Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid vanskelig, glemmer stadig noen bøker som kanskje burde nevnes...

Skal vi se nå da, i tilfeldig rekkefølge:

 

En by som Alice Mine første spede bekjentskap med "voksenbokverdnen" jeg var vel ca 11 når jeg leste den tror jeg.

 

Harry Potter, fangen fra Azkaban, JK Rowling Liker alle HP bøkene, men skal jeg velge en blir det denne. "alle" vet vel hva Harry Potter dreier seg om?? :)

 

Nålen (Die Nadel), Ken Follet Spennende bok, handlingen lagt til andre verdenskrig og ja...

 

I et speil i en gåte, Jostein Gaarder Av alle Gaarders bøker er denne den klart beste. Kan leses gang på gang.

 

Populærmusikk fra Vittula syns boka er bedre enn filmen. Underfundig og morsom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1. Raymond E. Feist - Magician (liker egentlig veldig mange av bøkene hans; Riftwar saga, Riftwar Legacy, Serpentwar, Conclave of Shadows, Empire osv, men synes Magician er den klart beste enkeltboken. )

 

2. R. A. Salvatore - Darkelf Trilogy (Synes første boken om Drizzt er den klart beste. Her får man se han som enkeltperson, man får en veldig grundig forklaring på hvorfor han er så annerledes, og hvorfor han lever i eksil, blant folk som hater han. Gripende og veldig godt skrevet (spesielt konfrontasjonen med Zaknafein))

 

3. Douglas Adams - Hichhikers Guide to the Galaxy (Likte egentlig første halvdel av boken MYE bedre enn slutten. Humoren i starten var utrolig frisk, var faktisk første gang jeg har ledd høyt på bussen av en bok... Synes det dabbet litt av seinere, men fremdeles en utrolig bra bok!)

 

4. J. R. R. Tolkien - Lord of the Rings (Selvforklarende? :p )

 

5. Raymond E. Feist - Honored Enemy (Lite kjent bok i Riftwar Legacy serien, men jeg synes dette er en av de absolutt beste bøkene Feist har skrevet(han skrev den sammen med en annen forfatter). Likte den sannsynligvis på grunn av historien, som minnet meg veldig om min tid i militæret. Men anbefaler den til alle, da den er ganske liten, enkel og lettlest, men samtidig veldig velskrevet og en intrikat fortelling.)

 

Er mange andre bøker jeg burde ha fått nevnt her, litt vanskelig å velge bare 5 :p Dune bøkene, Conan bøkene, Belgariad serien og mange flere.

 

2. Dune bøkene av Frank Herbert - Hadde det ikke vært nice med en ny film-adaptation av disse, ala Ringenes Herre? Var bare et tapsprosjekt å lage film om de så tidlig når de ikke hadde teknologien til det.

 

Det ble laget en glimrende miniserie av dette, av Sci-Fi Channel tror jeg, for bare et par år tilbake. Denne er sinnsykt mye bedre enn den gamle Finch-saken som var fullstendig grusom :p

Lenke til kommentar

Min topp 5:

 

1. Jon Steele - "War Junkie"

Her er det faktisk ingen tvil. Vil følger en krigsfotografs reise inn i galskapens hjerte. Sjokkerende, usensurert og sitrende spennende på en gang. Og verst av alt, boken er en selvbiografi. Anbefales på det sterkeste til de som er interessert i krigsfotografi og store konflikter i de siste 15 årene.

 

2. Dan Brown - "The Da Vinci Code" og "Angels and Demons"

Slenger disse sammen da de er veldig like og vanskelig å rangere. Greit nok, disse bøkene er på ingen måte litterære mesterverk, men gud bedre for en spenning de byr på. Det er rett og slett vanskelig å legge de fra seg!

 

3. Tom Clancy - "The Hunt for Red October"

Den beste Tom Clancy-boken jeg har lest. Ikke så altfor virkelighetsfjern historie (som de fleste Clancy-bøkene) og spenning fra start til slutt.

 

4. Erlend Loe - "Doppler" og "Volvo Lastvagnar"

Bare tullball fra ende til annen selvsagt, men det er fantastisk morsomt å lese og også interessant å se hvordan han tøyer reglene for språket vårt som vi alle er blitt hjernevasket med i løpet av skolegangen.

 

5. Dietrich Schwanitz - "Dannelse"

Ikke så kjedelig som det høres ut. Schwanitz gir et skråblikk på Europeisk historie, filosofi og musikkhistore samt en guide for skikk og bruk. Spenstig språk gjør det gøy å lese.

