Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Med over godt over tre hundre bøker i samlingen (har ikke engang vurdert å telle nøyaktig) blir det svært vanskelig å velge kun fem, men jeg skal da gjøre et forsøk. Dette er i tilfeldig rekkefølge.

 

Dune, av Frank Herbert.

 

Handler om: Økonomien i verdensrommet dreier seg i hovedsak om et spesielt krydder som kan gjøre alt fra å sende romskip gjennom verdensrommet til å forlenge levetiden til vanlige mennesker med flere hundre år. Problemet er at dette krydderet kun eksisterer på en planet kalt Arrakis, også kalt Dune. Hittil har Baron Harkonnen styrt planeten, men blir nødt til å overlate den til Paul Atreides. Dette går selvsagt ikke helt stille for seg, da ingen av dem har lyst til å gi slipp på krydderet.

Denne boken kom i 1965 i en tid da sci-fi bare var romskip, dårlig handling og enda dårligere dialog, og ble en revolusjon på linje med Ringenes Herre. For første gang var selve "sci-fi" biten plassert i bakgrunnen, og det er selve historien som var det viktige. Selv den dag i dag er det et mesterverk av dimensjoner. Litt synd med resten av bøkene, men denne er definitivt en av de beste jeg har.

 

 

H. P. Lovecraft Omnibus 1-3

 

Egentlig tre bøker, men de samler alle historiene Lovecraft rakk å skrive før sin død (og deler av noen han ikke rakk fullføre), så jeg regner dem som en bok. Lovecraft var en av de mest innflytelsesrike skrekkforfatterne i det forrige århundre, selv om han døde i altfor ung alder uten å bli noe særlig populær mens han levde. Jeg trenger vel bare nevne ting som Cthulhu? ;)

 

 

Dragonlance Chronicels av Margaret Weis og Tracy Hickman

 

Handler om: God, gammel fantasy. Slemme dragegudinnen dukker opp og starter en krig. Den vanlige gjengen idioter prøver å stoppe henne, og så videre og så videre. Burde vært helt grei fantasy, men da jeg leste denne ble jeg helt hekta. Selve verden føltes levende og karakterende hadde personligheter. Kort sagt er dette en trilogi (jeg har alle ´tre på norsk pluss samlet i én bok på engelsk), men over hundre bøker senere har jeg ennå til gode å gå lei i lengden. Noen måneders avbrekk blir det jo til tider, men så har jeg da lest og samlet denne serien i over tolv år allerede. ;) Jeg har til og med filmen, men den bør kanskje forbigås i stillhet... :p

 

 

Velocity, av Dean Koontz

 

Handler om: En fyr finner en liten lapp med en kort beskjed. "Om du ikke tar denne lappen med til politiet dreper jeg en ung, vakker lærerinne. Om du tar den med til politiet dreper jeg en gammel dame. Du har seks timer på å bestemme deg." Hva ville du gjort i en sånn situasjon? Uansett hva han gjør vil en person bli drept, men hvem? Og hvorfor? Dean Koontz har skrevet mye rart opp gjennom årene, men denne boken leste jeg fra start til slutt uten å legge den ifra meg. Det skjer ikke ofte.

 

 

Desperation, av Stephen King

 

Stephen King måtte nesten få være med på denne listen, men hvilken bok? Etter mye frem og tilbake ble det denne. Jada, jeg vet Ondskapens Hotell, It, Pet Sematary, Carrie og en drøss andre er mer popuære hos massene, men for meg er dette en av de beste han har skrevet.

 

Handlingen er egentlig grei nok. En liten familie er på kjøretur gjennom Nevadaørken i bobilen da de blir stoppet av en politimann. Før de vet ordet av det er de kastet i fengsel i en liten by kalt Desperation uten å vite hvorfor. Flere folk blir kastet i fengsel etterhvert, men ingen vet hvorfor. Men det største problemet er at byen er helt tom, bortsett fra de selv og politimannen som arresterte dem. Hva er det egentlig som foregår? Hvem er politimannen, og hvorfor er de kastet i fengsel? Kort sagt burde de ha holdt seg hjemme... ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må vel si at Darren Shan bøkene topper listen min. Leste serien første gang når jeg var 14 - 15 år, og begynte på nytt for 2 uker siden. Har lest den ferdig atter en gang. Det blir 12 bøker, hver med ca. 220 sider. Altså 2640 sider. Det blir 188 sider hver dag.

Blir helt oppslukt av bøkene, og til tross for at jeg er 17 år, syns jeg forsatt ikke det er barnslig. Anbefaler alle under 18 og prøve disse bøkene!

Kan forøvrig nevne at den første boka, Cirque De Freak, kommer på film i 2009.

Endret av BungieMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rangert rekkefølge:

 

1984

animal farm

i am legend

darkly dreaming dexter

tokyo

 

Har ikke vært gjennom veldig mye litteratur i livet, men dette er noe av det beste jeg har vært over så langt :) Først nå i det siste har jeg virkelig begynt å like bøker. Leser forsåvidt stortsett på engelsk. Prøver hele tiden å få i meg nye bøker og brukte nettop denne tråden som inspirasjon på bestilling av 3 nye bøker :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...