Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Når det kommer til kraft til vektforhold er det ingenting som slår LiPo/Børsteløs kombinasjonen.

Det flyes elheli i 90 size med 7 hestekrefter på 1,5 kilo batterier.

Det er 7 hester ferdig under 2 kilo komplett, slå den med forbrenningsmotor.

 

Har en 3,5 HK børsteløs motor liggende på litt over 300g.

I tillegg gir børsteløs fult dreiemoment helt fra 0 rpm og oppover noe ingen forbrenningsmotor klarer.

Problemet er at elsystemer med skikkelig futt i koster mere en nitroalternativet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter diverse testing med radiostyrte biler, båter og fly har jeg kommet frem til en ting: kjøp elektro samme hva. Det er utrolig lett å få feil innstillinger til bensinmotorer og jeg måtte faktisk få en ekspert til å få bilen min til å gå på tomgang. Dessuten kan du risikere at de kveler seg selv om du gasser opp for brått og så videre. Med elektromotorer slipper du mye stress, jeg håper at elektromotorer vil bli en realitet også for vanlige biler en gang i fremtiden... de er jo så enkle.

Veldig viktig å skille mellom bensin- og nitromotorer! Bensinmotorer er ofte ekstremt enkle å justere inn. Og når de først er stilt inn skal det vannvittig mye til før man må justere de på nytt. De starter også lett uansett vær og temperatur og på min kan jeg kjøre i evigheter på én tank (ca. 40-50 min).

 

Har selv hatt kraftige elektrobiler (børsteløs/LiPo) og det var en drøm å komme over på bensinbil.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jeg har så sykt lyst på bensinbil, er så lei av nitro nå, må jo stille den inn hver gang jeg skal kjøre og jeg får den aldri helt rett stillt inn

 

Edit: skriveleif

Legg nitro bilen ut på finn.no å skaff deg en HPI Baja 5B/T :yes:

Nitro bilen min har ikke blitt mye brukt etter jeg fikk en Baja 5T i posten :roll:

HPI Baja eller andre LS biler kan være greit å kjøpe brukt også, sparte noen tusen på det selv.

Lenke til kommentar
Jeg har så sykt lyst på bensinbil, er så lei av nitro nå, må jo stille den inn hver gang jeg skal kjøre og jeg får den aldri helt rett stillt inn

 

 

Edit: skriveleif

 

Da er det enten noe feil med motoren, måten du stiller inn på, eller noe annet på bilen.

Nitro er litt tricky tidvis å stille inn, men skal ikke være nødvendig å gjøre det for hver tur heller.

 

http://www.youtube.com/watch?v=WOZiU265FKE har en grei gjennomgang på hvordan du kan gå frem.

Lenke til kommentar

Har sett det videoen flere ganger, trolig noe galt med min motor, men får ikke bytta noe nå for det er jo en stund siden jeg kjøpte bilen å sjappa jeg kjøpte den hos er lite villig til å gjøre noe som helst.

 

Det som oftest skjer er at jeg den bare kveles uansett hvor mye jeg skrur, og sist gang trodde jeg det var noe alvorlig galt siden lyden var skikkelig grov og fæl og den lagde metall mot metall lyd(dvs plingelyd som i en klokke, skrudde motoren i biter og sjekka om noe var galt men ingenting så ut til å være skadet

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Regner med at du lar den gå seg varm før du prøver å tune den?

Eller får du ikke kjørt den i heletatt?

Hvilken motor er det?

 

Har lyst på fuel bil selv, men dyrt i innkjøp, og har akkurat vært nødt til å kjøpe 1:1 bil, så ikke akkurat overflod av penger.

Liker heller ikke baja utformingen egentlig, ønsker en mer truggy look om jeg skal ha 1:5.

Lenke til kommentar

ja jeg kjører den rolig rundt og lar den bli varm og god før jeg kjører noe hard

 

får kjørt den, men den er fryktelig tungstarta

 

det er en HPI 4,6 big block

 

 

Har prøvd å lage rc selv men det ble et misslykket forsøk da jeg ikke har tilgang til deler her jeg bot og fadern liker ikke veldig godt at jeg bruker mye penger.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Har en nitrobil nå. har hatt litt feil med den.

En skriver at det er mykje mindre feil å vedlikehold med eletrisk bil eller bensin bil

En annen seiar det er betre med bensin en nitrobil.

 

Hva er grunnleggjende best?

til rundt 2000kr?

 

Det er mindre vedlikehold på el.biler enn nitro og bensin, ja.

Bensin biler er mye mer stabile når det gjelder været og temperaturen.

 

Det som går best er børsteløs el.motor med lipo batteri helt klart!

 

Du får en del biler rund 2000kr, men det kommer jo ann på hva du vil ha.

 

 

(rett meg hvis jeg har kjørt meg bort) xD

Lenke til kommentar
Har en nitrobil nå. har hatt litt feil med den.

En skriver at det er mykje mindre feil å vedlikehold med eletrisk bil eller bensin bil

En annen seiar det er betre med bensin en nitrobil.

 

Hva er grunnleggjende best?

til rundt 2000kr?

 

Det er mindre vedlikehold på el.biler enn nitro og bensin, ja.

Bensin biler er mye mer stabile når det gjelder været og temperaturen.

 

Det som går best er børsteløs el.motor med lipo batteri helt klart!

 

Du får en del biler rund 2000kr, men det kommer jo ann på hva du vil ha.

 

 

(rett meg hvis jeg har kjørt meg bort) xD

Burde ta med prisen. Til 2000kr. er det ikke rare elektrobilen man får hvis man er vandt med nitro. Spesielt ikke om man skal ta med batterier etc. for den prisen.

Lenke til kommentar
Har en nitrobil nå. har hatt litt feil med den.

En skriver at det er mykje mindre feil å vedlikehold med eletrisk bil eller bensin bil

En annen seiar det er betre med bensin en nitrobil.

 

Hva er grunnleggjende best?

til rundt 2000kr?

 

Det er mindre vedlikehold på el.biler enn nitro og bensin, ja.

Bensin biler er mye mer stabile når det gjelder været og temperaturen.

 

Det som går best er børsteløs el.motor med lipo batteri helt klart!

 

Du får en del biler rund 2000kr, men det kommer jo ann på hva du vil ha.

 

 

(rett meg hvis jeg har kjørt meg bort) xD

Burde ta med prisen. Til 2000kr. er det ikke rare elektrobilen man får hvis man er vandt med nitro. Spesielt ikke om man skal ta med batterier etc. for den prisen.

 

 

 

Jeg har egentleg ikkje kjørt så mykje nitro bil.

clutchen røyk for eit år sidan. å har vert litt vanskeleg å sette den saman igjen. så ikkje mykje eg har kjørt.

Så dere anbefaler at jeg kjøper bensinn framføre nitro?

Lenke til kommentar
Etter min erfaring ja, har prøvd både nitro og bensin og det er mye lettere å få start og mye lettere å tune og holde ved like en bensinmotor etter min mening.

er det jeg har funnet ut også...

nitro har mye mer fintuning enn bensin, på nitro kan en halv millimeter være forskjellen på en motor som går greit til en motor som går perfekt. har ikke opplevd at bensin er like vanskelig.

 

men, jeg liker uansett nitro bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...