Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1. The Dirt: Confessions of the World's Most Notorious Rock Band

(2001) -av Tommy Lee, Vince Neil, Mick Mars, Nikki Sixx.

 

- Den er det alle bøker om rock bør være, og inneholder en slags underliggende rød tråd om det å få til noe stort. Historien inneholder alle dramatiske og gripende elementer som skal til for å ta tak i - og holde fast ved - oppmerksomheten din.

Stikkord som sex, skandaler, fester, alkohol, dop, overdoser, død, krangler, personlige kriser, fengsel, suksess, rikdom og fattigdom forteller hva du kan forvente deg i denne boken.

Du trenger hverken å ha hørt - eller I det hele tatt like - Mötley Crüe for å nyte denne boken.

Når jeg fikk begynt på denne, var det vanskelig å legge den fra seg- så vanskelig at jeg hoppet over nattesøvnen for å lese den ferdig.

En utroligt fascinerende bok som anbefales på det sterkeste!

 

Mötley Crüe The Dirt

 

2. Private Parts (1993) - av Howard Stern

 

- Det er ikke så mange i europa som vet hvem Howard Stern er, men etter at boken ble filmatisert så har flere fått øynene opp for han.

Etter å først ha blitt ansatt og deretter sparket av NBC,

og etter først å ha blitt godvennner med og deretter saksøkt av CBS -

går radioshowet hans går nå over satelitt rett og slett fordi det er for kontroversielt til å sende på "vanlig" radio

Rent bortsett fra at boka er frisk og seriøst morsom, så handler den om å følge hjertet og magefølelsen - samt å stå for det man både sier og gjør.

 

Howard Stern Private Parts

 

3. The Neverending Story (Die unendliche Geschichte - 1979) – av Michael Ende

 

- En bok som bare festet seg, og fortsatt ikke har gitt slipp.

Ti år gamle Bastian kommer tilfeldigvis over en gammel bok i et antikvariat.

Han begynner å lese om verdenen Fantasia, og oppdager etter hvert at han er en del av fortellingen og at han faktisk skaper den mens han leser.

Her kan fantasien boltre seg, og det er lett å leve seg inn i historien slik Bastian gjør.

Michael Ende forteller livaktig om hvor viktig fantasien er og hvor viktig det er å ikke la seg begrense av logikk.

Rikdommen og variasjonen, detaljene og stemningen er overveldende,

innlevelsen i og sympatien med karakterene til tider smertefull.

Bastians reise viser oss både de vidunderlige og de forferdelige og

tragiske aspektene ved det å vokse opp, å måtte ta ansvar,

å miste barnets umiddelbare måte å forholde seg til verden på.

En reise inn i Micahel Endes fantasiverden er absolutt å anbefale.

 

The Neverending Story

 

4. Elling - Utsikt til paradiset (1993) - av Ingvar Ambjørnsen

 

- Ensomhet og mangel på sosial kontakt er tema.

Boken gir et utrolig innblikk i en manns psyke.

Her er situasjoner der du ikke vet om du skal le eller vemmes.

Ingvar Amjørnsen har skrevet denne på en fengende og livaktig måte.

Den humoristiske vinklingen er konstant tilstede. Handlingen foregår i Elling sitt hode.

Elling er genial på sin måte, men strever hardt for å tilpasse seg menneskene rundt seg.

I realiteten er det Ellings egne fantasier som gjør denne boka til hva den er.

Elling vekker mange følelser, og de fleste kan kjenne seg igjen i tankene hans.

Boken har fått 3 oppfølgere, og 3 av de totalt 4 bøkene har blitt filmet.

 

Elling Utsikt til Paradiset

 

5. Rose Madder (1996) - av Stephen King

 

- En mishandlet kone på flukt fra et monster av en mann.

Mange klisjeer å dumpe borti her, men King unngår dem elegant -

og holder samtidig leseren interessert.

Saken er den at dette monsteret av en mann kan erstattes av

hva nå enn det er leseren frykter mest. De to personene tilbringer mesteparten av boken separert; Hun på flukt, han på jakt. Dermed blir det fra hennes side en historie om å

begrave fortiden sin, for å starte på nytt. Fra hans side handler det om å få tak i henne,

slik at ting kan fortsette å være slik som han mener de skal være.

I kjent Stephen King-stil blir vi gradvis dratt inn i det overnaturlige,

og selv om man aldri tviler på hvordan historen ender så lurer man ofte på

hvor ille ting skal bli - og hvor mange uheldige sjeler som kommer i monsterets vei

- før man kommer seg dit.

 

Rose Madder

Lenke til kommentar
Harry Potter: (Forkortelse: HP.) Trollmannen omtrent alle har hørt om. Grunnen til at jeg synes denne serien er så bra er at Rowling har lagd en ny verden, det er så utrolig spennende å lese det hun har skrevet og det er lett å tro at det er ekte.

