Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

The Wheel of Time Uferdig serie av Robert Jordan: (Pluss New Spring)

Utrulig detaljert verden, og særdeles bra skildra. Kan bli for mye skildringer for enkelte. Utrulig bra utvikling av karakterene i fortellingen, man ser utviklinga dems gjennom hele serien. Verden er også så sammensatt at en skulle tru Jordan har vert på vandring i et alternativt univers.

Dog må jeg innrømme att etter bok 7 så har serien detti et parr hakk ned. Ikke like bra og spennende som de første 6 bøkene. Litt mer langtekelige og lese, men fortsatt vet og få med seg.

 

 

 

Silmarilion, Hobbiten og Lotr J.R.R.Tolkien

Syntes alle er kongelige, og alle er et must. Alle henger på en måte sammen så jeg nevner alle. I silmarilion får en med seg hvordan verden ble skapt og mange gamle glemte historier om kriger og makt kamper. I hobbiten får en vite hvordan Bilbo kommer over ringen og om hans reise. I Lotr hvet de fleste hva som skjer.

 

 

 

Belgarion En serie av David Edding

Handler om bondegutt som oppdager at han ikke er like vanlig som alle andre. Han ender opp i en reise for å redde verden. Trollmen, trollkvinner, guder, magi, kriger og kamper. Veldig bra skrevet og en bra historie. Har planer om å lese de andre seriene fra Eddings som også handler om Belgarion.

 

 

 

Harry Potter

Denne serien er faktisk veldig bra, bare ikke les den på norsk. De første bøkene kan ha litt barnebok preg over seg, men ikke av så tydelig grad at det ødeleger. Senere tar det seg opp og de er fulverdige bøker for voksene og, bare en holder seg unna de norske. De har fått et barnebok stempel på seg som jeg ikke syntes stemmer helt, for de passer for eldre og.

 

 

 

Shanara Triologien, shanaras alvestener, shanaras sverd, shanaras sang (trur det var navna)

Fintes flere shanara bøker og serier, men jeg har bare lest disse.

Historien i disse bøkene har forskjellige historier, men samtidig fletter de seg inn i verandre. En bok handler om en person og neste handler om sønnen, og neste om sønnen hans igjen. En trollman går igjen i alle, og i de senere bøkene treffer en igjen enkelte sentrale personer fra boka før bare mye eldre. Hver av dem handler om å redde verden (litt mye av det gode, men fortsat kult).

Lenke til kommentar
1. Hitchhikers Guide to the Galaxy - Douglas Adams

2. The Divine Comedy - Dante

3. The Dark Tower-series - Stephen King

4. Sult - Knut Hamsun

5. IT - Stephen King

Jeg må nesten legge til en sjette bok:

 

Molvania - A Land Untouched by Moderne Dentistry:

 

Dette er kanskje den morsomste boken jeg noensinne har lest. Det er rett og slett en reiseguide som er skrevet om et ikke-eksisterende land i Øst-Europa. Antar mange her inne har sett "Zlad - Elektronik Supersonik"-videoen . Den er laget som en del av bokens promoteringskampanje. Rett og slett hysterisk morsom.

 

P-138lay.jpg

The Palace guards of Sjerezo were said to be the personal favourite of King Svardo III under whom they were officially known as the 'Royal Molvanian She-Boys'.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig foretrekker jeg bøker med et budskap. Bøker som man kan lese uten å sitte igjen med noe som helst i ettertid, og som ikke i det hele tatt setter de små grå i sving, er sjeldent særlig interessante.

 

Dette er mine topp 3-bøker i tilfeldig rekkefølge:

 

Henrik Ibsen – En folkefiende

Meget leseverdig stykke om badelegen Tomas Stockman – en mann av integritet, som står for det han mener og kjemper for sannheten selv om ingen støtter ham. Den underliggende kritikken av det ubegrensede demokratiet er også en interessant problemstilling.

 

Ayn Rand - Kildens utspring (The Fountainhead)

Velskrevet bok hvis tema kan minne om En folkefiende. Det overordnede temaet er integritet vs. flokkmentalitet, eller individualisme vs. kollektivisme, om man vil. Rent stilistisk er boken delt inn i fire deler som hver omhandler en av hovedpersonene, som alle går forskjellige veier i livet. Leseren kan så følge disse personenes utvikling gjennom historiens gang, og se hvordan deres liv og lykke avhenger av de grunnleggende ideer de baserer sin livsfilosofi på.

