Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Tja. Kan vel lage en rask liste:

 

Hobbiten (J.R.R Tolkien)

Rødstrupe (Jo Nesbø)

Flaggermusmannen (Jo Nesbø)

Nålen (Ken Follett)

Sorgenfri (Jo Nesbø)

 

Er litt treg med Nesbø, så jeg skal snart starte opp "Marekors" igjen (ble lite lesing en stund), samt at "Frelseren" er i hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Er vel helst fantasy som gjelder for meg, det å leve meg inn i en annen verden en den kjedelige virkligheten er bare gøy.

Tidshjulet serien er veldig bra, men blir litt for mye snakking mot den 6. boka

Warcraft bøkene er også veldig bra, selv om de er på engelsk. Masse om magi og rare vesener

Haikerns guide til galaksen Bare fordi det er så dum og morsom humor :p

Lenke til kommentar

Bøker er vel ikke min lidenskap, men jeg liker LOTR, selv om jeg ikke har lest ferdig første engang. Lesing er som WoW for meg... Bånn... Men nå er jeg litt off-topic her. Som sagt, LORT, og artemis fowl... Utrolig facinerende bok som handler om en liten gutt som er et geni, men som bruker sin geniale hjerne på feil måte. Men jeg tror mine bok-tider er nå kommet... ! hurray! :thumbup:

Lenke til kommentar

1. Hitchhickers guide to the galaxy. Genial Bok, beste jeg har lest hittil. Super sprø morsom ultra intligent humor.

2. Harry Potter, Spennende og morsom.

3. Riftwar Sagaen, Spennende og morsom.

4. Lotr, spennende men noe daff etter min smak.

5. Jules Verne En verdensomseiling under havet og den hemlighetsfulle øy eller hva den heter. De bøkene er kjempe tøffe, spesielt der Nautilius kommer in inv_biggrin.gif

Disse har jeg faktisk lest på Norsk siden det var de bestefaren min hadde. Orginalen er vel på fransk tongue.gif jeg kan ikke lese fransk.

 

Bøkene er selvfølgelig lest på Engelsk.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
1. Hitchhickers guide to the galaxy. Genial Bok, beste jeg har lest hittil. Super sprø morsom ultra intligent humor.

2. Harry Potter, Spennende og morsom.

3. Riftwar Sagaen, Spennende og morsom.

4. Lotr, spennende men noe daff etter min smak.

5. kommer ikke på en femte

 

Bøkene er selvfølgelig lest på Engelsk.

6129496[/snapback]

 

Det er best på engelsk, norsk er så dårlig språk.. syns nå jeg

Lenke til kommentar
1. Hitchhickers guide to the galaxy. Genial Bok, beste jeg har lest hittil. Super sprø morsom ultra intligent humor.

2. Harry Potter, Spennende og morsom.

3. Riftwar Sagaen, Spennende og morsom.

4. Lotr, spennende men noe daff etter min smak.

5. Jules Verne En verdensomseiling under havet og den hemlighetsfulle øy eller hva den heter. De bøkene er kjempe tøffe, spesielt der Nautilius kommer in :D

Disse har jeg faktisk lest på Norsk siden det var de bestefaren min hadde. Orginalen er vel på fransk :p jeg kan ikke lese fransk.

 

Bøkene er selvfølgelig lest på Engelsk.

6129496[/snapback]

 

Det er best på engelsk, norsk er så dårlig språk.. syns nå jeg

6131402[/snapback]

 

 

Kan godt lesebøker på Norsk det er ikke det. Men når bøkene er oversatt fra Engelsk til Nork så blir det bare ballaklava etter mitt syn :p

Lenke til kommentar
1. Hitchhickers guide to the galaxy. Genial Bok, beste jeg har lest hittil. Super sprø morsom ultra intligent humor.

2. Harry Potter, Spennende og morsom.

3. Riftwar Sagaen, Spennende og morsom.

4. Lotr, spennende men noe daff etter min smak.

5. kommer ikke på en femte

 

Bøkene er selvfølgelig lest på Engelsk.

6129496[/snapback]

 

Det er best på engelsk, norsk er så dårlig språk.. syns nå jeg

6131402[/snapback]

Er det vel ikke.

Lenke til kommentar
1. Hitchhickers guide to the galaxy. Genial Bok, beste jeg har lest hittil. Super sprø morsom ultra intligent humor.

2. Harry Potter, Spennende og morsom.

3. Riftwar Sagaen, Spennende og morsom.

4. Lotr, spennende men noe daff etter min smak.

5. kommer ikke på en femte

 

Bøkene er selvfølgelig lest på Engelsk.

6129496[/snapback]

 

Det er best på engelsk, norsk er så dårlig språk.. syns nå jeg

6131402[/snapback]

Er det vel ikke.

6131877[/snapback]

 

For det første må no han få lov til å synes akkurat det han vil :p

 

For det andre er engelsk et MYE rikere språk, men vanvittig mange flere ord enn norsk. For hvert norsk ord er det vel 2-3 engelske varianter, med lignende men diskret forskjellig betydning istedenfor den brede, norske varianten. (Ta f.eks et ord som bøyelighet -> på engelsk har de suppleness, agility, flexiblility, mouldability, plyability, ductility, litheness, tractability osv. Alle disse er en eller annen for av bøyelighet, men er bøyelighet av forskjellige ting. Var bare ment for å illustrere at engelsk er et veldig mye rikere språk enn norsk.)

 

For det tredje er de fleste slike bøker skrevet på engelsk orginalt. Når de blir oversatt til norsk blir de "dummet ned" fordi vi har såpass få ord i forhold, og mye av innholdet og meningen går tapt.

