Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lettere sagt enn gjort, lydkortet sitter på hovedkortet. ;)

Har du forsøkt/sjekket om noen av parameterne til modulen for lydkortet kanskje kan ha blitt nødvendig nå, av en eller annen grunn?

 

modinfo snd_hda_intel i min distro...

Nei. Tips til hvordan jeg skal gå frem? :)

parameterne settes bare bak modulnavnet der lasting av moduler konfigureres i din distro. Jeg har forsåvidt ingen erfaring med å gjøre dette selv (aldri vært nødvendig), bare vet at muligheten finnes.

 

modinfo kan gi litt info om hvilke parametre som kan brukes med modulen (og google kan sikkert gi ennå mer info :p)

Lenke til kommentar

Lycan, det høres ut som et problem som oppstod ved en oppgradering av alsa. Sannsynligvis en regresjon i alsa, og da er det vanlig de-bugging som gjelder. Hvis du ikke har lyst til å spore selv, oppsøk alsa-prosjektet og rapporter problemet så nøyaktig du kan. Hvis du ønsker å fikse det selv, lær deg å kompilere opp drivere, det er ikke så mye pes. Så forsøker du patch etter patch til du finner den som forårsaket problemet. Finn ut hva patchen gjorde, og se om du finner en enkel fiks. Lag ny patch med fiks, og submit denne til alsa. It is a dirty job, but somebody got to do it.

 

Hvis du vil finne ut mer om hvilket lydkort du har er lswh et greit program.

Lenke til kommentar

Hvilket skin bruker du?

 

På diskusjon.no? Har aldri byttet til noe skin, (finner egentlig ikke noen plass å gjøre det)

 

Edit: Jeg har jo også slettet coockies, så jeg skal jo bare få opp default forside uten at det har noe med brukeren min å gjøre..

Du har ikke tilfeldigvis HTTPS everywhere? Det var mitt problem, noe tullball med sertifikatet som gjorde slik at Firefox nekter, skrudde av denne og nå fungerer det, veldig irriterende.

 

Jo, men selv med den avskrudd fungerte det ikke.

 

Fungerer plutselig i dag igjen, så.. like klok..

Lenke til kommentar

Jeg har kompilert drivere, så det er ikke noe problem i seg selv. Jeg la til Alsa-PPAen til ubuntu for bleeding edge der, men 2 dkms-oppgraderinger har ennå ikke hjulpet.

 

Tenker jeg bør få summet meg til en bugreport snart.

Update på denne:

 

I dag funket det, både på front og på kontakten bak (minijack begge to). Wooho!

 

Til info, det eneste jeg vet jeg gjorde var:

 

sudo apt-get update;sudo apt-get dist-upgrade; sudo apt-get --reinstall install linux-sound-base alsa-base alsa-utils; killall pulseaudio; rm -r ~/.pulse*

 

aplay -D plughw:0,x ga meg forøvrig ingenting, selv nå.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Positivt overrasket over at Ubuntu 11.10 med GNOME-Shell på en Dell Latitude 2100 (liten netbook med elendig HW) førte til betydelig bedre batterilevetid enn Windows XP. Har stort sett vært motsatt her i gården. Hadde det ikke vært for Ubuntu måtte jeg ha kjøpt ny netbook (ingen stikkontakt der den brukes) :-)

Lenke til kommentar

Fikk den nye harddisken i dag og prøvde å boote opp en live usb, men ikke snakk om at det fungerte. Tror det er noe rart med usbdisken siden den alltid skal krangle hvis det er snakk om å bruke den som en livedisk. Så endte opp med å prøve å kjøre dd if=/dev/sdb of=/dev/sda med sdb montert (riktignok uten noen forhåpninger). Windowspartisjonen ble overført uten problemer, men som forventet ble ikke linuxpartisjonene overført. Får vell bare stikke å skaffe meg en ny usbdisk, eller kjøpe inn noe som gammeldags som dvd/cdplater.

Lenke til kommentar

Du har ikke en usb-disk som har en umluert cd-rom med windows-software på? Husker ikke hva typen heter i fartn, men var vel standard på sandisk cruzer bla. Du kan fjrne spesialskjiten fra den, også fungerer den som envanlig usbåenn igjen.

 

Evt kan du fra den eksisterende linuxinstallasjonen installere GRUB på den ne disken, og lage en partisjon du dd-er et usb-image til. Så setter du opp grub til å chainloae denne partisjonen og rebooter. Du bør vl også ha laget de andre partisjonene du trenger på sda, ettersom du neppe får lov å lage nye partisjoner på disken når de er den du booter fra.

 

Etter å ha bootet live"usb"en som ligger på harddisken, kopierer du bare over alt innholdet på sdb partisjonene til de lye linuxpartisjonene på sda. :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

har et stort problem angående OS disken til Debianserveren. Den har begynt å gi IO errors den også. ( Det er vel den 10. disken som har gitt seg siste 2mnd. )

 

Den funker, men kommer en haug med feil i dmesg.

 

Det er en 120GB, som jeg ønsker å få over til en 40GB. Med Clonezilla har jeg fått laget et image med --rescue. Antar at 4.4GB på imaget er ok når disken brukte 8GB ? )

 

Men den vil selfølgelig ikke skrives tilbake til 40GB disken så lett. Det er jo bare å resize partisjonen på 120GB disken før jeg tar et image, men det funker ihvertfall ikke med gparted. Fordi det er bad blocks eller noe. Men e2fsck finner ingen.

 

Hadde jo vært greitt å ikke måtte installere _IGJEN_. Selv om det sikkert hadde vært lettere og enklere. Har jo selvfølgelig backup av de fleste viktige conf filene.

Lenke til kommentar

Liker feilmeldingene man får i linux :tease:

 

Bedre enn "0x20430834989 - Ukjent feil" som man får på Windows ;)

 

Det jeg stusser over i Windows er at selv ved den enkleste feil (f.eks at Windows Update mister kontakten med serveren under nedlasting e.l.), så får man "Ukjent feil" og en kryptisk feilkode. Fungerer ofte å Google koden da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...