 

Ayn Rand - De som beveger verden (Atlas Shrugged)

En bok som kanskje blir litt langdryg med sine drøyt 1100 sider, men som inneholder endel interessante betraktninger. Spesielt tar forfatteren opp spørsmålet om hvordan grunnleggende ideer ikke bare påvirker innehaveren av ideene, men også beveger verden som helhet. Mer konkret handler det om hvordan tenkerne – de som bruker sin tenkeevne til å skape et bedre liv for seg selv og andre – fører verden fremover, men likevel møtes med moralsk fordømmelse fra omverdenen.

 

Forfatteren stiller stort sett spørsmål til samtlige filosofiske doktriner som dominerer i dagens samfunn. Enhver som ønsker et bevisst forhold til ideer istedenfor blindt å akseptere de ideer samfunnet indoktrinerer en med i sosialiseringsprosessen, bør lese denne boken.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Ingen spesiell rekkefølge... Bekrivelse av bøkene har kommet før så jeg tar meg den friheten å droppe det...

 

- Ringens Herre - JRR Tolkien

- Harry Potter - JK Rowling

- Tidshjulet - Dør litt etter bok 6-8, men en helt fantastisk serie! - R Jordan

- Shannaras Sverd, Alvestener og Sang - T Brooks

- Hobbiten - JRR Tolkien

- Den Mørke Materien - En helt spesiell, fantastisk bra serie - P Pullman

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Disse er kansje ikke best, men gjorde et enormt inntrykk:

 

Makens Grøde - Hamsun

En klassiker uten sidestykke. "Hvorfor kan jeg ikke som fritt individ leve som jeg vil - uavhengig av samfunnet?"

 

Røde Orm - Franz Bengtson

Arn kan gå hjem og vogge! Denne boka har mye mer av alt som er bra med Arn-triologien.

 

Halvbroren - Lars Saabye Christensen

Hvem i all verden kan går rundt i 20 år med en slik historie i hodet sitt?

 

Beatles - Lars Saabye Christensen

Har du ikke lest denne så er jeg rett gjennom misunnelig. Lest denne på ungdomskolen, og gikk opp to karakterer i norsk.

 

Ut å stjele hæster - Per Peterson

Litt mer voksen roman. Målese, klarer ikke å slutte.

 

...må nesten legge til Doppler av Erlend Loe. Knakje den mosomste boka jeg har lest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har du ikke lest denne så er jeg rett gjennom misunnelig. Lest denne på ungdomskolen, og gikk opp to karakterer i norsk.

5161694[/snapback]

Den skjoente jeg ikke? "Har du ikke lest denne saa er jeg rett gjennom misunnelig?"

 

 

 

 

On topic:

Harry Potter-serien, spesielt nummer 3, 5 og 6

 

The Da Vinci Code

 

Angels and Demons

 

Serien om Arn, inkludert etterfoelgeren "arven etter arn"

 

Hobbiten

 

 

Ellers vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Har du ikke lest denne så er jeg rett gjennom misunnelig. Lest denne på ungdomskolen, og gikk opp to karakterer i norsk.

5161694[/snapback]

Den skjoente jeg ikke? "Har du ikke lest denne saa er jeg rett gjennom misunnelig?"

Fordi å lese denne for første gang var en opplevelse jeg gjerne ville hatt en gang til.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Topp 5 i ubestemt rekkefølge

 

J.K Rowling - Harry Potter (eksl. bok 5 som var et makkverk)

Douglas Adams - Hitchhikers Guide to the Galaxy

Aladous Huxley - Brave New World

Arthur Golden - Geisha

Bret Easton Ellis - American Psycho

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest alt for mange Bøker men noen av favorittene mine:

 

Moskva-ekspressen En utrolig spennende bok om en amerikansk agent som må smugle ut en informant av sovjet. opprettholder hele tiden et veldig bra spenningsnivå, klarte ikke å legge fra meg boken da jeg først begynte.

 

 

 

FATSO En god samtidskildring av tilværelsen til Rino, en ambisjonsløs og feit gutt på noen og tredve år. en av Lars Ramslie sine beste verk :)

 

 

 

Harry Potter Serien no need for an introduction.

 

 

 

Gummitarzan :innocent: Dette var den første boken som gjorde at jeg ble liggende opp en hel nattå lese :love:

Endret av Spjeld
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Grøsserne Mysterier: Elsker det at en selv velger hvordan historien skal gå. R. L. Stine greier også å blande bøker så de blir skummle, men også morsomme.

 

Edit: De er skrevet i en bestemt rekkefølge, best til dårligst ifølge meg.

4521766[/snapback]

Dyttes ut av Eragon, som detter inn på tredje plass. :)

Knall bok, må lese de to neste snart også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...