Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Nevn dine 5 favorittbøker og gjerne en beskrivelse av de. Om du vil kan du jo også forklare hva du syns er så bra med dem :)

 

Mine er:

 

Ringenes Herre av J.R.R Tolkien - en mektig historie i et mektig detaljert univers. Denne trenger vel ikke mer forklaring.

 

Rainbow Six av Tom Clancy- dere har kanskje hørt om spillet. Vel, spillet baserer seg på en bok - og det en god en. Elitesoldater fra flere nasjoner blir samlet og trent. Deres mål er å ta ut terrorister før de får gjort for mye skade. Veldig actionfylt og spesielt fascinerende for eks-soldater med kjærlighet for våpen og bra action.

 

Without Remose av Tom Clancy - en Tom Clancy-bok som omhandler menneskets natur mer enn militær teknologi. Hva om kjæresten din tidligere har vært involvert i narkotikamiljøet og nå blir innhentet av fortiden og drept. Som profesjonell soldat kan du jo gjøre noe med dette i hemmelighet. John Clark, på denne tiden kalt John Kelly, tar saken i egne hender og hevner seg med å overvåke og drepe personer involvert i dette miljøet. Spennende bok som viser at selv de flinke og respekterte kan 'klikke', noe jeg personlig tror mange av oss kunne ha tenkt oss å ha gjort (selv om det forhåpentligvis er noe vi IKKE vil gjøre!).

 

Clear and present danger av Tom Clancy - Enda en actionfylt bok av Tom Clancy. USA setter (ulovlig) inn elitestyrker i Colombia for å bekjempe narkotikakartellene. Politiske intriger, heftig militær action og hemmelighetskremmerier - egentlig forventet av Tom Clancy, men utført veldig bra.

 

Angels & Demons av Dan Brown - Da Vinci koden 2 som egentlig kom først. Dan Brown er jo veldig in for tiden og tror nok en beskrivelse av denne ikke blir nødvendig.

 

Nå la jeg faktisk inn 3 bøker av Tom Clancy blandt mine top 5 bøker. Grunnen er rett og slett at det er disse bøkene jeg sitter nå noen år etterpå og stadig tenker tilbake på. De er nok ikke (absolutt ikke) de bøkene som er beste skrevet, og jeg har lest mange andre gode bøker, men disse gjorde noe med MEG som etterlot et inntrykk. Nå er jeg Tom Clancy-fan så det er ikke sikkert alle andre er enige med meg :)

 

Litt vanskelig å trekke frem akkurat de fem beste, men tok de jeg syntes var best 'akkurat nå'. En del jeg er usikker på. Burde kanskje tatt en top 10-tråd heller, men tviler på folk gidder å skrive så mye :p

 

Edit: leifer

Endret av smetho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringenes Herre av J.R.R Tolkien. Har alltid vært superfan av RH, og synes både boka og filmene er fantastiske

 

Nålen av Ken Follett. Utrolig spennende bok om en tysk spion under 2.verdenskrig, han har store hemmeligheter som han skal gi til Hitler.

 

Harry Potter og føniksordenen (nr.5) av J.K Rowling. Kjempebra bok synes jeg. Trenger vel ikke nærmere forklaring.

 

Ringenes dårskap. Utrolig morsom parodi av Ringenes Herre!

 

Hobbiten av J.R.R Tolkien. Er som sagt superfan av RH og Tolkien, og da digger jeg denne også! Handler da om Bilbo sin reise, og da han fant ringen.

 

Ble mye Ringenes Herre og Tolkien her nå ja :p Bøkene er ikke spesielt rangert sånn som de står nå. Mulig jeg liker andre bedre, men det kommer ikke jeg på nå.

Lenke til kommentar

Ubestemt rekkeflølge:

 

*Lord of the rings - på engelsk selvsagt!

*Hithiker's guide to the galaxy - hele triologien på 5 bøker selvsagt...samleutgaven :thumbup:

*Windwalker - 3 boka i en serie på 3 fra Forgotten Realms verdenen i D&D. Elaine Cunningham FTW! (hele serien egentlig, men hvis jeg måtte velge...)

