men da kom det også en "R" utgave etter noen måneder i butikkene, uten at det var forhåndsannonsert, hehe.

 

Jeg mener at dersom vi skal ta HW seriøst, s¨å må de nok hente eksemplarene sine i butikkene og plukke ut disse selv. Og kjøre mer omfattende benchmark på f.eks. sannsynlige grafikkort som viser deres reelle ytelse eksempelvis. Dette blir egentlig litt for søkt...

 

 

Mvh.

 

Bjørn :no:

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
I tillegg bør(må) du ha RAM som følger/utnytter høy HT(FSB).. og den er ikke billig. Så sånn sett kan en San Diego (som nå er "relativt" billig.. ihvertfall i forhold til X2 3800+) være ett bedre kjøp..

Du må jo ikke nødvendigvis kjøre RAM synkront med FSB på prosessoren da. En kan få masse gratis ytelse med å kjøre CPU på vesentlig høyere hastighet enn minnet. Kjører selv 217Mhz på RAM (2x1024) og 260Mhz på en 3200+ (Winchester). Før kjørte jeg RAM (2x512) på 260Mhz (men med noe høyere timings), og jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell. Det er mulig forskjellen kan MÅLES, men i praksis er det ikke merkbart. Derfor, billig ram (eller 2GB) går fint til overklokking, siden man ikke MÅ kjøre den på samme HTT/FSB som CPU.

Lenke til kommentar

- Det som er spennende med dobbelkjerne-prosessorene, er etter min mening hvilke nye muligheter dette faktisk gir ift hvordan vi idag bruker maskinene våre. Kan man begynne å være totalt ukritisk til hvilke programmer som kjøres i "bakgrunnen", og få seg en feit rekke av ikoner nede i høyre hjørne av desktopen (om man har RAM nok) ? Masse rare programmer som jobber hele tiden med mer eller mindre nyttige ting ? Kan man defragmentere en disk mens man spiller BF2, hvis spillet er innst på en annen disk ? Hva er det i praksis en "vanlig" pc-bruker kan gjøre (og som han ønsker å gjøre) med en X2 ift en enkeltkjerne cpu ?

 

Noen som vil starte en tråd om dette ?

Lenke til kommentar
- Det som er spennende med dobbelkjerne-prosessorene, er etter min mening hvilke nye muligheter dette faktisk gir ift hvordan vi idag bruker maskinene våre. Kan man begynne å være totalt ukritisk til hvilke programmer som kjøres i "bakgrunnen", og få seg en feit rekke av ikoner nede i høyre hjørne av desktopen (om man har RAM nok) ? Masse rare programmer som jobber hele tiden med mer eller mindre nyttige ting ? Kan man defragmentere en disk mens man spiller BF2, hvis spillet er innst på en annen disk ? Hva er det i praksis en "vanlig" pc-bruker kan gjøre (og som han ønsker å gjøre) med en X2 ift en enkeltkjerne cpu ?

 

Noen som vil starte en tråd om dette ?

Det er dette med multiapplikasjoner som er interessant med X2 eller dobbeltkjerner, kanskje spesielt når anti-virus/anti-adware starter opp som krever litt ressurser. Jeg skulle gjerne sett muligheten til at f.eks. et spill KUN kjører på den ene kjernen mens alle andre applikasjoner kjøre på den andre kjernen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I tillegg bør(må) du ha RAM som følger/utnytter høy HT(FSB).. og den er ikke billig. Så sånn sett kan en San Diego (som nå er "relativt" billig.. ihvertfall i forhold til X2 3800+) være ett bedre kjøp..

Du må jo ikke nødvendigvis kjøre RAM synkront med FSB på prosessoren da. En kan få masse gratis ytelse med å kjøre CPU på vesentlig høyere hastighet enn minnet. Kjører selv 217Mhz på RAM (2x1024) og 260Mhz på en 3200+ (Winchester). Før kjørte jeg RAM (2x512) på 260Mhz (men med noe høyere timings), og jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell. Det er mulig forskjellen kan MÅLES, men i praksis er det ikke merkbart. Derfor, billig ram (eller 2GB) går fint til overklokking, siden man ikke MÅ kjøre den på samme HTT/FSB som CPU.

Jeg vet ikke hvor mye du klokker, men jeg synes mye av "vitsen" med klokk er borte ved å kjøre en divider som gir dårlig båndbredde.. men det er kanskje bare meg.. :)

Forøvrig var mitt innlegg en grov digresjon og helt off-topic med tanke på trådens tema... :blush:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Snekker'n: Ja, jeg har også skumle mistanker om at test-produkter blir grundig håndplukket av produsentene. I påfallende mange tilfeller mener jeg å se et ganske stort sprik imellom de fleste tester av et produkt, og de fleste brukererfaringer. Selv om testlabs nok har bedre utstyr, finesser og kunnskap enn gjennomsnittsbrukeren, er det ikke nok til å forklare hele forskjellen :(

4713760[/snapback]

 

Amen til det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...