Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

Systemtemp rundt 54 grader, CPU ved 49 og jeg løftet ut disken med en gang, såvidt jeg klarte å holde den. Jeg antar temp opp mot 60 - 65 grader.

 

En ring røyk, og den andre røyk 20 minutter etterpå, mest sannsynlig grunnet økt vekt-belastning. Først da ble jeg klar over problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du ikke jeg var innom 5 forskjellige VVS forretninger idag og absolutt ingen hadde en eneste O-ring. Vel de hadde O-ring, men ikke 75 mm. Var t.o.m bortpå Espeland (der Petter jobber) men der var det jo lørdags-stengt på rørlegger avdelingen. Bademiljø butikken var åpen, men ingen O-ring.. *sukk*

 

Si fra hvis du har noen ringer igjen, Petter. Så stikker jeg en tur innom på mandag.

Lenke til kommentar

HELT BRILLIANT, Petter! Dette kan STERKT anbefales til andre. Glem det med å kjøpe HD anti-vibrasjons fester til 100++,-. Dette fungere like godt, om ikke bedre.

 

oringinstallasjonlarge5np.th.jpgoringinstallasjon1large4so.th.jpgoringinstallasjon2large9rv.th.jpg

 

Denne Samsung HD'n har faktisk gått ned 6 grader, fra 33 til 27.

 

Så var det å vente på flere O-ringer til HD nr 2. Merkelig nok, så har den også gått ned i temperatur. Fra 39 til 30. Selv om den står i HD brønnen enda.

Lenke til kommentar

Hei gutter og jenter!

Dere kan bestille disse o-ringene på vvsbad.no

Bare tast inn det varenummeret (2224424) i søkevinduet...

De koster 17 kr pr stk og det er en nett basert butikk! Rett hjem i posten..

Ikke så billig....men veldig enkelt ;)

Takk meg! ;)

Lenke til kommentar

Jeg benyttet meg av denne o-ring ideen din...

 

Støynivået fra harddisken min har redusert noe helt sinnsykt.

Før jeg brukte o-ringene støyet hd noe sykt under kopiering og diverse ting som er litt hardt for harddisken, men nå hører jeg den bare såvidt.

Men jeg merket ingen temperatur forskjell fra før og etter jeg begynte å bruke o-ringer :p

 

Takk for tipset! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noen som kunne luftet noen ideer om hvordan jeg kan henge opp harddisker i o-ringer i mitt kabinett:

 

post-26550-1149464826_thumb.jpg

 

Det er 33cm fra bunnen av den øverste brønnen til bunnen av kabinettet. Begge harddiskbrønnene kan fjernes.

 

Det jeg har tenkt på er å henge harddiskene to og to over hverandre vertikalt, men jeg vet ikke om det er langt nok fra topp til bunn for å gjøre det på den måten. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal få festet stripsene i bunnen av kabinettet. Noen tanker om hvordan jeg kan gjøre dette?

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg har brukt o-ringer på diskene mine i snart en uke nå, og det er ikke en lyd fra maskina. Har faktisk bygget meg en liten server i et trekabinett som jeg skal få slengt ut en worklog på nå ganske så snart. Venter bare på et kamera så jeg får noen bilder.

 

Oringer anbefales!!

Lenke til kommentar
Men, har dere tenkt over statisk eletrisitetsrisikoen?

Gummi, som er en isolator, det beveges fram og tilbake (vibrasjonene) og kan lades opp til en lading på fler 100 kV.

Noen tanker om det eller?

6298491[/snapback]

 

Jeg har ikke peiling på dette feltet men gjør meg noen tanker.

Bevegelsene i strikket vil være svært små, og strikket er også relativt lite. Vil ladningen da bli særlig stor? Kanskje.

Er ikke chassiet til hdd'en tilkoblet jord via strømtilførsel. Har lett etter et multimeter for å sjekke, men fant ikke. Hvis ja, antar jeg at ladningen lades ut via strømforsyningen.

Hvis hdd'en og strikket er helt isolert fra omverdenen og det blir oppsamlet en stor ladning, vil vel kanskje hdd-chassiet, som er laget av metall, virke som et Faradays bur. Dvs. at ladingen holdes på utsiden uten å gjøre skade på det som er inni.

 

Vet ikke jeg, men det er mine tanker om dette.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at dette ikke er et problem.

I ekstreme tilfeller hvor flere ting "klaffer" er det sikkert mulig å måle noe, men

sålangt, etter 4 år med bruk av o-ringer har jeg ikke hatt problemer med varme eller

statisk elektrisitet. Har for øyeblikket 4 PCer stående hjemme med slike oppheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...