Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å leie en VPS og leter etter en gjennomgang for installering og oppsett av OpenVPN både server og klientside på henholdsvis Ubuntu 10.04 og 11.10. Kan nok terminal til å finne veien rundt ssh, nano og litt annet småtteri, men trenger likevel noe ganske enkelt å følge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å oppgradere fra 10.xx til 11.xx kan jeg virkelig ikke anbefale. Mer ustabilitet og flere ting som breaket, hovedsaklig alsa ble helt kaos. Dog kan dette være pga. selve 11 men hadde ikke helt inntrykket av dette. Merk at jeg var litt noob når dette skjedde, så kan hende det var enkelt å fikse men jeg husker jeg loket i alle fall lenge.

 

Forresten ble det spurt om hvor godt Ubuntu Server er nå, ønsker også svar på dette da skolen min har nemlig valgt å bruke dette på serverne vi har tilgang til (webservere m/mysql og VMs).

 

Har akkurat begynt å leie en VPS og leter etter en gjennomgang for installering og oppsett av OpenVPN både server og klientside på henholdsvis Ubuntu 10.04 og 11.10. Kan nok terminal til å finne veien rundt ssh, nano og litt annet småtteri, men trenger likevel noe ganske enkelt å følge :)

Om du kun trenger en enkel VPN kan også ssh -D <port> <host> kanskje fikse biffen for deg, helt avhengig av hva du trenger det til.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Å oppgradere fra 10.xx til 11.xx kan jeg virkelig ikke anbefale. Mer ustabilitet og flere ting som breaket, hovedsaklig alsa ble helt kaos. Dog kan dette være pga. selve 11 men hadde ikke helt inntrykket av dette. Merk at jeg var litt noob når dette skjedde, så kan hende det var enkelt å fikse men jeg husker jeg loket i alle fall lenge.

 

Kan du gå litt nærmere inn på hvor mye kaos ALSA ble? Slik som jeg ser det, er all lyd på Linux ett kaos, selv om det funker.

Lenke til kommentar

Det er såpass lenge siden + jeg var som sagt ikke så veldig erfaren i Linux så jeg kan ikke si eksakt hva som var galt, men på magisk vis ble hele driveroppsettet ødelagt ved oppgradering. Og ja enig at lyd på Linux er slitsomt. Har fortsatt ikke fikset dac+pulseaudio pga. pulseaudio ga meg den rare feilmeldingen og etter mye prøving og feiling så blir man til slutt litt deprimert/umotivert, og da bare bruker jeg minijacken til jeg gidder å styre mer med det :p Irriterende at det funker på Ubuntu Live CD :(

Lenke til kommentar

Dårlig sammenligning. Du kunne jo bare kjørt 10.04 LTS til 12.04 LTS er god og stabil. Det er et valg man tar. Eller valgt en rolling/semi-rolling release. Men jeg forstår for så vidt godt hva du mener :thumbup:

Nei, det synes jeg ikke. Da ender man opp med tre år gammel software, og det er jo heller ikke sammenliknbart igjen.

 

Forøvrig er de jo ikke noe problem å kjøre apt-get update upgrade (puh!, det er en munnfull!), men hadde vært kjekt om hun fikk oppdateringsvarsler igjen.

Lenke til kommentar

Nei, det synes jeg ikke. Da ender man opp med tre år gammel software, og det er jo heller ikke sammenliknbart igjen.

 

Forøvrig er de jo ikke noe problem å kjøre apt-get update upgrade (puh!, det er en munnfull!), men hadde vært kjekt om hun fikk oppdateringsvarsler igjen.

 

Du kan fortsatt oppgradere software ved å bruke eksempelvis PPA. Men nok om det.

 

Prøv denne utvidelsen http://www.linuxnov.com/update-manager-indicator-for-ubuntu-unity-ppa/

 

Jeg bruker den i Mint 12 med gnome shell.

Lenke til kommentar

Vi har brukt Ubuntu Server på jobb siden 8.04 (vi har fortsett et par tre-fire servere med 8.04) og deployer nye med 10.04. Fjaseservere får 11.10 uten at det er et problem. Vi har fysiske servere i Oslo, virtuelle servere på VMWare i Oslo, samt virtuelle servere hos Rackspace og Amazon. Vi har opplevd to kernel panics som jeg kan huske (begge på fysiske maskiner som siden har kjørt problemfritt) samt at én av maskinene har hatt problemer med ustabil Memcached vi ikke greide å diagnosere. Jeg kjører også Ubuntu Server på min egen server hjemme og syntes f.eks at jeg som en bruker kan skrive ifconfig uten at den piper om at den ikke er i path er flott og at jeg har støtte for desktop hardware ut av boksen, men ellers har jeg lite meninger.

Lenke til kommentar

For dette er Dropbox genialt. Funker på Linux, Windows, OS X og de fleste smarttelefoner. Du får gratis 2GB, og ved referral så er det +250MB ved start. Finnes også andre lignende tjenester men jeg har kun trengt Dropbox. Du kan som nevnt invitere andre så får du +250/500 MB, avhengig om du har skolemail eller ei. Selv har jeg 7.75 GB plass pga. dette og noen happenings på Dropbox.com :)

 

Edit: (sjekket at referral i slike tilfeller var OK)

Om du føler for å få +250MB ved start (og gi meg +500MB) så kan du bruke min referral.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

*buntu på en SSD med 4GB har jeg egentlig litt liten tro på. Det viser seg at 901-en har to SSD-er,en på 4GB og en på 16GB. Litt usikker på hvordan man skal løse dette, egentlig.

 

Jeg vil egentlig anbefale Lubuntu. Slik jeg gjorde det var å legge / på den store (i mitt tilfelle hadde jeg 32GB) partisjonen, /home på den lille, og /tmp i tmpfs

Lenke til kommentar

Skal installere Windows 7 på en egen disk for å spille. Wine/PlayOnLinux er fortsatt for buggy til Skyrim, pluss har lyst å leke meg litt med mitt nye skjermkort på høygrafikkspill! new_woot.gif

 

Har lest meg litt på hvordan man burde gjøre dette på Arch Wiki, men det fortelles mye om hvordan man setter opp bootloader etc., og ble anbefalt på #archlinux å installere Win7 på vanlig måte på egen disk og deretter legge til denne disken i Grub-config (/boot/grub/menu.lst) slik at det fungerte som chainloader.

 

Samtidig som dette så var det noe greier på wikiet om at om ikke Windows er første disk så må man "lure" den til å tro at den er det. Er dette virkelig nødvendig, holder det ikke bare å ordne riktig hd(hdX,Y)?

 

Installere Win7 på separat disk vil vel heller ikke ødelegge min bootloader som tar for seg Archen? Bare for å være helt sikker, føler ikke jeg har 100% oversikt over dette systemet enda i Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...