Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

Hd'er tåler da også lett både 40 og 50 grader.

5068798[/snapback]

Såklart de tåler det, men har de godt av det? Levetiden blir betraktelig mindre hvis den ikke får det den trenger. Tror det er snakk om 3-4 år om ikke mindre.

5068984[/snapback]

 

 

det er vell ingen har som bruker noe utstyr så lenge vell , jeg føler at jeg bytter mindre en andre , men det er ikke noe utstyre som er eldre en 1 år i datan min . sp om hadiske n min bare lever i 4 så tar eg det ikke så tungt , den er forlengst skrapet før den tid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe... Floppyen min er over 10 år gammel... ;)

 

Skulle elles likt å sett noe dokumentasjon på at en Hd rykker fortere med temp på 40 til 50 grader, en om den lå på 20-30 ca.. Tipper det ikke har noe særlig betydening for de fleste. Har fingra med data og hd'er i 20 år og tror jeg kan telle på en hånd hvor mange hd kræsj jeg har oppevd. Hd'er er etter mitt skjønn stort sett gode nok for vanlig bruk og høye temper i mange år. Bruker den dag i dag disker som er "steingamle" til diverse backup og slikt. Noen av dem kunne jeg sikkert stekt egg på uten å overdrive....

 

Mulig jeg er har hatt flaks(?) ...

Lenke til kommentar

hehe... strengt tatt så er det vel ikke særlig nødvendigt..

 

Men etter at sønnen min i 4 klasse trengte floppy til disketten han brukte på skolen og hjemme... Ja da måtte disketten dritten inn igjen..

 

* Kanskje påtide at skolen investeret i noen 'minnepinner'.. *

 

Ellers så bruker jeg ofte floppyen i Amigaen min som jeg rett som det er fyrer opp, og spiller litt klassikere... ;)

Lenke til kommentar

Jeg var hos den lokale rørleggern i dag, og han sa det var 10 år sia han hadde sånne o-ringer... Pappa får kjøpe det i byen i morra tenker jeg. Gleder meg til å montere :)

Men det som støyer mest er nok det at jeg har 2 cpu vifter... Har montert den gamle på skjermkortet, men skal nok kjøpe en vanlig 80mm vifte og erstatte den med...

 

BTW: Har 33 grader i begge diskene mine, har en 120mm i forn og en bak i kabinettet, er spent på å se hvordan det blir med det nye opphenget :)

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar
Så det er ingen reell nytte av å ha floppy i dag? Hva med bootdisk etc i krisesituasjoner?

5119662[/snapback]

Hørt om CD-ROM? :thumbup:

Er dessverre ikke plass på en diskett til å boote et moderne OS.

Dessuten har jeg en mistanke om at en del pc-brukere nå for tiden sliter litt når de får servert en svart skjerm med

c:\>

Snakker om forfall :no:

Lenke til kommentar

Veldig off-topic, men siden andre har begynt før meg:

 

Noen som vet hvor man finner CD-image for bootbar DOS-CD, så jeg kan kjøre klassiske DOS-kommandoer. Skal flashe BIOS på et skjermkort, og det funker ikke med å boote i sikkerhetsmodus med kommandolinje... og diskettstasjon nekter jeg å montere inn hvis det finnes et CD-image som gjør det like greit.

 

Noen?

Lenke til kommentar
Blacki Postet 06/11-2005 : 20:55

  hehe... Floppyen min er over 10 år gammel...

 

Skulle elles likt å sett noe dokumentasjon på at en Hd rykker fortere med temp på 40 til 50 grader, en om den lå på 20-30 ca.. 

Det tror jeg du har helt rett i, har aldri klart å finne noe som helst som indikerer at det er noe annet enn tull å stresse med å holde disken på 25-30 grader. Det jeg har funnet av info hos produsenter sier stort sett max driftstemperatur ca 55 grader, og det er det nok en grunn til. Inntil noen kan bevise noe annet nekter jeg å tro at dette er en lineær kurve, at jo kaldere disken er,jo lenger lever den.

 

Ser ingen grunn til å bli hysterisk, om man bruker strikkopheng som beskrevet i denne tråden, er det ikke rare brisen fra vifte man trenger for å lede varmen vekk fra overflaten på disken.

 

Vedrørende dette floppy snakket har jeg litt vanskelig for å se hvorfor det tydeligvis er så viktig for en del og absolutt IKKE ha den. Koster jo ingenting, støyer ikke, bruker ikke strøm, tar lite plass, men er ganske nyttig de få gangene man trenger den. Men det er klart at det kommer litt an på hva man gjør med data'n da ;)

Lenke til kommentar

Dessuten har jeg en mistanke om at en del pc-brukere nå for tiden sliter litt når de får servert en svart skjerm med

c:\>

Snakker om forfall :no:

5120444[/snapback]

 

Ja det er tragisk hvordan mange sliter når det kommer til dette. Opplevde en gang en som ringte til meg og klaget over at maskinene ikke ville boote opp i win. kjørte bort og sjekket det. Viste seg da at det sto en diskett i floppyen, og floppy sto som første bootvalg i bios... :no:

Lenke til kommentar
Ja, det er ganske stor forskjell etter at ringene er montert,

men en del av de riktig gamle diskene vil selfølgelig

fremdeles være hørbar. Har hatt service/oppgradering på

pcer til naboer og kjente og de reagerer på at maskinen

(som gjerne sto på soverommet) er blitt så stillegående.

