Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort fortalt - Hemingways noveller i samling

Fordi jeg elsker skrivestilen hans. (Isfjellteknikken)

 

Djeveltåre (Jeffery Deaver)

Skikkelig knallspennende bok. Den har helt genial stemning. (Hvis man nå kan bruke slikt et ord om en bok)

 

Harry-Potter-bøkene. Spennende og morsomme.

 

Kommer ikke på fler bøker jeg har lest som har uthevet seg slik som de overnevnte. (men det betyr ikke at det ikke finnes noen)

Lenke til kommentar
Djeveltåre (Jeffery Deaver)

Skikkelig knallspennende bok. Den har helt genial stemning. (Hvis man nå kan bruke slikt et ord om en bok)

Denne ble jeg faktisk ferdig med for et par uker siden. Syntes også den var bra! Har lest noen av bøkene hans og de er enten gode eller slik at man ikke gidder å fullføre dem (ok, dette gjaldt en av dem for min del: Insektsgutten :))

Lenke til kommentar

I ingen spesiell rekkefølge:

 

*Dan Brown - Da Vinci koden: Skrevet nok om den tidligere

 

*Nick Hornby - High Fidelity/ Fotballfeber: To glimrende bøker med masse underholdningsverdi. Første om musikknerder, andre om en fotballnerd, glimrende personskildringer.

 

*Michael Crichton - Den Tapte Verden: Oppfølgeren til Jura-parken (som må leses først), personlig likte jeg nr 2 bedre (dette gjelder ikke filmene!!!). Bøkene setter filmene helt i skyggen grunnet glimrnde fortellerteknikk. Chrichton skriver intelligent og utfyllende i likhet med Brown og Rowling.

 

*Michelet/Solstad - VM i fotball 1994: Roadstory(?) om deres og Norges innsats under VM i USA. Var vel best når jeg leste den og fremdeles husket kampene, opplevelsen boken gav meg da er vel grunnen til at den må på listen

 

*Thomas Harris - Nattsvermeren: Filmen var bra, boken var bedre. Har lest Den Røde drage også, skal få somlet meg til Hannibal.

Lenke til kommentar

Ingen rekkefølge:

  • The Godfather - Mario Puzo - 1969 - Fantastisk bok om mafiaen, fine skildringer og likandes karakterer
  • Haiene - Jens Bjørnboe - 1974 - En bok om livet og samfunnet, som i tillegg foregår på sjøen. Smertefulle skildringer
  • The Lord of the Rings - J.R.R. Tolkien - 1938/1954/1955 - Tolkiens magiske verden føles levende, bare synd den ikke er virkelig
  • Harry Potter and the Half-Blood Prince - J.K. Rowling - 2005 - En svært spennede og magisk bok. Stemningen er fin og karakterene er både til å elske og hate
  • A Small Death in Lisbon - Robert Wilson - 2002 - Denne boken er utrolig. Måten hele plottet bygger seg opp på, er fantastisk. Slutten vil forbløffe deg

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Mine fem favorittbøker må nesten bli følgende... Var de jeg kom på her jeg satt i alle fall!

 

Beatles Knallbra bok som var min første skikkelige leseropplevelse. Har nok lest denne boken 6-7 ganger siden jeg leste den for første gang for en sju-åtte års tid tilbake. Er forøvrig en kjempestor fan av Lars Saabye Christensen og har lest alt han har skrevet!

 

The Shadow of the wind/Vindens Skygge av Carlos Ruis Zafon. Også en slukebok uten like. Handler om en gutt som får en bok i en hemmelig kirkegård, men som senere bringer med seg litt av noen hendelser. Har også et slags personlig forhold til denne boken og forfatteren siden jeg intervjuet Zafon under hans Oslo-besøk i fjor høst. Skikkelig hyggelig fyr, og Vindens Skygge anbefales virkelig! Har du ikke lest den, bør du! :D

 

Lord of the rings Denne måtte nesten også bli med. Er nok unødvendig å skrive hva den handler om, men hvis det er noen her som ikke har lest den anbefaler jeg den mest på engelsk. Orginalspråket er som oftest best. Hvis du kan det da selvfølgelig!

