Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
The Wheel of time serien (11 bøker)

The Sage of recluce (8-9 bøker)

Eragon

Harry potter bøkene (6 bøker, snart 7)

Bøkene av John Grisham (Vet ikke hvor mange bøker)

8036382[/snapback]

 

Det var vel spørsmål om dine 5 toppbøker, ikke dine 30-40...

Lenke til kommentar

John Grisham har skrevet mer enn 12 bøker^^. Blir vel mer 50-60 det der til sammen.

 

Mine topp fem er:

 

1) Arn-triologien: Bøker som skildrer livet for 1000 år siden på en vindunderlig måte.

 

2) Sjakalen: Mer spennende lesning finnes vel knapt selv om denne er skrevet for mange år siden.

 

3) Spion for Churchill: Nå tenker du sikkert: Hva? Simpel spenning skrevet bare litt etter andre verdenskrig med den mest sterotypiske tittelen som tenkes kan? Vel, jeg skal fortelle deg en hemelighet, du har rett, men jeg synes nå en gang at boka er fin, og det må jeg vel få lov til?

 

4) Ringenes Herre: Beskrivelse er neppe nødvendig i disse dager, men vil ha sakt at jeg leste Ringen Herre før noen hadde hørt om at filmene skulle lages

 

5) Iskaldt Bedrag: Helt klart den beste godeste Brown har skrevet IMHO

Endret av ptta
Lenke til kommentar
Greit det, jeg har aldri lest noe av Grisham. så 30-40 var et forsiktig anslag fra min side. Men poenget kom forhåpentlig klart fram likevel.

8073362[/snapback]

 

poenget kom svært klart frem, og jeg er enig at det ble litt vel mange når man spør etter topp 5.

 

Mr. cowerly (eller noen andre) kan du forklare kort hvorfor du synes 1984 er så bra? Har lenge hatt lyst til å lese denne.

Endret av ptta
Lenke til kommentar
Mr. cowerly (eller noen andre) kan du forklare kort hvorfor du synes 1984 er så bra? Har lenge hatt lyst til å lese denne.

8076934[/snapback]

Nå er ikke jeg den beste å spørre ettersom jeg har lest heller få bøker. Men den handler altså om et samfunn som forfatteren så for seg skulle skje allerede i 1984 (Boken er skrevet i 1949), og den tar for seg en person, Winston Smith, som levde i dette samfunnet. Et samfunn hvor "Big Brother" overvåker alt du gjør og identifiserer alle ansiktsuttrykkene dine for å avsløre thoughtcrime, altså feilaktige tanker overfor samfunnet og livet. Dette straffes med fullstendig destruksjon, og alle tegn til at du noensinne har levd blir fjernet.

 

George Orwell klarer å fremstille alt på en veldig troverdig måte, og har gode og presise skildringer. Jeg vil ikke avsløre alt for mye, så jeg sier bare at den er meget bra etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til alle som har lest/leser Tidshjulet-serien; er det noen som har peilig på ca hvor mange bøker som er planlagt? En kamerat av meg sa han ville vente med å begynne på serien i tilfelle forfatteren ikke ble ferdig...

 

Er siste bok på norsk nr 10 eller 11? Jeg har lest tom 10, og vet 11 finnes på engelsk, men norsk? Er de btw vanskelige å lese på engelsk(foreløpig holdt meg til norsk jeg... :p)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...