Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

vil bare klargjøre et par detaljer:

Får en del henvendelser på PM om jeg kan skaffe og levere O-ringer

og noen har sågar sett annonse på QXL om salg av slike.

Jeg har IKKE startet denne tråden for å selge O-ringer, selv om jeg

har hjulpet et par personer som har hatt vansker med å skaffe dem der de bor.

Noen annonse på QXL har jeg heller ikke.

Dette var bare for å hjelpe andre med å løse et problem med støyende disker.

5760503[/snapback]

 

Jeg vil rette en stor takk til deg for dette Petteram! Jeg forhørte meg rundt omkring hos rørleggerbutikker her i Fredrikstad og alle skulle ha over 20,- pr.stk for disse.

 

Jeg har nå montert alle diskene i Lian-Li kabinettet mitt i disse og det er kjempestor forskjell! Tusen takk skal du ha!!

:thumbs:

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen hjertelig takk for tipset Petteram! Etter å ha sittet en stund med skikkelig bråk fra Raptor-disken min gikk jeg opp til Proffpartner å kjøpte to O-ringer.....innvendig diameter på 75mm, og 5,7mm tykkelse på godset, for de som lurte på det. Nå er det montert og jeg kan knapt høre den! Vurderte å gå til innkjøp av en Hitachi som OS-disk fordi denne bråkte sånn, men nå med denne geniale oppfinnelsen blir det Raptor for alle penga!!:) Den er mye stillere enn min Samsung disk....dette er fantastisk! Hva om jeg henger opp Samsungen i o-ringer....da blir den vel faktisk (bokstavelig) talt LYDLØS! Jøss....like enkelt som genialt dette!:) Har ingen vifte ved harddisken og likevel ligger den på 22 grader :!:

Endret av EnerGie
Lenke til kommentar

Takker Petteram for tips og O-ringer. Har trålt Ålesund rundt etter O-ringer, uten at noen hadde det. Så for sunnmøringer: Chlas Ohlson, Rørleggern ved Lerstadveien, og Bad et eller annet har ikke O-ringer.

 

Sånn ser det ut inni kabinettet mitt.

post-32192-1143153405_thumb.jpgpost-32192-1143153414_thumb.jpg

 

Igjen, Petteram: Tusen takk for tips og O-ringer! Beste ideen jeg har hørt på lenge.

 

 

Har også kjøpt meg en støymatte på BilTema som jeg skal legge inn. Problemet mitt er at kabinettet er fylt opp :-)

 

 

-B-

Endret av bono_head
Lenke til kommentar

fikk mine o-ringer idag to dager etter betillinga :)(12kr stk :p). gleder meg til og henge opp diskene å høre forskjell (for det bør det vel bli med ett par gamle 80, 120 gb WC Caviar disker). For de som bor på levanger kan jeg anbefale og stikke innom krogstad vvs i sentrum

Lenke til kommentar
Har også kjøpt meg en støymatte på BilTema som jeg skal legge inn. Problemet mitt er at kabinettet er fylt opp :-)

5802415[/snapback]

Derfor man bør ha Chieftec BigTower vet dy :D

Er på utkikk etter et brukt slikt for en grei penge, tenkte å støydempe det så det blir stille som graven :dribble:

Lenke til kommentar
Har også kjøpt meg en støymatte på BilTema som jeg skal legge inn. Problemet mitt er at kabinettet er fylt opp :-)

5802415[/snapback]

Derfor man bør ha Chieftec BigTower vet dy :D

Er på utkikk etter et brukt slikt for en grei penge, tenkte å støydempe det så det blir stille som graven :dribble:

5806709[/snapback]

 

He-he. Miditower er tydeligvis ikke godt nok :-)

 

Kanskje det hjelper å ta ut noen harddisker? Har ihvertfall et godt antall der inne...

 

-B-

Lenke til kommentar
vil bare klargjøre et par detaljer:

Får en del henvendelser på PM om jeg kan skaffe og levere O-ringer

og noen har sågar sett annonse på QXL om salg av slike.

Jeg har IKKE startet denne tråden for å selge O-ringer, selv om jeg

har hjulpet et par personer som har hatt vansker med å skaffe dem der de bor.

Noen annonse på QXL har jeg heller ikke.

Dette var bare for å hjelpe andre med å løse et problem med støyende disker.

5760503[/snapback]

Forstod med en gang at det ikke var din annonse på qxl og at du ikke er ute etter å tjene penger på dette.

Det er desverre alltid noen som skal prøve å tjene penger på andres gode ideer.

 

Takker igjen for din geniale løsning for HDD oppheng Petteram :thumbup:

Lenke til kommentar
Da var Stacker kabinettet i hus og monteringen kan begynne.

Flott kabinett forresten...beste jeg har jobbet med.

 

4682230[/snapback]

 

Rått kabinett du har Petter! :!:

 

Så fort jeg er ferdig med moddinga kommer jeg til å gjøre det samme som deg der! Det funker som ei kule på Lian-Li'et mitt i hvertfall!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Går det ikkje ann å montere o-ringene i den harddisk-modulen til kabinettet?

5844168[/snapback]

 

Nei det går ikke.

 

For det første, den modulen gir plass til 4 HDD'er til plassen av 3 5,25" brønner. Harddiskene passer akkurat så det er ikke plass i hele tatt.

 

For det andre, hvorfor vil du gjøre det? Det er jo stikk i strid med trådstarters tips? Meningen er jo at du skal ha HDD'er fritt hengende i o-ringer for å eliminere både støy og vibrasjoner, capishe?

 

Han Derre

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok ideen virker glimrende, og jeg skal selv prøve dette. Men intil nå er det kun snakket om støynivået, men spørsmålet er om ikke dette også kan begrense levetiden til hardisken?

Når dere tenker på det så vil en normalt bracket til harddisk lede varmen bort fra selve disken og inn i kassen, på den måten får hardisken mindre varmegang og lever lenger. Ved å montore diskene i disse o ringene er det kun lufta som tar varme bort fra disken, og denne vil lede langt dårligere en metal.

 

Ikke det at det er et stort problem, men ville gjøre folk obs på dette, med mindre de har annen seriøs kjøling på hardisken.

Lenke til kommentar
Ok ideen virker glimrende, og jeg skal selv prøve dette. Men intil nå er det kun snakket om støynivået, men spørsmålet er om ikke dette også kan begrense levetiden til hardisken?

Når dere tenker på det så vil en normalt bracket til harddisk lede varmen bort fra selve disken og inn i kassen, på den måten får hardisken mindre varmegang og lever lenger. Ved å montore diskene i disse o ringene er det kun lufta som tar varme bort fra disken, og denne vil lede langt dårligere en metal.

 

Ikke det at det er et stort problem, men ville gjøre folk obs på dette, med mindre de har annen seriøs kjøling på hardisken.

5918225[/snapback]

 

Dette er jo ikke helt riktig... Ofte er det sånne hurtigfester, gjerne i plast, som brukes til å feste haddisken i kabinettet. Hvis den blir festet på gamlemåte er det forsatt liten kontaktflate mellom disk og kabinett. Man kan jo spørre seg, i henhold til din teori, når varmen går fra disk til kabinett, hva skal kjøle ned kabinettet? Det blikket som er i kabinetter leder ikke varme bra og vil fort bli like varmt som disken. Monter ei vifte foran diskene i hvilket som helst kabinett, så ser du at temperaturen synker betraktelig. Samme bør man gjøre med o-ringer, monter en vifte så blir det godt som gull :) Det er luftsirkulasjonen som først og fremst kjøler disken, og et o-ringoppheng sørger for mest mulig eksponering av disk-overflate.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...