 

Hans mørke materie/His dark materials: (Forkortelse: HDM.) Ikke en like kjent trilogi, men den er kjent nok. En verden der en har daimon (utales demon). En kniv er funnet opp som kan kutte et atom i to. Utrolig spennende, og man blir veldig glad i karakterene. Gråt av slutten.

 

Artemis Fowl: Gutten som er et mestergeni, denne serien "må" alle som liker HP lese. Er litt barnslig til tider, men det er utrolig morsomt å lese også.

 

Haikerens guide til galaksen: Når en leser at å fly er å ikke treffe bakken startet ihvertfall jeg å like verdens lengste trilogi på fem bøker! :p

 

Grøsserne Mysterier: Elsker det at en selv velger hvordan historien skal gå. R. L. Stine greier også å blande bøker så de blir skummle, men også morsomme.

 

Edit: De er skrevet i en bestemt rekkefølge, best til dårligst ifølge meg.

4521766[/snapback]

 

 

Enig, spesielt med Harry Potter, Artemis Fowl og Hitchhikers guide to the galaxy.

 

Min liste blir vel:

 

Angels & Deamons

 

Bra historie, bra skrevet, en million ganger bedre en DaVinci-koden, mener jeg.

 

Harry Potter

 

Generelt veldig gode bøker, og, som Tonio skrev, at Rowling har skapt en egen verden, er jo genialt.

 

Hitchhikers guide to the galaxy

 

Her trengs ingen forklaring, GENIALT! :thumbs:

 

Philip Pullmans bokserie: Det gylne kompasset, den skarpeste kniven og en kikkert av rav

 

Også veldig gode bøker.

 

Den hemmelige nattverden

 

Igjen, en meget god bok, som er ganske lik davinci-koden, men likevel veldig mye bedre!

Endret av Edge
Lenke til kommentar

1. JRR Tolkien "Ringenes Herre"

Egentlig er jo dette tre bøker men siden jeg leste alle i den store utgaven bare kalt "Ringenes Herre" går det jo for en :D . Jeg synes det er ganske utrolig at en mann klarer og skape en så fantastisk fantasiverden som "Middle Eart" er alt i alt den beste boken jeg har lest: velskrevet, spennende, og lang! :w00t:

 

2. Antony Beevor "Berlin - Nederlaget 1945"

Den beste boken om andre verdenskrig jeg har lest spennende lærerik og viktig, skulle etter min mening også vært pensum i moderne historie! :thumbup: Beevor har en unik evne til å skildre begivenhetene i et større perspektiv, men klarer merkelig nok også og beskrive enkeltskjebner dypt og medmennesklig.

 

3. Sebastian Haffner "En Tyskers Historie - Erindringer 1914-1933"

Skulle vært pensum i moderne historie! :thumbup: En bok som forklarer hvordan nazi-partiet sakte men sikkert kom til makten på 30-tallet.

 

4. James Fenimore Cooper "Den Siste Mohikaner"

Vel den er jo en klassiker ;) , men ulikt mange andre "klassikere" er den en spennende klassiker! :dribble:

 

5. Gunnar Sønstby "Rapport Fra Nr.24"

Historie fra andre verdenskrig i en selvbiografi av en norsk motstandsmann? Yopes du får det her, en skikkelig bra bok.

Lenke til kommentar
1. Historien om Herrman Hitler

2. Harry Hole-serien

3.Alex Rider-serien

Kommer på flere senere.

6609974[/snapback]

Haha, Alex Rider-serien er da vitterlig ikke så veldig bra :!:

6613710[/snapback]

 

Nei, og det er jaggu godt at slikt ikke er subjektivt. Tenk om han hadde likt en annen bok enn deg, fysjameg!

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at Angels and Demons er en bok som går mye igjen, som en av fler men, liker veldig godt Dan Browns sine bøker. Angeles and Demons er den engelske titelen, Engler og Demoner er den noske. Er den engelske boka bedre enn den norske? Synes at Harry Potter bøkene er mye bedre på engelsk derfor lurer jeg.... :hmm:

Lenke til kommentar
1. Historien om Herrman Hitler

2. Harry Hole-serien

3.Alex Rider-serien

Kommer på flere senere.

6609974[/snapback]

Haha, Alex Rider-serien er da vitterlig ikke så veldig bra :!:

6613710[/snapback]

 

Nei, og det er jaggu godt at slikt ikke er subjektivt. Tenk om han hadde likt en annen bok enn deg, fysjameg!

6624903[/snapback]

 

 

Jeg har det med å kritisere andre :wee:

 

Blir for ungdomsbøker for meg, desverre.

Lenke til kommentar

5 beste?

vanskelige greier...

 

The Wishsong of Shannara (Terry Brooks)

min vei inn i det fantastiske Shannara-universet, har siden da lest meg gjennom hele serien et par ganger og elsker den.