4392303[/snapback]

 

Prøvde ut det der når jeg holdt på med min worklogg og joda det virket fint, billig og enkel støydemping det der :)

 

Her ser du min utgave.

 

65.jpg

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet en butikk i Oslo som garantert har de inne?

Jeg var nede i skippergata i en rørleggerbutikk i sommer og de bare så dumt på meg når jeg spurte om så store O-ringer. De hadde på opptil omtrent 4-5 cm diameter men ikke større.

 

Selv bruker jeg strips for tiden, men om jeg en gang har lyst til å flytte kabinettet så vil disse være mye bedre, og jeg kjøpte nylig en ny disk som enda ikke har blitt støydempet.

5012812[/snapback]

 

Har også tatt meg en tur i Oslo uten å finne noen som har, eller kan få tak i, de har bare ringer som er alt for små.

Kan godt være jeg har leita på feil plass, siden jeg ikke er så godt kjent her :p

Uansett, viss noen vet om en butikk dem garantert kan få tak i o-ringer vil jeg gjerne ha adressen og navnet :)

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet en butikk i Oslo som garantert har de inne?

Jeg var nede i skippergata i en rørleggerbutikk i sommer og de bare så dumt på meg når jeg spurte om så store O-ringer. De hadde på opptil omtrent 4-5 cm diameter men ikke større.

 

Selv bruker jeg strips for tiden, men om jeg en gang har lyst til å flytte kabinettet så vil disse være mye bedre, og jeg kjøpte nylig en ny disk som enda ikke har blitt støydempet.

5012812[/snapback]

 

Har også tatt meg en tur i Oslo uten å finne noen som har, eller kan få tak i, de har bare ringer som er alt for små.

Kan godt være jeg har leita på feil plass, siden jeg ikke er så godt kjent her :p

Uansett, viss noen vet om en butikk dem garantert kan få tak i o-ringer vil jeg gjerne ha adressen og navnet :)

5143296[/snapback]

Bare gjør som Petteram sier her:

Alle rørleggerbutikker i Norge bruker de samme grossistene.

Enten det er Ahlsell, Brødrene Dahl eller Heidenreich skal disse

O-ringene kunne bestilles på dette NRF nummeret: 2224424

Alt som en Rørlegger bestiller fra sin grossist går nemlig på NRF nummer.

O-ringene tilhører ABS avløpsrør som ikke er i bruk lenger, men

pakningene må lagerføres hos grossist for å kunne utføre vedlikehold.

5013190[/snapback]

Bare be de bestille x antall NRF 2224424(trenger ikke si mer enn det), så får de det inn i løpet av kort tid(ofte dagen etterpå!) :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet en butikk i Oslo som garantert har de inne?

Jeg var nede i skippergata i en rørleggerbutikk i sommer og de bare så dumt på meg når jeg spurte om så store O-ringer. De hadde på opptil omtrent 4-5 cm diameter men ikke større.

 

Selv bruker jeg strips for tiden, men om jeg en gang har lyst til å flytte kabinettet så vil disse være mye bedre, og jeg kjøpte nylig en ny disk som enda ikke har blitt støydempet.

5012812[/snapback]

 

Har også tatt meg en tur i Oslo uten å finne noen som har, eller kan få tak i, de har bare ringer som er alt for små.

Kan godt være jeg har leita på feil plass, siden jeg ikke er så godt kjent her :p

Uansett, viss noen vet om en butikk dem garantert kan få tak i o-ringer vil jeg gjerne ha adressen og navnet :)

5143296[/snapback]

Bare gjør som Petteram sier her:

Alle rørleggerbutikker i Norge bruker de samme grossistene.

Enten det er Ahlsell, Brødrene Dahl eller Heidenreich skal disse

O-ringene kunne bestilles på dette NRF nummeret: 2224424

Alt som en Rørlegger bestiller fra sin grossist går nemlig på NRF nummer.

O-ringene tilhører ABS avløpsrør som ikke er i bruk lenger, men

pakningene må lagerføres hos grossist for å kunne utføre vedlikehold.

5013190[/snapback]

Bare be de bestille x antall NRF 2224424(trenger ikke si mer enn det), så får de det inn i løpet av kort tid(ofte dagen etterpå!) :thumbup:

5143402[/snapback]

 

 

Ja, hadde det bare vært så lett. Jeg prøvde dette, men de hadde ikke muligheten til å bestille sånne, siden de var utgått for 15-20 år siden. Er ikke like lett som det burde være :no:

Lenke til kommentar
Veldig off-topic, men siden andre har begynt før meg:

 

Noen som vet hvor man finner CD-image for bootbar DOS-CD, så jeg kan kjøre klassiske DOS-kommandoer. Skal flashe BIOS på et skjermkort, og det funker ikke med å boote i sikkerhetsmodus med kommandolinje... og diskettstasjon nekter jeg å montere inn hvis det finnes et CD-image som gjør det like greit.

 

Noen?

5120461[/snapback]

 

 

http://www.bootdisk.com/txtfiles/flashcd.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...