 

Serien om Arn Magnusson av Jan Guillo er også en av mine favoritter. Bøkene "Veien til Jerusalem", "Tempelridderen" og "Riket ved veiens ende" handler om den svenske gutten Arn som etter et mirakel blir skjenket til et munkekloster. Han vokser opp der og sendes etter en synd til å tjene 20 år som tempelridder. Etter tjue år kommer han tilbake for å få tilbake sin elskede og hjelpe ætten i Gøtalandene. Basert på sanne historiske hendelser.

 

Nummer fem er jeg litt usikker på, men en bok som kvalifiserer er:

 

Tatarenes ørken Denne er skrevet av den italienske forfatteren Dino Buzatti i 1940, og ble allerede da ansett som en moderne klassiker. Den har beholdt sin stilling som en av italias største bøker i moderne tid. Den nyutnevnte løytnant Giovanni Drogo må bryte opp fra hjem, byliv og kjæreste for å adlyde sin beordring til festningen Bastiani, høyt oppe i fjellene mot nord. Tjenesten består i å bevokte en slette, tatarenes ørken, hvorfra det aldri har kommet noe angrep. Men man venter og venter på at tatarene skal vise seg. Dette er en bok som skildrer tid og savn på en vanvittig god måte! En bok som har ftt altfor liten oppmerksomhet i Norge! Les den!:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Roald Dahl - samlede noveller: En mann som skriver med en herlig flyt og har noen geniale og uforutsigbare plott. Noen gir deg frysninger på ryggen, mens andre kan du bli sittende og klukkle over. Knallgod lesning. Akkurat som alle hans romaner, ganske enkelt en genial forfatter.

 

Aril Rypdahl - Drakon: Svært undervurdert spenningsforfatter. Skriver etter min mening i klasse med internasjonale storheter som Clancy, Forsythe og Crichton. Must read for nordmenn. Planlegger å lese mange flere bøker av han.

 

Terry Prathchett - Nightwatch: Fantasy/humor! En umulig kombinasjon? Pratchett mestrer dette til fulle. Av de bøkene jeg har lest av han, er dette den beste. Hans karakterer er herlige, man blir nesten glad i dem. Hylende festlig og vanvittig underholdende.

 

Paulo Coelho - Alkymisten: Koselig liten bok, som gir deg mye til ettertanke. En fabel om en gjetergutt og hans vandring fra Spania til Egypten. Har en harmonisk og egen filosofi som gjør deg glad.

 

Det var jo bare 4, jaja. Er jo en stor fan av Tolkien, Jordan, Adams og Guillou, men de er allerede nevnt så det ville bli kjedelig. Nummer 5 kan være krig av Are Kalvø. Lettlest kongebok.

Lenke til kommentar

1. Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien, genial bok, trenger vel ikke noen videre forklaring

 

2. Tidshjulet-serien, Robert Jordan, elsker alle skildringene av kamper, sverdtreninger osv...

Liker også stemningen i disse bøkene.

 

2. Tsarens Kurér, Jules Verne, en bok jeg kan lese igjen og igjen...

Handler om en agent for den russiske tsaren som reiser østover mot de fremrykkende mongolene for å levere en rapport, og hva han opplever på veien.

Anbefales på det sterkeste, i likhet med de andre bøkene han har skrevet.

 

2. Hitchhikers Guide to the Galaxy, Douglas N. Adams, trenger vel ikke si noe mer om den, men vil anbefale alle å lese de to bøkene om Dirk Gently's holistic detective agency som er fullt på høyde med Guiden.

 

2. The Silmarillion, J.R.R. Tolkien, redigert av hans sønn Christopher og utgitt etter hans død, omhandler tiden fra Midgard ble skapt til slutten av 2. tideverv.

Noen deler, som den om Beren og Luthien og Gondolin's Fall er noe av det beste jeg har lest.

 

Vil til slutt også trekke frem Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer, om en liten gutt som mistet faren sin 11. september, og hvordan han (prøver å takle dette).

 

Alle bør leses! ;)

Lenke til kommentar

Ingen spesiell rekkefølge:

 

Knut Hamsun - Sult ...Victoria er også en glimrende Hamsun bok, men romantikeren i meg måtte pent bøye seg.

 

Forrest Carter - The Education of Little Tree ...det engelske språk slik det er ment å være.