Lenke til kommentar

Dostojevskij - Forbrytelse og Straff / Brødrene Karamasov

Hamsun - Sult / Markens Grøde / Mysterier

Kafka - Prosessen

Lars Saabye Christensen - Beatles

Jan Kjærstad - Forføreren

Nick Hornby - High Fidelity

William Golding - Fluenes Herre

Kjell Askildsen - En plutselig frigjørende tanke

Lenke til kommentar

Ringens Herre

I første krets (Solsjenitsyn)

Kyberiaden (Stanislav Lem)

Hyperion (Dan Simmons)

The Naked God (Peter Hamilton)

 

Av skikkelige spenningsbøker anbefales det aller meste av radarparet Preston og Childe - de går Dan Brown en høy gang, de vet til og med hva de skriver om. Prøv a "Cabinet of curiosities" eller "Relic".

 

Av dårlige amerikanske røverromanforfattere som skriver spennende, foretrekker jeg Clive Cussler.

 

Mvh

Evig student

Lenke til kommentar
Dostojevskij - Forbrytelse og Straff / Brødrene Karamasov

Hamsun - Sult / Markens Grøde / Mysterier

Kafka - Prosessen

Lars Saabye Christensen - Beatles

Jan Kjærstad - Forføreren

Nick Hornby - High Fidelity

William Golding - Fluenes Herre

Kjell Askildsen - En plutselig frigjørende tanke

5864920[/snapback]

 

Hadde aldri trodd jeg skulle komme over en annen Askildsen-entusiast på dette forumet. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er umulig for mitt vedkommende å velge ut fem bøker jeg liker best siden jeg har lest så forferdelig mange gode bøker av utrolige forfattere som Jeffery Deaver, Stephen king, Jack Higgins, Tolkien og Rowling. Men jeg gjør et lite utvalg av noen bøker som jeg har lest og likte meget godt.

 

Stephen King

 

The shining

 

Skilleveis novellen til Stephen king, hannes egene ord i innledningen, og er en av de bøkerne som holdte meg lengst på pinebenken. Da "IT" ble til tider litt lang og ensformig, klarte The shining å bygge en spenning over tiden samt en forventning til noe ondt hele tiden. I stede for at Jack var sprø, som filmen fra 1980 la opp til, ble det bygget opp et bilde av Jack som en god familiefar om var tørlagt alkoholiker og som bare vil det beste for sin familie, noe Overlook spilte mye på. Det jeg fremdeles lurer på er om der var overnaturlige ting på Overlook, eller minner, som Stephen selv satte spørsmålstegn ved under innledningen.

 

Til de som ikke har lest denne boken så anbefaler jeg å investere i det med en gang. Det er en meget bra bok som er å anbefale om du liker litt kribling fra tid til annen.

 

Jeffery Deaver

 

The vanished man

 

Dette er en utrolig bok, meget utrolig bok. Det er en bok i serien med Lincon Rhyme, som ble spillet av Densel Washington i filmen "The bone collector", som denne gangen står overfor en gåte utenom det vanlige. Ilusjoner, trisk og triksing er noe du må forvente deg når du leser denne boken. Ingen ting er sikkert, og alt kan skje før slutten kommer, og det kommer til å skje. Verd å lese.

 

J.K Rowling

 

Harry Potter

 

Trenger vel ikke så mye forklaring egentlig, har du ikke hørt om Harry Potter så blir du ikke å bry deg om det heller. Jeg har lest alle bøkerne flere ganger. Det som gjør disse bøkerne så bra er Rowlings måte å fantasere på og sette sammen ting på. Du blir jo oversaket hele tiden.

 

J.R.R Tolkien

 

The silmarillion

 

Første gang jeg leste denne boka leste jeg den på til dels gammel engelsk. Det var et helvette. Andre gang var på normal engelsk. Denne boken er meget bra for de som liker fantasi bøker. Tolkiens måte å skrive på er bare fantastisk. Anbefales på det sterkeste.

 

Gidder ikke ramse opp flere. Har lest en del bøker i min tid, deriblant av Ingvar Ambjørnsen under et særemne for noen år siden. Trenger vel heller ikke si at jeg har lest gjennom "Lord of the rings" flere ganger da dette er obligatorisk om du har lest "The silmarillion".

 

Jeg liker å lese, finner det meget interesangt og morsomt. En god bok er meget god å når det ikke er noe å se på på TVen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...