*Gudfaren - Mario Puzo

 

* vanskelig å velge den siste...

Lenke til kommentar

The Black Company :

Bra serie som ikke følger Shining knights standarer men forteller livet til leiesoldatene i det svarte kompani. Blir veldig fort glad i karakterene selv om mange stuper underveis...

 

Lord of the Rings :

Trenger vel ikke nevne hvorfor boka er 10x bedre enn filmen?

 

Wheel Of Time.

Liker hvordan serien utvikler seg, men desverre så begynner den å bli veldig treg etter bok nr 8, men man fortsetter å lese rett å slett på impuls og fordi man må bare vite hva som skjer videre.

 

A Tale of Fire & Ice.

Et lite mesterverk der man aldri kan forestille seg hva som kommer til å skje videre, man har aldri et øyeblikk hvor man liksom kan si : aha , hva sa jeg, det kom til å skje.

 

Drizzt bøkene + Icewind Dale.

Fascinerende å lese om Den mørke alven Drizzt og hvordan han kjemper for seg selv og etter hvert for sine alierte mot det onde.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Harry Potter: (Forkortelse: HP.) Trollmannen omtrent alle har hørt om. Grunnen til at jeg synes denne serien er så bra er at Rowling har lagd en ny verden, det er så utrolig spennende å lese det hun har skrevet og det er lett å tro at det er ekte.

 

Hans mørke materie/His dark materials: (Forkortelse: HDM.) Ikke en like kjent trilogi, men den er kjent nok. En verden der en har daimon (utales demon). En kniv er funnet opp som kan kutte et atom i to. Utrolig spennende, og man blir veldig glad i karakterene. Gråt av slutten.

 

Artemis Fowl: Gutten som er et mestergeni, denne serien "må" alle som liker HP lese. Er litt barnslig til tider, men det er utrolig morsomt å lese også.

 

Haikerens guide til galaksen: Når en leser at å fly er å ikke treffe bakken startet ihvertfall jeg å like verdens lengste trilogi på fem bøker! :p

 

Grøsserne Mysterier: Elsker det at en selv velger hvordan historien skal gå. R. L. Stine greier også å blande bøker så de blir skummle, men også morsomme.

 

Edit: De er skrevet i en bestemt rekkefølge, best til dårligst ifølge meg.

Endret av Tonio
Lenke til kommentar

-"I et speil, i en gåte" av Jostein Gaarder. kan lese den boka om og om igjen! jeg syns den er så fantastisk.

 

-"Harry Potter og ildbegeret" av J.K. Rowling

 

-"100 tak med børsten før sengetid" av Melissa Panarello. Voldelig gruppesex og diverse skildringer gjør at du ikke kan legge fra deg boka. Leste den på noen timer. knallbok!

 

-"Julemysteriet" av Jostein Gaarder.

 

-"Vi var fem" av kari sverdrup.

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål til dere som har lest Hitchhikers Guide to the Galaxy med 5 bøker: Hvorfor har dere bare fem bøker? Jeg har 6:

 

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

The Restaurant at the end of the Universe

Life, the universe and everything

So long, and thanks for all the fish

Young Zaphod Plays it safe og,

Mostly Harmless

 

Alt dette i en bok med forgyllede kanter og svart lærtrekk :)

 

Men min liste ser som følgende ut:

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (med alle SEKS bøker) - Douglas Adams

Angels & Demons - Dan Brown

The Adventures of Huckleberry Finn - Mark Twain

1984 - George Orwell

The Awakening - Kate Chopin

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål til dere som har lest Hitchhikers Guide to the Galaxy med 5 bøker: Hvorfor har dere bare fem bøker? Jeg har 6:

 

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

The Restaurant at the end of the Universe

Life, the universe and everything

So long, and thanks for all the fish

Young Zaphod Plays it safe og,

Mostly Harmless

 

Alt dette i en bok med forgyllede kanter og svart lærtrekk :)

