Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen? Står i wikiet at man også må endre Grub-config ved installering av Linux etterpå.

Jeg holder meg til distroer som ser windows og legger den autmatisk i grub-menyen. ;) Windows installasjonen wiper MBR, og noen versjoner er slik at den "reparerer" MBR hvis den oppdager at den er endret siden sist reboot. Noe den alltid blir når man installerer lilo/grub. edit: men det skjer kun når Windows blir installert som OS #2 - go figure ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En fail-safe option er å sette av en liten partisjon på 8+/- gb på den nye Windows-disken til en liten *buntu versjon. Koble til kun den nye disken - installer Windows - installer *buntu. Koble til andre disker, Windows/*buntu disken fortsatt som boot. Boot *buntu og kjør update-grub. Neste gang du booter vil forhåpentlig alt være OK. Hvis ikke er ingen skade skjedd med din opprinnelige boot-disk. Har gjort dette mange ganger, og det har fungert hver gang.

 

Installer grub-customizer på *buntu installasjonen, så har du et fint verktøy for å konfigurere Grub2. Bruk gjerne Peppermint OS Two som *buntu versjon, da denne er ganske minimal.

Lenke til kommentar

Har nok partisjoner som det er, og har alltid liggende en liveCD, så hadde egentlig vært kjekt å slippe dette. KISS osv. Men med en slik løsning så er det meningen at den nye linux-installasjonen skal ta seg av bootloading? Og hva er egentlig annerledes med å kjøre update-grub på denne linxuen i motsetning til min arch? Ser liksom ikke helt nødvendigheten i en slik løsning kontra å bare adde windows til min nåværende grub (v1) konfigurasjonsfil.

Lenke til kommentar

Hva har det å si at den wiper MBR når det er to forskjellige disker? Er ikke to forskjellige partisjoner, men disker. Har ikke de da hver sin MBR?

 

Hvis den gamle disken din fortsatt står som boot-disk i bios vil win-install opfatte den som boot-disk og overskrive mbr. Hvis den nye disken står som boot, bør det gå bra. Men for sikkerhets skyld er det lurt å koble fra/disable de "gamle" diskene.

Lenke til kommentar

Så koble fra diskene; installere Windows på disken beregnet for den og den fikser da egen bootloader/MBR for seg selv. Koble tilbake diskene og fikse Arch til boot-disk og legge til Windows til menu.lst. Vil da Windows potensielt plutselig oppdage at den ikke er første disk og ødelegge noe? Ble nevnt at den "reparerte" om den oppdaget endring :\

Lenke til kommentar

Hva har det å si at den wiper MBR når det er to forskjellige disker? Er ikke to forskjellige partisjoner, men disker. Har ikke de da hver sin MBR?

I mine tilfeller har det alltid vært snakk om flere partisjoner på en og samme disk. Og det er alltid Windows som har vært tullingen. Men det er ikke alle Windows versjoner som oppfører seg slik. Og det har alltid kun skjedd når Windows har vært installert etter Linux. Ikke spør meg om hvorfor.

Lenke til kommentar

Har nok partisjoner som det er, og har alltid liggende en liveCD, så hadde egentlig vært kjekt å slippe dette. KISS osv. Men med en slik løsning så er det meningen at den nye linux-installasjonen skal ta seg av bootloading? Og hva er egentlig annerledes med å kjøre update-grub på denne linxuen i motsetning til min arch? Ser liksom ikke helt nødvendigheten i en slik løsning kontra å bare adde windows til min nåværende grub (v1) konfigurasjonsfil.

 

Fordi den skisserte løsningen lar Windows boote fra disk nr 1. Windows fra disk 2 kan gi problemer ved oppdateringer enten i windows, eller i linux. Jeg har opplevd det, og jeg synes det er alt for mye knot å få det opp å gå igjen. Men det er ikke vanskelig å få det til slik du vil, bare du holder tungen rett i munnen. Nevnte det kun som en fail-safe option. Den nye *buntu bruker Grub2.

Lenke til kommentar

Så koble fra diskene; installere Windows på disken beregnet for den og den fikser da egen bootloader/MBR for seg selv. Koble tilbake diskene og fikse Arch til boot-disk og legge til Windows til menu.lst. Vil da Windows potensielt plutselig oppdage at den ikke er første disk og ødelegge noe? Ble nevnt at den "reparerte" om den oppdaget endring :\

 

Det er den metoden jeg anbefaler deg å bruke hvis du vil ha det på din måte. Slik fungerte det lenge hos meg. Windows overskriver ikke mbr i hytt og pine, jeg tror det var en systemoppdatering som tok knekken på mitt boot-opplegg. Mistet dog ingen data, så ingen stor skjede skadd.

Lenke til kommentar

For dette er Dropbox genialt.