 

Dostoevsky - Crime and Punishment ....klisjeer til side er det en ufattelig bra bok

 

Sigurd Hoel - En dag i oktober ...sikker ikke på top ti listen men jeg fikk mye utav den

 

Stephen Hawking - A brief history of time ...intet mindre enn obligatorisk

 

 

Ha med i tankene at jeg har mange anbefalinger igjen å lese. Deriblandt Hunter S. Thompson, men det er bare å glede seg til.

Lenke til kommentar
-"100 tak med børsten før sengetid" av Melissa Panarello. Voldelig gruppesex og diverse skildringer gjør at du ikke kan legge fra deg boka. Leste den på noen timer. knallbok!

Er denne noe særlig, eller er det bare en samling spekulative skildringer av en ung jentes litt uheldige start på seksuallivet? Har planer om å lese den, men gidder ikke om den ikke har noe budskap. Vil jeg ha sex/voldtekt skildringer så har jeg internet liksom...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Knut Hamsun - Sult

Knut Hamsun - Mysterier

Kjell Askildsen - En plutselig frigjørende tanke

Johann Wolfgang von Goethe - Faust

Ernest Hemingway - Den gamle mannen og havet

 

Dessuten er jeg glad i Odd Eidem, Nils Kjær, Jens Bjørneboe, Agnar Mykle, Axel Jensen, Jon Fosse og Hans Herbjørnsrud. Og sikkert mange flere som jeg ikke husker i farta.

Lenke til kommentar

Stephen King - The Dark Tower (serie)

             En serie der Stephen King trekker både fra en mytologisk verden og dagens verden i en relativt åpen historie. Jeg har ikke lest de tre siste bøkene ennå, og vet ikke hvordan serien ender. Jeg synes den beste boken i serien hittil har vært nr. 4 - Wizard & Glass (serien består av 8 bøker)

 

Steven Eriksson - The Malazan Book of the Fallen (serie)

             Episk fortelling som spenner over en stor tidsperiode. Bøkene er ikke nødvendigvis direkte knyttet sammen. Personlig favoritt: nr. 3 - Memories of Ice.

 

William Golding - Lord of the Flies

              Unge gutter strander på en øde øy, og forskjellige politiske systemer utvikler seg. Påpeker brutaliten ved mennesker og de politiske systemene.

 

Stephen Donaldson - The First Chronicles of Thomas Covenant

              Enda en fantasyfortelling. Denne har både en god og overbevisende historie, og en bra psykologisk fremstilling av hovedpersonen.

 

Kanskje det kommer én bok til når jeg får tenkt meg godt om.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Har ikke lest så veldig mye, men er det noe jeg digger er det bøker fra:

 

 

John Grisham

 

Min favoritt fra han er The Firm, som det også er laget film av med Tom Cruise. Boken er mye bedre, imho. :thumbup:

 

 

Den siste fra han jeg leste, var The King Of Torts som går ut på advokaten Clay Carter finner ut at det er veldig mye penger på å tjene på malproduksjon av medisiner og gjør seg rik på det. Quoter fra baksida på boka:

 

"As he digs into the background of his client, Clay stumbles upon a conspiracy to horrible to belive. He suddenly finds himself in the middle of a complex case againt one of the largest pharmaceutical companies in the world, looking at the kind of enormous settlement that would totally change his life - that would make him, almost overnight, the legal profession's newest king of torts..."

 

Nå suger jeg til å forklare, men boka er ufattelig spennende og hjalp meg gjennom et sykehusopphold..

 

Jeg leser alle på engelsk.

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar

Ingen spesiell rekkefølge, her er noen av mine favorittbøker:

 

Hele Sven Hazel-serien

 

Peder Kr. Nilsen - S/S Ravnefjell - Skipet som ikke ville dø

Pierre Clostermann - Luftens ørner

Jim Lovell - Apollo 13 (bedre enn filmen, syns jeg. Boken er mer detaljert)

Heinz Gartmann - Mennene bak romfarten (rimelig gammel bok, men morsomt å lese)

 

 

Og ca hundre andre bøker, som jeg ikke orker å skrive ned her.

 

(ser du har bilde av Dario von Slutty, simerix :whistle:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...