 

Men min liste ser som følgende ut:

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (med alle SEKS bøker) - Douglas Adams

Angels & Demons - Dan Brown

The Adventures of Huckleberry Finn - Mark Twain

1984 - George Orwell

The Awakening - Kate Chopin

Fordi "Young Zaphod Plays it Safe" er en ekstrabok som forteller om barndommen til Zaphod, og ikke en del av den originale serien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hans mørke materie/His dark materials: (Forkortelse: HDM.) Ikke en like kjent trilogi, men den er kjent nok. En verden der en har daimon (utales demon). En kniv er funnet opp som kan kutte et atom i to. Utrolig spennende, og man blir veldig glad i karakterene. Gråt av slutten.

Enig med His dark materials. Den triologien var en av de bedre jeg hadde lest. Bøkene var dessuten veldig følelsesdannende. Skjedde flere ganger at det rant litt i øynene mine da ja.

 

Uansett her følger rekkefølgen min:

 

Hitchhikers Guide to the Galaxy (HHGTTG/H2GT2G):

 

Denne siencefiction-serien er fylt av mengder oppkvikkende humor som du alrdi kunne forestille deg. Ideen til å skrive denne boken fikk forfatteren en natt han drakk seg full la seg ned på bakken og så opp mot stjernene. Den depressive roboten Marvin kommer gang på gang med gullkorn som burde bli husket så lenge man lever. Svaret på livet, universet og alt mulig får du også vite, men svaret har jeg ikke tenkt til å røpe her. Hitchhikers Guide gir en svar på alt mulig. Denne triologien på 5 bøker og en liten ekstrahistorie bør du lese. Du får kjøpt samleboken med kortfortellingen i de fleste bokhandler. Merk deg dog at boken er på engelsk.

 

His Dark Materials:

 

Denne triologien har rørt meg på en måte ingen bøker hadde gjort før. Jeg var på gråten flere ganger mens jeg leste, og følte flere ganger sinne koke i meg. Triologien handler om en jente som bor i en verden ikke helt ulik våres. Hvert menneske har en daimon, som kan betegnes som sjelen deres. Disse daimonene kan sskifte form til forskjellige dyr ol. En dag finner denne jenten ut litt mer enn hun burde og dette er starten på et rørende eventyr.

 

Lord of the Rings:

 

Dette er vel en av de mest kjente fantasy-historiene i verden, ikke uten grunn. Tolkien greier med denne boken å dra oss inn i en verden full av kaos, krig og mysterier vi neppe kunne ha forestillt oss. Det er vanskelig å si noe om denne verdenen, men de fleste vet nok litt hva denne går ut på.

 

 

Tidshjulet

 

Jeg har bare lest den første boken, men dette er fantasy av det bedre slaget. Denne verdenen er så gjennomført at Robert Jordan nesten lår Tolkien av tronen (for min del). En verden full av aes sedai-er voktere og andre vesener gjør triologien til noe av det mer spennende der ute. Selve tiden blir drevet av tidshjulet som snurrer tiden rundt mens tråder veves om hverandre og leder skjebnen til mennesker inn i hverandre. Anbefales på det sterkeste til alle som har noe til overs for fantasy-sjangeren.

 

Harry Potter:

 

Aner ikke hva jeg skal skrive her. Rowling trekker oss inn i en verden full av magi og fabeldyr slik vi aldri før har sett den. Det er ikke bare hekser som rir på kosteskaft/sopelimer men også trollmennene, i en sport kallt rumpeldunk (på norsk).

Lenke til kommentar
Hans mørke materie/His dark materials: (Forkortelse: HDM.) Ikke en like kjent trilogi, men den er kjent nok. En verden der en har daimon (utales demon). En kniv er funnet opp som kan kutte et atom i to. Utrolig spennende, og man blir veldig glad i karakterene. Gråt av slutten.

Enig med His dark materials. Den triologien var en av de bedre jeg hadde lest. Bøkene var dessuten veldig følelsesdannende. Skjedde flere ganger at det rant litt i øynene mine da ja.