Når man spør om sikker lagring, mener jeg Dropbox er veldig langt unna å være genialt. Nå vet jeg ikke hva slags prosjekt det gjelder, eller hva slags klient, men for meg ville det uansett være rimelig uaktuelt å bruke en tredjepart til lagring der alt lagres ukryptert. "Hvem som helst" som jobber der kan få tilgang til filene.

 

Jeg vil egentlig anbefale Lubuntu. Slik jeg gjorde det var å legge / på den store (i mitt tilfelle hadde jeg 32GB) partisjonen, /home på den lille, og /tmp i tmpfs

Peppermint tok 1.8GiB ferdig installert, så det var plass til både openofice writer og en del spill i tillegg. Så det fungerer greit enn så lenge i hvert fall. Om det skulle gå tomt, får jeg bare montere /usr/share og /user/bin eller hva som nå tar plass fra samme partisjone som /home. Kanskje ikke det peneste, men det bør fungere greit.
Lenke til kommentar

Fail-safe metoden er også kjekk fordi det er så lett å få ting opp å gå igjen hvis Windows skulle tulle det til igjen. Bare installere *buntu på nytt over seg selv. 10-15 min - alt oppe å går igjen. I tillegg har jeg en del gamle 40 gb disker som jeg hiver inn og ut som testdisker for nye distroer, og da er *buntu med grub-customizer herlig enkel å jobbe med. Men det er latskap, det innrømmer jeg gjerne.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig anbefale Lubuntu. Slik jeg gjorde det var å legge / på den store (i mitt tilfelle hadde jeg 32GB) partisjonen, /home på den lille, og /tmp i tmpfs

Peppermint tok 1.8GiB ferdig installert, så det var plass til både openofice writer og en del spill i tillegg. Så det fungerer greit enn så lenge i hvert fall. Om det skulle gå tomt, får jeg bare montere /usr/share og /user/bin eller hva som nå tar plass fra samme partisjone som /home. Kanskje ikke det peneste, men det bør fungere greit.

Tror ikke det blir noe problem. Fordelen med / på den lille disken er at den er mye raskere enn den store. Hvis ikke jeg husker feil i farten er den lille SLC, mens den store er en tregere MLC.

Lenke til kommentar

Når man spør om sikker lagring, mener jeg Dropbox er veldig langt unna å være genialt. Nå vet jeg ikke hva slags prosjekt det gjelder, eller hva slags klient, men for meg ville det uansett være rimelig uaktuelt å bruke en tredjepart til lagring der alt lagres ukryptert. "Hvem som helst" som jobber der kan få tilgang til filene.

Hensikten er jo å ha et globalt lagringssted som er lett tilgjengelig. Det er alltid dumt å stole på krypteringen til alle tilbyderee, så sensitiv informasjon krypterer du før du laster den opp.

Lenke til kommentar

Har nok partisjoner som det er, og har alltid liggende en liveCD, så hadde egentlig vært kjekt å slippe dette. KISS osv. Men med en slik løsning så er det meningen at den nye linux-installasjonen skal ta seg av bootloading? Og hva er egentlig annerledes med å kjøre update-grub på denne linxuen i motsetning til min arch? Ser liksom ikke helt nødvendigheten i en slik løsning kontra å bare adde windows til min nåværende grub (v1) konfigurasjonsfil.

Fordi den skisserte løsningen lar Windows boote fra disk nr 1. Windows fra disk 2 kan gi problemer ved oppdateringer enten i windows, eller i linux. Jeg har opplevd det, og jeg synes det er alt for mye knot å få det opp å gå igjen. Men det er ikke vanskelig å få det til slik du vil, bare du holder tungen rett i munnen. Nevnte det kun som en fail-safe option. Den nye *buntu bruker Grub2.

Takker for forklaringen, har fått bedre forståelse av et slikt oppsett nå :) Kommer trolig ikke til å bruke så mye av Windowsen, så da tar jeg heller og er litt sta og håper det går bra, og tar backup av grub-config.

For dette er Dropbox genialt.

Når man spør om sikker lagring, mener jeg Dropbox er veldig langt unna å være genialt. Nå vet jeg ikke hva slags prosjekt det gjelder, eller hva slags klient, men for meg ville det uansett være rimelig uaktuelt å bruke en tredjepart til lagring der alt lagres ukryptert. "Hvem som helst" som jobber der kan få tilgang til filene.

Klar over dette, men dette gjelder strengt talt nesten alle nettjenester. Du kan fortsatt kryptere filene du bruker og legge de på Dropbox, da har det ikke noe å si om en ansatt snoker. Men selvsagt, avhengig av sikkerhetsgraden så kan/kan ikke Dropbox være et godt alternativ.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...