 

On topic: Holder på å lese Dark Tower serien til Stephen King om dagen, er på andre boken nå . Eg må bare si at den serien overrasket meg! Var utrolig velskrevet og veldig annerledes fra vanlige fantasy-bøker. Anbefaler alle å teste serien, er garantert ulikt det meste dere har lest før :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Topp 5 bøker:

- Bøkene jeg leser om og om igjen..

 

*Hvite niggere av Ingvar Ambjørnsen

Romanen er fortellingen om outsiderne i opprør mot et skinnhellig og selvtilfreds borgerskap. Den skildrer vennskapet mellom fire barndomsvenner og kunstnerspirer, som valgte ekstasen fremfor tryggheten, og fikk eksplosjonen som livsstil.

 

*En kvinne i Berlin

En kvinne i Berlin er en anonym kvinnes dagboknotater fra våren 1945 da det tredje Riket brøt sammen og russerne inntok Berlin.

 

*Tatovert torso av Helene Tursten

Deler av et partert lik skylles i land på en strand utenfor Göteborg. Det eneste politiet har å gå etter, er en meget spesiell og vakker tatovering på torsoen. Tatoveringen fører kriminalbetjent Irene Huss til København, der hun samtidig skal lete etter datteren til en venninne.

 

*Sirkelens ende av Tom Egeland

Hovedpersonen i denne kriminalromanen er arkeologen Bjørn Beltø. En utgravning på Værne kloster i Østfold sender sjokkbølger inn i den vitenskapelige verden. I et relikvieskrin ligger et to tusen år gammelt manuskript som kaster nytt lys over kristen-dommens opprinnelse.

 

*Blind gudinne av Anne Holt

Om Hanne Wilhelmsen. En narkotisert småforbryter blir funnet skutt. Få dager senere blir den dreptes advokat funnet myrdet. Politiet danner seg etterhvert et bilde av en helt uvanlig narkotikamafia, der personer fra samfunnets solside står bak. Handlingen i denne politiromanen er lagt til Oslo Politikammer

 

I tillegg kommer jo Harry Potter bøkene på engelsk, Angels & Demons, Naiv Super, Nattevakten, Glassdjevelen og mange mange fler..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det finnes folk som leser bøker..

Hehe just kiddin'.

 

5 top bøker? hmmm..

 

Let see, Sidney Sheldon har veldig mange gode bøker, en av dem jeg har egentlig lest :p Den heter If tomorrow comes - den var rå! Det er ei av de mest spennendes bøker jeg har lest. Husker ikke navn på de andre - har lest dem for lenge siden.

Lenke til kommentar

Beretninger om Beskyttelse. Erik Fosnes Hansens ufullendte mesterverk (venter i spenning på bok 2, hører du Erik?). Boken består av hen rekke løst(?) sammenflettede historier som presenteres på en nærmeset overdådig måte. Siste del av boker drar deg med i et forrykende tempo og du blir sittende igen med en følesle av utslitt undring.

 

The Gap, Stephen Donaldson. Kunne forøvrig nevnt alle bøkene han har skrevet men Gap serien settes i en fremtid det er mulig å tro på. Personene beskrives med dybde og bredde, du lider med dem og og gleder deg med dem når det går bra, anbefales.

 

The Dark Tower Nettopp begynt på 3. lesingen, beskrevet av andre tidligere.

 

Iain Banks er en fantastisk forfatter, men ikke tving meg til å nevne en favoritt.

 

Bibelen trenger vel ingen introduksjon

 

For det andre er engelsk et MYE rikere språk, men vanvittig mange flere ord enn norsk. For hvert norsk ord er det vel 2-3 engelske varianter, med lignende men diskret forskjellig betydning istedenfor den brede, norske varianten. (Ta f.eks et ord som bøyelighet -> på engelsk har de suppleness, agility, flexiblility, mouldability, plyability, ductility, litheness, tractability osv. Alle disse er en eller annen for av bøyelighet, men er bøyelighet av forskjellige ting. Var bare ment for å illustrere at engelsk er et veldig mye rikere språk enn norsk.)

 

For det tredje er de fleste slike bøker skrevet på engelsk orginalt. Når de blir oversatt til norsk blir de "dummet ned" fordi vi har såpass få ord i forhold, og mye av innholdet og meningen går tapt.

 

At engelsk har flere ord enn norsk er forsogvidt riktig, men ordrikdom avhenger nok mer av forfatter/oversetter, og faktum er at vi har fryktelig mange 'late' oversettere. Derav 'neddummingen'.

For å se eksempler på det norske språks ordrikdom, les Ibsen, Hamsund, Undset og Erik Fosnes Hansen.

 

flexiblility- fleksibilitet

mouldability - formbarhet

pliability- bøyelighet

ductility - smibarhet

litheness - føyelighet, men kan også oversettes med grasiøs.

tractability - styrbarhet eller smibarhet avhengig av kontekst

 

så har vi også elastitet, smidighet, tøyelighet, mykhet, ettergiventhet, veikhet og sikkert flere, men siden jeg er en lat oversetter gidder jeg ikke oversette dem til engelsk

Lenke til kommentar

^ Det Engelske språket er vel nærmere bestemt 10x større enn det norkse, når det gjelder antall ord.. om jeg ikke tar helt feil.

 

On-topic:

Mine favorittbøker:

 

1. Den mørke materien - Philip Pullman

2. Ringenes Herre - Tolkien

3. Alkymisten

4. Beatles og Bly - Lars Saabye Christensen

5. The Farseer Triology - Robin Hobb

 

Kan også legge til: DaVinci Koden og Engler og Demoner av Dan Brown. I tilleg til Den Uendelige Historie og Harry Potterbøkene

Endret av manamind
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...