 

The Amber Spyglass (His Dark Materials, bok 3) (Phillip Pullman)

den tredje og siste boka i serien, og den i mine øyne, beste

 

De Knyttede Næver (Serien om Jonas Fjeld, bok 1) (Øvre Richter Frich)

første bok i en serie av 21 bøker. Handler om den norske legen, Jonas Fjeld, som lever i Kristiania på starten av 1900-tallet.

På dagtid er han en veldig flink lege, men på nattestid er han en skruppuløs forbryter og kald morder.

Gjennom de neste 20 bøker, lærer man ham å kjenne, men det er bok 1 som er best og som forteller deg om ham selv, hans makker, Ilmari Erko og livet deres, med andre storforbrytere hakk i hel.

 

Frendeløs (Hector Malot)

leste denne boka i ung alder, og den gjorde sterkt inntrykk på meg. Farfar gav den Ltil meg en gang, og det er et av de beste minner jeg har av ham.

 

Vindens Skygge (Carlos Ruiz Zafón)

utrolig bra bok jeg leste i Frankrike, på oppfordring fra min far. Den så ikke noe særlig ut, men etter første side var jeg allerede avhengig, og leste så ofte jeg kunne.

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg lest hele natta, men pappa tvang meg til å sove i stedet :p

Den handler om unge Daniel som er med sin far til de glemte bøkers kirkegård, et sted i det gamle Barcelona, under borgerkrigen.

Der finner han boka som vil forandre livet hans, både på godt og vondt.

Boken har alt, fra action til romantikk, og da jeg gav den videre til lillesøster, som egentlig ikke liker bøker med mye tekst og som er lengre enn hundre sider, ble hu grepet og brukte resten av ferien på å lese den hu og. Sterkt anbefalt bok!

 

To Green Angel Tower (Memory, Thorn and Shadow, bok 3) (Tad Williams)

tredje og siste bok. Man får en oppklaring på veldig mye av det som har hendt, og den er spennende, sterk og trist.

 

edit: en bok for mye

edit 2: bah, drit i det. bok #6 lagt til

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Don Brown - Da Vinci Code

Den er rett og slett sinnsykt bra. De fleste vet hva den handler om.

 

JK Rowling - Harry Potter serien

Liker magien i bøkene, og gleder meg som en liten unge til siste boken kommer ut. De fleste vet hva dem handler om

 

J.R.R Tolkien - Ringenes Herre

'nough said. vist du ikke vet hva den handler om så må du virkelig revurdere meningen med livet ditt.

 

J.R.R Tolkien - Silmarillion

Veldig glad i historikk osv, så jeg likte denne boken særskilt godt. Den handler om historien til alvene, menneskene og dvergene. Om gudene og verdenen, de forskjellige stedenes særegne betydninger. +++ Burde leses vist man er Lotr fan.

 

Tom Clancy - Netforce serien

Likte disse bøkene fordi Tom Clancy skaper sånn spenning i bøkene sine, ikke nok med det, så klarer han å skape flere romanser i bok serien. Bok serien handler hovedsakelig om Alex Micheals, han er sjef for FBI sin Internettkriminalitets avdeling. Så skjer det masse dritt som avdelingen hans må fikse.

Endret av Amon Amarth
Lenke til kommentar

Tazka Kora av B. Andreas Bull-Hansen

Der Gudene Dør av B. Andreas Bull-Hansen

Cernunnos' Komme av B. Andreas Bull-Hansen

Den onde arven av Margit Sandemo

Han som søker av B. Andreas Bull-Hansen

 

Det blit jo litt ensformig når favorittforfatteren har skrevet mye mer en 5 bøker som jeg digger :!:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

1. Mannen som elsket Yngve (Tore Renberg)

- Jeg syns ikke den handlet så mye om det tittelen sier, selv om det selvfølgelig er en stor del av romanen. Den handler mest om gutten Jarle som er en rebelsk gutt på videregående skole. Når han ser Yngve for første gang snus livet hans helt på hodet, han gjør ting han ikke trodde han selv ville gjøre. Thore Renberg vet virkelig hvordan han skal beskrive Jarles følelser. Den er ikke akkurat en homo-bok syns jeg, det er mer en bok som handler om en ungdom på begynnelsen av 90-tallet. PS: mange som vokste opp, eller husker mye fra 1990, vil like denne boka.

 

2. Engler og demoner. (Dan Brown)

- Personlig liker jeg ikke å lese bestselgere, men siden jeg fikk den i gave måtte jeg jo det :!: Jeg syns at denne boka kan være litt vanskelig i starten, men litt ut i historien blir du mer og mer hekta på den. Jeg anbefaler den for folk som har sansen for moderne teknologi, kulturhistorie og detaljer(!).

 

3. Vindens skygge. (Carlos Ruiz Zafón)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...