 

Uansett her følger rekkefølgen min:

 

Hitchhikers Guide to the Galaxy (HHGTTG/H2GT2G):

 

Denne siencefiction-serien er fylt av mengder oppkvikkende humor som du alrdi kunne forestille deg. Ideen til å skrive denne boken fikk forfatteren en natt han drakk seg full la seg ned på bakken og så opp mot stjernene. Den depressive roboten Marvin kommer gang på gang med gullkorn som burde bli husket så lenge man lever. Svaret på livet, universet og alt mulig får du også vite, men svaret har jeg ikke tenkt til å røpe her. Hitchhikers Guide gir en svar på alt mulig. Denne triologien på 5 bøker og en liten ekstrahistorie bør du lese. Du får kjøpt samleboken med kortfortellingen i de fleste bokhandler. Merk deg dog at boken er på engelsk.

 

His Dark Materials:

 

Denne triologien har rørt meg på en måte ingen bøker hadde gjort før. Jeg var på gråten flere ganger mens jeg leste, og følte flere ganger sinne koke i meg. Triologien handler om en jente som bor i en verden ikke helt ulik våres. Hvert menneske har en daimon, som kan betegnes som sjelen deres. Disse daimonene kan sskifte form til forskjellige dyr ol. En dag finner denne jenten ut litt mer enn hun burde og dette er starten på et rørende eventyr.

 

Lord of the Rings:

 

Dette er vel en av de mest kjente fantasy-historiene i verden, ikke uten grunn. Tolkien greier med denne boken å dra oss inn i en verden full av kaos, krig og mysterier vi neppe kunne ha forestillt oss. Det er vanskelig å si noe om denne verdenen, men de fleste vet nok litt hva denne går ut på.

 

 

Tidshjulet

 

Jeg har bare lest den første boken, men dette er fantasy av det bedre slaget. Denne verdenen er så gjennomført at Robert Jordan nesten lår Tolkien av tronen (for min del). En verden full av aes sedai-er voktere og andre vesener gjør triologien til noe av det mer spennende der ute. Selve tiden blir drevet av tidshjulet som snurrer tiden rundt mens tråder veves om hverandre og leder skjebnen til mennesker inn i hverandre. Anbefales på det sterkeste til alle som har noe til overs for fantasy-sjangeren.

 

Harry Potter:

 

Aner ikke hva jeg skal skrive her. Rowling trekker oss inn i en verden full av magi og fabeldyr slik vi aldri før har sett den. Det er ikke bare hekser som rir på kosteskaft/sopelimer men også trollmennene, i en sport kallt rumpeldunk (på norsk).

synes ikke disse buchene e nokke! Bøkene av Tom Clancy er nice, de er full av spenning.

 

Btw: jeg er en 1337z0r :cool:

Lenke til kommentar

Ringenes Herre-triologien: Verdens beste triologi. Dette var en av de bøkern som fikk meg virkelig intressert i å lese. Jeg ble mektig imponert over det universet Tolkien har skapt.

 

Beatles: Denne boka er bare bra. Boka er om fire beatles-frelste gutter fra oslo. Vi møter dem første gang når de går i syvende klasse og er på tur inn i voksenverden. Denne boka kan alle kjenne seg igjen i noe. En veldig bra bok, som står på høyde med ringenes herre.

 

Sult: Denne boka har fått meg til å tenkte over mange ting. Det er en veldig sterk skildring av en persons kamp for å overleve.

 

Harry Potter: Ble vel Harry Potter fan etter første boka. Synes bøkern blir bedre og bedre. Gleder meg til å få lest "Harry Potter and the half blood prince"

 

På den siste plassen vil jeg skrive bøker av Erlend Loe, siden jeg er fan av han og ikke kan finne en favoritt bok. Skal jeg trekke fram noen så blir det Doppler og NaiveSuper. Geniale bøker.

 

Dette er min liste for øyeblikket. Det finnes så mange brae bøker at jeg sikkert kunne skrevet lista mye lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...